Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 842 ggr
Thirre
0

Som ny medlem..

Jag skrev nyligen ett inlägg på katter iFokus där jag nyligen beblanda mig för första gången. Där skrev jag alldeles nyss ett inlägg som jag tycker passa även här.

Som ny medlem..

Som ny medlem på ett forum blir man ifrågasatt och folk är benägna att utlysa personlig häxjakt. Om man är som jag, tycker mycket om mycket och skriver det gärna, kan jag förstå att man blir ett hett villebråd. Tur då att jag är så pass stark i mig själv, mina tankar, tycken och funderingar att jag klarar av att bli ifrågasatt men det finns sådana som på så vis blir avskräckta och vill inte vara kvar på sidan. Är det inte då viktigare att vara ödmjuk och snäll mot nya för att få dem att stanna kvar? För att på så vis kunna påverka, om personen ifråga möjligen har skeva uppfattningar och syn på djur, genom att ge råd och förslag på snällt sätt i framtiden. Då kommer man få någon eller några som kan ta hand om sina djur på ett bättre sätt än vad som tidigare har önskats.

Det är synd att man måste försöka bevisa motsatsen om och om igen innan man blir "en i gänget". Dock kan man åka på en liten räkmacka in om man har ett gott rykte sedan tidigare, om man har ett namn som tidigare har varit känt och blir på så vis påhejad av tidigare medlemmar. Detta kan underlätta proceduren men det kommer alltid finnas folk som lever för att ifrågasätta och "sätta" dit folk i olika inlägg vilket i mina ögon är onödigt.

Är det inte bättre att vara extra ödmjuk, modtaga nya medlemmar med ett leende för att fortsätta ha trevlig stämning? Det kan inte vara så farligt att bjuda på lite av sig själv..

Det första inlägget jag skrev på denna sajt innehöll beröm för alla de som redan var här, öppnade upp för att jag är en glad och positiv person men redan i det inlägget hittade någon något att kommentera åt det negativa.. Katter iFokus är inte alls ett eget exempel på det jag talar om utan snarare ett typexempel eftersom det förekommer på de flesta intressesajter och självklart blir det mer vanligt på communitys där det handlar om våra sällskapsdjur. Att handhålla djur kan väcka många känslor och det finns många varianter på hur man skall göra det optimalt för djuret ifråga. Det finns inga klara riktlinjer (förutom lagar), inget svart och vitt, utan mycket är baserat på den egna individens upplevelser, erfarenhet och nyansering. Detta möjliggör tolkningar och ifrågasättande i större utsträckning och ja visst!, det är alltid bra att vara kritisk och granskande men man måste inte alltid uttrycka det och framförallt inte när det gäller banala saker.

Jag brukar vara en sådan som försöker hitta det positiva och är inte sen med att ge beröm, det kostar mig inget så varför inte ge komplimanger? Många är så fokuserade på att istället hitta det negativa men det är inte alltid det som är det viktigaste i en tråd, eller i verkliga livet. Att pusha fram osäkra personer, lyfta fram det som är positivt, har betydligt bättre effekt i längden än att skrämma folk. Personer som blir ifrågasatta och kritiserade antar en försvarsinställning och är då inte påverkbara utan hjärnan går då på högvarv för att hitta möjligheter att försvara sig. Vi människor är funtade så.. mer eller mindre generellt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

Bra skrivet, Thirre!! Håller 100% med! Man får ofta inställningen som ny medlem att man 1) är världens sämsta djurägare 2) alla andra är perfekta och vet precis vad de sysslar med. Sedan, när satt sig in i det hela så får man i stället uppfattningen att man inte kan lita på vad någon säger eftersom alla har så starka åsikter fast åt olika håll. Jag tycker det är mycket trist eftersom det blir en otrevlig och dominant stämning. Kanske är det så att folk är osäkra i sin egen "duktighet" som djurägare och håller hårt fast i ett visst område där "de minsan i alla fall gör bäst"? Jag vet inte, men någonting måste det ju bero på.

Sen tycker jag också att det lätt blir så att alla i ett forum ska in och kommentera när det kommer en ny medlem. Ta just råttor i fokus. Låt oss säga att det kommer in en ny råttägare som bara har en råtta. Så skriver alla aktiva medlemmar inlägg som påpekar att man måste ha minst två. Det skulle kanske vara bra att tänka på att bara skriva ett eller två sådana meddelanden i stället för att spamma tråden med vad som säkerligen uppfattas som anklagelser. Det blir ju lätt så att man vill skriva själv för att man reagerar på det, men vad gör det för nytta i det långa loppet? Det kanske vore något att tänka på? Det första man borde göra när det kommer en nybliven råttägare som gör allt fel är ju ändå att berömma denna för att h*n överhuvudtaget tagit sig tid/mod/intresse att söka sig till ett råttcommunity för att få råd.

Sen är det så att många av de saker som är "rätt och fel" enligt de flesta svenska råttägare kan vara hur accepterbart som helst i ett annat land. Så då får man fråga sig vad man egentligen har för bevis att grunda sina påståenden på. För det är en väldigt stor skillnad mellan att ha sina egna vanor med råttorna och att predika ut dessa vanor till andra. Ödmjukhet är bra.

Se nu vad du gjorde, Thirre!! Nu fick du igång mig med skrivandet här. :) Och på jobbtid dessutom, tss tss.

Thirre
0

#2 Man tackar, man tackar!

Jag kan behöva det, de har näst intill slaktat mig där inne och jag skrev mitt första inlägg igår.. Flört 

Jag ska dock vara ärlig med att det var faktiskt värre att komma som ny till katter iFokus än på denna sajten. Här har faktiskt stämningen blivit betydligt bättre konstant under den tid jag har varit aktiv och folk verkar tänka mer på vad de skriver. Ibland lyser det dock igenom en viss skeptis åt det negativa hållet men inte alls jämförbart med hur det är på katter iFokus. Jag var ändock anonym på denna sajt under lång tid, hade inte skrivit ut några erfarenheter och på så vis kunde inga ha några förutfattade meningar. Sådana behöver inte vara negativa, som många drar parallell med, utan det kan vara att man förväntar sig ting från folk som uppenbarligen i alla fall verkar ha erfarenhet. (med det inte sagt att det är lika med bra kunskap..;) Men, som sagt, det mottagandet som man fick här var bättre än det man har fått nu.

Men det är sådant jag menar med onödiga påpekanden. Om det är någon som redan har skrivit till den nya medlemmen att man skall ha två råttor och inte en behöver inte tio pers skrika åt den att den måste skaffa en till, att råttan mår skit, att ägaren är sämst. (lite hårddraget men för att tydligt visa exempel.) Alla är vi nybörjare på allt i början och många, om inte alla, behöver vägledning, guidning och stöttning utan onödiga påhopp och elaka kommentarer.

Som jag skrev, om man blir anklagad för något intar man försvarsställning och position vilket gör att vi inte blir mottagliga för vad som sägs till en.

(Tur att man har pluggat en del psykologi, socialpsykologi och kommunikation med slutmål beteendevetare så att jag kan vara så vis och medlande.. Flört)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

#1 *skrattar* Skriver inte du alltid på arbetstid? Flört Vad jobbar du med egentligen?

Absinthe
0

Goodie goodie-tråd denna! *tummen upp*

minflock
0

Underbart skrivet Thirre! Bara att man vid problem eller undringar söker sig till iFokus och ställer en fråga bevisar för mig att man vill göra rätt, att man är beredd till förändring.

Ingen kan allt, men alla kan något!

Thirre
0

Kika i tråd med samma namn författat av mig på katter iFokus så ser ni en längre diskussion och utvecklingen av tråden än vad denna sida har presterat än. *hintar till Absinthe*

Terato
0

Bra skrivet! Och det är ju så sant.

Tycker att man i alla sammanhang ska försöka gå in med en stor portion ödmjukhet och även nyfikenhet gentemot nya personer. Att bara få dem att känna sig välkomna är jätteviktigt. De få utställningarna jag ahr varit på t.ex. har jag pratat jättemkt med besökare som jag sett på en gång varit helt nya. Det ger dem så mycket. Och det bör vara på samma sätt på ett forum.

Visst blir det så att man blir en liten grupp här och det kan ibland vara svårt att smälta in på ett bra sätt. Men man får hjälpas åt. Det är svårt att på förväg veta om alla undangömda attityder och åsikter som florerar. "Koden" om man säger så. Det är också en kod som det är nyttigt för oss gamla användare att ifrågasätta. Spånfrågan t.ex. Och det görs ju förstås på allra bästa sätt när det kommer in nya! :D Det måste man också tillåta, att de nya kommer att ifrågasätta saker som har ifrågasatts så många gånger förut. Men de är ju nya. Och måste få vara nya tills de har bildat sig en egen uppfattning. Och DET är viktigt. Att faktiskt tillåta att man bildar sig en egen uppfattning även om den kanske strider mot "koden".

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Absinthe
0

De verkar ändå rätt trevliga i denna tråden inne på katter.. nu är jag ju inte där inne, har ingen katt längre då min allergi blev sämre.

Fast förhoppningsvis kanske de tänker efter lite mer i fortsättningen, sånna här trådar sätter igång hjärnverksamheten när man måste tänka efter på sig själv hur man uppför sig.

Att haja till när någon sätter ner foten och menar på "Hallå? Hur tänker ni nu eller hur tror ni att det uppfattas?" så måste man gå tillbaka tillnär man senast själv blev missupfattad, hur kändes det och vad kan man göra för att förhindra att det upprepar sig? Vad händer när folk läser negativt, ska jag vara ärlig är väldigt många människor negativt tänkande och det speglar sig i hur de tolkar en text också. Sen vet jag att många avskyr dessa förbenade smileysar, MEN de har ju ett syfte på nätet! ;) Att en smiley inte ingår i svenska språket i en uppsats är ju självklart för alla de som är väldigt petiga. Men en liten smiley kan rädda en hel tråd om man har tur!

Att visa sina känslor bakom texten, skriver man med inlevelse och glöd, påvisa detta, är man suris för nåt så visa det, visa missnöje med en smiley.
Åh gud jag är på hugget idag och borde inte få skriva på forum alls känner jag men att det ska vara så svårt att försöka sätta sig in och fråga sig själv, hur tänkte människan, kan man inte själv svara på det så fråga det rakt ut. Inga missförstånd och om en hetsar upp sig så förljer väldigt många efter, grupptryck i egen hög person. Jag tycker att man ska lugna sig, andas och skriva på ett sakligt sätt, sen tillägga smågrejer så som min egen erfarenhet, men min erdarenhet är inte lika med sanning i alla lägen, man måste poängtera att man inte försöker sätta sig över någon utan bara hjälpa, och det hjälper inte att brusa upp och gå till attack.. för om någon kastar en boll mot dig tar du upp händerna för att fånga den, du kan välja att skydda dig med nåt annat eller så unviker du bollen genom att gå ifrån.

Fångar man upp den, då tar du emot tipsen som ges i de aggro trådarna, du ser förbi bitterheten för att lära dig nåt.

Försöker du skydda dig mot nåt annat så har de aggro bitterheten gjort dig arg, upprörd och sårad. Du mothugger med allt vad du är värd för att hävda din roll i allt.

Undviker du bollen så har du blivit bortjagad. Och grattis till alla som lyckades jaga bort personen så effektivt som möjligt! ;P

Nej men riktigt seriöst nu, jag tycker att folk ska ta och införa lite fadderaktiviter på forumen, där faddrar med otroligt tålamod kan hjälpas åt att ta hand om de nya förvirrade på ett forum, för att de ska känna sig väl bemötta och få en chans till alla kunskaper utan att bli sårade på nåt plan när någon besserwisser bara skriker rakt ut "Skaffa dig för F*N en råtta till av samma kön till den du har nu. DU anar inte hur mycket skada du orsakar din stackars lilla råtta, Du borde skämmas som en hund över hur dålig mat den får och det där spånet, ska du ta död på råttstackaren!?" Hoppas ni förstår hur jag menar, alla är VÄLDIGT snabba på att döma och hoppa på. Vad lär vi oss av att bli bemötta på ett sätt som man själv inte skulle klara av att bli bemött. Det mänskliga psyket är uppbyggt till försvar direkt.. man måste lära sig lite hur människor fungerar i sitt naturliga tänk för att kunna bemöta människor på rätt sätt.

Om jag i mitt yrke skulle säga "Du tanten lilla, du har bajjat ner dig det är bäst vi går och byter blöjan på dig så du inte får utslag på underlivet!" Hur skulle man reagera själv om någon sa detta till en? Jo förnedran och den personliga integriteten är som bortblåst.
Man ska aldrig ta ifrån en person rätten till respekt! =)

Googla respekt ett tag, googla mänskliga försvarsmekanismer, men glöm inte att det är varje enskild persons ansvar att vara en medmänniska. Och en medmänniska springer inte med yxan i högsta hugg.. ;)

Nej nu ska jag ta tag i städningen här igen. Jag babblar för mycket och tappade tråden i min egen skalle tror jag.

Puss på lilltån allihopa.. =P

Absinthe
0

Jag måste sluta skriva så långa inlägg, folk orkar ju inte läsa dem.. Skäms

Terato
0

Hihi vad söt du är Absinthe!

Det jag avskyr mest av allt är människor som försvarar precis allt de säger med att: "Jag är bara ärlig".

Jasså. Så man kan ursäkta allt man säger med att man är ärlig alltså. Man har alltså inget ansvar gentemot andra människor om man lever efter en sådan slogan. Vad enkelt. Då ska jag också skaffa mig en sån slogan. Typ, jag snor alltid tuggummin på Ica.

Ehh. Okej.

Nä, men ärlighet i all ära men man måste repsektera varann. Även ärlighet är respekt om det görs på rätt sätt. Oärliga människor är bland det värsta jag vet.

Men visst fasiken har jag ibland tänkt "men vad är det där för en idiot" men skulle jag gå ut med det så skulle jag knappast få någon kul reaktion. Bättre att sätta sig ner då och försöka bena ut det hela. Man BEHÖVER INTE säga precis allt man tänker och känner, alltid. Det gör en inte till en ärlig människa. Snarare socialt handikappad. Men att ha styrkan att säga sanningen till någon på ett välvägt sätt, det är både respektfullt och beundransvärt.

(ps: jag läste faktiskt hela ;P)

teratos.r8or.se

Anvariel
0

Bra sagt Terato. Man behöver faktiskt inte vara ärlig fullt ut. Nu menar jag inte att man ska gå omkring och ljuga och släta folk medhårs men det finns ju mer diplomatiska sätt att säga saker på ibland. Eller att helt enkelt låta bli att säga vissa saker för att man vet att det inte kommer att leda till något man tycker är positivt i alla fall.

Absinthe, jag orkade också läsa hela. :)

Thirre… ehm, jo jag skriver ofta på jobbtid. :D Jag är doktorand och det där med arbetsdisciplin är inte alltid så bra. Sen är det ju lite "akademisk frihet" över det hela också.

Sen tycker jag att det är bra om man sänker reaktionsnivån lite ibland. För ibland känns det som att folk reagerar på t.ex. hö som bäddmaterial med samma ilska och hysteri som på om någon får för sig att torka sin nybadade råtta i microvågsugnen. Det känns som att det behövs lite proportion och perspektiv ibland. Man behöver ju inte reagera med samma styrka varje gång. :)

wolfgrin
0

Väldigt bra åsikter på en väldigt bra tråd, tråkigt att du blir bemött så Thirre.

Måste bara säga att ni verkar väldigt vänliga och öppensinnade här på råttor iFokus så massor av creed till er! :)                                    kanske är så att folk med mer eh ..alternativa djur är mer öppna i allmenhet, inget illa menat till alla hund och kattägare men många är inte så upplysna om bla. råttor och har därför en sned bild av dom (hur många har inte hört att råttor skulle vara ohygeniska), tror råttägare är mer inställda att ta reda på fakta innan de dömmer ut något. Men det är bara vad jag upplevt, men självfallet gäller inte detta alla - långt ifrån.

Absinthe, du drottning av liknelser, jag tror alla orkar läsa när det skrivs med sådan känsla ;)   (ber om ursäkt för alla smileis haha)

/en newbee här på ifokus

Ge mer än du förväntar dig att få.

wolfgrin
0

Hoppas jag inte skrivit något dumt nu, har en fallenhet att skriva innan jag tänker och kan vara lite för ärlig..

Absinthe
0

(Jag gillar nya människor som gillar mig.. Flört )

Tack, snällt sagt om mitt inlägg wolfgrin! Skrattande

wolfgrin
0

(Vem gör inte det)

Så lite så, ärlighet varar längst! (ursch så överdrivet helylle jag verkar XD)

Geten
0

Oj vad ni är duktiga på att skriva!! Förvånad

Som ny här inne så tycker jag nog att det är lite svårt att komma in i gänget lixom. 

Sen det där med att folk blir "påhoppade" för div saker känns ganska jobbigt. Jag har tänkt fråga en del saker här inne men har inte riktigt vågat. Lite rädd för att "ni" ska tänka att -"Vad är det där för människa som inte kan det änns. Och hon ska ha råttor." Rynkar på näsan

Men det kanske blir bättre nu. Bra att du tog upp det här Thirre!

Nu har jag tyvärr inte "talets gåva".. Haha.. Som vissa andra i den här tråden. Flört Men hoppas det går bra ändå.

Annars tycker jag rif är en bra "sida". Sitter ofta och läser här och har lärt mej en hel del. Man kan aldrig bli fullärd!

Allamej
0

Jag ska inte säga att vi alltid sköter det snyggt när det kommer en ny medlem hit men det bästa man kan göra för att undvika konflikter och sura miner är att faktiskt lyssna och ta till sig det som folk säger till en.

Inget startar en riflynchmobb så snabbt som en som vägrar ta till sig ny information, oavsett hur snällt den som sa det uttryckte sig.

Sen om man läser artiklarna på denna sida så får man reda på en väldans massa matnyttigt som är bra att ha.

Om man inte vill lära sig saker utan bara kommer hit för att förstärka sin egna förträfflighet så kan det nog bli ett kyligt välkomnande…

En del har det lättare att komma in, sådana som visar engagemang från början och ett genuint intresse för råttorna. Så på den punkten kan ju ni två, Geten och Wolfgrin känna er trygga och välkomna. För oavsett hur dum frågan låter i huvudet så är den bara dum om den inte ställs :)

Men vi måste komma ihåg att vi är människor på detta forum, inte nån supermänniska som aldrig får pms eller har en dålig dag…

Om man känner sig påhoppad, fråga först vad personen menade istället för att sura till direkt.Ofta menade personen inget illa och saker och ting har då retts ut med ett leende.

Men alla tappar humöret nån gång, vi är människor

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

#12 Jag måste säga att jag tyvärr tycker att det ofta är illa ton bland råttmänniskor. Men på det här forumet har det blivit riktigt, riktigt jäkla bra den senaste tiden. Creds till oss allihopa! :D

Men vi måste komma ihåg att vi är människor på detta forum, inte nån supermänniska som aldrig får pms eller har en dålig dag… /Allamej

Sant! Och även det är viktigt att komma ihåg! Sen som du säger har ju nästan alltid bråken som uppstår två sidor..

teratos.r8or.se

Absinthe
0

PMS i all ära.. jag försöker undvika diskussioner helt när det är så..

Men visst borde de som är nya läsa artiklarna osv, men jag tror inte att alla som är nya tänker så långt. Och som ny på en helt främmande skola tex så försöker man orientera sig snabbt, men det händer att man ändå missar nåt. Det är inte lätt att veta hur det fungerar om man inte är van vid hur iFokus funkar alls.

Det är kanske då man ska ha förståelse och önska dem hjärtligt välkomna och svara lugnt på deras fråga sen berätta att de kan prova söka på sajten efter trådar som handlar om ämnet för att få en fördjupning i sitt svar. =) Man kan till och med vara så tillmötesgående och länka till någon artikel som en bra startartikel för nykomlingarna. =)

Anvariel
0

#17 Jag kan tycka att folk här på sidan är lite snabba på att kräva att man ska acceptera den information de ger som fakta utan att ens få ifrågasätta den. Jag tycker verkligen inte att man ska behöva bli utsatt för lynchning för att man inte håller med om något som står i en artikel här på sidan. Sen när blev dessa artiklar den 100% sanningen? Det tror jag knappast att artikelskrivarna menade med dem i alla fall.

Att lyssna och ta till sig information kan betyda två saker - att man lyssnar och funderar och själv bearbetar informationen, söker efter mer info någon annanstans för att sedan själv bilda sig en egen uppfattning ELLER att ta till sig informationen som det enda rätta med det samma utan att ifrågasätta. Många gånger tycker jag att det är det senare som krävs i trådar för att det inte ska bli lynchning och det tycker jag är förskräckligt. Det är också väldigt sällan man får svar om man ställer frågan "Oj, det var intressant, var kan jag läsa mer om det där?". Och med läsa mer menar jag då inte någon personlig hemsida eller RIF artikel utan något mer akademiskt. Det är mycket "Ja jag har då alltid…" eller "Det tycker alla råttägare här.". Jag tycker att det i sådana fall är helt orimligt att förvänta sig att nya medlemmar ska svälja information som sanning. Som Thirre skriver så är det inte svarvitt.

#18 Ja, jag har reagerat väldigt starkt på att det varit en mycket otrevlig stämning här inne. Det har jag skrivit om tidigare så jag behöver inte upprepa det igen. På sistone har det varit lite lugnare men och andra sidan har en hel del personer med "felaktiga åsikter" skrivförbud för tillfället så det kan ju bero på det. Så jag ser det mera som ett krigsstillestånd än en förbättring. Med det menar jag att det definitivt är relevant att verkligen försöka leva efter de goda råd och djupa insikter som uttryckts i denna tråd. Det är faktiskt möjligt att vara oense om en sak och ända bete sig hövligt och ödmjukt mot varandra. Det är också möjligt att bete sig hövligt och ödmjukt även om den andra parten inte gör det. Det är möjligt att ha en åsikt och inte kräva att alla andra ska tycka lika bara för att man själv ska får känna sig accepterad och duktig. Det är möjligt, det kräver bara lite träning.

… och för att nu klargöra saken så var inte detta menat som något slags personligt påhopp alls. :) (titta, en smilie!)

Allamej
0

Anvariel, jag uppmuntrar att man söker information. Jag vill att folk ska söka information men de gånger som folk reagerar är när den enda godkända auktoriteten är djuraffärspersonal och inget annat än det dom sagt kan möjligen stämma eftersom dom har ju trots allt gått en dagskurs i smådjur… :)

Och det är bara en som har skrivförbud just nu och den personen ansåg det inte nödvändigt att hålla ett vårdat språk ens i privata diskutioner :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

#21 Ja naturligtvis tycker jag inte det räcker med orden som en djurförsäljare säger. Men däremot skulle jag inte lita blint på en uppfödare heller. Att bilda sig en bred uppfattning är alltid bra.

Angående skrivförbud vet jag inte, vet bara att det var flera här för några veckor sedan.

Allamej
0

som mest var det tre men jag tror det bara är en nu :)