Intressekoll
Jag vill i höst göra en testparning på en hane som saknar bakgrund. Kiwava är ifrån en kull där mamman kommer från zoo och var dräktig vid köptillfället.
Jag köpte två hanar ur kullen och båda är lika goa. De köptes för att de var så olidligt söta när jag såg dem och de var bara menade som sällskap först då mina förutfattade meningar sa att de lär bli problemråttor med sin zoo-bakgrund, men jag har ändrat inställning till dessa killarna totalt! Nogger hans bror bor numera hos fodervärd men vet att det funkar bra. Båda dessa bröderna klarar introduceringar fin fint, aldrig haft bekymmer i sin tonår hittills. Jag har även viss information om de övriga kullsyskonen från personen som fick den här kullen. Och kommer be om nya uppdateringar där innan parningen i höst också. Än så länge inga bekymmer på nåt håll.
Kiwa är en ganska liten hane men han är en riktig mysgris som jag gärna vill avla på trots bristen av bakgrund, men med hjälp av kullsyskonen har jag en bra överblick hur de är samt deras mamma vet jag är också en go tjej.
Jag vill ta en kull för att jag själv ska spara två ur kullen och utvärdera kullen noga för att senare kanske kunna fortsätta avla vidare på om de blir lämpliga, samt att jag har än så länge inte hittat nåt fel på honom förrutom att han är ganska liten, men det kan även vara för att hans mamma bara var bebis själv när hon fick sin kull.
Storleken går alltid att väga upp senare, jag tycker tempramentet är viktigaste i detta sammanhanget.
Jag kommer självklart registrera kullen i SRS och vill redan nu kolla intresset för eventuella bebisar.
Kiwa är ett år i början av September, väger drygt 430g just nu. Jag hade inte tänkt para förrän han är ett år fyllda.
Varför inte vänta tills han är 1½ år? Jo för att jag anser att han är så pass bra redan nu, men väntar ändå ett tag till med parningen. Han är otroligt go och underbar för att vara en tjuvparning från zoo.
Han kommer paras med någon tjej här hemma som har för mig känd bakgrund, och kullen kommer jag vilja ha rättvisa och noggranna uppdateringar om.
Kiwa
Regnr: 0758/08
Fenotyp: Fawn hooded mm dumbo
Född: 160908
Skulle ni vara intresserade så vet jag inte om detta räknas som annonstråd, därför ber jag samtliga som är intresserade att PMa mig eller mejla mig på hackerfreerats@live.se eller besök min hemsida www.absinthrats.webs.com
Detta är inte menat som en annonstråd utan bara kollar intresset på denna kullen då jag vill hitta seriösa och rättvisa hem för att få en toppen utvärdering utav kullen för att förhoppningsvis kunna avla vidare på avkommorna senare ifrån kullen.
(La tråden i avel och etik, medis eller Sajtvärd får flytta om det behövs)

Klart du ska göra parningen!
Bra temperamentsråttor växer inte på träd.
Älskar mina stora små vänner..

Jag kommer göra parningen, jag kan inte låta chansen gå mig förbi. Han är verkligen en helmysig kille. Sitter man och kelar på hans öron när han sitter på tröjan och lutar huvudet ner i urringningen så mysryser han nåt så fruktansvärt mycket! Han är så mjuk i sitt sätt, och det ser man på honom också när man träffar honom.
Bara synd att jag inte lyckas fånga det på bild, jag har fortfarande svårt att få bra bilder på ljusa råttor.. =P
Och just att han har en så himla bra flockkänsla känns toppen! Storleksmässigt är han inte idealet men när ett bra temprament dyker upp känns det som att det överväger allt.
Men för utvärderingen utav ungarna vill jag ha råttvana personer som förstår sig på råttans beteende. Jag är villig att sätta hela kullen hos fodervärdar om det är så. Det är just med tanke på pappans ursprung så vill jag kunna få så bra uppdateringar som möjligt.

en vacker och väldigt urmysig kille…klart att han ska få bli pappa 
You can't spell Bitchy without Itchy
klart att du ska göra det även utan känd bakgrund
som de flesta skriver, bra temperament är ganska svårt att få tag på speciellt från zooaffärer (men det finns där med)

känns allt rätt så borde man köra på det…jag gjorde det enorma misstaget att inte avla på min första råtthona var en zoois och var en underbar hona på alla sätt och vis, och levde hela 4 år…
henne skulle jag gärna ha avlat på och hade till och med hittat en fin hane till henne..men jag var tvungen att avbryta mina planer då mina föräldrar hotade med att de skulle ha ihjäl henne ifall hon blev dräktig 
ursh stackars dig
#5 visst är det kul med föräldrarna förstår… (notera ironin)
Han är ju superfin, verkligen jättesnygg. Säger som ovanstående, ta en kull efter honom. Jag hade velat ha en unge om jag hade kunnat, men min situation säjer nej till alla djurinköp fram till f*n vet när.

Med honan jag troligtvis kommer para honom med så kommer det bli jättegoa ungar, iaf i mitt huvud och min planering så kommer jag tro stort på denna kombinationen och samtidigt tillför jag nytt blod till min avel. Det är därför jag vill ha väldigt hård kritik på denna kullen det är väldigt viktigt. =)
Att det är zoo djur spelar väl ingen jätte roll om det är goa råttor? ^^

vissa verkar tycka så tyvärr 
Om jag förstått saken rätt, så är "bra" rått gener svårt att få tag i. Nå.. som jag är bryr jag mig inte riktigt om vart djuret kommer ifrån eller vad för bakgrund de har. Så vida djuret är ett mysigt ett. Borde inte det räknas hur djuren är och inte vara perfektionistisk över vart djuret kommer ifrån?
Nå, det är i alla fall vad jag tycker ^^ Ett gott och mysigt djur oavsett bakgrund är värt att försöka bevara.

#9 Klart det spelar roll. Man vet ju inget om bakgrunden!
Men ska man enbart para på råttor med känd bakgrund så kommer man ingenvart. Och det finns ju jättemycket problem i stamtavlorna också, tyvärr.

Spännande att många är så positiva till det.
Men jag håller med om att det finns faktiskt jättemycket problem bakom råttor med stamtavla också, och någon som påstår att de har felfria släktingar på stammen bakom sina djur känner inte sin stam eller har nåt att dölja.
Anledningen till att vissa råttor med stamtavla kan låta dåliga är just för att man dokumenterar och vad som dykt upp i linjen hittills, och det är infromation bra att veta när man köper från en uppfödare, och förhoppningsvis dyker inga surprisegrejer upp hos råttan man köper. Köper man från zoo eller från uppfödare som påstår att råttan man får är fri från dåligheter bakåt och det sen dyker plötsligt upp nåt oväntat så som aggressivitet så blir man ju ganska chockad. För man vill väl lita på vad personen sagt man köpt djuret av?
Fast det kan ju dyka upp fel även om man inte visste om dem, speciellt om man parar med linjer från någon annan uppfödare eller som jag ska göra nu, para med en hane utan känd bakgrund.
Så med denna kullen kommer jag inte kunna berätta felen som kanske ligger på pappans sida, men fel som kanske ligger bakom honan kan jag ju berätta om. =)
Men det är vitkigt att inte para råttor med allt för okänd bakgrund med varandra, man ska försöka hitta en partner med känd bakgrund som är linjer man litar på. Och det är inte bara förarbetet som tar tid, efterarbetet med att följa upp kullen är också otroligt viktigt, speciellt om man ska avla vidare.. =)

Håller helt med dig. (även om jag själv inte avlar, men det blir förhoppningsvis så i framtiden)
Det är bra att börja fundera på dom där sakerna redan nu för mig!
Allt handlar i slutändan om ansvar. Man tar ansvar för avkommorna. Även om man i en situation känner att man vill para zooråtta plus zooråtta för att man har tillräckligt stor anledning så gäller det att man håller koll på var ungarna placeras. Varenda parning man gör påverkar ju råttbeståndet i Sverige så vill man minska risken att dumheter kommer ut så håller man dem inom en lite mindre krets när man är väldigt osäker på bakgrunden.
Precis som du tänker göra!
För övrigt skulle jag gärna vara fodervärd också. Har funkat jättebra för mig att vara fodervärd hittills. Men ligger lite lågt med att utöka min flock för tillfället då jag har lite knas på gång just nu. Men du kan mer än gärna höra av dig till mig i framtiden om du har ungar från en kull som du tror skulle vilja bo hemma hos mig!

Tack Terato, jag letar alltid efter bra personer att placera djur hos fodervärd. Jag tycker det är väldigt smidigt och känns säkrare. Speciellt med testparningar. =)
Haha, vad hände med: Man ska absolut inte para zooråttor!!!!
Jag parade min zoo råtta med en zoo hane för inte så länge sen, nu har hon fått ungar! Jätte lycklig, när jag pratade om parning av zoo råttor fick jag bara skäll och gnäll, tror ni jag lyssnar på det? Icke då.
# 16 da har ju parat två zooråttor som du inte vet ett piss om. Absinthe vet iaf hur hennes råtta fungerar och hon har träffat en bror till den som också är underbar, det visar ju på bra linjer. Dessutom vet hon ju massor om historien bakom honan och var hon kommer från, hon kanske födde upp den själv jag minns inte. Men det är precis sånna attitider du kommer med som kan bli undergången för tamråttoran, man kan inte bara para för att de två djuren man har nu är underbara eller jättemysiga, det kan finnas massor av konstigta bakom råttorna osm man inte ser förrän man har ungarna framför sig. Det kan bli bra och det kan gå fullständigt åt hellskotta. Jag tycker att det är för liten %chans att man får bra råttor av två zooråttor, som för övrigt kan vara helsyskon om de komemr från grossist, det har man ingen aning om, är för liten för att man ska ta risken.
Man ska inte ta ungar bara för att man kan, det finns nog med råttor där ute som behöver nya hem, och att dessutom bara ta ungar på två råttor är inte avel, må vara om du tänker behålla alla ungarna själv, men det kan bli svårt om det är 15 stycken. För hamnar dessa ungar med eventuella problem hos nån annan som vill ta ungar bara för att det är gulligt, så byggs ju bara problemet vidare och man har ingen chans att få en bättre taråttsstam. Man måste lyssna på råd och om man blir avrådd ska man lyssna, man kan inte bara shita i det och gå sin egen väg. Man måste respektera att det finns andra där ute somvet hur det kan gå, och som har erfarenheter i avla "på rikitgt".

#15 Jag rekommenderar starkt Terato! Hon uppdaterar en och är inte rädd för att berätta även negativa saker. För tro mig de har hon upplevt. Näe hon får högsta betyg av mig! Ansvarsfull, kunnig och nyfiken och har alltid viljan att diskutera. Jag (med risk för att göra henne generad) avgudar henne som fodervärd! Och som person! Klona dig!! 
# 19 det jag säjer är att det är oklokt att avla på råttor som man inte vet bakgrunden av, du känner säkert dina råttor som de är nu, men du kan omöjligt veta om de bär på anlag för nå sjukdomar eller om de har mycket aggressivitet i generna, kanske har de råttor som inte alls fungerar i flock. Jag säjer inte att dina råttor inte är bra men du vet inte vad som finns bakom. Absinthe har ju åtminstånde träffat en bror till den hon har nu, och minns jag inte helt fel fanns ju även mamman i affären. Så hon vet mer om sin råttas bakgrund än vad du troligen kan veta om dina.
#21 sant, det kan hon inte veta, den andra hannen var i samma kull (det står överst i inlägg 0) där finns dessutom mer fakta om hans mammas sida.
Jag kan säja detsamma om dig, då du inte riktigt verkar veta vad du håller på med, man kan inte para TVÅ råttor som man inte vet NÅGOT om. Absinte har ju fött upp honan själv och har tagit hand om hanen från grunden.
Du får bli så arg du vill, men tyvärr är det så
Absinthe: I första inlägget säger du att råttorna lär bli problem råttor? Asså vafan.. Varför tror folk så jävulsk illa om zoo råttor? "Man känner inte till deras bakgrund" OCH!? Det är det enda ni bryr er om, JAG SKA HA DEN BÄSTA RÅTTAN I VÄRLDEN! Heelt perfekt råtta!
Zoo råttor är underbara! Även fasten dom är aggressiva är dom underbara ändå.. dom är ändå en råtta, kan till och med vara mer än en råtta. Precis lika mycket värd som alla andra råttor.
Dom råttor jag tagit från djuraffär, Elvis, Hugo, Lotus, Dinkel, Pim, Müsli, Pärlan, Goliat, Hamilton har varit helt underbara!! Haft häng, älskat att pussas, aldrig bitits.. Sen har jag ju haft dom som inte vart lika underbara.
#22 Det KAN man visst!
#22 Och det KAN bli helt underbara råttor!
#24,25 man KAN men oddsen att man får bra råttor är väldigt osäkra
#26 Det är inte säkert att man får bra råttor.
Det är inte heller säkert att en uppfödare får bra råttor.
# 27 om uppföraren är seriös och vet vad h*n håller på med så ska det inte bli några konstigheter i kullarna, men det finns alltid undantag.
#28 Haha, så du tror att det är uppfödaren som gör råttorna t.ex aggressiva?
#28 nej det har jag inte sagt. Det ligger i generna huruvida en råtta blir aggressiv eller inte. Kan ju bli det om de har utsatts för något som skrämt dom ordentligt också (men det tror jag inte ska vara ärftligt (att de blir aggressiva av trauma)). Det jag menar är att en seriös uppfödare bara använder råttor som fungerar bra och som inte har några släktingar som uppvisar oönskat beteende.
#30 Okej så då är inte Absinthe en seriös uppfödare. Nej.
Inte heller jag, men jag tar iallafall hand om mina råttor, det är det viktigaste, att dom mår bra.
#31 hon är en seriös uppfödare, hon har ju inte gjort parnigen än och om du har läst allt ovan så vet du vad som spelar in, hon har rådfrågat flera vad de tycker. Hade inte folket här inne tyckt att det det var en bra tror inte jag att hon skulle göra det
Det är jättebra att du sköter dina råttor, för det är det inte alla som gör :)
#32 Ja.. Jag förstår ändå inte, om man sköter om råttorna bla bla o.s.v. Så borde man kunna avla. Om en, två råttor blir aggressiva, så får den som avlade väl skylla sig själv. Inte mer med det… ?
#33 hur menar du skylla sig själva? Det finns ju sällsynta fall där det dykt upp aggressiva råttor i en stam med bra råttor, det kommer man inte ifrån.
Klart man kan avla, om man har ett mål med det, vad vill du uppnå med aveln? Vill du försöka få fram bra råttor i en viss färg, förbättra en färg, försöka avla bort problem? Eller tar du ungar på två gulliga råttor? Det är inte samma sak, och för att få kalla sig uppfödare måste man kunna veta vad som är bra och inte bra avelsmaterial. Man måste kunna säja vilkan som inte fungerar för att uppfylla just det målet.
#34 Jag siktade mest på mig i det fallet, om man är som mig en "oseriös" uppfödare eller vad ni nu kallar det. om dessa ungar bli aggressiva får väl jag skylla mig själv?
Men jag tänker inte diskutera det här mer nu. Speciellt inte i denna tråd. PM om du vill skriva nå mer.

empan - Jag skriver definitivt inte att ungarna kommer bli problemråttor. Det finns risk att det kan bli problem tack vare bristen på bakgrunden och jag inte vet om bristerna i släkten på pappan.
Jag känner mamman till kullen som bor hemma hos tjejen som fick hem mamman när hon var dräktig från zoo. Hon sparade en syster ur kullen som jag också känner, sen hade jag en bror till kiwa också som är jättego på alla sätt och vis, och tjejen som fick kullen har en del koll på fler ifrån kullen och den faktan är mer fakta än man någonsin får på en vanlig råtta ifrån zoo.. =)
Det ÄR ytterst naivt att tänka att en parning på zoo+zoo ska bli bra bara för att man har bra erfarenheter från zoo.
Honan jag ska para med är en hona jag själv fött upp som bott här hemma hela sitt liv, jag var med när hon föddes och jag har föräldrarna till henne och de i sin tur känner jag också väl bakgrunden på, då hanen är helt från mina linjer och mamman är från linjer jag känner till då mammans morfar hade jag i avel här hemma för 2,5 år sedan.. =)
Allt detta är viktigt att jag vet så mycket som möjligt om tilltänkta honans bakgrund, när jag vet så lite om kiwas bakgrund.. =)
Jag anser att om man ska som privatperson ta sin första kull, bör den vara på en hona från en seriös uppfödare, efter bra och stadiga linjer, och så ska man ha en bra hane. Inte bara kasta sig över första bästa för att man vill ha ungar. Varför man ens ska som okunnig blanda in zooråttor i det hela fattar jag inte. Visst, de KAN bli jättefina mysråttor med bra temperament, men varför chansa om man inte vet nånting om vare sig modern eller fadern, vad som gömmer sig bakom dem?
Det finns för många kansken i zooparningar, därför bör man tänka genom det noga, precis så som absinthe gör.
Och nej, det är inte bara ens eget problem om ungarna som föds är agressiva. Det är alla andras problem som ska ta hand om dem, för att säga att "jag håller alla ungar själv" är bara barnsligt. Fortsätter man i den takten har man ju snart ingen plats kvar att bo på själv. När man bestämmer sig för att ta en kull är det inte djuren som ber om att få bli födda, utan det e vi som gör att det händer. Därför ska vi också se till att djuren får det så bra som möjligt i livet, och är de agressiva eller sjuka så är livet inte särskilt drägligt.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Man vill ju ha bra djur, helt enkelt. Ju mer stam dess säkrare kan man vara på att djuret är bra.
Så enkelt är det.
Men ibland är världens bästa råtta utan stam. Kanske är båda världens bästa råttor utan stam. Kör på då! Men ha en idé, ett syfte. Är detta den bästa parningen jag kan göra just nu? Man bör fråga sig själv det och väga in för- och nackdelar i allt.
Blir så trött på att det ska bli personligt i allt. Det är ingen som nervärderar zooråttor. Zooråttorna behöver inte alls vara sämre. De kanske till och med är bättre. Men det handlar inte om det. Det handlar om att man inget VET om dem.

Jag har ett syfte ett mål med min avel, ser jag en egenskap hos Kiwa nu som jag känner är bra, då får jag ju göra detta. Han har inte visat problemen som jag tänkte att han skulle göra tillsammans med sin bror bara för att de är tjuvparning på zoo. Han är allt annat än en ordinarie zooråtta för mig. =)
Därför som jag så gärna vill hitta hem som är duktiga på råttor som kan utvärdera denna kullen i samråd med mig. För är kullen över lag dålig så kommer den definitivt inte gå vidare i avel. Just pga att bakgrunden på pappans sida är oviss.
Det är likadant med råttor som är uppfödda till ormmat, hade jag inte chansat så hade jag ALDRIG haft Hugo! Jag förkastar inte möjligheterna i varken zooråttor eller reptilföda, men kommer en råtta ifrån dessa grunderna är de som att starta från noll. Och man ska inte använda dem i avel om det finns lilla minsta dåliga tendens, för detta vid en dålig parning kan föras över till ungarna. Nu hade jag visserligen tur med Hugo och fick en del uppskriven stam på honom och jag visste att hans bror och syster var lika underbara som Hugo. =)
Det jag kan tycka är naivt är att bara ta en kull för skoj skull på två råttor utan bakgrund, blir det fel är det råttorna som får lida för sin matte/husses misstag. Men när man har ett mål, så är det annorlunda, det är mycket erbete och efterkoll som uppfödare än om man bara tar en kull för skoj skull.
Äscha, nu tappade jag bort mig, dags att krypa till sängen. =)

Oj, ser nu att det ser ut som att jag menade det till dig, Absinthe, alltså att du skulle ha ett syfte. Det vet jag att du har med den här kullen! ;) Det var mer allmänt menat.
Grejen jag funderar på är bara att det finns så mycket tveksam avel på råttor med stamtavla också. Eller, det finns så mkt skit i stamtavlorna.
Alltså det är mycket avel på råttor där man vet att problemen finns. Det måste man för det finns inte problemfria stammar. Men ibland ligger problemen aldeles för nära och för mycket för att jag skulle avlat. Nu menar jag främst temperament.
Och det avlas på råttor som faktiskt inte är så värst bra i temperamentet. Alltså, en råtta som är "okej" men som inte har det där lilla extra. Men de har okej stamtavla utan större problem.
Då känns det.. Mer intressant att avla på en toppenråtta utan stamtavla.. Och få all möjlig skit i kullen men kanske en till lika underbar om man har tur.
Hoppas ni förstår min poäng.
Självklart vore det bästa om man avlade på toppenråttor med stamtavlor och utan probs och allt det. Det är bara det att det verkar inte som att någon är intresserad av att ifrågasätta avelsdjuren som har stam. Jag skäms nästan för att fråga om temperament i trådarna. Jag gör det ofta när det dyker upp nya kullar på forumet. Men jag ser aldrig någon annan som frågar..

Sen vill jag lägga till en till sak:
Det är skillnad på att ta kullar på zooråttor på zooråttor utan mål och att ta in råttor utan stamtavla en gång för att sedan arbeta vidare. Självklart måste man planera vidare och fortsätta arbeta på den linjen om den var bra eller förstås kassera den om den inte var så bra. Men att hela tiden avla på okända djur har ju inget syfte. Det blir ingen avel utan bara.. Bebismakeri.

Terato, jag tog inte det som att det var riktat till mig. Jag reflekterade i allmänhet angående min syn på avel och mina värderingar osv.. ^^,
Jag tror att sverige har blivit lite utseendetokigt vad det gäller råttor, så länge de är söta och behagar människan så kan de tänka sig att köpa en råtta från i princip vem som helst. =)
Jag sticker inte under stolen att jag gillar vissa varianter mer, annars hade jag ju aldrig satsat på att avla på dumbo tex. Men vid parningar så spelar faktiskt öronen ingen roll, inte för mig. Har jag sparat tex en dumbobärare och en dumbo från en kull och dumbon kanske inte har det där lilla extra jag vill ha, då låter jag inte den gå i avel för att jag vill ha öronen, utan då tar jag den dumbobärande tjejen istället som har det där lilla extra som får en att le eller som är en bra flockegenskap eller vad det nu tänkas vara som klickar så bra med just den råttan.
Eller att de bara parar för att få söta bebisar. Åh gud jag veeeet att råttbebisar är så underbart söta, och jag förstår att folk gärna vill. Jag kan förstå detta, men det är ju inte rätt bara för att de är söta, besök en råttuppfödare från det att de har en nyfödd kull och sedem växa upp där, ställ frågor till uppfödaren under tiden, ni lär er så mycket mer på det än att kanske göra ett misstag hemma.
Jag försöker hålla mig till russian blue-varianter men är det någon individ som faller på något så används en mer passande partner istället för att färgavla.
Men jag håller med om att många kanske tar en okej råtta istället för en råtta de säger "ÅÅH" till när de handskas med råttan. Tempramentet för mig är så himla viktigt, jag tycker väl inte sämre om råttor som inte funkar i stora flockar, för jag vet att dessa råttorna kan vara underbara med människor, men som uppfödare vill man ju ha råttor som funkar i stora flockar. De som inte funkar eller visar fel beteende i flock här hemma är totalt uteslutna från avel, hur gärna jag än skulle vilja för att de är snygga eller vad som helst. För jag vill inte sätta råttor till världen som kanske inte kommer må bra senare! För hur viktig är öronen och färgen om man sätter råttungar till världen som kommer växa upp och må dåligt? =)
För hur mysigt är det inte att kunna ha så lugna flockar att man bara kan släppa in vilken råtta som helst i befintlig bur utan ett endaste pip? Man behöver inte skrubba ihjäl sig på buren eller sanera omgivningen fri från dofter för att ens råttor ska acceptera den nya medlemmen? Alla vill väl ha den lätta vägen? Med råttor som mår så bra att de kan gilla vem och vad som helst! =)
Och detta får man om man avlar, dokumenterar, är ytterst kräsen i sin bedömning av djuren och följer upp sina kullar. Oavsett om man använt råttor utan stam, det är lika viktigt att dokumentera sina kullar om de har stam eller är utan stam. =)
Guud, jag skulle kunna skriva en hel bok om detta vad jag tycker och hur jag står i etiken när det gäller avel och mitt utopiska tänkande om hur man kommer fram till idealråttan. Eller åtminstone min syn på idealråttan. Jag vill berätta så mycket men jur mer jag berättar ju mer sidospår kommer jag in på ifrån ursprungliga ämnet så det blir luddigt och svårläst… *skrattar*
*host*
Hur som helst så letar jag fortfarande intressanter till denna kullen.. ^^,

#43 Bra! :)
Mitt hjärta slår ett extra slag när jag läser ditt inlägg! Jag vll ha råttor från dig i framtiden! Tack för att du tar temperament på allvar!
Jag känner att många accepterar så många dåliga beteenden. Beteenden som förstås är vanliga idag men om man ligger i komemr de ju förstås att försvinna så småningom. "Vanligt men inte önskvärt" brukar Nicciz säga. Det tycker jag är ett väldigt bra uttryck.
För 20 år sen var det vanligt att mushanar bets i buren. Alla mushanar gjorde det i princip. Det var normalt. Idag anses det inte som normalt för man har avlat bort det. Det är det som ska vara målet med "vanligt men inte önskvärt".
"Och detta får man om man avlar, dokumenterar, är ytterst kräsen i sin bedömning av djuren och följer upp sina kullar. Oavsett om man använt råttor utan stam, det är lika viktigt att dokumentera sina kullar om de har stam eller är utan stam. =)" /Absinthe
JA! :D
Men vill också tillägga att jag inte tycker att det på något sätt är fult att standardavla.

Nej det är absolut inte fult att standardavla! Bara man inte tummar FÖR mycket på temprament och hälsa.. =)
Men en vacker råtta blir vackrare om den pussar på både andra råttor och på alla människor! ^^,

Verkligen!

Kiwava kommer sättas ihop med Bohemian Raspberry idag. Hearts grown cold är underbar men jag känner inte wow inför henne som jag gör med Bohemian. Därför är hon utvald till Kiwava nu. Sen kommer Kiwava resa hem till Zickan för sin andra parning, så vi får två kullar på två helt olika honor på Kiwa att utvärdera.
Ska introducera sötnosarna nu för varandra! ^^,
#47 wohoo, väntar med spänning! ^^,
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jag med! ^^,
Ändå en del som är intresserade av kullen och det känns väldigt roligt att många varit så intresserade.
I mitt huvud kommer det bli råttor som har bra flockkänsla och kommer bli roliga pigga råttor som förhoppningsvis kommer ha bra hälsa. De kommer kanske inte få världens bästa häng, men det är inte allt. Huvudsaken är att de blir pigga goa råttor som sprider mycket glädje! =)
Och förhoppningarna ligger att ungarna ska bli så pass bra att de eventuellt kan gå vidare i avel om inte allt för mycket problem dyker upp i kullen. =)

Inget hett att uppdatera om för le love birds ännu. Kiwa är så otroligt försiktig för Bohemian vill inte redigt släppa till ännu. Båda två sitter mest och smaskar på maten. Kanske borde ge dem ostron istället för att få igång de där heta känslorna.. *skrattar*