Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1198 ggr
Kanin-Fiia
0

Kanske köpa råttor

Hej!

Jag är en tjej på 13 år som funderar på att skaffa råttor. Min kanin avled tragiskt häromdagen och saknade efter henne är stor. Nu blir det inga kaniner på ett tag men ja har blivit väldigt intresserad av råttor. Jag skriver lite om mig själv och vad jag har att erbjuda framtida råttor så kan ni väl svara på om jag passar som råttägare.

Jag är alltså 13 år och mitt första och enda egna djur fick jag på min 8-årsdag. Jag tycker att en kanin tar mer plats än jag har (hade frigående kanin, tycker bur inte uppfyller deras motionbehov ordentligt). Min första tanke var att skaffa hamster men tycker de är för "tråkiga". Mina råttor ska få bo i en stor bur (minst 100*50*100) och få min uppmärksamhet minst 1 timme om dagen men oftast mer. De ska ofta få följa med till typ kompisar eller till affären. Min bild av råttor är att de är pigga och nyfikna men gärna somnar i knät också.

Vill även gärna ha tips på bra böcker om råttor!

Alla tips mottages tacksamt!

Kanin-Fiia
0

Jag fick precis svar på ett mejl av en uppfödare som jag tyckte verkade bra och hon hade två honor som troligen ska ut på foder. Vi får se hur det går! :)

niffen
0

Läs mycket på internet(här), där finns oftast bättre information än i böcker som kanske är lite äldre. Här finns "modern" och ny information om råttans bästa. Du vet ju uppenbarligen redan t.ex. att råttor inte får bo ensamma och att dom vill ha en rätt stor bur.
Annars kan du gå till biblioteket och fråga om det finns några böcker om tamråttor :)

Jag skulle råda dig att gå på någon utställning eller åka hem till en uppfödare med dina föräldrar och hälsa på några råttor så du får en uppfattning om hur dom är på riktigt också och inte bara läsa om dom.

Vart bor du?

Det är oftast skillnad på honor och hanar; hanar är vanligtvis lite lugnare, större, slöare osv. medans honor kan var lite spralligare och springigare, så där väljer du vad som passar dig bäst.

Råttor vill ha mycket inredning i buren och har lite större krav på mat än vad t.ex. kaniner har. Råttor ska jämt ha tillgång till ett bra Torrfoder, det finns recept på det här på sidan om du söker lite eller om någon vänlig själ vill leta upp det åt dig (för det orkar inte, hoho). Inte sån färdigblandning som man köper på påse i djuraffären alltså, och defenitivt inte sk. "råttpellets".

Sen ska råttor ha blötmat/färskmat varje dag, t.ex. sallad, grönsaker, frukter och potatis, pasta, qinoua. Några gånger i veckan ska de också ha fisk, fågel eller kött eller något som motsvarar det i näring.
Och jämt fräsht vatten i flaska, såklart  :)

Jag skulle råda dig att skaffa två råttor av det kön du vill ha och sen efter ett tag om du vill och får introducera en eller två råttor till. Så att du inte börjar med fem råttor och sen ångrar dig, liksom.

Skriv gärna upp några grejer du undrar över, så blir det lättare att svara!

Love-
0

här är en lista på saker man kan behöva till sina råttor och här är en tråd som du bör läsa INNAN du skaffa råttor

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Kanin-Fiia
0

Tack för alla tips! Länkarna var jättebra också! Ja, jag ska åka till en uppfödare här nån dag och läsa på mycket. Jag har några frågor:

Hur långt galleravstånd kan det vara i buren?

Hur ser en vanlig dag ut för dig och råttorna?

Vad luktar mest, hona eller hane och vad föredrar ni?

Rekommenderar ni någon speciell uppfödning i Östergötlands-området?

Love-
0

Hur långt galleravstånd kan det vara i buren? När dem är små och sånt så max 1 cm

Hur ser en vanlig dag ut för dig och råttorna? Har inte råttor just nu ska snart skaffa på nytt igen

Vad luktar mest, hona eller hane och vad föredrar ni?  Eftersom hanar makerar så brukar dem lukta lite mer än honor. Sjkälv föredra jag honor men det är ju en smak sak, honor är oftas mer spralliga och nyfikna och hanarna mer lugna

Rekommenderar ni någon speciell uppfödning i Östergötlands-området? Sist jag nämnde en uppfödare så ansågs det som reklam så man får tydligen inte nämna uppfödare eller så får man bara nämna vissa

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

SweGizmo
0

du låter som en ansvarsfull 13 åring:)

Min blogg: SweGizmo.se

Terato
0

Galleravståndet är bra om det inte överstiger 15mm. Det kan vara i största laget för bebisar men för vuxna råttor går det bra. Stora hanar kan ha lite bredare galleravstånd.

Jag går in till dem på morgonen när jag kommer hem från jobbet och hälsar och stoppar in handen i deras bo och myser med dem. De får en lite lättare frukost, typ gröt eller välling. Senare på dagen öppnar jag så att de kan komma ut till mig om de vill medan jag t.ex. städar. När vi har ätit mat mixar jag ihop en riktig lunch åt råttorna. De är oftast som mest aktiva på kvällarna och då brukar de få busa runt i soffan med mig medan jag kollar på teve. De får lite mått att äta nästan varje gång jag umgås med dem. Försöker att ge dem saker som passar deras hull. Har jag lite extra tid över tränar jag med dem och gömmer mat och leker. Gud vad matfixerat det här lät men jag är lite matfixerad just nu, haha!

Tycker inte råttorna i sig luktar illa alls. Råttor luktar väldigt gott! Hanar luktar lite kryddigt och honorna luktar blommor. Det är faktiskt sant, de luktar blommor! Men har du råttor som inte är rumsrena och som sover i sin avföring så luktar det snabbt apa. Men att toaträna råttor är enkelt. Mina är 100% rumsrena och det har alla mina råttor varit.

Jag funderar inte så mycket på avstånden till uppfödarna. Det är ofta rätt enkelt att ordna transport. 

Vill egentligen rekommendera en uppfödare men om det inte anses okej så skippar jag det. Men de flesta uppfödarna som skriver här är seriösa och duktiga!

En bra uppfödare är enligt mig etisk,ärlig och uppriktig om sina kullar, villig att svara på frågor och kan ta även dåliga nyheter från sina köpare utan att ta det allt för personligt.

Var noga med att fråga om kullarna du är nyfiken på och understryk att det är temperament du är ute efter. Kolla alltid upp föräldraråttorna. Varje uppfödare har ju förstås bättre och sämre kullar.

Besök någon utställning eller träff innan du skaffar råttor, är mitt tips. Då är det lättare att bilda sig en uppfattning om vad för slags råttor du vill ha. Alla har olika uppfattning om vad som är en bra råtta. Rttor kan vara busiga, nerviga, trygga, modiga, blyga, keliga osv.. De kan variera väldigt i personlighet. Jag minns min första träff. Då träffade jag Kickans Juni och Bullerbytjejens Rudi och tänkte att såna där råttor vill jag ha. :) Som kommer fram och hälsar och är nyfikna på folk.

Men de största kraven jag har på råttorna är att de ska vara lätthanterliga, älska människor och alla andra råttor. Sen får de vara lite olika i sina karaktärer om de vill. :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Kanin-Fiia
0

Tack för allas svar och tack #6!

Jo, det ska inte bli bara ett spontanköp eller köp från första bästa kull. Jag vill ha råttor som gärna följer med på äventyr men även trivs med gos i soffan.

#5 och #7: Kan ni pm:a då? ;)

Hur är råttor om vi säger att de inte får så mycket motion under några dagar. Jag menar om jag kanske sover över hos nån eller är på klassresa. Blir de sura då? Självklart får de tillsyn men de kanske inte får komma ut lika mycket som de brukar. Det kommer självklart inte ske ofta men jag vill ju inte bli för låst. ;)

Jag ska som sagt försöka hälsa på en uppfödare någon dag, en så länge är den enda kontakten med råttor jag haft med ungar på ca 7 veckor. Men jag är helt såld. Mitt drömdjur är hund men tiden rcker inte till och råttor är ju nstan en liten mini-hund. ;)

Kanin-Fiia
0

Vet någon vad den här buren har för mått? Tycker den ser himla snygg ut! Titta här

Kanin-Fiia
0

Kom på en sak till:

Hur mycket tid ungefär tillbringar ni med råttorna om dagen? Jag tänker mig kanske en timme om dagen men oftast mer typ om jag läser i sängen så får de gärna slappa med mig och sen åker de säkert med till typ affären och så.

Sen undrar jag ungefr vad det kostar i månaden med två råttor?

fiffiluren
0

#9 hej! kul att du vill skaffa råttor :)

kan bara säga att den buren är mindre än de ser ut, dessutom har de alldeles för glest mellan gallren, satsa på burar för små fåglar i stället, voljärer är jättebra, då dom är höga också och lätta att fylla med leksker och hullor osv.

[FrejaGna]
0

#10 Kan bara svara utifrån mig själv, jag hälsar på råttorna en liten stund på morgonen, men då får dom inte komma ut, utan får frukost och så, sedan när jag kommer hem varje dag på tidigt eftermiddag, då får dom vara ute i cirka 1-2 timmar för att springa av sig i rummet, och sedan in i buren för middag osv senare, och sen på kvällen får dom komma ut igen i nån timme och mysa i sängen/soffan. :) Så det blir iaf mer än en timme. Däremot tar jag aldrig med dom till affären eller kompisar, vill inte riskera något för själva råttornas skull, utan om mina kompisar vill hälsa får dom komma hit. :) Men det är bara jag ^^

Sen skulle jag säga att när du väl skaffat buren och tillbehören och råttorna kostar det inte mycket alls i månaden att ha två råttor, det enda som kostar är maten vilket inte är så dyrt, finns ju i vanliga mataffärer att blanda eget, och sedan nya leksaker och sånt men det kan man ju göra själv. Sedan om dom skulle bli sjuka kostar ju veterinär men det får vi ju hoppas att det inte händer varje månad :P Så nej jag skulle inte påstå att det kostar mycket alls! :)

Kanin-Fiia
0

#10 Ok, anledningen till att jag skrev att de kanske får följa med till typ kompisar och så ibland är för att jag vet att de flesta råttor gillar äventyr ;) "Schemat" låter ungefär som jag vill ha det, för på morgonen är det ju lite ont om tid men på eftermiddagen finns massor med tid! :) Låter bra med att de inte kostar så mycket också. Veterinär betalar mina föräldrar och sen har jag runt 150 i månaden till mat och så.

Kom på en fråga till:

Jag vet att sågspån inte är bra för råttor. Är Toa-lätt det? Tidningspapper då? Äter de på det? Toa-Lätt säljer de här i stan i stora säcker för typ 70 kr för 50-60 liter.

[FrejaGna]
0

#13. Det låter jättebra om du följer det "schemat", tror råttorna kommer få det bra hos dig Glad Tänk bara på att dom inte tillåter pälsdjur i alla affärer och att det finns allergiker, vissa kanske är så allergiska att dom till och med reagerar på en liten råtta snabbt! :O

Toa lätt är det många som använder och det funkar ju och är billigt! Tidningspapper funkar också, det är inte giftigt längre som det var förut, däremot får man byta ofta om man har tidningar det blir lätt äckligt och luktar.

Jag har t ex aspflis/alspån i själva buren och sedan har jag toalätt i deras toalådor, men ibland i reservburar/bebisburar/sjukburar använder jag bara toalätt i hela buren och det funkar finfint ^^ Det är ju inte farligt om dom skulle tugga lite på det, inehåller inga farliga ämnen,. :)

fia-mia
0

Nu har jag fixat nytt konto men jag är den f.d Kanin-Fiia!

#13 Jag hoppas råttorna får det bra hos mig me! :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Bim
0

Som ovanståeende säger så verkar du väldigt ansvarsfull och bra! :) Fortsätt så! Ja, jag vet inte vad jag kan ge dig för tips riktigt. Men lycka till med allt iaf!

Jinaum
0

Jag använder träpellets ifrån djurmagazinet. Fungerar bra det med. Som tips bara :) I deras toalåda har jag kattsand.

För att finna vad du tycker är bäst kanske du skulle kunna skaffa små påsar eller få lite av någon som bor i närheten och känna dig fram? Bara som ett förslag jag kom att tänka på.

fia-mia
0

#17 Bra förslag! Vi har djurmagasinet här med  och träpelletsen är billig och bra.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Jinaum
0

JO jag tycker det är lätt att städa. Kommer det utanför buren (Har en hornbach bur här så det gör det) så det är ju bara att damsuga upp och det fastnar inte i min heltäcknings matta :)