Skumt beteende - kisstråle
Har en råttahona som nyss visade ett konstigt beteende.
Lite bakgrundsfakta: Hon är cirka 4 månader, och när jag fick hem henne stressbajsade hon i några veckor varje gång jag tog upp henne, nu trivs hon bra med mig och flocken, jag får hantera henne, gosa med henne och hon mysryser osv.
Någon månad sedan hade jag råttvakt, och då bet hon den råttvakten så det blödde lite grann. Vet ej om hon bet genom gallret eller om vakten hade handen inne i buren, men oavsett hur visar ju det att hon är en osäker råtta. Kan tillägga att dagen efter bettet hade dom blivit kompisar, efter att jag sagt åt vakten att närma sig långsamt, ha mat i handen osv, så dagen efter fick vakten ta upp henne och allt.
I alla fall, idag, nyss, så skulle jag bara gosa lite med henne genom gallret där hon låg och vilade, och då skyggade hon undan med huvudet, försökte liksom så att jag inte skulle nå henne, men utan att hon skulle behöva flytta på sig liksom, men man märkte tydligt att hon inte ville att jag skulle klappa henne.
Och sedan, när jag väl nådde henne, genom gallret, då kissade hon en stark stråle kiss utåt mot gallret, liksom riktat på mig ut genom gallret och ner på golvet… Och det var en stark och lång stråle alltså inte bara en liten skvätt som dom gör ibland utan en hel kissning.
Vad betyder det? Har aldrig varit med om det förut och frågade en annan erfaren råttperson som heller aldrig hört talas om det. Är det dominans, skygghet, rädsla? Hon verkade inte rädd nu när jag försöker klappa henne (genom gallret fortfarande), utan snarare som hon tycker jag är jobbig och irriterande.. Svårt att förklara..
Men hon försökte ju inte bita mig alls nu, fast jag hade fingrarna innanför gallret, utan hon undvek mig, och bara kissade en stark stråle på mig.. Sedan nästa gång jag stoppade in fingrarna nära henne för att se hur hon regagerade igen luktade hon bara mycket på dom, men verkade fortfarande "irriterad".. :S Hjälp mig att bedöma detta udda beteende?
En annan sak jag kan tillägga är att hon t ex vunnit bästa junior pet hona på pet utställning, jag försöker inte skryta eller något utan bara förklara att i sådana situationer beter hon sig suveränt, annars skulle hon inte vunnit pet där man ju bland annat bedömer tepmerament, utan att det bara är hemma i buren hon beter sig udda ibland… Att det är så svårt att bedöma en råtta som är så olika, därför jag skriver allt jag kommer på om henne så folk som har haft fler råttor och mer erfarenhet kanske kan komma med någon slags idé om vad dom tror.

Kissar hon väldigt mycket väldigt ofta, dricker väldigt mycket?
Tänkte på om det inte är urinvägsinfektion eller nåt.. att det gör ont och hon blir irriterad över detta?
Tycker det låter lite udda, har bara hänt en gång eller händer det ofta?
Väldigt kissnödig bara?
*funderar*
Nope, har aldrig hänt förut, hon dricker som vanligt och kissar vad jag ser som vanligt. Detta med kissningen har bara hänt en gång, men hon har ju bitit/nafsat mig genom gallret förr rätt hårt men inte tillräckligt hårt för att raspa upp huden, och har släppt när jag sagt åt henne eller blåsit men inte frivilligt..
Och om det bara var att hon var väldigt kissnödig tror jag hon hade gjort som alla andra tjejerna gör där uppe på hyllan, bara kissar en pöl, men hon riktade den ju mot mig starkt och medvetet utåt, inte nedåt mot marken..

Jag har tre honor som backar upp mot gallret och kissar så som du säger.. och när de siktar/backar in sig så är de inte direkt förtjusta i kel. Men direkt efter så kommer dem..

(Kissar genom gallret!?!…. jag hoppas att mina honor aldrig börjar med det… stackars parkettgolv! :S)
När hon biter, är det någon risk för att hon tror att du är en godisbit? Brukar du ge mat/godis genom gallret?