Råttsveriges relation till andra länder
Eftersom tråden "Vägled mig om naket" började urarta i en massa andra intressanta diskussioner så delar jag av tråden och fortsätter diskussionerna för sig!
Här kan vi fortsätta diskutera råttveriges relation och kontakt med andra länder när det gäller avel och djurhållning osv..
Älskar mina stora små vänner..

09-08-27
08:27
Ofta diskuteras det bara om hur det är i Sverige och eventuellt Finland. Hur är råttorna i Tyskland sjukdomsmässigt? Finns det nakenråttor, hur mår de, etc. etc. Att tro att det man gör i Sverige på något sätt är normen och att alla andra är sämre och att man därför inte behöver kommunicera med råttuppfödare i andra länder är lite naivt.

JA! Det skulle jag också vilja. Man hör ju typ ingenting om Holländska råttor osv. Undrar hur man ska göra för att bryta den muren?
Det är ju som i något land, minns inte vilket, där de tycker att vi är hemska som har så höga burar eftersom råttorna kan ramla och slå sig. Och vissa länder använder sig av springhjul. Alla gör så himla olika och är helt inne på att det är bäst och normalt, det ens eget land gör.
Men än en gång; ATTITYDER! Det är det det hela handlar om. Precis som attityder mot andra kulturer. Jag tror att alla länder har sina dåliga och bra sätt att sköta om sina djur. Man måste ha en stor skopa respekt för varann när man ifrågasätter andras sätt att hantera saker och ting. Se t.ex. på muslimska kvinnor som har slöjor och blir hindrade att sporta och bada på öppna platser osv. Jäkligt dåligt, tycker jag. Samtidigt har vi västerländska kvinnor det inte så mycket bättre som måste visa upp våra trimmade kroppar hela tiden eller inte vara värda ett dugg. Olika uttryck för samma problematik egentligen. Och så är det inom djurvärldarna med, tycker jag.

09-08-27
15:29
Och ja, det är säkert många som reagerar på våra höga burar. För let's face it, råttorna KAN falla och skada sig allvarligt. Men här i Sverige tänker vi så att risken för olycka övervägs av en trevligare klättrebur för råttorna. Men bara för att vi gör så så är det ju inte sagt att vi har rätt eller att de har rätt för den delen. Skulle vara intressant att kontakta lite råttmänniskor i andra länder. Göra lite granskningar, typ intervjuer (likadana för alla länder) för att kolla hur det ser ut.

09-08-28
18:02 Hantera inlägg
#1 Vad får dig att tro att Sverige.. vissa svenskar inte håller sig väluppdaterade med andra länder?? Det var nästan tragiskt att höra. Sverige är skit inom avel…

09-08-28
18:42 Hantera inlägg
#4 Jag har hört väldigt väldigt få personer här diskutera hur råttor har det i andra länder. Besökte nyss en amerikans råttuppfödares hemsida. De har en helt annan syn på väldigt många saker än vad vi har, bl.a. mat och springhjul. Däremot verkade just denna uppfödare ha råttor som blir galant över tre år! Det var intressant, men jag har inte kollat uppfödaren närmare så det är svårt att säga säkert. Hur många här kan nämna en råttuppfödare de känner till i Belgien, Italien, Estland? Har inte hört många nämnas alls kan jag ju säga. Hur många uppfödare har ett engelskt alternativ på sina hemsidor för att göra det enklare för utländska uppfödare att kontakta en?

Jag har fått uppfattningen att det är några få uppfödare osm faktiskt har kontakt med uppfödare och råttägare utomlands. Nicciz är ett exempel. Hur är din syn på detta, Nicciz? Är det många som har koll och kontakter utomlands?
Sen finns det ju en hel svär utanför forumvärlden också, det får vi inte glömma. Man får ju ibland för sig att internets värld är representativ för hur det ser ut men det behöver inte riktigt vara så. Men jag måste också säga att när det gäller internetforumen så ärdet jäkligt dödfött med kontakter mellan länderna.

#5 Att sitta i Sverige och diskutera andra länders djurhållning ger väl inget.. vill man veta får man kolla upp och skapa kontakter. Är man intresserad så gör man det. Vill man sitta i sin bubbla och tro att Sverige är allsmäktigt med bäst råttor i världen kan man göra det och inte komma någonstans. Sverige är kanske inte sämst men bland de sämsta på att ta tillvara på ålder och arbeta mot sjukdommar och stereotypa beteenden. I Danmark tex finns inte ens ett ord för barbering, de vet inte vad det är. Man kan ju undra varför….
Näe svenskar är idioter som inte ser avel som något annat än egen prestige och därför kommer vi ingenstans annat än bakåt. Vi accepterar allt fler oönskade beteenden samt lägre ålder och högre antal djur med tumörer i våra linjer. Allt för att nå sina mål.. Att bli någon… bläää
.. en bitter Nicciz vid datorn idag… 

Jag tror det var precis det Anvariel menade. Att det vore roligt och nyttigt med fler kontakter utomlands. Just för att skapa utrymme för nya tankesätt och synpå djurhållning.
Men det är ju klart att då måste man ta sig i kragen om man själv vill ha kontakt.
Men du måste hålla med om att det är lite konstigt att det inte är mer kontakt över gränserna. Om man nu ska se det ur ett helhetsperspektiv istället för att utgå ifrån sig själv och sina egna kontakter. Det finns mååånga råttägare. Konstigt att det är så få som har kontakter utomlands! Vad kan det bero på?

#9 Jo jag förstår var hon vill komma, men seriöst så anser jag att om man är intresserad så skapar man sig kontakterna och kunskapen. Att de flesta inte gör det kan bero på att intresset inte ligger hos gemene råttägare utan kommer mer när man börjar intressera sig för avel, evolution, avelsetik, kontrollerar källor och inte tror på allt man hör. Jag tror det växer på en. För vad ger det att kolla upp uppfödare och andra länders djurhållning när du bara har två råttor hemma som du nyss köpt och inte har planer på att importera, för det du vill ha redan finns i landet och din ekonomi inte är på topp eftersom genomsnittsåldern på svenska råttägare är under 23 typ de som är över är oftast uppfödare eller har varit med superlänge.

För mig skulle det vara viktigast att uppfödare har en bra kontakt med uppfödare utomlands och bra import/export av råttor. För den vanlige råttägare som inte ägnar sig åt avel är ju detta inte lika viktigt, eftersom de friska nya generna inte i så fall kommer att gå vidare i alla fall. Jag har själv funderat på att skaffa råtta från Finland någon gång men det är ju för att jag har nära dit (föräldrarna bor där). Men och andra sidan har jag förstått att det reda är ett bra utbyte däremellan. Men ni som är uppfödare, hur många "utländska" råttor har ni importerat? Jag menar inte alls denna fråga som en pik utan bara utan ren nyfikenhet.
#8 Fast jag håller inte riktigt med om att det inte ger något att diskutera råtthållningen i andra länder. Jag tror det kan ge en bra insikt. Men naturligtvis är kontakter absolut att föredra. Men det skulle ju vara jätteintressant att kontakta en del utländska uppfödare och be dem komma och diskutera saker (på internet… resor är dyra. :S). Jag tror det skulle vara jätte givande. Jag håller tyvärr med dig när det gäller ökande ohälsa bland råttor i Sverige. Mycket tragiskt… Det är lite läskigt när man läser uppfödares hemsidan i t.ex. USA och ser att deras råttor lever till över 3 år för det mesta (citera mig inte på detta, jag måste kolla upp mer för att vara säker).