Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1575 ggr
chade
0

OT - Hur kan jag vara så dum?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute med råttorna i går. Som vanligt sitter vi vid träden på tomten som dom älskar att klättra i. Jag sitter där på gräset tillsammans med alla fyra och busar runt. Jag känner att Magnus är bakom mig och klättrar runt på ryggen, så jag tar upp Dustin för att jag tyckte att det såg ut som att han hade ett sår under hakan. Det gick på ungefär fem sekunder. På dom fem sekunderna, så har Magnus försvunnit. Jag antog att han hade klättrat upp i äppelträdet. Så jag kikar efter, men ingen Magnus. Jag känner hur paniken börjar krypa fram och jag får en klump i magen av oro. Min första tanke är att hämta Sam och katten så att dom får leta efter honom. Kotte börjar lukta på en gång och hittar något medans Sam gör desamma. Sam vill ut till det höga äckliga gräset bakom buskarna. Så jag slänger mig ut dit och tok-letar. Jag letade säkert i tre timmar efter honom. Sen gav jag upp, jag bröt ihop totalt och hade ingen aning om vad jag skulle göra. Så jag gick upp och la mig i sängen och bara grät och till slut somnade jag.

Jag vaknade vid tolv på natten och min första tanke var att gå ut och börja leta igen. Jag drog på mig kläder och hämtade ficklampor och placerade ut dom överallt så att dom lös upp gräset. Efter ungefär 20 minuters letande och grävande i det där hemska täta gräset, som var blött efter regnet hör jag något. Inte vilken ljud som helst, utan ett väldigt bekant ljud. Precis som en liten nysning. Jag stelnar till och lyser med ficklampan jag hade i handen mot ljudet. Jag såg att något rörde sig bara någon meter ifrån mig, och jag springer fram och börjar gräva. Något springer bort, och jag följer sakta efter. Sen ser jag Magnus i diket, och jag sträcker mig sakta efter honom. Men nej, jakten fortsätter i säkert 10 minuter innan han sätter sig för att vila. Jag stänger av ficklampan och trevar mig fram i mörkret så tyst som möjligt för att inte skrämma honom. Jag chansar och sträcker ut armen och snabbt greppar tag om något väldigt bekant. Jag har Magnus i min hand!
Självklart ska inte turen vara på min sida, han var blöt och mycket snabbare än mina kalla och stela händer. Han slinker precis ur min hand och springer iväg igen. Då tappade jag allt hopp, verkligen. Men jag fortsatte att leta. jJag hörde honom hela tiden. Små nysningar och pip. Jag var säkert bara någon meter ifrån honom hela tiden. Efter en timmes jagande ger jag upp, och går in för att äta. en vän till mig ringer, och jag berättar vad som hänt. Han erbjuder sig att komma över och hjälpa till. jag slänger ut lite mat till Magnus i hopp om att han skulle komma fram och äta medans jag möter min kompis. Vi letade hela natten utan att hitta honom.

Aldeles nyss var jag upp och kikade, där jag vet att Magnus finns, så ser jag att han sitter och äter. jag smyger mig på honom och precis när jag ska ta tag i honom för andra gången så springer han iväg..igen.

Innan var jag bara rädd för att han skulle vara borta. Men nu är jag bara frustrerad över att jag vet han finns där, men gömmer sig så bra och att han springer iväg när jag vill ta honom.

ååååh hur kan jag vara så dum och lita blint på att mina råttor stannar hos mig när vi är ute >.<
Jag har hemska skuldkänslor och mår riktigt dåligt av det här.

Jag skulle bli hemskt glad om någon har tips eller nåt om hur jag kan göra för att få tag på honom

Små stjärnor lyser också i mörkret.

elektra1
0

Vad tråkigt att han rymt. Köp en stor håv. Mycket lättare att fånga den lilla rymmaren då. Sätt fram lite god luktande mat,  sitt och vänta  (göm dig, om det går) några timmar, kanske han lockas av maten. Då  kan du fånga honom med håven.

mvh camilla

chade
0

Det var ganska smart, jag sitter ute nu bakom en buske med min dator och har lagt ut lite mat. Jag kanske borde ta fram en hov. Men det känns så brutalt att fånga in honom på det sättet, men bättre än ingenting i alla fall.

elektra1
0

nejdå det är inte brutalt. Hellre det än att han blir tagen av fåglar eller någon katt eller räv.

hus-musen
0

lägg fram mat i en bur och vakta den eller köp en håv.

Qui dormit, non peccat

pebb
0

Min första råtta som jag hade rymde när vi var ute och hon var borta i 5 veckor innan några hittade henne och jag fick tillbaka henne, snacka om tur!!

Dressan
0

Hoppas du får tag på den lille :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

MangoMelon
0

Jag säger som övriga, köp en håv och fånga in honom på det viset. Det känns kanske brutalt, men han hämtar sig nog från det. Värre är det när en fågel eller räv hinner före..

Just därför har jag aldrig mina råttor lösa ute, har alltid sele på dem.. Jag litar på dem till 100% men man vet aldrig vad de hittar för intressant ute eller nåt som skrämmer dem så de springer iväg.. Usch nej, jag skulle inte palla att ha det på mitt samvete..

Stackars dig, hoppas du hittar din Magnus snart! *tröstkramar* Och du, skyll inte på dig själv, du gjorde ju inte det med flit precis.. Håller tummar o tår att du får tag på honom!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

chade
0

Tack för tipsen i alla fall, jag har suttit där ute nu i timmar med en hovrackare i min hand utan att ett spår av honom :( Hoppas att han kommer fram på kvällen när det blir lite svalare.

#5  5 veckor! det var ett bra jäkla tag :S

johan-ahlback
0

Hoppas du hittar magnus. jag kan komma och hjälpa dig igen om du vill

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

chade
0

Tack Johan! Jag hör av mig.

Moonchild89
0

Sätt ut en bur så han känner igen lukten och om han går in i den så är det bara att stänga den fort. Eller så kan du ta på dig ett par handskar så du får bättre grepp kring den sprattliga lilla kroppen, då du väl ser honom. Det gäller att vara snabb då man har att göra med rådisar, de är verkligen snabba. Hoppas du får tag i honom!!

/Moonchild89 👻

persikahallon
0

Håller med #11, sätt ut buren de bor i eller en med gammal strö i så att han känner igen en doft han förknippar med trygghet. Lägg en filt eller likande över så att den inte är alldeles öppen, så tvekar han nog mindre på att klättra in.

Skaffa en håv också, det är en jättebra idé. Det finns även fällor som fångar djur levande. Granngården har t ex. Vet inte om dom har råttstorlek dock, men det finns iaf att få tag på. Sätt ut ett par sådana i området med mumsig mat i.

Var i närheten och ha uppsikt hela tiden, skator och annat kan lätt ge sig på ett bortsprunget tamdjur. Ge inte upp, du vet var han är så försök få tag på honom nu. Risken finns att han börjar söka sig iväg så sätt in allt krut nu på en gång. Lycka till!

chade
0

jag har tyvärr ingen ledig bur, men jag har spridit ut använt spån på bakgården..
Vi får hålla tummarna på att jag får tag på honom innan natten så att han slipper vara ute en natt till..

Moonchild89
0

Hur går det, har du fått tag i honom?

/Moonchild89 👻

teachingbirds
0

I en tråd om en råtta som kommit bort inomhus så skickade någon in en bild på en smart fälla som eventuellt skulle kunna funka utomhus oxå. Tråden hette typ "Hjälp, han är borta" men jag kan inte söka just nu verkar det som.

chade
0

Nej inte än. Jag hoppas på att få tag i honom nu i natt, jag ska snart ut igen och vänta och se.

persikahallon
0

om du ser honom så sätt ut buren med de andra råttorna i, han kanske klättrar upp på den då. har du skaffat en håv? det är riktigt bråttom att få tag i honom, ut och leta hela tiden. lägg ut en filt han känner igen, om han kryper in under kan du smyga fram och trycka ner filten runt honom så att han inte kommer nånstans.

elektra1
0

Hur har det gått? Har du fått tag på honom?

chade
0

Nej jag har inte fått tag i honom, jag har inte sett till honom alls sen i sist jag skrev att jag såg honom :(
Jag har en känsla av att jag kommer behöva ett mirakel om jag ska få tag på honom..

Bim
0

Åh, hoppas allt går bra! Sätt ut han favoritmat, eller typ räkor, kräftor, kyckling, allt som luktar gott! Och sitt och vänta med håven.

Lycka till!

Dressan
0

Gud :/

Hoppas att han kommer tebax och mår bra..

Det måste ju vara riktgit jobbigt för dig.. =/

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

MangoMelon
0

Åh fy vad tråkigt :(

Jag hoppas av hela mitt hjärta att du hittar honom, eller om det ska gå så illa, att du får se att han är död.. Vet hur det är att leva i ovetenskap om ens älskade är död eller levande ute i skogen :(

Styrkekramar i mängder till dig!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

chade
0

Nu har jag gett upp..
Jag har varken sett eller hört honom, han har inte vart framme och ätit något. Inte ens när jag vart borta.
Antingen är han någonstans och lever rövare, eller i värsta fall död.
Jag kan bara inte förstå  att det är sant. Han är borta, och det finns ingenting jag kan göra för att hjälpa honom :'/

#22 Tack

elektra1
0

sätt upp lappar i området där du skriver om honom, och bild på honom.

Då kanske någon granne har turen att hitta honom.

idisen95
0

uch var bor du opå landet eller i stan typ?okej men på landet eller i villaområde då?

du kan lägga ut mat typ i rader och ifrån huset och så tar han en i taget och fortsätter till huset …

hoppas du hittar honnom

Ricko
0

Synd att du tappat honom. En råtta jag hade för 1 år sen rymde en gång utomhus. Vi letade & förslökte få fast henne i 3-4 timmar tillsist fick vi bryta upp altanen men då fick jag fast henne <3 :'3

Hoppas du hittar honom.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

chade
0

Jag hittade honom vid sidan av vägen i går kväll helt blodig. Antar att det var grannens katt som hittade honom innan mig..

Ladyinred
0

tråkigt men på ett sett skönt att veta vad som har hänt. nu behöver du ju inte undra hur han har det mer, om han fryser på natten.. blöt o hungrig…

Bim
0

Fy vad tråkigt :/ Men det är ju samtidigt som ladyinred säger. Nu är han på ett bättre ställe

idisen95
0

va bra att du hitta han men stackarn som e  skadad :(

Bim
0

Är han död eller bara skadad? (förlåt om jag är okänslig…)

chade
0

#28 Jo jag håller med dig. Det var en befriande känsla.. Även om jag blev väldigt ledsen.

#31 Han är död. Nej det är okej, man måste fråga om man inte förstår!

Jossangizmo
0

R.I.P Rynkar på näsan

Jossangizmo
0

Jag vill bara veta lite om honom. För jag har en likadan råtta hemma, med samma storlek och samma tecken. Fast min är svart.

Vad heter det tecknet? Hur gammal blev han? - liksom jag vill veta också liteom min råtta.

Hur fick du in honom så att de blev vänner med honom? Jag jobbar fortfarande på att försöka få ihopa dem i samma bur. Lite tips kanske? Eller kan du berätta hur du gjorde?

Förlåt om jag frågade…

MVH: Josefine

chade
0

Jag är jätte dålig på tecken osv. så jag överlåter det till någon annan.

Han blev 2 ynka månader bara.
Jag la allihoppa i badkaret så att dom fick hälsa på varandra där, och det gick bra. Efter ett tag så la jag in dom i buren och höll lite koll.
Men alla blev vänner ganska snabbt och busade runt.

Jossangizmo
0

Tror du jag kan ha han i buren fast han piper när de tvättar han, luktar på honom o.s.v? och att de jagar han.

idisen95
0

vila i frid, (jag missförstog dig trodde han bara var skadad:'()

chade
0

Allt det där beror nog på att dom större vill visa vem som bestämmer. Du borde låta honom vara hos dom andra ett tag, så lugnar nog dom ner sig efter ett tag. Det kan se brutalt ut när dom större är på den lilla. Men när dom bråkar och den lilla inte får några sår, så ska det inte vara någon fara.

Sen om jag har fel får någon rätta mig.

KickanW
0

Jossan: Skapa en egen tråd om det, att de ser likadana ut har ingenting med hur de är till temperamentet så dina frågor behöver inte just Chade svara på.

Jossangizmo
0

#39 Jag har startat en egen tråd för ett tag sen.Men jag hittar den inte :/

Geten
0

Beklagar sorgen! =( Fy så hemska att hitta han så.

Anvariel
0

Usch vad jobbigt. :( Men ändå bra att veta VAD som hänt. Att vara säker, liksom. Ovissheten är ju ändå faktiskt värst. När man är NÄSTAN säker på att ens älskling inte kommer tillbaka men man kan inte vara helt säker.

Moonchild89
0

Svarar först och främst på din rubrik; du är inte dum! Det där kunde ha hänt vem som helst. Och nu har du ju lärt dig något av detta också, att du måste ha koll på dina råttor hela tiden då du är ute. En inhägnad kanske skulle vara bra att skaffa, man kanske kan bygga tex ett litet plank som inte råttorna kan ta sig över?

Sedan är det alltid bra att ha tex en kompis som är med dig ute med råttorna, fyra ögon är bättre än två. Hoppas råttan din är på ett bättre ställe nu. Det är alltid lika tråkigt när sånt här händer, man man får inte lägga för mycket skuld på sig själv, du är bara en människa. Ingen robot som kan registrera varenda rörelse dina råttor gör.

/Moonchild89 👻

chade
0

#43 Tack, det där var skönt att höra.
Och ja, från och med då så går dom inte ut utan koppel.