Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1531 ggr
saknareytyp
0

Hö, bra eller dåligt?

hejsan!

Jag äger två råttor som är ca. 1 år nu.

Nu under sommaren tog några vänner hand om dom då jag var bortrest, då jag sedan skulle hämta dom så hade han som tagit hand om dom stoppat i en massa med hö i buren vilket jag reagerade snabbt på då jag läst rätt mycket om att det tydligen inte alls är bra för råttor.. Men tänkte att han själv är råttvan och han vet vell vad han gör..?

Sedan när jag kommit hem med dom och dagarna började gå så upptäckte jag att båda mina älsklingar började blia och puttsa sig ovanligt mycket, så tog genast bort det, sedan nu när det är borta så blev det mycket bättre!

Börjar fundera lite snabbt på vad det kan ha vart som gjorde att det kliade på dom? Allergisk reaktion eller något liknande?  

Har du några ideer elelr vart med om liknande så vore jag tacksam för svar! Glad

SweGizmo
0

Det som kan vara värst med hö är att det kan vara dammigt och ha med ohyra.

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

Det finns egentligen inga positiva effekter med hö som du inte kan ersätta med annat så jag ser ingen idé med att ha det då det som, tidigare påverkat, kan ha med sig ohyra och ge allergiska reaktioner. Det är dammigt och man kan inte vara säker på att det inte har gått några vilda råttor i det som i sin tur kan ha lämnat spår av sig som sjukdomar och smittor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ladyinred
0

det enda positiva jag ser med hö och halm är att det ser trevligt ut och luktar gott. men de negativa egenskaperna väger starkt över…

eloize
0

enkelt sagt, så är det nej till hö hos råttor….

finns ingen anledning att dom ska ha det hos sej….

zickan
0

Finns inte så mycket bra med hö förutom att det kan se snyggt ut och råttorna kan tycka det är kul att leka i det.
Men de äter inte hö, hö har inge bra uppsugningsförmåga, finns mycket bättre bo material, dammar, innehåller väldigt ofta ohyra som kan leda till ett rätt dyrt veterinär besök beroende på vad denne tar för undersökningen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

saknareytyp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar, nej okej då var det alltså rätt att jag plockade bort höet från buren..!

Yuuuhanna
0

De flesta gillar inte hö pga av att råttan kan få ohyra. Ohyran kommer från andra råttor som varit i höet och ohyran dör inom en månad. Så tar man in höet i en månad och förvarar det så att inga råttor och möss kommer åt det är det frittfram att använda. Mina råttor äskar höet, de boar med det och får rejält mycket sysselsättning när jag någon gång då och då lägger in en näve åt dem. Jag tror att det inte är något problem med dammet om man ger dem lite och bara då och då.
Jag säger ja till hö. Det luktar gott, ser trevligt ut och råttorna älskar det.

Ladyinred
0

det räcker med att höet har varit på en zooaffär så kan man få ohyra. samma gäller i o för sig spån och mat som legat öppet…

saknareytyp
0

Lite olika åsikter men tackj för svaren! :)

Yuuuhanna
0

Precis. Låt höet ligga hemma i en månad. Då är parasiterna döda och det är fritt fram att ge dem hö. Mina råttor skulle tycka att jag var en tyrann om inte det fick sitt hö xD

saknareytyp
0

#10 Okej! :) tack för svar!

Mezzzanina
0

Hmm jag tycker inte att hö är något för råttor.Dammigt kan det också vara.

Det finns ju andra trevliga saker att ha i buren istället för hö.

Om du vill se råttorna boa så ge dem en rulle toappapper så skall du få se hur kul de har.Glad

Katrin82
0

Fast även om man nu skulle vänta och bli av med ohyra så är det fortfarande dammigt och kan ge råttorna allergisk reaktion. Släng in tidningspapper/ toalettpapper istället som råttorna kan riva, leka och boa med..

Anvariel
0

Beror det inte väldigt mycket på vad för slags hö man får tag på om det är dammigt eller inte? Lite som med toapapper för att vara synisk. Visst toapapper dammar något fruktansvärt för att det är väldigt mjukt. Annat toapapper dammar knappt alls. Är det någon här som haft råttor som haft dammproblem med hö eller är det ännu en urban legend? Varifrån har ni i så fall fått höet? Djuraffär? Direkt från en bonde? Jag skulle aldrig ha hö åt mina råttor men det är av den enkla orsaken att JAG är allergisk för hö/gräs/alla slags pollen. Men jag är nyfiken över hur välgrundat detta påstående är.

elektra1
0

Hej.

Lånar tråden lite :-) Vad använder ni för burströ?

För 10 år sedan använde varenda människa jag vet hade råttor, spån. Nu ska man inte använda det har jag hört.. Men vet inte varför, damm kanske? Vad ska man använda istället? Vill inte använada toalett, sån där kattsand, papperskorvar. De stinker snabbt tycker jag. Tidningspapper kanske? Finns inget annat på våran djuraffär som vi kan använda.

Yuuuhanna
0

#14 Mina får såpass lite men de har aldrig haft problem av det. De älskar det, toapapper eller tidningspapper är skit jämnförelsevis anser mina råttdamer ^^

#15 Tidningspapper :) Trycksvärt har inte varit giftigt på hemskt mycket år.  Toalätt är också lämpligt och vissa kattströsorter kan vara lämpliga i toalettlådan.

KickanW
0

#15: Finns hundratals trådar om det. Allt spån man köper i vanliga affärer är gjort av barrträd och innehåller terpentin som är cancerframkallande. Spån dammar dessutom och råttor har, som vi alla vet, väldigt känsliga luftgångar och rosslar lätt.

Det finns många alternativ till papperspellets. Tidningspapper är billigast men luktar fort. Vanlig fleece går bra att ha om man kan lära råttorna att vara rumsrena, dvs kissa och bajsa i en toalåda. Annars är det klart bästa aspflis! Finns att beställa hem i de allra flesta djuraffärer bara man frågar.

Anvariel
0

#17 Finns det några konkreta bevis för att kutterspån verkligen ger dessa problem hos råttor? Jag vet att alla är av den åsikten här inne men jag skulle gärna vilja se hänvisningar till studier angående detta. Bara för att barrträd i kombination med urin kan framkalla terpentin betyder inte att detta sker i så sto mängd att det är farligt för råttor. Måhända är det farligt, men jag skulle fortfarande vilja se bevis på detta.

Personligen använder jag ToaLätt. Men jag har funderat på att börja blanda ut det med aspflis eller dylikt för att försöka få det att lukta mindre. Däremot har jag reagerat på att aspflis luktar väldigt starkt. Alltså, inte urin då utan TRÄ. Men det är säkert något man väljer sig vid. Aspflis är ju ofta ganska grovt, har jag förstått, och dammar därför inte så mycket.

KickanW
0

Nej, det finns inga bevis för att det är farligt i den mängden. Det finns bevis för att terpentin är cancerframkallande och alla vi vet ju att råttor väldigt lätt drabbas av cancer. Varför riskera något?

Bara det att alla de som forskar på råttor har slutat med barrspån eftersom det skulle kunna påverka resultaten säger en del, tycker jag.

Yuuuhanna
0

Dessuto är spån dammigt  och luktar :) Men det ser  fint ut.

Anvariel
0

#19 Vad man personligen inte vill ta risker med är en sak, men det intryck som ges i råttvärlden är att kutterspån är det absolut värsta som finns och man borde skämmas som råttägare om man använder det. Lite lustigt, tycker jag, med tanke på att det inte verkar finnas några konkreta bevis. De här forskarna du nämner, varifrån har du fått den informationen? Skulle gärna veta mera om det. Och varför lämnar de bort spånet? Är det p.g.a. cancerframkallningen eller är det något annat? För ibland ska de ju ha det sterilt rent och då kanske de använder sig av nåt konstmaterial eller så. Eller vad använder de i stället? Jag bara undrar, för det är ju en intressant iakttagelse! För skulle det vara så att de märker att råttorna lättare får cancer om de har spån, ja men då ÄR det ju bevis för att det är farligt för dem. Och det skulle ju vara jättebra att veta. Hmm… mycket intressant. Måste se om jag kan hitta några artiklar om detta.

Sen angående forskare så är det lite intressant att man i råttsammanhang anser att forskarna ibland gör det bästa för råttorna (t.ex. avstår från kutterspån) och ibland det sämsta (t.ex. ger råttpellets). Jag känner mig kluven i båda frågorna och skulle önska att det fanns lite ödmjukhet i diskussionerna. Ödmjukhet och referenser, alltid en bra grej att ha. :) Sen verkar det skilja mycket mellan olika länder också. Har förstått att i USA så rekommenderas pellets för råttor, INTE blandad föda så som de flesta rekommenderar här. Antar att liknande meningsskiljaktigheter kan finnas angående bottenstrå och bomaterial. Det vore verkligen intressant att se vad andra länder säger och försöka bena ut vem som har konkreta bevis bakom sina påståenden. Det vore verkligen intressant!

KickanW
0

#21: Jag är absolut inte så stenhård, och det tycker jag inte att de flesta andra är heller. Dock är det ju rätt vanligt att man ser allting svart eller vitt när man precis lär sig. Nya råttägare som fått höra att spån kan vara farligt blir "OJ!" och kör sedan stenhårt på det. Så är det ju med allt, speciellt när det gäller djur.

Sen är det ju dessutom många som kanske skiter i att tänka själva och kör på som vanligt om man inte skrämmer dem lite. Vad vet jag?

Att forskare gör rätt gällande sjukdomar litar jag på till 100%, de vill ju ha trovärdiga resultat vilket de inte kan få om de sköter råttorna fel.

Anvariel
0

Har letat runt lite. Hittade inget än som är banbrytande men hittade en väldigt intressant artikel från 1995 som heter "Preferences of mice and rats for types of beddings materials". Den är skriven av H. J. M. Blom, G. VanTintelen, C. J. A. H. V. Van Vorstenbosch, V. Baumans' & A. C. Beynen om ni är intresserade av att söka upp den själv. De har provat en hel del olika material och det de kom fram till (bland annat… de kom fram till mycket) var att "shredded filter paper" var det som föredrogs av råttorna. Sen kom lite olika spån av olika slag och längst ner sågspån (alltså väldigt smått!). Intressant!

Anvariel
0

Oj! Här hittade jag en väldigt intressant artikel! Den är gammal (1978) så det är ju fullt möjligt att man kommit fram till andra resultat sedan dess. Men de här är i alla fall väldigt tydliga! "High rat pup mortality attributed to the use of cedar-wood shavings as bedding" heter artikeln och är skriven av CAROL A. BURKHART och JAMES L. ROBINSON. De testade "Crushed corncobs", "Shredded aspen" och "Cedar shavings". Dödligheten bland ungarna för de två första låg kring 3%. För "cedar shavings" var det 60%!!! Det kan man kalla mycket. Jösses. Dessutom vägde ungarna mindre i den sista gruppen än de två första. Men och andra sidan finns det väl knappt cederträn här - åtminstone inte som spån.

Allamej
0

Anvariel, cederspån pushas väldigt hårt på djuaffärer nuförtiden… inte bara en gång nybörjare köper det för att det är fint och luktar gott…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

#25 Är det så pass? Oj då. Har jag inte sett. Inte jättebra då. Har hittat många artiklar som talar starkt emot just cederträd. De flesta andra trädslag är det inte lika mycket tjafs om. Men cederträd?? Varifrån importerar man det? Det måste ju bli jättedyrt. Jag menar, det växer väl ändå inte vilt i Sverige, eller gör det? Det är ju inte som att man pratar om de stora cederskogarna i mellersta Sverige precis.

Hittade en arikel som diskuterade absorptionsförmågan bland olika material. Artikeln heter "Absorbencies of six different rodent beddings: commercially advertised absorbencies are potentially misleading" C. C. Burn & G. J. Mason.

"Therefore, we show that under applied conditions in rodent cages, corncob and, to a lesser extent, Omega-Dri and Alpha-Dri, were the most absorbent beddings tested here."

Tyvärr säljs väl inte "corncob" här. Vi har ju inte så mycket majsodlingar. Omega-Dri består av "Southern Loblolly Pine" och Alpha-Dri är "Mini-rolls of multi-layered virgin paper", vad nu det består av.

Hur som helst, de här artiklarna hittar jag i en jättebra journal som heter Laboratory Animals. Gå gärna in där och läs. Om ni är studenter eller jobbar på universitet kan ni läsa hela artiklarna antagligen. Annars bara abtraktet. Men ibland räcker abstraktet för att se om de kommit fram till nåt. :)

Allamej
0

Jag gissar att alpha-dri är det närmaste vi kan komma toalätt. Pine i alla dess former är och kommer alltid att vara tall, alltså barrträd.

Ceder är ett mörker… både människor och djur reagerar på det… cederolja används till att sätta doft på tvål och sådana saker men det står klart och tydligt att man ska använda det med försiktighet eftersom det är starkt allergiframkallande

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mezzzanina
0

Sen kan man ju ifrågasätta om man själv skulle vilja lägga näsan i sågspån eller spån…Tungan ute

Jag har haft råttor sedan början av 1980-talet.Då var det kutterspån som gällde.Jag har inga vetenskapliga studier att luta mig mot, men jag ser att mina råttor mår oerhört mycket bättre med annat bur matrial än spån.De är friskare i luftvägarna.

Anvariel
0

#27 Alpha-Dri ser inte ut som toalätt, men det borde vara ungefär samma material. Om dock porösare, vad det ser ut.

Jag googlade runt lite på svenska djursidor och hittade faktiskt förvånansvärt bottenmaterial av just "corncob"! Intressant, och definitivt något jag skulle vilja prova på. Sen hittade jag också bottem/bäddmaterial av bomullsrester. Är det någon som provat på det någon gång?

Angående cederträd ska jag läsa på lite till. Hittade som sagt en hel del forskning som nämner det, men vill kolla runt och läsa så att de inte bara nämner det i förbifarten. Den där artikeln jag nämnde tog ju upp det som huvudämne dock.

Allamej
0

No smell som är ifrån bomullsrester älskade jag men mina råttor hatade det verkligen… det blev "ödla på het sand" gång i båda flockarna… ingen av dom ansåg att det gick att gå på.

Så det var ju drygt på så vis att dom pissade och sket överallt annars än på botten… och om dom skulle få mat så hämtade dom maten och tog den till ett ställe där inte det otäcka bottenmaterialet fanns

Thirre
0

Oj.. Cederspån används mycket i dagsläget..

När jag jobbade på zoo-butik så slog cedern igenom och vi började använda det i alla burar hos gnagarna. Jag klarade inte alls av det, jag fick bokstavligt talat ont i luftvägarna och det sved rejält i ögon och luftrör. Med tanke på hur jag reagerade skulle jag aldrig använda det hos mina djur då de måste gå på det hela tiden. Jag försökte uppmärksamma mina problem med spånet för min chef och Medarbetare men de hävdade bestämt att det var ett mycket bra underlag för djuren och att chefens astma hade blivit bättre efter att vi hade bytt. Jag vägrade bestämt att tala väl om ceder vilket de andra förespråkade högt och vilt men då jag jobbade i affären kunde jag inte vägra att sälja ting. Som medling använde jag uttryck som "-en del tycker om ceder.." "-en del har uppfattat det bra" osv men sade aldrig att jag själv tyckte det var bra. Som säljare hamnade jag i ett dilemma.. och varje morgon sved det i mina luftrör då jag hade hand om städningen i djurrummet varje dag.

Ceder luktar starkt och därför döljer det lukten av urin effektivt. Personligen tycker jag inte att det suger bättre än något annat spån.

Jag är glad över att äntligen se konkret fakta om att ceder är dåligt och farligt. Mina protester tidigare har inte gett något men nu när jag kan visa upp fakta, då skall jag ta mig en till diskussion med ägaren på zoo. Jag är även tacksam över de hängivna och intresserade människor som letar upp fakta och forskningar, som du Anvariel. Tack!

Ceder, och det är främs röd ceder som används, tillhör barrträdsgruppen. Det växer framförallt i mellanöstern och asien, skulle även tro i södra europa, norra Afrika och de amerikanska kontinenterna. Ceder har använts att bygga och snickra möbler av i århundraden, förr i tiden var det exklusivt och fint att ha möbler gjorda i ceder när man bodde i norra Europa eftersom det betraktades som exotiskt. (talar om ungefär 1600-1800-tal.)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

31 Tack. Jo, men jag tänker ju som så att eftersom jag är van att leta upp forskningsartiklar (jag är doktorand), vilket många inte är, och dessutom har tillgång till artiklarna (vilket många inte har) så tycker jag det är lite av en plikt att söka upp dem också. Sen ska ni dock veta att det finns en massa forskning som inte är bra gjord, som det kommer motbevis till sen. Det finns en massa skräp och osanning i vetenskapen. Men fortfarande känns det som att det är det enda man har att gå på. Bättre det än bara lösa rykten i alla fall.

Här hittar jag en till artikel som pratar om det här med ceder.

"Exposure to an environment containing the aromatic red cedar,next term Juniperus virginiana: procarcinogenic, enzyme-inducing and insecticidal effects" John R. Sabinea, 1975

De säger att

"In susceptible strains of mice (C3H-Avy, C3H-AvyfB and CBA/J) the use of cedar shavings as bedding increased significantly the incidence of spontaneous tumors of the liver and mammary gland, and also reduced the average time at which tumors appeared."

Men jag kommer inte in i själv artikeln utan bara abstraktet, tyvärr, så jag kan inte se vad de grundar det på.

Edit: Har sökt runt lite till och försökt hitta mer om cederträ. Hittar inget direkt kopplat till råttor vad jag nu sett så där hastigast (jag kan lova att det finns… allt finns…) men det finns många studier på hur "red cedar" påverkar astma. Det räknas som en riskfaktor till astma om man jobbar med det ständigt, t.ex. på en träfabrik eller så. Finns en hel del artiklar om det, många skriva av Chan-Yeung M.