Våga lita på folk?
Det är nåt jag numer har otroligt svårt för.. att lita på folk!
Ska påpeka att jag kommer inte att skriva ut namn till någon oavsett om ni PMar, för tråden är inte menat för att sätta dit någon, detta är mina tankar som jag tror kan göra en spännande diskussion UTAN att namn nämns alls.
Och ni som känner mig väl, tänk på att detta är inte en tråd för att röra upp folk om vem som är boven osv. Låt alla historier nu vara just bara historier, inga namn! Kalla de för Hans och Greta istället i så fall! =)
Jag har fått erfara uppfödare som sprider runt skit om andra uppfödare, jag fick kniven i ryggen ett x antal gånger med försvar att personen bara menade väl.
Är det att mena väl att gå bakom ryggen på någon och snacka skit och prata i all välmening med så många man kan om problemet man misstänker som i detta fallet, personen misstänkte att jag hade smitta i min uppfödning, pratade vitt och brett med alla om detta bakom min rygg, påstod sig vara min vän. Och detta fick jag höra på villovägar!
I detta fallet så hade personen i fråga inte ens varit hemma hos mig, aldrig träffat mina råttor, men avlade ändå på avkommor från en hane jag ägde. Problem som dök upp fick jag kastat rakt i ansiktet som mitt fel.
Jag är så otroligt godtrogen, jag vill tro gott om alla och jag vill inte tro illa om folk, just nu med råttor och uppfödning så är jag så otroligt misstänksam men ändå godtrogen. Jag menar aldrig nåt illa med mina tankar och funderingar och jag vet att jag kan ha starka åsikter i vissa frågor, speciellt om det gäller djurens välfärd och vad det rör rent och skärt skitsnack.
Jag försöker välja de hem som kommer passa mina råttor utifrån de förutsättningar de får i sitt nya hem, men tron om att de kommer få det skitbra! Men jag kan aldrig slutas oroas för att tex någon ska spela kanonbra ägare och till slut få köpa en råttunge av mig som sedan vandrar vidare till de personerna jag minst vill ska få tag i mina råttungar bara för att jävlas eller gud vet vilka andra planer det ligger bakom.
Shit tänker ni vilka tvångstankar hon har. Fråga er själva om det är tvångstankar eller om det kan ligga sanning i det utifrån vilka rykten ni hört om olika uppfödare osv.
Det jag kan tycka är hemskt är hur otroligt rotade de här fördelningarna är inom råttsverige. Den gör si och den andra så. Jag har fortfarande några starkt rotade agg mot några människor, men det är MINA erfarenheter, jag har belägg för mina erfarenheter. Mina närmsta vänner kan få höra dessa erfarenheterna, men jag påpekar att det är mina erfarenheter numera, förr gjorde jag inte det, men jag gör det idag. Men jag är aldrig ute efter att snacka skit!
(Visst kan det vara skönt att spy galla när man är upprörd bara för att få ut sig frustrationen, men det är vad det är för de 5 minuterna när man är arg)
Sen frågar jag mig själv med mina "tvångstankar" vad som skulle kunna hända om dessa personerna får tag på mina råttungar. Ja i grund och botten hoppas jag ju innerligt att de tar väl hand om dem. Den största frågan jag ställer mig själv är varför de så otroligt gärna skulle vilja ha råttungar från mig att de ens vill gå genom alla problem för att få tag på en råttunge? Eller handlar allt om stolthet?
Jag har fått erfara att en uppfödare frågade en annan om hon kunde köpa en råtta ifrån min uppfödning och sen ge den till henne bara för att hon själv hade fått ett nej utav mig.
Vart finns ärligheten och respekten?
Är vi så förbenat indränkta i alla hemligheter och smusslande att det inte ska gå att lita på varandra?
Hitta på historier för att dra folk i skiten för att hämnas, eller för att man i allmänhet inte har samma syn på avel?
Vart f*n tog det roliga vägen i uppfödning och utställning, råtträffar och annat som tillhör?
Ska det aldrig gå att förbättra klyftan som finns mellan många uppfödare idag?
Mina funderingar till uppdelningen som finns som alla pratar om är nog tack vare uppfödarna. Ens lojala köpare stannar ofta med den man är nöjd med, blir automatiskt att man tar efter lite, det är ganska omedvetet och kan vara lite grupptryck också.
Varför vågar man inte bilda sig den egna uppfattningen om folk?
Jo för att dels är folk rädda för vad andra ska säga och sen tror jag att de är rädda för att bli utfrysta på nåt sätt.
Jag själv var i ett träsk av lögner och hemligheter och mobbing mot andra, jag mådde piss, tog tag i skiten och lämnade det. På gott och ont, då detta retade gallfeber på vissa personer och jag känner speciellt en persons hat mot mitt "förräderi" i ryggen, det poppar upp ibland hos folk då de frågar mig massa om smittor och dittan och dattan, jag ställer en motfråga och det är ALLTID samma person som spridit runt skiten. Jag brukar mest skratta och sen förklara hur läget är. Men det är så skrattretande att efter så pass lång tid är jag ändå det största bekymret i en annan persons liv.
Men kan man lita på folk inom råttvärlden? Har ni känt er lurade, bedragna eller mobbade någon gång?
För jag vet, hur ogärna folk vill inse det så är det olika gäng, vissa gäng är mer skadeglada för allt problem som händer andra, bara för att glänsa själva, och de tar upp allt skitsnack som går runt och fortsätter sprida runt.
Jag är ganska stolt att jag fortsätter föda upp under dessa förhållande som ges idag. Men det tål att nämnas att det finns faktiskt de bra människorna också som gör all mödan värd! De finns guldklimpar i allt tråkigt också! =)
Kom ihåg, ska ni berätta nåt så lämna ute ALLA namn, inga nick, inga riktiga namn och inga hintar om trådar där man hittar personen etc etc. Se till helheten och inte till den enskilda indviden som skapar problem, tänk större än så. Vill inte att tråden urartar, och blir ni förbannade över något så låt hellre bli att skriva. Vill inte orsaka problem för våra Medarbetare som jobbar hårt att hålla rätt på allt. =)

Ursäkta den långa texten.. 
Förstår dig så väl. Hade min del av skiten för nått år sedan. Rykten spreds pga att en inneboende som dödat flera av mina djur blev utslängd och iom det så spred denne massa rykten som flera andra hoppade på. Även om de aldrig sett något av det påstådda så spreds det även runt hos några kompisar till min fd inneboende.
Ett av dom var att jag skulle ha misshandlat min hund till döds. Men alla som mött den hunden kan ju garanterat säga att så inte är fallet. Han är inte skygg, rädd, feg för höjda röster och även har han jätte problem att vara ifrån mig. Otroligt mammig.
Även ska jag ha fryst ned råttor levande, vilket jag aldrig gjort. Jag ska ha släpt min leguan från balkongen men det har jag inte heller gjort. Det har däremot min fd inneboende frågat om denne fick göra för att se hur mycket det splaschade.
Även blivit anklagad att ha labb burar till mina djur och under lagen på bur till de exotiskadjuren. Men jag har aldrig nekat någon att komma på besök hemma hos mig för att se det bara är lögn.
Även de som tror jag föder upp djur för pengar är också en lögn. Jag lever på 5-1000 i mån till mig själv och ägar inte många hela kläder. Så det ryktet kan ju inte direkt vara sant heller.
Jag kan säga med en gång att det finns vissa personer jag verkligen inte skulle lita på att äga djur ifrån mig. Tror inte de skulle sköta dom ordentligt bara för att de kom ifrån mig. Jag har sett och hört för mycket för att kunna lita på vissa personer.
Jag har haft 3st inneboende killar hos mig som alla har dödat djur ifrån mig och 2 av dom blivit utkastade pga av det.
Visst har en tjej av dom som jag ännu inte direkt gillar blivit mycket mer seriös. Vilket är väldigt kul. Alla kan ju ändra på sig med lite vilja och energi. Dock krävs det massor för att bli av med rykten som är falska då folk som inte gillar en tror på precis allt som sägs och sprider rykten vidare utan minsta bevis.
Numer rör det mig inte i ryggen. Visst är det trisst att folk kan sjunka så lågt och snacka skit utan egna erfarenheter och bevis.
Visst behöver man snacka skit ibland men då gör man det med en kompis man känner som absinthe säger.
Alla behöver tömma sig ibland även om man så är tillsammans med personen man pratar om. Men då får man ju se till att det inte blir rykten som fortsätter om det är tomt prat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sådär funkar Rått Sverige,bara att vänja sig 
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Det skulle vara spännande att höra vad fler här inne har hört om mig. Har ni hört något speciellt om mig så berätta gärna om det. =)
Nja. inte rått sverige. mer djur sverige. Eller som hela sverige.
dock är det rätt många som ryktena stämmer på också och som inte kan bevisa anorlunda.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag tycker det här är mycket intressant och jag tycker det är mycket bra att du startade en sån här tråd Absinthe! Personligen förstår jag mig inte alls på det enorma hat som verkar finnas inom rått-Sverige (eller som du säger zickan, inom djur-världen i stort). Folk pekas ut och det ryktas något fruktansvärt till höger och vänster. Av någon konstig orsak finns det aldrig några bevis!! Det är lustigt. Låt mig säga såhär att om jag kontaktar en uppfödare och sedan får ett djur som är klart vanvårdat, då ser jag till att skaffa bevis på det med det samma. Jag åker in till veterinären och får intyg på att råttan ifråga är sjuk, undernärd, har tre ögon och två svansar, whatever, Som jag ser det så är allt negativt som inte är bevisligen sant inget som ska få spridas vidare på ett öppet forum. Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Är vi verkligen så naiva att vi litar på rykten som andra sprider i andra och tredje och fjärde led? Har vi inte lärt oss att sådant inte stämmer, även fast det kommer från folk vi annars litar på. Jag vill ge ett exempel som inte har någonting med elak ryktesspridning att göra men som har med vad man sätter för tilltro till ens vänners ord att göra. En kompis berättade för mig att en man hade fått en krita intryckt i näsan och den hade gått upp i härnan och de fick operera. Vi satt en stund och pratade om detta när hennes kille plötsligt invänder "Ja, men det där såg du ju på Simpsons!". Och så var det med det. Hon hade varit helt allvarlig för hon kom inte ihåg varifrån hon hört det. Rykten är farliga. Rykten är oftast osanna eller förvridna. Gå alltid tillbaka till källan. Det är enda sättet att komma fram till sanningen.
Men nu babblar jag igen. Alltså, jag tycker det är intressant att det ska vara sådan smutskastning bland uppfödare. Varför? Det är ju inte som att det är sådär jättesvårt att få sålt sina råttungar som uppfödare. Varför beter folk som om de vore rivaler? Varför måste andra vara sämst för att man själv ska vara tillräckligt bra? Varför utses det hackkycklingar som konstant måste försvara sig? Det är ytterst jobbigt. Att hela tiden behöva hävda sig och förklara och bevisa sin oskuld är synnerligen jobbigt i längden.

Rått Sverige är extremt,jag har mkt kontakter med råttuppfödare utanför Sverige och dom tycker Sverige är helt tokigt som vi håller på mot varandra ist för att samarbeta.
Går man bara till Danmark så är råttfolk helt annorlunda där.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#7 Ja det är märkligt. Jag undrar hur det ser ut bland hunduppfödare utomlands. För inom Sverige är det ju pajkastning tydligen. Är det någon slags inbyggd brist på självförtroende som gör att vi nödvändigtvis måste bete oss konstigt bara för att vi inte håller med varandra? Märkligt.
Orkar inte läsa all din text Absinthe, sårri.
Jag tycker nog att djurvärlden oavsett djurslag och land, är full av människor som inte kan skilja på sak och person.
Det krävs ordentligt med skinn på näsan för att inte lyssna på skitsnack och dra förhastade slutsatser i o m det. Det är också bra att veta att skitsnack grundar sig i dåligt självförtroende och avundsjuka, samt att personen försöker att själv stå i god dager då denne själv har något att dölja.
Tips: ryck på axlarna, skratta åt skiten och bry dig inte. Det är faktiskt väldigt lätt.
Människor är som de är. Väldigt komplicerade varelser faktiskt. Elaka och falska människor finns överallt, varför skulle djurvärlden vara förskonad från dem.
En väldigt intressant sak med människor är dock att de kan lära sig, ångra sig, bli bättre, bli snälla och ödmjuka. Jag tycker man kan ge dem chans till det också.
Just nu är jag på jakt efter nytt avelsmaterial och letar överallt faktiskt, jag bryr mig inte om folk har stämplats som oseriösa av andra (mer seriösa?) då jag är fullt kapabel att dra egna slutsatser. Sedan så vet jag att en tamråtta med den karaktär jag är ute efter finns precis vart som helst. Och då jag kan karaktärsbestämma råttor ganska väl bryr jag mig inte så mycket om VEM som fött upp råttan. Blir jag nöjd med den vill jag givetvis ha flera från den person som avlat fram den. Faktiskt så kan många personer som stämplats som oseriösa äga den fantastiska förmågan att avla fram riktigt trevliga sällskapsråttor. En egenskap värd att beundra.

jo känner igen det där. Var en himla massa skitprat när jag var uppfödare förut. Vilket resulterade i att jag tröttnade.
Fast det är ju inte bara runt råttor, utan i hundvärlden och kattvärlden" också. Fast det märks väl mera skulle jag tro eftersom det här med råttor är mindre.
Ja, visst är det konstigt att folk är så trångsynta.
Även jag ser det som en självklarhet att kolla upp och prata med uppfödaren för att se om den är seriös men ställer nog lite fler frågor och kollar upp lite mer nogrant om man hört något negativt. Tyvärr så blir jag nog lite mer påverkad av ryktena när uppfödaren försöker vara annonym och inte lämnar ut adress fast man bestäm tid att komma och välja ut djur som passar. Men nu när jag läst det här så kan jag faktiskt förstå och jag själv brukar aldrig lämna ut mitt namn på internet om jag inte ska träffa personen(det måste man ju om man ex. ska handla av den eller så). Inte roligt när personer förföljer en kan jag intyga.
Att det skulle finnas folk som köper djur av någon för att behandla dom dåligt för att det kommer från en viss person låter ju helt sjukt, finns det verkligen folk som gör det!?
Man är visst lite naiv, sånt har inte ens funnits i min tankevärld!
Ge mer än du förväntar dig att få.