Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 411 ggr
SweGizmo
0

Beniga gammelråttor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina gammelgubbar börjar tappa hull, dem väger typ som innan men man känner benen mer, speciellt runt ryggen:/ jag ger dem bra och mycket mat men är det åldern som börjar ta in sin rätt? dem är snart 2 år och 3 mån. Föröker ha dem ute och träna lite varje dag så dem inte tappar muskler men det är inte alltid dem vill springa runt, lata som dem är. Har även märkt att dem börjar bli lite slöa i bakbenen ibland, lite jobbigare att klättra för dem. Ska jag anpassa buren eller är det bara bra träning att få fortsätta klättra även fast det är lite jobbigare?

Min blogg: SweGizmo.se

Lancia
0

Upplevt exakt samma sak med min gamla gubbe. Han är dock så pass bakbenssvag att han helst inte klättrar alls längre. Buren står öppen hela dagarna men han bor på soffan och går mycket sällan in trots att nivåskillnaden mellan burluck/hylla och soffa är mycket liten. Han har tillgång till mat och vatten utanför buren och sover i en öppen katttransport. Jag har med andra ord låtit honom välja själv hur han föredrar att bo även om jag handikappanpassat buren en del. Kompisarna sover inne i buren, men är ute honom honom när dom är vakna.

Även märkt som du säger att han blivit benigare men det syns även på vågen och jag tror det är ganska normalt. Vet dock inte hur gammal han är riktigt då han är upphittad utomhus men med tanke på hur han ser ut, rör sig och beter sig så är han rätt gammal.

Huruvida det är bra träning att låta dom fortsätta klättra vet jag inte. Givetvis så måste muskulaturen underhållas i bakbenen men det är ju tråkigt om dom inte orkar. :/