Varför är råttägare så petiga?
Hej!
En grej jag har funderat på ett tag är varför råttägare är så himla petiga.
Ta tex. det här med kutterspån. Är ni inte lite överreagerande? Kaninuppfödare har använt det till kaniner i över 50 år, och det är sjukt sällan en kanin dör av cancer. Jag har använt det i 10 år och aldrig haft en kanin som dött i cancer.
Likadant med grenar/kvistar från träd. Varför koka? Sannolkiheten för att det skulle finnas ohyra är minimal. Samma sak här, kaninuppfödare har gett det till kaniner hur länge som helst, och att de får ohyra av det är otroligt ovanligt.
Lite funderingar bara.
Ja kutterspån har fungerat i alla tider för både mina råttor och kaniner..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Råttor är ett djur som lätt får cancer, kan ingenting om kaniner, men dels är råttors luftvägar ytterst känsliga för damm. Varför utsätta dem mer än nödvändigt för damm om de kan få stora luftvägsproblem pga detta? Eller varför ta chansen att ens råtta får cancer av kutterspån när man kan utesluta risken för cancer från kutterspån genom att undvika det? =)
Tycker att kan man undvika kutterspån för sin råttas skull är det toppen! Råttor är ganska sjuka djur i sig, därför är det väl bra att vara försiktig med dem? =)
Precis som Absinthe är inne på så är råttor mycket mer utsatta för cancer än kaniner är. Min kusin hade dock kutterspån till sin kanin och den kaninen hade svåra problem med irritation i ögonen - Det rann konstant ur dem. Jag tipsade henne om att byta till toa-lätt och då försvann problemen :)
Grenar är ju mest för sin egen skull - För att man vill slippa få in en massa småkryp inomhus, och för att man vill minska risken att behöva behandla med stronghold. Jag fryser eller kokar aldrig kvistar jag tar in!
#2 vad använder ni? Hos oss(bor en by utan för ett litet samhälle utan djuraffär) finns det inget annat än sågspån..

Jag använder toa-lätt eller tidningspapper, funkar finemang! =)
#4 Sågspån skulle jag aldrig anv till djur då sågspån är så fint som pulver nästan det åker ju in i nosen på djuren. Testa själv nosa/lukta på det du får själv det in i näsan..
Här har du sågspån
Här är kutterspån, bakgrunden är kutterspån.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#6 oj.. menade kutterspån x)
Ricko: Papperspellets (oftast heter det toa-lätt) finns på nästan alla matvaruaffärer. Annars fungerar ju, som sagt, vanligt tidningspapper :)

Fleece finns det ju oxå vissa som använder, även nån billig dörrmatta från IKEA.
Jag anv fleece till mina råttor..
Jag tycker inte det handlar om att vara petig. Vem vill inte det bästa för sina djur lixom?
Jag tycker att om man kan förhindra nåt som man vet är skadligt av en orsak eller en annan så är det ens skyldighet som djurägare att göra det. Såklart inom rimliga gränser då. Det är ju inte som att djuret har bett om att sitta i bur, eller ens har bett om att få komma till världen.
Ang. det här med spånets vara eller icke vara vet jag inte om det verkligen är skadligt, men eftersom vi vet faktorerna: råttorna har lättare att få cancer än många andra burdjur och har dessutom känsligare luftvägare, varför då använda nåt som både är extremt dammigt och som innehåller terpentin? Inte tömmer en astmatiker dammsugspåsen i sängen heller, där de ska sova och andas.. Varför göra det för råttan?
Att vara petig är sen då man hänger upp sig på saker som verkligen inte är väsentliga för råttans välbefinnande. Det får var och en sen göra som det behagar, tycker jag.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#11: Precis! Och när det handlar om saker som verkligen inte är särskilt krångliga - Vad förlorar man på det? En sak om man begärde att folk skaffade svindyr utrustning specialbeställd från Ukraina (vilt exempel) trots att det inte fanns några som helst bevis för att man behövde den…
Men här handlar det om en väldigt, väldigt enkel lösning på något som kan innebära en onödig risk!
#12 Precis vad jag ville ha sagt, men som du kortade ner :p
jag är fd kanin uppfödare själv och körde ofta vanligt spån till kaninerna. men jämför man spån med papperspellets. vad hamnar minst över allt på golvet.
Sedan är en kanin inte i närheten så känslig som en råtta är i både canser och ohyra.
En av de största källorna till ohyra på råttor är HÖ. Den ohyra(löss) som oftast angriper råttorna via hö, trädgrenar osv är inte alls intresserade av kaniner på samma sätt. Kaniner äter hö, pinnar, gräs och annat där ohyran vistas. De har ett visst försvar mot den typen av ohyra som troligen kommer i att de äter just dessa ting. Samma sak med vissa djur som klarar giftorms bett.
Det är så stor skillnad på kanin och råtta i nästintill allt.
Men även kutterspån ställer till det för kaniner. Jag har varit hos vetten mer än en gång pga inflamation i ögonen på kanin skapat av spån som dammat upp och hamnat galet i ögonen på dom.
även billigt kutterspån som ger ifrån sig mycket damm har jag jaft luftvägs problem av hos kanin.
Sedan är alla som verkligen är en sann djurvänn och älskar sina djur väldigt petiga på deras mat och sköttsel. Varför riskera något som kan undvikas med några få kronor mer.
Ska man ha djur så ska man vara petig och sköta dom korrekt. Annars vad är det för mening med att ha djuren?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
asså det e ju skilnad mellan kaniner och råttor också så man kan ju inte behadla råttor som kaniner
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Ja vi har ju katter också. Men då vi får gratis sågspån till kaninerna då vår morfar jobbar på "sågen" som det kallas och vi redan köper "kul" kattsand blir det som "onödigt" att köpa en ytterligare sort. Sen så är inte tidningspapper isåfall också farligt då? Om dom biter på det får dom ju in sig gift.
Ricko, vad för gift är det du tror att tidningspapper innehåller?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#17 På tidningar är det ju "tycksvärta"(stavning) bilderna, texten osv på tidningsbladen.
Och? :) Den har varit ogiftig i över 15 år :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#19 jaså, trodde det vr giftigt. är iallafall giftigt för kaniner.. gäller detta alla sorters tidningar(ang ogiftigheten)
Tidigare så fanns det bly i trycksvärtan men det är förbjudet så nu är alla tidningar giftfria.
Det som gjorde att trycksvärtan var giftig tidigare, var att den innehöll bly. Det förbjöds för många år sen, typ 15 år, och sen dess har tidningspapper inte varit giftigt. Jag tvivlar starkt på att det är giftigt för bara ett visst djur, finns det nån motivering till det?
Tidningspapper är gratis (de flesta får väl hem reklampost och dagstidningar) så det kan man inte skylla på. Det enda minuset är att det börjar lukta fort men det åtgärdar man genom att byta lite oftare.
Jag vet många hästmänniskor som slutat använda sågspån i boxarna just för att det dammar så, irriterar luftvägarna och kan fastna i ögon osv. Och då ska vi tänka på att hästar är stora djur, som inte har mulen ner i marken hela tiden, de har långa ben de står på. En råtta har i princip nosen i markhöjd hela tiden då den rör sig.
Man kan prova själv med att stoppa ner huvudet i en säck med sågspån och dra ett djupt andetag. Inte vidare trevligt kan jag garantera, varför då utsätta sina djur för det?
Jo det där med hästar känner jag till. Känner inte många privat ägare som kör på spån. Många ridstall kör ännu på spån. Men sedan finns det många olika former av vanligt spån också. Finns några modeller som inte dammar.
Jag har kört ett visst spån för att köra slut på det. Fått med som jourhem. Sedan tyckt onödigt att kasta och andvänt upp.
Finns flera modeller på spån som inte dammar. Den på mataffären är värsta modellen. Står damfri men det är det verkligen inte. Jag är jätte känslig för damm och måste ta allergi tablett när jag rengjorde kaninerna förr som hade dammigt spån.
En sak vi glömmer är terpentinet i spånet som är direkt skadligt för råttan.

#23 Angående det här med terpentin i trä. Det är jag lite tveksam till. Inte att det inte finns där, men att det finns i den mängd som gör det skadligt för råttor. Jag vet att många är av den här åsikten och jag ber er som är det att SNÄLLA ge mig referenser till studier som visar att detta är farligt för råttor (eller möss eller andra gnagare). Jag vill verkligen veta men jag får inget kött på benen. Orsaken att jag personligen inte använder kutterspån är p.g.a. dammet.
Sen återigen med terpentin. Finns inte detta då i papperpellets eller tidningspapper? För papper är väl oftast gjorda av barrträd, eller?
Ska testa med fleece ett tag.. Men det står överallt och kaninuppfödare säger att det är giftigt för kaniner. Så jag tror ju på er men jag tror ju på dom också om man säger så.. Men jag ska testa med fleece men eftersom det rä som träbitr kan det väl inte vara skönt för råttan?

#25 Det är lite det där jag menar. En grupp med människor hävdar stenhårt att en viss sak är dålig medan en annan grupp rekommenderar det och vice versa. Dagens ord: Referenser. Vem sa det först och varifrån fick den personen just den uppfattningen?
Vad jag fått höra är väl livmodercancer vanligaste dödsorsaken bland kaninhonor. Stämmer det så kan man inte direkt kalla cancer ovanligt…
Det var väl för övrigt någon här som ringt lab och kollat ang kutterspån och fått svaret att kutterspån aldrig används på lab då det drabbar råttorna negativt. Tycker det är tillräckligt för att skippa kutterspån.
#25: Va? Fleece är tyg…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Anvariel: Som jag redan skrivit så finns det inga bevis för att det är skadligt i den mängden, det har jag aldrig sagt heller.
Jag citerar mig själv från en annan tråd.
Nej, det finns inga bevis för att det är farligt i den mängden. Det finns bevis för att terpentin är cancerframkallande och alla vi vet ju att råttor väldigt lätt drabbas av cancer. Varför riskera något?
Bara det att alla de som forskar på råttor har slutat med barrspån eftersom det skulle kunna påverka resultaten säger en del, tycker jag.

#28 Nej, inte du. Menade inlägget #23.
#27 Vem ringde? Vilket labb pratade de med?
Ingen aning, jag minns inte vem det var… Kanske rent av var inne på råttforum? Nåväl, det är väl bara att hoppas att nån annan minns eller att personen som ringde känner för att träda fram igen för mitt minne suger gnu :/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#25: Du blandar nog ihop fleece med flis nu :)
#27 ja livmodercanser är rätt vanligt på kaniner. Speciellt honor som inte kastreras eller får kull innan ett års ålder. Själv förlorat två mellan 1-1½år pga det.
Vet du om det är så vanligt att majoriteten av alla kaninhonor dör av just livmodercancer? Det är vad jag hört nämnligen, men jag vet inte var och om det är pålitligt. Funderar på att kastrera mina honor just för att undvika det nämnligen, men vet inte om det är värt risken för dödsfall av narkosen…
Lite OT nu iofs, menmen :P
#33 Visst det är risk söva men de kan oxå klara nersövningen bra med. Men det är en risk..
Ja såklart, annars hade jag inte ens funderat på kastrering :P