Råtthjälpen informerar.
Vill påminna alla er som gjort intresseanmälningar om att få bli jourhem för Råtthjälpen om att det till stor del är upp till er att hålla er uppdaterade på om det finns råttor i behov av jourhem. Detta sker genom att ni regelbundet loggar in på Råtthjälpens forum och där håller kontakten med de kontaktpersoner som föreningen har.
Det är jättesvårt för kontaktpersonerna att hålla ordning på vilka jourhem som har plats samt var i landet alla jourhem finns så därför är det viktigt att man tar sitt ansvar som aktiv och håller ett öga på forumet.
Kom ihåg att ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Jag vill ta imot jourråttor senare, när jag flyttat och så:) Fast kan nog inte ta imot många, men det är alltid något:)
Min blogg: SweGizmo.se
Jag är tillbaka från semestern och kommer ta tag i västmanlands län lite mer nu.
Dit behövs jourhem. Inne nu finns 4 honor, 2 hanar som inte är inskrivna ännu och 2 honor på ingående.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Bara för att man är jurhem behöver man inte fylla varenda ledig liten vrå med råttor.
Det räcker med att man är jourhem åt två stycken och det gör en jätteskillnad. :)

Jag trodde det var det man hade KPs till, att samordna och hålla koll på jourhemmens intagsstatus ?
"Som kontaktperson för Råtthjälpen är du ansvarig för jourhemmen i ditt län. Du bestämmer vilka råttor som ska tas in, placerar dessa i passande jourhem och ser till att de senare hamnar i lämpliga permanenta hem. Du förmedlar kontakter mellan överlåtare, jourhem och övertagare och ser till att allt sköts korrekt i ditt län."
Då det har tillkommit en del nya jourhem samt att kontaktpersoner har tagit in råttor och placerat dessa i andra jourhem än "sina egna" (vilket är helt ok) så blir det svårt för kontaktpersonerna att ha full koll.
Oavsett så fungerar det inte om man som aktivt jourhem inte visar intresse att ta in djur.

Men är man ett aktivt jourhem så visar det väl att man är intresserad av att ta in råtor?? Och så uppdaterar man sin KP om hur många man kan ta in?
Aktiv för mig betyder just inget annat än än att man är aktiv. Ska man behöva påminna sin KP om att man finns konstant tror jag man skrämmer bort de få jourhem som finns.
Gud vilken tur att jag har en bra KP
Jag som är kontaktperson tycker det är upp till jourhemmen att anmäla sig som jourhem. sedan kan jag kolla runt med de hemmen när det kommer in råttor eller står på kö. Men jag är ju jourhem själv så jag kan ju ta hit dom och sedan fråga jourhemmen.
Det är för att uppdaterandet ska ske smidigare som det gäller att man håller ett öga på forumet. Detta även för att kunna hjälpa andra KP:er än sin egen då dessa många gånger skriver om hjälp i andra län än sitt eget då de inte har jourhem med plats.
Jag tror inte att vi skrämmer bort aktiva genom att be dem kolla forumet då och då.
Vem är din KP?

#7 Jag menar att om man nyligen anmält sig som jourhem bör man stå någorlunda tomt och KPs bör se en som att man visat intresse eftersom man vid huvudtaget blivit jourhem. Är det däremot ett gammalt jourhem fattar jag vitsen ;)
#8 Jag tycker personligen iaf att KPs ska samordna och hålla sig ajour med sina jourhem och andra KP i landet.
Min KP är **cencur pga av PUL**
Kan du skicka mig ett PM med vilken som är din KP?
Är ju inge svårt att kolla upp vem som är kontakt person för stockholms län ;-).
Kolla råtthjälpens hemsida.
Tycker också den kp som nicciz har är totalt toppen och har hållit på rätt länge nu, bra koll på allt. Tappar lite suget nu när denne kanske försvinner :-(
Hört att skit snacket hunnit ta sig även till rh :-(. Skäms så mycket att det är även där nu. Poängen är ju att hjälpa råttorna. Inget annat.

#11 Ja försvinner den personen nu vet jag många som följer efter.
#10 Vad spelar det egentligen för roll vem som är min KP? Personen i fråga vet att hon gör vad hon kan och som #11 säger är det ju inte ett dugg svårt att varken kolla upp eller lista ut och borde vara något du faktsikt vet redan så jag kan ju undra varför du frågar???
#13 jo rh ligger redan nu på minimum kraft. att den kp försvinner skulle troligen några med ge upp. Den kp har varit med nästasn från början och för många betyder just den personen rh.
Är ju mycket av ren viljestyrka som man håller på. Att skapa tjafs på volontär arbete gör att det snart inte finns någon kvar och de ja 3-4? som tjaffsar just nu är de ende som står där själv i slutändan isf och får göra hela sv själva med att ta hand om allt gratis.
Så kan inte bara en bra sak få bara vara bra?.
Ge t*san i att förstöra för den ende lilla lilla förening som iaf försöker hjälpa djur utan att själva tjäna på det.
Djurplågeri att hålla på att tjaffsa en massa inom rh och om rh. Allt detta onödiga tjafs går bara ut över en ende sak. Jo råttorna!!
Visst kan jag kolla på forumet vem som är din KP, tänkte mer dubbelkolla så att det var rätt som jag trodde. Just för att du säger att din KP är så bra vill man ju veta säkert vem det är, inget konstigt med det tycker jag.
Resten låter jag bli att kommentera då tråden har spårat ur rejält.

#14 Jag tycker inte den har spårat ur. Den behandlar ämnet du tog upp. Jag sa bara att jag personligen anser att en KP ska hålla sig ajour med sina jourhem och förmedla de råttor som behöver och att jag var glad över att min KP gjort ett bra jobb.

Jag anser att man ska samarbeta, att jourhemet ska visa sig intresserad av vad som sker och hela tiden hålla KP uppdaterad med sin status. Sedan tycker jag att om jourhem ska ta in råttor ska det ske med samråd med Kp, och att Kp i första hand ska ha koll på vilka råttor som ska in eller inte.. sedan får jourhemet "ta över kontakten" och förmedla att de finns och kan ta
emot råtta eller råttorn
Det är min tanke och jag hoppas att mina jourhem inte har varit eller är missnöjd med mig. (Är KP över V.Götaland.)
Jag känner att vi är på väg mot en nystart för att reda ut allt och då sedan börja om på nytt. Jag är positiv inför RH framtid och min kraft växer allt mera då vi allt eftersom tar tag i allt som strulat. Tex bristen på jourhem har gjort att det kännts väldigt jobbigt ett tag men även på den fronten ljusnar det och jag känner att det är underbart! Jag är lycklig över att även själv kunna vara jourhem och ta emot nya undebara råttor och därefter möta nya underbara människor som kommer adoptera dem.
Ser att det kan tolkas på två olika sätt det jag skrev. Självklart skall en KP bestämma vilka råttor som tas in, absolut. Däremot har vi på RHforum haft många trådar nu där KP:er efterlyser lediga joruhem, därav startade jag tråden, för att påminna jourhemmen om att en koll på forumet ibland skulle få allt att flyta på lite bättre. :)

#17 Då är jag med :)