En råtta mindre
Imorron måste jag tyvärr avliva en av mina dumbo råttpojkar, Dante (brun) pga av sjukdom. Eftersom jag bara har två st blir alltså Roan (black roan) ensam kvar. Jag får se hur han tar det att bli ensam, går det dåligt tar jag bort honom också, för hans eget bästa.. även om det känns tungt av avliva ett friskt djur. OM, det inte finns någon här som har plats för en till råttkille? Han har i två års tid bott tillsammans med sin bror, enbart, så jag vet inte hur det går att sätta ihop han med andra heller.
Men är öppen för förslag, skulle va så oerhört tråkigt att ta bort honom också!
Du kan ju alltid köpa två råttbebisar till honom, de är ju bättre med två isf då han är två år redan, Så blir ju inte den nya råttan ensam oxå när tvååringen går bort :)
Fattar knappt själv vad jag skrev nu är lite trött ;) Hoppas du förstår
Lyckatill!
#1 Jo, jag vet. Men har inte tid för nya råttor :( Så köpa nya är inget alternativ.
Om råttan som blir kvar är över två år skulle jag nog låta honom somna in tillsammans med sin vän. Det är ganska stressigt för råttan att flytta omkring, och personligen tycker jag det är fel mot en såpass gammal råtta att tvingas vänja sig vid ett nytt hem nu längre.. Så mitt tips är att låta båda vandra vidare tillsammans, så får de vara tillsammans som de alltid varit..
Jag vet hur tungt det är, men man måste försöka orka och tänka på råttans bästa.. Styrkekramar till dig!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

förlåt, men vilken av dem är det som är frisk? Den svarta eller den ljusa? Jag kan fundera, bor i Linköping och har endel råttor. Kan fundera om det finns någon möjlighet för mig att ha en kille till. Tycker det är synd att avliva en frisk råtta om han kan få en chans att få nya kompisar. Om han inte som mangoMelon skriver blir stressad och mår dåligt av det. Jag vill inte ge för stora förhoppningar, kände bara att kanske det är värt att testa. Men jag måste noga tänka om det finns möjlighet för mig. vad mina egna grabbar skulle tycka osv.
vad är den andra råttan för sjuk?
Jag tror tyvärr att det skulle vara för stressigt och dessutom svårt att introducera en två årig hane med mellangamla hanar. Nej, det är dömt att misslyckas. Fel mot råttan är det också ..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#6 jo, det är så lätt att tänka enbart med hjärtat. Kanske finns någon med nya killar nyss köpta. Det är en kluven fråga tycker jag. Dels är det mycket sorgligt att behöva avliva en helt fisk råtta, men sedan. Hur länge ska han få gå själv innan hemmet dyker upp. Det går att söka hem, men under tiden får han ju vara själv…
Riktigt trist för dig!
iiirma, antingen behåller du honom eller så avlivar du honom. Så tycker jag. Det är inte rätt mot varken honom eller den nya ägaren att flytta honom i hans ålder.
//frida

#8 Att du kan tycker det är ett val. Avliva. det är så lätt att sitta bakom data skärmen och skriva och dömma ut djur. Du får nog förklara dig lite mer nogrant varför man bör avliva, varför man bör behålla. Att välja mellan detta är två helt olika saker. Otäckt att man utan att känna ägaren, vet någonting om råttan som individ, bara veta att den andra råttan kommer avlivas. Att man vågar skriva så kort som du gjorde, avliva. Utan förklaring. Utan fler frågor. Det är en individ du pratar om, ett liv. Yttligare ett exempel på någon som ser råttor som slit och släng. byt och köp nya.
Vissas synsätt på råttor och deras värde är skrämmande. Jag anser inte att man genom ett inlägg som skrivits bara kan ha rätt att uttrycka sig som du. Avliva eller låta honom stanna, svårare än så är det inte. Fy vad otäckt!

jag vill tillägga #4 ansåg det bäst att avliva också. Det är inte det jag blir upprörd över. #4 förklarade hur hon resonerade och utifrån det vad hon ansåg bäst. Det är en stor skillnad mot som det lät på #8 sitta och bara dömma ut råttan. Att det var så enkelt. Jag säger inte att avliva är fel, jag tycker bara att man sitter inte framför datorn och när någon skriver att man inte vet vad man ska göra med sin vän. Att man så enkelt just kan dömma ut den och skriva avliva. Det var sättet att skriva det på. Att flytta den friska kan vara fel, det kan göra att han mår dåligt. Men även råttor är individer och min personliga åsikt är att man måste lyssna på sitt eget hjärta och tänka på individen. Skulle just han klara det, vill jag testa. Det kan gå, men jag respekterar insändaren beslut om hon väljer att avliva. För att det är hon som känner sin vän, känner individen och troligtvis vet vad som är bäst för honom. Men att som främmande skriva och dra en paralell att det går oftast inte bra, ge det därför ingen chans, avliva direkt. jag får rysningar…

Jag tycker, personligen(!), att det känns lite mycket att avliva råttan i förebyggande syfte. Jag förstår att det finns risker med både omplacering och att ha en ensamråtta, men ta beslutet när man kommit dit i stället? Skulle det visa sig att omplaceringen inte fungerar utan råttan blir stressad och passar inte alls in, ja man då har man ju inget val. Eller så har man den som ensamråtta den lilla stund den är kvar här på jorden. Och OM den blir deprimerad och konstig så får man ju överväga att avliva den då. Så tycker jag. Nu menar jag inte att det är Fel med stort f att avliva råttan heller, men jag tycker att det känns lite överilat just nu.
Det är den vita som lever, Dante somnade in i morse. Han hade andningssvårigheter, så problem med luftvägarna av något slag. Roan har inte uppvisat några symtom alls, han är pigg och kry!
Just nu är jag väl lite kluven. Nog skulle han bli stressad av att byta hem, men frågan jag inte vet är ju hur länge han skulle vara det? Jag provar att behålla honom ensam och ser hur det går. Annars är jag nog villig att låta honom byta hem, det kan ju fungera som sagt.

råttan är 2 år, han kan leva i 1 år till utan problem. Omplacera honom med ungar så ska det inte vara några problem.
Qui dormit, non peccat

#12 Superfin var han! Jag håller med #11 och kunde inte skrivit det bättre själv!

#15 Skönt att höra :D Grattis och njut av varandra :D

#15 Åh, vad bra! Vad skönt för er båda! Ni ser ut att ha det härligt i solen, båda två :)
Åh vad glad jag blir! :D
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tack ska ni ha ^^ Roan är säkerligen glad för ni bryr er! Just nu halvsover han i min nacke :)