Ang. Mycoplasma.
Mina råttor, ja alla sju har visat symptom, har utbruten mycoplasma. Har varit hos veterinär och fått baytril utskrivet och de har blivit behandlade med detta. Sedan kuren är avslutad är såvitt jag kan se 4 av dem symptomfria. Men det är ju tre stycken som fortfarande uppvisar symptom. Den ena har som enda symptom porfyrin i ögonen, de andra två blev lite bättre direkt efter kuren men har nu precis samma symptom som innan d.v.s. nyser, porfyrin från nos och vid enstaka tillfällen även ögonen, en utav dem hör jag också "kuttra" ibland då och då. De två som har de värsta symptomen är helsystrar från samma kull, kan det vara så att de har ett medfött svagare imunförsvar än de övriga, eftersom de verkar vara dem som är värst drabbade? De två systrarna har ganska okänd bakgrund (och den lilla jag har kännedom om ser inte bra ut vad gäller sjukdomar…) och de är 1 år och 9 månader gamla.
Jag har funderat väldigt mycket kring detta med behandling av mycoplasman, eller ja, behandling av symptomen är väl mer korrekt att säga. Veterinären jag var hos sa till mig att det är väldigt svårbehandlat, men att man givetvis skulle försöka med en antibiotika kur och se hur den fungerar. Som tidigare nämnt är ju antibiotika kuren klar och den har endast hjälpt på några utav dem. Vet nu inte alls vad jag ska göra då jag skulle höra av mig till veterinären en vecka senare men hon hade vid det tillfället gått på semester och jag fick prata om detta med en annan veterinär istället som ansåg att om den inte har hjälpt så borde man avliva när man märker att de verkar lida av det… Kan i nuläget inte se att mina råttor lider av mycoplasman, men eftersom den förstör lungorna på dem så är det ju ganska uppenbart att de såsmåningom inte kommer kunna leva ett fullvärdigt liv med sjukdomen. Så jag skulle vilja ha hjälp av råttkunniga människor om hur jag borde göra.
Är det värt att försöka behandla fler gånger med antibiotika? Kanske man kan försöka behandla en gång till om symptomen förvärras?
Hur många gånger har ni själva behandlat en och samma råtta för mycoplasma?
Har ni fått något annat än atiobiotika för att behandla? Isf vad och hur har det fungerat?
Sedan tar jag tacksamt emot alla tips och råd ang. vad jag kan göra hemma själv. Har läst här att man kan spola nosen med koksaltlösning och att man kan ge dem roiboos te, har ni förslag på något mer?
Märker nu att det blev en hel del text och en del frågor. Men jag är så orolig för mina sötnosar, känner att det bara är veterinärbesök på veterinärbesök för det ena och det andra (har hunnit med en operation av juvertumör, behandling av löss, antiobiotika en omgång för mycoplasman, en undersökning pga att råttan ej kunde stödja på tassen hittills och då har jag endast varit råttägare i ett år och 9 månader!). Självklart är mina älsklingar värda alla dessa veterinärbesök, men jag önskar så att de kunde hålla sig lite friskare.
Tacksam för svar!
Mvh Orolig matte.

Det som du säger är symtom på mycoplasma behöver inte vara det utan kan vara en reaktion på att de har blivit behandlade med antibiotika. Baytril är i regel ganska starkt och all antibiotika/penicillin kan sätta ner djurets motståndskraft vid behandling vilket kan visa sig såsom de symtom du beskriver. Om jag skall vara ärlig så tycker jag att du satte in antibiotika för tidigt, man skall inte behandla djur i onödan då de kan bli resistenta, och om du behandlade dem efter de symtom som du rabblade upp kan det även vara tecken på vanlig förkylning. Bara för att en råtta blir förkyld behöver det inte betyda att mycoplasma kommer att komma som ett brev på posten. Om en råtta har bättre immunförsvar i jämförelse med andra så tar kroppen hand om virus innan det utvecklas till något värre och det är alltså det som är önskvärt.
Jag sätter in behandling när jag är säker på att det inte är enbart förkylning längre, när råttan visar tecken på myco eller annat virus/bakterie som har angripit luftrören. Då låter råttan och hos mig skall de ha låtit från luftrören vid flera tillfällen för att vara säker på att det inte är enbart litet slem som bildas vid förkylning och som de behöver få upp. Jag har haft "turen" att inte mycon har satt sig på andra ställen än luftrören som det faktiskt kan göra såsom öronen till exempel.
I mina öron verkar det som om det enbart är en som visar tydligare tecken på något värre än förkylning eller annan lättare infektion och det är den som låter. Nu skriver du inte vilka symtom de hade innan men om det är liknande så kan man inte vara säker på att det är utbruten myco de har haft.
Alla råttor, nåja de flesta i alla fall, bär på mycoplasma likt munherpes på människor. Det behöver inte bryta ut någon gång under deras livstid och de handikappas inte alls av att bära på viruset/bakterien då det inte ger några besvär så länge det ligger latent. Om det bryter ut kan det bero på dåligt immunsförsvar men det behövs ytterligare en komponent för att råttan skall bli sjuk. Detta brukar manifesteras i form av annat virus/bakterie eller en stressande situation som har påverkat värddjuret.
Om man vill ha en mycoplasmafri besättning sätter man alla råttor på antibiotika och/eller penicillin, därefter får man inte ta in någon ny råtta eller besöka utställningar för då kan man nästan garantera att man har fått in myco igen eftersom det ligger latent hos de flesta råttorna. Mycon smittar via direktkontakt, luften, blod och från mor till foster, det är alltså något som är svårt att undvika. Det som gör att mycoplasma kan vara svårt att behandla är att det är ett mellanting mellan virus och bakterie vilket gör att det är få medel som biter på det. Man kan heller inte vara säker på att man har fått bort det genom en behandling om man inte tar blodprov på alla och skickar det på analys. Man kan bara förutsätta att man har mycofria djur om man har behandlat alla.
Myco sätter sig ofta på luftrören och lungorna vilket gör att det vanligaste tecknet på att råttan har utbruten mycoplasma är att den rosslar. (Mycovirus på människor brukar manifesteras i form av lunginflammation även om det inte är vanligt utan brukar bero på annan bakterie) Om råttan är behandlad och blir till synes frisk men fortfarande rosslar och låter från lungorna kan det bero på ärrbildning vilket alltså inte behöver betyda att råttan fortfarande är sjuk. Detta tillstånd brukar inte handikappa djuret.
En råtta som har drabbats av mycoplasma i tidig ålder och fortsätter att låta kan faktiskt leva ett liv utan att må dåligt. Jag hade en råtta som jag behandlade tre gånger innan han blev ett halvår och han växte sig stor och till synes fullt frisk om man tog bort att han lät som en kaffebryggare. Han utvecklades normalt, trots flera behandlingar vilket kan göra att uvecklingen försenas eller uteblir till viss del, och vägde vid sin trivselvikt 850 gram. Han blev dock inte så gammal då ärrbildningen och de tidiga behandlingarna senare resluterade i värre mycoplasma och vätskefyllda lungor. Han blev sjuk igen när han var ungefär ett år och tio månader, jag avlivade honom vid två år och två månaders ålder efter att behandling inte hjälpte.
Om råttan fortsätter låta men inte visar andra sjukdomstecken kan man ge kortison för att underlätta andningen. Detta är något man bör rådfråga veterinär såsom vid alla behandlingar.
Nu har jag skrivit så mycket igen att jag har kollrat bort mig själv och vet inte riktigt vad jag har skrivit.. Hoppas att det har varit till någon nytta. Det finns massa skrivet om myco redan så sök på sidan!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#1 Har inte kunnat svara än, har så mycket IRL just nu.
Symptomen de haft innan har varit liknande dem de har nu. Jag tog dem till veterinären för att jag kände mig osäker på vad det var frågan om då jag under en längre tid trott att de var förkylda, men iom att de hade varit förkylda så länge ville jag kolla upp det. Veterinären sa då att det förmodligen var myco och att de skulle behandlas med antibiotika allihopa. Så jag satte in antibiotika efter veterinärens råd.
Är lite ofokuserad idag så skriver inget större eftersom jag ändå bara kommer tappa bort mig bland all text. Men det var intressant att baytril kunde ge symptom såsom du skrev, det hade jag ingen aning om. Tycker det var konstigt att veterinären inte informerat mig om detta.

Det är inte baytrilen i sig som ger symtomen utan att de kan dra på sig andra virus under tiden man ger antibiotika eftersom immunförsvaret är nedsatt då det är ett ganska starkt antibiotikum.
Veterinären behöver inte ha fel i att det kan vara myco eftersom många råttor bär på det men man behandlar det inte om det inte har brytit ut och visar allvarligare symptom eftersom det är viktigt att inte få råttan resistent mot antibiotika och penicillin.
De symptom som du skriver att de hade, porfyrin ur nos och ibland ögon, och nysningar är ganska "vaga" symptom. De kan få det av flera orsaker och det är bland det första som syns på råttan om det är något som är fel. Under hur lång tid uppmärksammade du detta på djuren? Den som låter verkar ha någon/något sorts problem med luftrör eller lungor vilket gör att många skulle ha behandlat men de andra är tveksamma fall.
Hur lång tid du uppmärksammade detta kan spela roll, och även hur lång tid det har gott sedan de fick behandling, i spekulerande om vad det kan bero på. Om jag inte kommer ihåg fel så var det ungefär halva besättningen som hade synlig porfyrin?
Porfyrin bildas i större mängder vid förkylningar, virus, stress och överkänsliget. (säkert något mer men jag är trött i skallen men ville svara litet snabbt på senaste inlägget)
Jag har haft längre perioder där några råttor varit lite snuviga, sedan har det bytt till någon annan och senare gått tillbaka. På så vis kan det upplevas som om råttorna haft det lång tid. Jag brukar ha litet snuviga råttor här hemma ungefär samtidigt som vi människor får influensa, dvs sen höst - tidig vinter när det börjar bli kallt ute, och sedan kan jag ha en liten sväng på våren om jag (de) har otur. Jag är dock ute och rör på mig med mina råttor på utställningar och liknande, tar hem råttor då och då, vilket gör att mina råttor riskerar att få infektioner oftare men bygger även på så vis upp resistens mot en del virus och annat som kan orsaka lättare infektion såsom förkylningar.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Kommer inte ihåg några exakta datum eller så på hur länge jag uppmärksammade det, men det var ett bra tag. Tänkte inte så jättenoga på det i början eftersom jag antog att det var en vanlig förkylning som skulle gå över efter ett tag. Men det höll på i flera månader, jag skulle gissa på allt emellan ett halvår och ett år.
Det tog ett tag innan jag ens tänkte på det, sedan när jag tänkte efter kom jag på det att detta har ju varit där hur länge som helst, något måste ju vara fel och i samband med att jag började tänka att det borde vara något mer än en vanlig förkylning började den ena råttan låta.
Har dock ingen aning om det kommer ifrån luftrör eller nos, aldrig hört detta överhuvudtaget irl så vet inte hur det låter exakt. Tycker det är svårt att jämföra med inspelningar som inte alltid låter exakt som det gör irl.
Synlig poryfin kring nos har jag sett hos alla, men inte hela tiden, utan den biten blir bättre på vissa utav dem då och då. Främst är det de två systrarna det syns på där. Poryfin kring ögon är det speciellt en som har haft problem med, sedan är det även en till som det senaste har haft en hel del poryfin kring ögonen, men det varierar lite från dag till dag (samma råtta som låter). Sedan har det kommit någon enstaka gång på de andra också. Nysningar har jag hört ifrån dem allihopa också, men återigen främst på de två systrarna, det är också bara dem jag sett nysa efter behandligen.
Nu är jag tyvärr inte hemma och har inte min "djurpärm" här och kommer inte ihåg datumen för behandligen men behandligen pågick i en vecka och om jag inte minns helt fel påbörjades den någongång under vecka 29 och var det inte den veckan var det nog veckan innan. Kan återkomma med exakt vecka till helgen när jag kan kika i min pärm.
För några dagar sedan tyckte jag mig också se tendenser till att den ena utav systrarna börjar få sneskalle. Hon har liksom en annan hållning med huvudet än vad hon brukar, men det är inte heller hela tiden. Ibland tycker jag att det ser snett ut och ibland tycker jag att det ser fullt normalt ut. Så det blir till att hålla ett extra öga på henne. Vad jag har läst mig till kan det vara en öroninflammation om jag inte minns fel? Men eftersom hon ganska nyligen är behandlad med antibiotika borde det väl inte vara så? Om det nu ens är så att det är sneskalle alls, jag är så nojjig så jag ska kolla extra noga på henne så jag inte bara inbillar mig. Men kan det se ut så när sneskalle börjar uppkomma att de håller huvudet snett ibland men ibland ser det helt vanligt ut? Om det inte är öroninflammation, då har jag för mig det kan vara tumör i huvudet eller hjärnblödning, stämmer det? Om det är en tumör eller hjärnblödning. Hur snart efter man ser att det är något fel, hur snart efter det får dom då ont i huvudet? Hur märker jag om en råtta går runt med huvudvärk?
Förlåt om jag frågar mycket om något som faktiskt egentligen inte riktigt passar in i tråden… Men jag är så rädd, om jag måste ta bort henne. Men jag vill verkligen inte att hon ska ha ont, tycker mig även se att de andra råttorna i flocken är mer på henne och ska småbråka än vanligt. Det får mig också bara det att fundera på om något är fel, de brukar väl vara stygga mot eller ibland till och med helt stöta ut medlemmar i flocken som det är något fel på?

Jag tycker det passar in i tråden då det från början har handlat om dina råttor och deras sjukdomsbild. Just för dagen är jag inte i bra skick, har en enorm huvudvärk och ögonen svider vilket betyder ingen mer data idag. Om ingen har skrivit bra svar i morgon eller om jag tycker att det behöver kompletteras så gör jag det imorgon förmiddag. På morgonen är det större chans att jag har bättre "skalle".. ;)
Tumör och hjärnblödning är inte vanligt i skallen, inte som ger snedskalle vart fall. En snedskalle är sned hela tiden, den kan inte bli bättre en dag då och då eller timme efter timme. Många gånger beror snedskalle på att mycoplasmaviruset/bakterie har satt sig i örat och det på (tusan! nu glömmer jag ju bort de viktiga orden. dumma, dumma skalle!) ja, något med balanssinnet vart fall. Det kan vara oturligt att antibiotikakuren satte ner hennes immunförsvar som tidigare var sämre än andras och på så vis har mycon kunnat bryta ut. Ofta behöver mycon en annan komponent för att råttan skall lida av det och nu finns den, nedsatt immunförsvar men möjligt är att du har kunnat haft ett annat virus eller bakterie som gjorde dem förkylda.
Oj,oj, detta går inte mer nu. Men jag kände det var viktigt att skriva litet om snedskallen så du får lite undran stillad. Men snedskalle kan gå tillbaka vid behandling, även om de inte blir helt raka igen så kan de leva fullt ut så länge det inte påverkar deras liv som råtta dvs deras förmåga att klättra, hålla balansen och gå rakt utan går runt i en ring.
Har du ingen råttkunnig och erfaren person i närheten som du kan be komma å kolla på dina råttor? Man lär sig med tiden att avgöra ting..
Tack så mycket för att du tar dig tid att svara trots att du inte är på topp idag
Försöker läsa så mycket jag kan men känner att jag blir klokare av att diskutera och prata om saker än att bara läsa långa texter.
Okej, mitt minne är inte på topp så då minns jag nog fel angående tumörerna i huvudet/hjärnblödningarna som jag tyckte mig minnas att jag läst om 
Det är mer när hon sitter/står i olika ställningar jag tycker mig se att hon har sned skalle. När hon sitter på ett sätt ser det rakt ut, sedan står hon på ett sätt och så ser det snett ut. Vet inte om det är det som lurar mig att det ser rakt/snett ut. Ska försöka studera henne lite nogrannare till helgen när jag kommer hem till mina änglar igen. Behandlas snedskalle med antibiotika eller med något annat? Tänkte eftersom det som du skrev finns risk att antibiotikan satte ner imunförsvaret och därmed även orsakade den eventuella snedskallen, så låter det inte riktigt rätt i mina öron att behandla med antibiotika?
Tyvärr känner jag ingen råttkunnig människa och har faktiskt ingen aning om det finns några nära mig eller inte. Träffar inte nya människor speciellt ofta heller, är väldigt rädd och nervös av mig. Speciellt när det kommer till sociala saker…

Råttor kan naturligt vinkla huvudet och gör så ibland. Det kan verka som om de sitter eller står och lyssnar, för att visa att de verkligen lyssnar kan de lägga huvudet på sned. (känns det som iaf)
Om hon har riktig snedskalle kan man se det genom att sätta henne på golvet och titta uppifrån ner på henne när hon går gramåt. Om hon går rakt och inte viker av åt ett håll hela tiden, det håll som skallen lutar mot, kan det vara snedskalle. En snedskalle varierar inte hur mycket det lutar dag för dag heller men det kan synas tydligare i vissa ställningar och ur vissa vinklar.
Om det är snedskalle behandlas det med antibiotika. Det kan som sagt bero på mycoplasmaviruset/bakterien men även att det är något annat som har satt sig i örongångarna. Om hon har fått snedskalle nu i samband med medicinering betyder inte det att det är antibiotikan som har gett henne det utan att en tredje komponent som passade på när immunförsvaret var sämre.

Jag har också varit lite smånervös med mina råttor någon gång när jag sett att de plötsligt suttit med huvudet på sne. Men sen har de ruskat på sig och varit som vanligt igen. Jag märker att Noja ofta sätter huvudet på sne när hon hör mig prata i rummet, så det har absolut ingenting med snedskalle att göra. Hoppas att det bara är något sådant din råtta pysslar med.
#7 Okej. Ska testa att sätta henne på golvet och titta. Så får jag hoppas det inte är något, att jag bara är nojjig helt enkelt.
Då förstår jag det där med antibiotikan lite bättre :)
#8 Ja, det hoppas jag med!

#9 Man ÄR nojig som djurägare. :) Varför tror du min ena råtta heter Noja? :D
#10 Ja det är väl sant iofs :P