Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 806 ggr
SweGizmo
0

Hitta boven för bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns som jag gjort 100 trådar idag^^ förlåt, hehe. Men jag måste ha hjälp med detta:/

Skrev en tråd om barbering förut och la ut en bild på min hane som blivit "barberad", men efter vidare utverdering av mej och Maria (silverorm) så har vi kommit fram till att detta är bett:( Har ockåe suttit som en hök det närmaste timmarna vid buren (tur att datorn står i vardagsrummet den också nu då) Och har upptäckt att min hane Zenith (1 år) har lagt Pepsi (den drabbade 2 år o 2 mån) på rygg ibland varpå Pepsi piper, men han har inte bitit. Men vad jag märkt dem senaste veckorna så har Zenith gått över pepsi i rang (tecken på dominans?). Jag misstänker starkt att det är Zenith som är boven i dramat och man ska ju lita lite på sin magkännsla när det gäller ens egna djur. Zenith har vid 2 tillfällen även bitit mej och min sambo, men båda gångerna har vart för att vi trodde att han TRODDE det var mat, men nu vet jag inte längre. Det har inte vart jätte grova bett, men på mej gick det hål lite granna så det blödde och när det var min sambo så var det bara rispat i huden, men han sa att det gjorde ganska ont.

ftersom jag vill veta om det är Zenith som biter eller inte undrar jag hur jag kan komma fram till detta. Kan jag sätta han i en egen bur bredvid dem andra tills Pepsis sår har läkt eller om jag ska göra på något annat sätt. Jag vill inte sätta Pepsi själv för han mår så dåligt att vara utan sin bror Zingo (som är ledaren i flocken, men jag tror inte det är han som gett sej på sin bror, varför nu iså fall efter  2 år??)

hjälp:s

Min blogg: SweGizmo.se

SweGizmo
0

Sedan vet jag inte vad jag ska göra när sanningen är ett faktum:s ska jag avliva Zenith då??:s Utöver det att han bitit 2 gånger så är han snäll men lite stel, pussas ibland och knasstrar i knät. jobbig sitts:s

SweGizmo
0

putt:s

[MaNo]
0

om det blir värre skulle jag nog sära på dem..

MangoMelon
0

Hmm jag är inte den bästa att uttala mig om saken, men en råtta som bitit sin ägare inte bara en, utan två gånger, skulle jag inte låta leva. Det är oacceptabelt att en råtta biter sin ägare, om det är helt oprovocerat.

MEN, jag har ju själv en råtta som bitit mig en gång och huggit en gång så illa att jag var tvungen att sys i fingret. Och han lever fortfarande. Jag har inte haft hjärta att ta bort honom, eftersom han nu har accepterat sitt liv som ensamråtta.

Det du beskriver är tydliga tecken på dominans, tyvärr :/ Och jag skulle endera sära på dem eller avliva hanen innan det händer något riktigt illa..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

om den stora råttan börjar bli gammal så är det ju naturligt att de yngre tar över i flocken, det behöver inte tyda på dominans. Den yngre kanske helt enkelt har börja klättra uppåt i flocken.

Betten ser ytliga ut, men håll koll på dem ändå. Angående avlivning så vet jag faktiskt inte, råttor som inte går att ha i flock eller som hugger avlivar jag iaf. Men det är ju en bedömningsfråga.

Qui dormit, non peccat