Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1081 ggr
MoaL
0

Tumörer hos råttor

Jag satt just och tänkte över skillnaderna sjukdomsmässigt mellan möss och råttor, och då trillade tankarna in på cancer. Tumörer hos råttor är ju nästan alltid godartade, medan det är tvärtom hos möss, där är tumörerna närapå alltid elakartade. Jag började fundera över hur vanligt det är med elakartade tumörer hos råttor? Jag har visserligen haft flera råtthonor som har fått tumörer, men har bara haft en råtta som har haft en elakartad tumör. Det vet jag enbart för att den växte från ärtliten till köttbullestor på drygt en vecka, och min lilla flicka magrade av trots extremt ökad aptit och hon fick personlighetsförändringar. Annars brukar ju råttor kunna gå med tumörer i typ ett halvår utan att det märks av. De brukar varken bli tröttare, hungrigare eller på annat sätt visa obehag.

Vilka här har varit med om elakartade tumörer hos råttor? Hur visade det sig hos era långsvansade vänner?

Tack på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mezzzanina
0

En av mina råttor "Champis" fick en elakartad tumör.Ena dagen så badade jag henne och kände inget konstigt på henne och så nästa dag så fanns där en tumör stor som en ärta.

Jag tog henne till veterinären och lät operera bort tumören, men den var elakartad och efter en månad så kom tre nya tumörer på henne.Då fick jag ta bort henne.

emmeb
0

Enda sättet att ta reda på om en tumör är elakartar eller godartad är att ta en biopsi och skicka in till labb. Det går inte att säga utifrån hur fort de växer eller hur de känns då man klämmer på dem.  Det är dock som du skriver, generellt sett är juvertumörer godartade hos råttor.

Anvariel
0

#2 Precis. Åtminstone hos människor så kan ju cancertumörer växa väldigt långsamt medan godartade kan växa riktigt, riktigt fort. Men också tvärtom. Det är ju dock bra att skicka iväg ev. tumör på biopsi så man får reda på vilket typ råttan haft - för avelssyfte.

Mezzzanina
0

Hmm, juvertumör var det som min råtta Champis fick.Men den var elakartad.