Finns det någon..
.. här som avlar på utseende?
För det verkar som om dom flesta här skiter i utseendet och bara avlar på temperament.
Så finns det någon uppfödare som avlar på snygga råttor men samtidigt har bra temperament?

Det gör vi nög alla! Men vad är färg om inte hälsa o temrament är nog Bra?
Mia//
Jag är relativt ny som uppfödare, men bestämde mig redan från början att jag vill ha snälla, friska, långlivade råttor (vem vill inte lixom?) som dessutom är snygga.
Det kan vara svårt att få bådadera, så därför väljer många att pruta på just utseendet, för vad gör man med en snygg råtta som hugger människor, slaktar bebisar och dör vid 1 år?
Man får sällan allt man önskar sig, men mina mål är att kombinera just utseende och bra beteende. Fast kanske det e annorlunda här i finland, jag tycker det finns många asfina råttor, och kanske inte lika mycket missmarked som annanstans? (bara en fundering, bli inte arga på mig) .
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Alla som föder upp föder upp för utseendet, för vi alla avlar på just det snyggaste djuret som finns vi som är här inne.. 
Skämt osido! Jag tycker det är lite tråkigt när folk bara vill ha ett utseende och väljer bort de uppfödare som har "tråkiga" varianter bara för att de inte faller oss i smaken. Då borde ju verkligen alla nakenråttor försvunnit (tycker jag då, inget ont om dem, jag tycker bara de är fula för min egen del)..
Som uppfödare strävar man efter ett mål, låt oss säga att mitt mål är att föda upp russian blue dumbo dubbelrex, men dessa råttorna ska även vara trevliga och snygga typmässigt till utställning.
Avlar jag enbart på hur snygga de är, ja då kanske det går ett visst antal gånger och individerna blir trevliga, men så tar man in nytt blod utifrån för att man hittade en jättesnygg råtta som skulle passa bra. Det visar sig att den inte funkar i flock, men den är himla snygg. Det räcker med en sån där parning där man tummar på tempramentet sen kan man få riktiga killermachines som biter sina ägare sönder och samman. Eller så ger de sig på sina burkamrater och slaktar loss där. Det låter grymt och kanske som påhitt, men tro mig när jag säger det. Det finns råttor så rabiata att de hugger så ägare och burkamrater måste in och sys, i värsta fall kan de även döda sina burkamrater.
Detta exemplet kan man göra med hälsan också. Råttor har lätt för att få problem med luftvägarna. Låt oss säga att man avlar på två råttor som båda är så otroligt snygga att de skulle kunna ta hem alla priser på utställningar men båda rosslar, de låter som kaffekokare båda två och har ett syreupptag på kanske 40% av det normala, knappt det. Man avlar på dessa, ungarna blir som väntat skitsnygga men mamma dör, hon kvävs till döds av sitt rossel när ungarna bara är 3-4 veckor gamla. Ungarna börjar rossla vid tre månaders ålder, några dör när de är ett halvår samma öde som sin mamma.
Kombinera de två olika fallen så har man en supersnygg sjuk psykopatråtta som slaktar loss när den orkar pga syresättningen är usel.
Detta låter kanske hårt och oförståligt för de som inte föder upp, men ingen sund uppfödare skulle sätta supersnygga råttor till världen bara för att de ska om de inte höll måtten på hälsa och temprament också.
Jag själv försöker hålla mig till russian blue om det går i min uppfödning, men då har jag ändå stenhård koll på tempramentet och just nu letar jag nytt blod från råttor med extremt bra immunförsvar så jag kan återupprätta det dåliga immunförsvaret vissa av mina avkommor får. Då får jag tumma helt på utseendet. Visst är det superdupertråkigt att behöva tumma på utseendet, alla vill väl ha snygga långlivade och trevliga råttor i sin uppfödning, våra mål ligger ju där, men för att nå dit måste man uppnå delmål för att klättra hela vägen upp till toppen! =)
Observera att jag skriver inte något här för att klanka ner på dig, men den grymma verkligheten inom avel är just detta, att man kan inte få allt. Men jag kan tycka att råttor i sig är ett jäkligt fint djur som är lika fint i alla varianter, man ska inte döma hunden efter håren nämligen. Döm inte råttan efter sina hår. =)
Men visst kanske det ser ut som att alla uppfödare bara skiter i hur råttan ser ut men det är inte sant, man vill ju ha en råtta som är bra typmässigt och många avlar faktiskt på dumbo! =)
Bara det att man väljer att inte hålla strikt på just utseendet för det kan gå så fel och det är nåt många uppfödare nog upplevt själva om de satsat för hårt på utseende ett tag. =)
Men önskar dig lycka till med att hitta dina snygga, trevliga råttor om du nu letar menar jag! ^^,
Skulle jag vilja ha råttor i framtiden skulle jag vilja ha utställnings avlade råttor, men som fortfarande har bra temperament.