Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1355 ggr
tildiz6
0

hanar + honor i furet tower?

Hejsan

Jag har länge funderat på att skaffa en furet tower bur.

Men då undrar jag om man kan sätta någor för hålet och ha 2 hanar i en del och 2 honor i en annan del, skulle det funka?

Ladyinred
0

borde gå att limma eller silicona fast en plastskiva över hålet.

Nicciz
0

Det går väl att sätta fast de matskålarna som hör till?? Eller inbillar jag mig?

[FrejaGna]
0

Nej inga såna följer med, däremot funkar det att sätta ner de flesta matskålar man kan köpa i samma storlek som hålet, t ex kattmatskålar, har jag gjort när jag hade en kull tex. Och sen lägga något tungt i skålen kanske om man har en smart råtta. :P Annars att limma igen låter ju smart om man inte vill kunna ta loss då och då såklart. :)

Bim
0

Jag skulle tycka tt det var en för stor risk att bara sätta en matrskål över, ifall någon skulle putta bort den.

[FrejaGna]
0

Som sagt finns det olika tyngder på matskålar, jag syftade på en tung matskål som min, och min sitter även väldigt exakt ner i hålet så det vore svårt för dom att få bort den, och ev. kan man lägga nånting i där också, jag hade det iaf så och ingen lyckades putta bort det :) Men det är ju bara min erfarenhet :)

Allamej
0

Ärligt… jag skulle inte våga…

När honorna bodde i buren så lyckades dom gnaga ett rejält hål i botten så att dom hade frigång. Det gick fort, över en natt.

Motivationen för råttor att gnaga kan gott ökas på om det bor brunstiga honor i ena delen.. Vill man verkligen riskera detta?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

vad jag har märkt så ökar gruffet i hanflocken om de bor lite för nära honorna….

silverorm
0

Jag har haft hanarna boende ovanpå honorna i en stor garderob, fungerade fint, inget gruff mellan hanarna. Men det gäller att skivan emellan är gnagartålig! Lägg i en plexiglasskiva el något annat hårt material i botten, silikona runt kanterna, annars blir det en kissfälla… Lycka till!

Terato
0

Haha, jag tycker också det låter risky!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

minflock
0

Som  #7 skrev. Mina hanar bråkar konstant med varandra för att vara just "den" som ska få para sig med tjejerna om dom står för nära varandra.  Endel av mina hanar då, kanske gör inte dina det alls. :)

[manda94]
0

Jag tror det skulle funka, om du gjorde det väldigt säkert :D

Allamej
0

Råttor kan gnaga sig igenom betong om dom vill… så en mjuk plastbotten är inga problem för en kåt råtta.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

Bra hanar brukar inte bråka mer om honorna står nära:/ vet flera som har det så och det har aldrig vart några problem. Men det finns ju alltid undantag, det är ju olika individer allihop.

Min blogg: SweGizmo.se

Ladyinred
0

jo det vet jag o jag hade ett par ostabila individer då oxå. nu står burarna med en halvmeter i mellan och det är inga problem.

minflock
0

#13 :0 Brukar inte harar göra det?  Jag tänker mig att djuren har ju sitt sätt att "avla vidare på bra gener" genom att den starkaste vinner. Jag skulle bli förskräckt om jag tog fram en hona till någon av mina hanar och dom inte gjorde allt för att få para sig. Mina råttor skulle troligtvis vara sjuka då eller inte må bra. Jag skulle reagera negativt och bli rädd. Säg inte att man försöker avla bort det? Visst vill jag ha lugna coola råttor, men instinkterna som gör en råtta till ett djur, dem vill jag ha kvar.

Förlåt att jag kom lite off topic…

SweGizmo
0

#13 jag vet inte hur harar brukar göra:s Råttor är lixom ett djur för sej.

Nej, råttor är flockdjur och ska kunna leva ihop utan bråk oavsett om det är honor där eller inte.

minflock
0

#16 haha! hoppas du förstod ändå *lol*

Men naturligt så gör väll hanar upp när det kommer till att få para sig? Jag tänker mina går bra tillsammans i en flock men när det kommer fram honor, då måste dom göra upp eftersom dom då blir konkurenter till varandra. Liksom "djungelns lag" Om man ser på vilda djur med mat så är det ju en hel del gruff och bråk vem som ska få äta. tamråttor har ju ofta tillgång till mat ständigt och behöver inte använda det för att överleva. Det finns och blir över. Sedan om det är hanar eller harar har kanske mindre betydelse, inte vet jag ;)

Allamej
0

Ok jag upprepar mig lite granna men det beror nog på den osynliga skriften jag använde tidigare.

Råttor är GNAGARE och om man har honor och hanar i princip samma bur så kommer man att få BEBISAR.

Enda sättet att säkra denna bur är att sätta galler i taket på den underdelen. Alla andra sätt är på tok för osäkra för att man ska kunna säga att man gjort sitt bästa för att inte få tjuvparningar.

Så vad TS egentligen borde fundera på är om hon har plats för 30 råttor till?

SweGizmo
0

#17 i djuriket bland flockdjur så är det oftast ledarhanen som parar sej, så det är oftast inga bråk. men jag vet inte, besitter inte riktigt den kunskapen om tamråttor:s men vad jag fått erfara så ska det inte vara några problem att ha honor och hanar i närheten av varandra.

minflock
0

#18, jo det var ju det tråden handlade om fån början antar jag…  kom lite off topic bara men startar en egen tråd om jag undrar mer ang detta *sorry*

#19 Som du skrev innan kanske det beror på individerna… Några gruffar konstant medan andra håller sig till att enbart flörta med tjejerna, bland mitt gäng då.

Tillbaka till tråden… Jag har för mig att man kan dela denna bur i två. Fick ett erbjudande om att köpa en halv sådan. Men då hade inte underdelen tak utan det fick man göra eget. Kanske det är en ide om du vill ha den till båda? Att göra två burar av den genom att dela den. Dock måste man fixa tak på den undre själv, vad jag förstått

Bim
0

Även om man skulle sätta en tung matskål för hålet så skulle jag ändå inte våga. Risken är stor för tjuvparningar!

Terato
0

Det finns andra bra delbara burar med metallådor eller galler mellan delarna. Investera i en rejäl bur om du vill ha två flockar i samma!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

Ja det är inga problem med att dela upp en furret tower i två delar och ha honor och hanar på en varsin sida. Buren är stor och rymlig och jag tror inte att honorna eller hanarna skulle gnaga sig till varandra, dock finns det ju honor som man inte kan ha i en plastbur över huvud taget.

Om du bara tänker lägga en tung matskål öber så ha hanarna på ovansidan annars kan de troligtvs butta iväg skålen underifrån.

Qui dormit, non peccat

[manda94]
0

#23 Finns det honor som man inte kan ha i plast- bur? Varför inte?

MangoMelon
0

#24 därför att vissa honor gillar att gnaga mer än andra, och då tar det inte länge förrän de gnagt hål i bottnet och tar sig ut.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Allamej
0

Alltså, jag ser inte nödvändigheten i att ens testa…

Ok, det kanske är bara jag och min egna paranoia men vad händer om dom faktiskt gnager sig ihop? Då måste man köpa minst en ny bur först och främst för att separera hanar och honor åt… sen måste man vara beredd med pengar, tid och kärlek att ta hand om bebisarna som kommer…

Och om man inte hittar hem åt alla kanske ett burköp till…

Så varför inte köpa en bur till på direkten?