Något underligt?
Kanske inte spelar så stor roll men jag vill veta ändå.. trotts omständigheterna.
Min ena råtta som tyvärr skall iväg för avlivning imorgon gör något konstigt med sin bak och svans. Såg det idag att han gjorde ett par gånger då jag är snetimental och låtit honom springa omkring hela dagen. Han stod helt stilla, rullade lite med svansen men så började äna baken följa med så han till slut stod med baken nästan åt ett annnat håll. Såg så himla konstigt ut. Som om han sakta ringlade baken mot ett håll medens han spejade rakt fram.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre. Det såg bara så konstigt ut.
Så gör min hane som är dominant, tror det handlar om att märka reviret eller nåt. Det ser lite ut som en orm som ringlar sig fram, inte sant?
Inget bra tecken tyvärr.. Om han dessutom stryker sig mot dig och "krafsar" med framtassarna är det tydliga tecken på dominans..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#1 Jo det är så han gör. Ser ut som en bepälsad orm eller något.
Han är över dominant och har bitit mig och min pappa nu. Mig har han bitit tre gånger.. 4de igår i läppen av någon anledning. Han har gjort det innan men inte hårt om man säger så. Gör ju ont. Dessutom ger han sig på burskamraten. Hjärn spöken eller något.
#2 han kanske bet i läppen eftersom råttor älskar saliv ;)
#3 jo jag tror det. Han gör det oftast när jag har haft något i munnen med. Så att han biter mig i läppen tar jag inte så hårt på faktiskt. Är en ovana han alltid haft.
Dock de sennaste dagarna har han varit en gull unge. Han har inte gjort NÅGOT jag har hittat två sår på den andre. Men sedan de sista såret INGET. Han har inte bitit mig, visat aggresivt beteende. Så nu har jag hanterat honom som jag brukar och han verkar inte bry sig. En helomvändning! Så vi bestämde här att jag skall avvakta ett tag och se hur det är och så.
Konstaterade att han blir lite "grinig" när han inte får som han vill. Dvs springa på laptopen. Då blir han mer enveten och kommer tillbaka som en spänd fjäder.