Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 430 ggr
rattmamman
0

Erfarenhet av operation?

Min ena råtta her en ljuvertumör som fortfarande inte är i vägen och inte heller växer särskilt fort. Nu undrar jag om någon här på forumet har erfarenhet av att ha opererat bort en ljuvertumör på sin råtta. Hur klarar sig såret? Får för mig att råttan kanske gnager bort stygnen? Vill gärna sondera terrängen innan jag ev. låter opererar henne.

dreamiz
0

Jag har inte opererat nån råtta men möss. De var duktiga på att plocka stygnen väldigt snabbt men såret läkte ändå bra o fort o utan problem. Dock kom tumören tillbaka, ofta efter kort tid.

Men som sagt så vet jag inte om det är samma med råttor…

zimzon
0

#1 Om jag har förstått det rätt så är tumörer oftast elakartade på möss, men godartade på råttor. Så det kanske är därför de kommit tillbaka så fort på dina möss?

dreamiz
0

Inte alls omöjligt. Är det elakartade tumörer kommer de ju tillbaka. Jag skulle helt klart operera om chansen att den inte kommer tillbaka är stor. Jag opererade en hamster förra månaden. (Hudtumör som troligen var godartad.) Det gick jättebra o hon kan nu röra sig utan att tumören hindrar. Hon syddes med ståltråd men lyckades ändå ta två stygn själv. Men det läkte utan problem.

tisagirl
0

Jag har aldrig operationen för när jag skulle operera min hona sa veterinären att råttor är som marsvin, dom har jätte problem med narkosen och det är stor risk att den dör under operationen.

Däremot har jag hört att det är många som tar bort tumörerna eftersom de flesta är godartade och att dom piggnar till väldigt fort efter det. 

Ring och hör med en veterinär, det brukar alltid jag göra. Då får man (oftast) rätt svar.

Hoppas det går bra för er.

Ninja
0

Har inte opererat nån råtta *peppar peppar..* men vill inflika en sak. Bara för att en cancertumör "kommer tillbaka" behöver den inte vara elakartad. Man kanske inte fått bort alla cancerceller vid operationen, då fortsätter ju de dela sig och så kommer cancern igen.
Även godartade tumörer kan ställa till skada inne i kroppen, för även om det kanske verkar ofarligt att de sitter löst i huden så växer de och kan växa in i andra organ vilket kan förvärra sjukdomstillståndet och försvåra en ev. operation, tumören kan t o m bli helt inoperabel.

dreamiz
0

Har man en bra veterinär är ju alltid det bästa att ta en diskussion med honom/henne så får man förhoppningsvis en korrekt bedömning, vad som är bäst att göra för djuret!

Aleexandra
0

Jag såg vetrinärerna igår , det var en tvåårig hona som hade en tumör , de operereda henne trots åldern och allt gick jättebra :)