Som som äger hårlösa råttor!
Berätta lite om dem.
Jag tycker att eftersom att den hårlösa råttan är här så skall man så gott man kan ta hand om den och försöka få fram "så friska" man kan istället för att döda den.
Jag skulle väl kunna tänka mig en hårlös råtta om jag visste att den kom ifrån en seriös uppfödare som har koll på sina djur.
Skall man avla på denna råtta så skall man ju göra tester mm som bevisar att råttans föräldrar är frisk och sälja dem med stamtavla.
Lika som alla andra "oönskade" raser som är nakna så måste man göra något åt detta eller hur.
Vad säger ni som äger denna råtta.
Hej!
Nu har inte jag några råttor än, så jag ska väl inte uttala mig allt för mycket.
Nakenråttor är en ras som jag inte tycker skulle avlas fram från första början, de är ju likadana i psyket som vilken råtta som helst, men i generna är de helt annorlunda. Det är inte bara att "friska upp" dom eftersom sjukdomarna och felen sitter på nakengenerna. Kolla exemplelvis på nakenhundar, man kan inte para två nakenhundar eftersom den dubbla uppsättningen "nakengener" ger döda valpar. Dvs det är inget friskt anlag. Det är likadant på alla nakenraser som männsikan avlat fram (lite osäker på spinxkatter…) från djur som normalt inte är nakna.
Nakenråttor är bara något människor har avlat fram för att de tycker det är coolt, det har ingen som helst funktion och är i mina ögon fullständigt onödigt, för att inte tala om ohälsosamt.
Hoppas att du inte känner dig påhoppad nu eller nåt, jag har bara lagt fram min åsikt i den här frågan.
Jag skrev ett långt inlägg men den här j'vla datorn på jobbet behöver flyga ut genom fönstret snart :-(
jag tycker inte heller man bör avla på naken råttor. de bär för mycket genetiska defekter. de var labb expriment som kom ut på marknaden. folk insåg att de kunde tjäna pengar och avlade vidare.
jag har haft en kull i år som hade segt pälsbyte där jag trode jag hade fått in fuzz. men så var inte fallet som tur var. jag vill aldrig avla på fuzz eller naket och vill hellst inte ha in det i mina linjer. numer säljer jag väldigt sällan råttor till folk som äger nakna och föder upp råttor.
Jag äger min förste fuzz nu som heter serena. hon kommer ifrån en tjuvparningskull där föräldrarna bar på fuzz vilket den uppfödaren inte visste om. hon köpte jag endast för att hon blev avbokad och jag skulle ha råttor ifrån den personen ändå. så jag testade med en.
visst är hon söt och charmig på sitt sätt. men jag föredrar dubbelrex.
dubbelrex bär inte på några defekter alls mer än de vanliga genetiska som alla råttor bär på. ende de kan behöva är lite extra protein och vissa kan vara lite mer frusna än andra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sen får man fråga sig var man ska dra gränsen för vad som är "för mycket" fel. Hörde t.ex. att roans lätt får blodpropp. Är det rimligt att avla på roans överhuvudtaget då? Att dubbelrexen lättare blir förkyld, etc, är det rimligt? Dumbos är förbjudna på utställningar i Finland, kanske finns det en orsak även där trots att vi här tillåter dem. Personligen tycker jag att råttor är alldeles för sjuka. Helst skulle jag vilja ta in helt vilda råttor och avla fram nya tamråttor. Inavlade labbråttor är ju knappast ett bra ställe att börja på och därför är råttor så otroligt sjuka av sig. Det är så trist för de är ju sådana underbara gosingar.
Vad jag vill komma till är att jag inte gillar fördömningen av andras val av djur även om man inte håller med om aveln. Det är lite som att (citat från RIF tråd) kasta glashus i en domkyrka.
#3: Fast med roans (brustna blodkärl är det väl de får och inte blodproppar, eller minns jag fel nu?) hänger ju problemen ihop med dålig avel och går att avla bort om nån vill ta tag i det och föda upp friska roans. Nakenråttors problem kan inte avlas bort eftersom det är tex saknad thymus som gör att råttan saknar päls öht.
Dumbos har man väl undersökt utan att hitta problem. Men finnarna kanske har hittat nåt, jag vet inte…
Håller med om att råttor är alldeles för sjuka däremot. Fast att avla in vildråttor tror jag inte vore bra iom temperamentet.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

*bevakar tråd*
mangomelon var är du ;-)
finnaran vägrar att ha med dumbosar på utställning och vill inte ha med i sin avel. ENDAST pga de tycker dumbo öronen kan förstöra deras standard på den toppörade råttan. vilket är fel. den saken kan cessi(mangomelon) som bor i finland intyga.
roans blev så populära för ett par år sedan att de mass avlades för zoo affären. pga detta valdes inte avelsdjuren speciellt väl och gen fel inkom i många linjer. men de som avlar på roan seriöst har vad jag vet aldrig haft problem med blodkärlen.
Det är inget som har med själva roanet att göra. Utan det har nått att göra med det stora intresset folket satte på roan råttor att zoo började mass avla för att få fram och sälja. de som föder upp roan seriöst har också väldigt bra linjer som inte har blodkärls problem.
ta in vildråttor och avla in är istället inte lagligt överhuvudtaget och åtalningsbart. kanske ska fundera på varför det istället om dumbo är fel ;-)
att avla in vildråttan skulle kanske ge tillbaka en hel del positiva saker. men i sv jobbar man mycket med temperamentet. vilket jag tror att inför vildråttan kan förstöra.
jag har alltid haft en dubbelrex nästan sedan jag började äga råtta. avlar inte fram för att vissa tycker de är tuffa. men tycker jag att två rexade passar varandra så tar jag kullen och älskar alla ungar som blir.
har inte haft mycket problem med att de frusit. har inte heller behövt ge mer proteiner än vanligt. de har behandlats som de andra råttorna nästan helt. även vid transport. det som de har reagerat på är kyla och drag vid transport. men de har blivit lika små förkylda som alla andra.
Jag tycker absolut inte att man ska döda nakenråttor som redan finns - Däremot ska man absolut inte heller avla på nakenråttor.
Det är inte så att nakenråttor ofta är sjuka som du verkar tro utan själva genen som gör att råttan blir naken är en deffekt. Det spelar alltså ingen roll hur bra föräldrarna är - Är de nakenråttor så har de problem.

Har inget vettigt att säga men vill bevaka (finns det nåt sätt utan att skriva i tråden?)
Zickan, här är jag :p
Jag visste inte om jag skulle skriva i den här tråden eller inte, men nu känner jag ju mig lite tvungen :p
I finland är alla "mutationer" av tamråttan bannlysta. Här ska man inte uttala sig om att man har dumbos, nakisar eller andra "speciella raser".
Ang dumbon så är den inte godkänd i våran standard, den får inte ställas ut varken i pet eller standard. Har nyligen haft en diskussion om detta med det finska råttfolket. Deras motivering till detta är, att om dumbo blandas in med de toppörade så förstörs toppörade råttornas öron. De blir veck i dem, de blir större, och såklart, sitter längre ner. Det är icke önskvärt här. De anser även att dumbon har svårare att kommunicera med "vanliga" råttor, att toppörade inte skulle kunna läsa av och förstå dumbons kroppsspråk (vilket jag och många kan garantera att så är inte fallet). Dessa två faktorer gör att dumbon är bannlyst i aveln här. Jag personligen skapade mig många ovänner den senaste utställningen då jag berättade om mina drömmar och planer; att få dumbon godkänd i pet inom loppet av 3 år. Jag jobbar stenhårt på att finska råttfolket ens så mycket som ska sluta hata dumbon. Detta tänker jag uppnå genom att endast importera dumbon av garanterat bra linjer, använda mycket bra hanar och inte pruta en millisekund på temperament och öronen. Jag har satt detta ganska hårda mål till mig själv just för att jag vill ha en mening med min avel och mitt råtthålleri.
Det finns en "uppfödare" här i finland som hade dumbos ett tag, jobbade hårt med att få dem accepterade, och hon satt med i styrelsen. Hon lyckades inte med sitt uppdrag, om det beror på att hon inte hade tillräckligt stor talan eller om hon gjorde det halvhjärtat kan jag inte svara på .
Även en av våra största uppfödare, Sanders, har haft dumbo i sina linjer. Dock gjorde hon det inte för att få fram dumbo, utan hon importerade råttor från andra länder, och parade dem för att få reda på vilka som var dumbobärare. De som var det, ratades. Hon gjorde det för att få sina linjer (som finns i så gott som alla våra finska råttor) "rena" från dumbo. Det tycker jag ger en ganska klar bild på hur hatade de verkligen är här. Att en mycket seriös och duktig uppfödare sätter tid, ork och pengar på att få bort dumbon, när hon med den tiden kunnat få fram många champions och annat som hade gynnat vår avel . Jag ber om ursäkt för om sättet jag skriver på får det att låta som att vi endast bryr oss om utseendet, men i detta fall var det tyvärr så.
En annan orsak till varför inte dumbon godkänns i ens pet, ens som provstandard (bla velveteen har varit uppe på provstandard hos oss, den godkändes inte heller), är för att de som har makten att göra dessa beslut anser att; om de godkänner dumbon så tar det bara några år så måste de godkänna naket också. Annars blir det ju inte "rättvist" eller vad vi ska kalla det. Det i sin tur leder att fler och fler mutationer "måste" godkännas, och de menar på att till sist har vi miniatyrråttor, svanslösa osv med i våran standard. Jag personligen tror inte på det här fenomenet, vi sitter ju inte i sandlådan längre precis..
Så här ligger det tyvärr till med dumbon, jag lovar att jag ska göra mitt bästa och sätta ner hela min själ och hela mitt hjärta i mitt uppdrag, men som det är nu ser det mörkt ut.. Jag ska dock ge dem chockbehandling vid nästa utställning och ta med Royal, som är så perfekt som en dumbo kan bli, som sällskapsherre till mina killar. Folk går endå omkring och minglar med andra, så det ger mig en perfekt chans att introducera dem vid det okända. För det är ju precis så det är, folk är rädda och skygga för det okända.
Ang naket så importerade jag två nakenkillar helt medvetet från sverige då jag var på besök. De här två är dock inte "riktiga" nakenråttor, utan "bara" fuzz. Jag ville ha dem för att kunna bilda min egen uppfattning om nakenråttor, vill inte uttala mig om nåt jag inte har personlig erfarenhet av.
Tills vidare har killarna varit över förväntan, har inte märkt av nåt som skulle hindra dem från att leva precis som vilken annan pälsad råtta.. Meningen med dem är dock endast sällskap. Jag skulle aldrig få för mig att stödja denna avel, och även de här killarna kommer från en tjuvparningskull där de inte visste att det låg fuzz bakom.
Skulle jag berätta till finska råttfolket att jag har nakenråttor skulle jag antagligen bli bannlyst från dem förevigt. Här ska man verkligen inte öppna munnen om man har naket hemma, om än bara för sällskap.
Har man naket anses man vara oseriös och sukta efter pengar. Finnarna är tyvärr så trångsynta att så fort man vill ha något som är lite annorlunda är man bara ute efter det goda gröna..
Även det fick jag höra när jag startade diskussionen om dumbo.
Ang. ämnet så anser jag att ingen uppfödare är seriös om den medvetet avlar äkta naket. Varför ta fram en råtta som bevisat har defekter från födseln och som lättare blir sjuka osv, när man kan avla på pälsade råttor? Om man är ute efter nåt speciellt kan man ju ta en färg som inte är så vanlig, coffee tex, det är jag säker på att skulle sälja (om det nu handlar om det dvs).
Väljer man att köpa en nakenråtta är det upp till en själv vad man vill göra med dem. Gör man så som jag och många andra och endast har dem som sällskap för att själv kunna utvärdera deras hälsa ser jag inget fel i det, men tar man steget vidare och avlar på dem behöver man ju inte senare skrapa sig i huvudet och fundera "varför blev alla så emot mig?"..
Ähh, nu ska jag sluta svamla..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#9 Väldigt bra skrivet!
#9 tack cessi :-D.. lite mer än vad jag försökte locka fram. men väldigt bra skrivet!

Jag ogillar det svartvita synsättet när det gäller nakenråttor. Ni tycker finländare är konstiga som bojkottar dumbos, men själv ratar ni helhjärtat nakenråttor. Nu tycker jag visserligen inte att man kan jämföra dessa två, men många använder ofta resonemanget "Ja men om man kan undgå lidande genom att göra X, varför inte göra det då?". Samma resonemang kan ju faktiskt tillämpas på dumbos. "Om det finns minsta chans att de inte kan kommunicera med andra råttor, varför ta chansen?". Jag tycker att ett sådant resonemang är dumt och anser det också vara dumt argument mot att man inte ska avla nakenråttor. Nu vet jag visserligen att nakenråttors nakengen i sig ger problem. Men går detta att motarbeta genom avel på nåt sätt? Om man lyckats avla fram en nakenråtta vars medellivslängd är samma som pälsråttor, vari består problemet? Kanske är inte detta möjligt, kanske är det, jag har absolut ingen aning. Men låt oss spåna lite. OM det är möjligt att ta fram nakenråttor som är lika friska om pälsråttor, skulle ni fortfarande ropa "häxa!"? För mig känns det som en märklig kategorisering bara. Jag är grymt emot att djur lider! Men det gäller all typ av avel där man inte fokuserar på hälsa utan på annat. Naturligtvis finns det få uppfödare som säger att de inte fokuserar på hälsa, men hur vanligt är det egentligen att man skippar sina egna preferenser för färg och form för att få friska råttor? Hur vanligt är det att man importerar råttor från andra länder (helt långt ifrån och inte bara inom norden) för att få en bättre genpool?
Jag är emot avel på nakenråttor om OCH ENDAST OM det ger råttor som är mer sjuka än pälsråttor. Och jag är fullt medveten är så oftast är fallet. Men jag är rädd för att det fokuseras lite för mycket på just ordet "nakenråtta" och inte på ordet "hälsa".
Jag hoppas att ni försöker förstå hur jag resonerar.
#13: Jag har varit rätt kritisk mot både dumbo och rex men har läst så väldigt mycket om det och kommit fram till att dumbo inte har några problem alls. Rex är jag fortfarande smått kritisk till dock.
Med nakenråttor är det dock bevisat att själva nakengenen är skadlig… Och då går det ju inte att avla bort. Sen är det ju dessutom svårare för nakenråttor att hålla sig varma så även om själva problemen skulle gå att avla bort finns fortfarande de problemen. Så nej, jag tycker absolut inte det är värt det. Då sätter vi människor oss långt över råttorna och tar oss rättigheter som jag inte tycker vi har!
Jag är rätt rädd för att råttaveln ska bli som katt- och främst hundaveln så jag tycker att vi ska försöka hålla oss ifrån att avla på olika typer och bara fokusera på hälsa och temperament. Och då försvinner nakenråttorna direkt!

#14 Ja jag förstår hur du menar med att själva nakengenen är upphov till problemet. Men låt oss säga att det genom någon mutation skulle ske så att nakenråttorna helt plötsligt är friska, då kan man ju omöjligt säga att själva nakenheten är fel. Men jag är nog också kritisk till nakenråttor, det är inte det. Och andra sidan är jag nästan lika kritisk till dubbelrex p.g.a. att de är mer känsliga för drag. Och jag håller verkligen med dig Kickan när du säger att du inte vill att råttvärlden ska bli som hund och kattvärlden. För friska råttor vill vi ha. Friska råttor som har en stor och bra genpool. Inte råttor som är inavlade till döds. Hund och kattavel är ett bra exempel när man vill se hur man INTE ska göra.

#9 Intressant läsning. Man får sig verkligen en tankeställare!
Sen skulle jag vilja slå några på fingrarna i den här tråden. Tänk på att alla variationer i naturen ÄR genetiska fel och alltså mutationer. Blanda inte begreppen. ;) Även moder natur skapar mutationer, annars hade vi inte haft någon evolution över huvudtaget. Hela du är ett resultat av en massa mutationer under historiens lopp!
Men om vi pratar mutationer i fångenskap så är det ju inte evolutionen som bestämmer vilka som får vara kvar utan människan. T.ex. fawn, hooded och minkfärgade råttor. Det är också mutationer.
Absolut ska man tillåta olika varianter även bland tamråttor. Men inte ohälsosamma varianter. Svårare än så behöver det inte vara. Det svåra handlar egentligen om var man drar gränsen. Och det blir en del dubbelmoral där i nakendebatten.
Jag tycker man ska akta sig för att blanda in dubbelrexar i nakenråttsdebatter. Tycker inte riktigt att det är samma sak.
Det finns många tamdjur som är mycket svårare att äga än nakenråttor. Många reptiler till exempel som måste ha en viss temperatur för att må bra. Och hundraser som kräver väldigt mycket aktivering av sin ägare för att må bra. Som inte får det. Men de bannas inte i avel!
Så egentligen tycker jag att det argumentet faller för att de inte skulle kunna avlas på. Däremot när det handlar om varianter som t.ex. saknas tymus, alltså ett organ som är så pass viktigt för immunförsvaret så tycker jag att det har gått för långt. Det är på den nivån jag tycker diskussionen bör ligga. För annars borde man rent krasst rata rex också. Och alla uppfödare som avlar på pälsade råttor med dåligt immunförsvar.
Man måste försöka hålla isär vad som verkligen är kopplat till dessa gener och vad som kan ligga i linjerna, precis som Zickan säger.
Den varianten av nakenråttor som saknar thymuskörtel (rnu/rnu) är ju ett exempel på en dålig egenskap som faktiskt är genetiskt sammankopplad med nakenheten i sig. Dvs. man kan aldrig avla fram en rnu/rnu-nakis med Thymus.
Men om det är så att nakenråttor t.ex ofta har inåtvända bröstvårtor så måste man ställa sig frågan; Är det genetiskt sammakopplat med nakenheten? Eller ligger det i linjen och alltså är en egenskap som med arbete kan avlas bort, precis som barbering, aggressivitet och dåligt immunförsvar? Har ni ens ställt er själva den frågan? Om inte, gör det nu! :)
Jag vill att ni tänker efter lite. Håller isär begreppen och fundera över varför ni tycker som ni tycker och vilken information som verkligen stämmer. Och var DU drar din gräns. Det krävs fler källor och forskning än bara några råttuppfödare för att kunna dra den slutsatsen och man får försöka dubbelgranska all skrämselpropaganda där ute. Jag har fått smällar på fingrarna flera gånger av en kär vän för att jag har glömt bort att tänka själv. Det finns många uppfödare med mycket makt och ord som väger mkt tungt. Men även jorden var platt en gång..
Attityder, attityder, folks. Det är dom som gör att ni tycker som ni tycker. Det hade lika gärna kunnat vara dumbohat i Sverige. Våga ifrågasätta era värderingar på djupet. Och håll isär nakenvarianterna, egenskaper i linjerna och egenskaper genetiskt sammakopplade med mutationen. Och lägg till att det finns tusen rykten som kanske inte heller stämmer så har ni en bra grund för att kritiskt kunna granska dessa varianter.
Älskar mina stora små vänner..

Alltså, egentligen borde man i så fall totalrata tecknade råttor.
Eftersom den fruktansvärda sjukdomen Megacolon är GENETISKT SAMMANKOPPLAD med avsaknad av pigment, så kallad highwhite. Det är teckningar som kan visa sig på olika sätt.
En hooded är baserad på en helt annan gen som inte har något som helst att göra med megacolon. Men den kan rent genetiskt vara highwhitebaserad, den med.
Citerar nicket "Sanna" från denna tråd då jag tyckte hon sammanfattade det så bra: http://hamsterforeningen.se/shfsforum/index.php?topic=4134.15
_Megacolon beror på att nervcellerna som under embryostadiet ska utgå från vad som sen blir ryggrad och hjärna och vandra vidare ner i kroppen, inte når sina slutdestinationer. I bukregionen resulterar det i brist på eller avsaknad av nerver, och därmed förmår djuret inte transportera tarminnehållet som det är meningen.
Pigmentcellerna vandrar tillsammans med nervcellerna, och de når inte heller "ända fram" om inte nervcellerna gör det, vilket resulterar i brist på pigment (vitt) där det annars skulle ha funnits. Så bristen på pigment i sig ger inte upphov till megacolon, men är ibland en ledtråd att något inte står rätt till._
Här ser vi ett exempel på en defekt kopplad till en annan gen. Avsaknad av färg= misstanke om megacolon eftersom megacolongenen i sig påverkar pigmenteringen. Du kan alltså aldrig avlägsna sjukdomen från genen.
Sen finns det tusentals olika anledningar till att en råtta blir tecknad som INTE beror på samma gen som frambringar megacolon. Det finns flera gener, helt enkelt som verkar för råttans avsaknad av pigment. Men ska man resonera lika som med nakenråttorna så borde man alltså tänka efter en extra gång när man parar en vanlig hooded. För den kan ju vara highwhitebaserad och inte vanlig hooded.
Förstår ni komplexiteten i diskussionen nu? Visst är det svårt att tycka? ;)
Så grejen är ju att man behöver lite mer kunskap för att avla på vissa varianter för att kunna göra en bedömning av vad man har att göra med.

09-08-23
11:46
#16 Hear, hear! Nä men du har alldeles rätt. Det är viktigt att verkligen gå in på djupet, forska vidare, och verkligen se vilka negativa egenskaper som går, resp. inte går, att avla bort med utavel. Ingen vill ha sjuka råttor, men tyvärr är sjuka råttor här i alla fall - i alla linjer. Sen menar jag absolut inte att man ska acceptera nakenråttor utan några slags förbihåll. Absolut inte! Men mer forskning och mer fakta är alltid att föredra. Och en stor skopa ödmjukhet mot andra människor, mot djuren och mot sin egen kunskap.
(Jag råkade skriva i fel tråd så jag flyttar även Anvariels inlägg hit)

Precis, jag har inte heller slagit ett slag för att alla ska avla på nakenråttor.
Jag passar mig faktiskt för att tycka i den enkilda frågan tills vidare.
Vill bara att folk tänker till och tänker själva.

#13 Oj, hade missat det här inlägget! Det är precis det jag pratar om.
#14 Kom ihåg att vi pratar om olika gener för naket och inte "nakengenen". Det kan vilseleda en del.
#20: Det är sant. Men som jag förstått det så bär alla nakengenerna (förutom dubbelrex då, men det är ju något helt annat) på de här felen med njurarna. Men ja, för att inte förvirra ska man såklart inte skriva genen utan generna.
Om man nu skall kolla upp alla gener osv på alla råttors färg och teckning.
Vilken råtta är det då som är bäst om man säger så?
Är det dem vanliga bruna och svarta råttorna?
alla har ju det sina egna småfel i generna men aveln fortsätter.
kolla upp alla innan ni skriver att man skall utplåna en viss typ av råtta.
Vill gärna sen ha den listan.
Bästa råttan må vinna.
Tycker ej man ska avla på dem men tycker inte man ska avla på dom som redan lever. Ska itne utala mig då jag bara "har råttor med hår". Däremot undrar jag det där med Roans? Stämmer det att dom blir sjuka lättare(blodproppar elr vad det var nån sa här)?? Har ju själv en Roan + haft 1-2 roans innan också.. så blev lite fundersam.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#22:
Färger, teckningar och örontyper bär inte på några fel alls… Vad jag vet.
Det enda jag vet är att roan avlats på så hemskt mycket bland grossister så där är det en större risk för dåligt immunförsvar samt dåligt temperament… Men det har ju ingenting med själva roangenen att göra, så som problemet är med nakenråttor.
Förstår inte riktigt var du vill komma faktiskt. Menar du att vi har dubbelmoral som tycker att nakengenerna är så himla illa och därför bortser från alla problem alla andra råttor bär på? Jag utgår från det, förlåt om jag misstolkar.
I så fall är ju skillnaden att nakengenerna i sig är ett fel medan alla andra råttor har små fel som går att avla bort.

#24 Fel och fel, dumbos har ju mer nackmuskler, eller hur? Det är ju alltså inte enbart en öronrelaterad grej. Hur vet man att dumbos inte lider av extra nackmuskler? Jag vet då inte. Många hundraser har "defekter" som "ska vara sådana" och "det gör ingenting", sägs det. Jag är tveksam. Men var drar man gränsen? Det är frågan. Hur vet man om råttorna lider eller inte. Och hur mycket mer komplicerat får deras liv bli? Jag skulle personligen inte skaffa varken nakenråttor eller dubbelrexar eftersom båda måste ha kortklippta klor (och burkompisarna såklart också) för att de inte ska skada sig själva. Det känns för mig som att det gått för långt då. Att jag klipper klorna på mina råttor ändå är irrelevant, jag tycker inte om tanken att ha så känsliga råttor. MEN, det är MIN syn på saken. Många här accepterar ju dubbelrexar.
Frågan är om det går att avla nakenråttor så att andra delar av immunförsvaret väger upp avsaknaden av thymus. För OM det går att avla nakenråttor till samma hälsa som t.ex. en dubbelrex, varför skulle då nakenråttan vara sämre än dubbelrexen? Om medelåldern
för en nakenråtta på något lyckligt sätt skulle bli samma som för en bepälsad råtta, då ser jag inget fel med nakenråttor i sig. Men det är svårt sånt här.
Sen skulle jag vilja sätta mig emot lite när det gäller tanken att man kan "avla bort" fel hur som helst, även om de inte är kopplade direkt till en speciell gen (så som nakenråttan). Det är inte fullt så enkelt. Man kan lyckas avla bort ett anlag man ogillar, men risken är att man använder sig av inavel och linjeavel för att nå dit, krymper genpoolen och därmed i längden ger upphov till andra problem. Att råttan är så sjuk som den är idag är ett bra exempel på vad inavel kan göra.

#22 Jag antar att du undrar om det skulle finnas vissa varianter som är felfria. Och nej, så är det inte. Det hade lika gärna kunnat vara black eller mink som var härjade med tunna blodkärl eller dåligt immunförsvar.
Det intressanta är att vissa varianter har inavlats väldigt mycket, vilket resulterat att de flesta av råttorna av den varianten har vissa egenskaper gemensamt. Men det är alltså saker som det går att avla bort om man vill. När man pratar om nakenråttor som saknar thymus går det inte att avla bort denna egenskap och samtidigt behålla nakenheten. Så då får man tänka på ett helt annat sätt.
Men det är en intressant fråga. Kanske finns det någon variant som är mindre sjukdomsdrabbad än andra. Men det där varierar ju från land till land och mellan olika linjer. Jag har inte något svar på vilken variant det skulle kunna vara. Jag tror faktiskt inte att man standardavlar i tillräckligt stor utsträckning i Sverige för att det skulle bli så tydligt. Man blandar ju rätt friskt mellan varianterna här i Sverige och då blir det ju inte lika tydligt med särskilda egenskaper förknippade med t.ex en färg som om man färgavlar riktigt, riktigt ingående.
Och än en gång måste jag påpeka att det finns mycket ryktesspridningar och fördomar om olika varianter, inklusive hårlösa råttor.
#25 Du skriver så kloka saker, Anvariel! Tåls att fundera över..

#26 Javisst, jag är en oändligt källa av klokhet. =) He he…

vad är fuzz?