Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 709 ggr
[manda94]
0

Sjuk råtta, hjälp!

Heej

Min kompis ringde nyss och berättade att hennes ena råtta, Ella, inte mådde bra, så nu behöver hon hjälp för att veta vad det kan vara för något.

Ella går nästan ingenting och rör sig knappt heller. Hon har inte ätit någonting, även fast hon lagt mat bredvid henne. Hon dricker lite grann. Hennes ögon är inte helt öppna och det kommer blod ifrån dem. Hon nyser inte. Men allt hennes hår står upp, så hon ser ut som en liten boll, om ni förstår.

Vad tror ni att det kan vara och vad ska min kompis göra med henne, finns det något Ella kan äta som hjälper?

Själv tyckte jag att hon skulle ta henne till veterinär, men hon ville vänta några dar och se om det blir bättre, det kanske är bra, jag vet inte.

[manda94]
0

Fråga om det är något ni undrar.

[GlittriGris]
0

''blodet'' från ögonen är nog inte blod det är vätska som blir rött när det kommer i kontakt med luft.
Kanske Dunder förskyld?, ge rooibos te :)

Anvariel
0

Tycker inte det låter bra att hon inte äter. Hur länge har detta pågått? Hur gammal är råttan? Det låter som att hon raggar när de säger att hon burrar upp sig. Jag har inte varit med om det med mina råttor men det brukar ju vara ett tecken på aggression, men det låter ju lite konstigt i det här sammanhanget. Kan hon ha blivit jätterädd för någonting? Någonting som smällt till högt bredvid henne eller så? Tänkte på chocktillstånd då. Men det vet jag inte om passar ihop med att hon har svullna ögon. Andas hon bra? Låter det något ur luftvägarna när hon andas?

Jag skulle definitivt rekommendera att ägaren ringer till en veterinär för att få råd om vad hon ska göra. Man kan ju få råd bara via telefon först för att se om man ska komma in eller inte.

[manda94]
0

Det var i går hon märkte det, råttan är ca 9 mån. Det låter inget annorlunda när hon andas. Det är bara det att hon inte rör på sig, trött, och hennes ögon är ju knappt öppna. Men jag ska gå och kolla på henne senare idag för att få veta lite mer.

Absinthe
0

Att det kommer rött ur ögonen är ett teckan då man kan misstänka infektion. Det kommer inget rött ur öronen på råttan?

Hur gammal är råttan? Är hon en Roan?

Att pälsen står upp på det viset påvisar att råttan mår otroligt dåligt, uttorkad. Det är ingen medveten handling från råttans sida att pälsen ser ut så där.

Råttan är tydligt sjuk. Att den inte äter och knappt dricker är ett dåligt tecken. Har hon kollat att tänderna ser bra ut? Sköter råttan sina utsläpp regelbundet med urin och avföring?

Tyvärr tycker jag att det låter apatiskt från råttans sida och kan bero på hjärnblödning. En stroke är det oftast inte så mycket att göra åt. Inte i de fall jag haft här hemma åtminstone, men det har bara skett två gånger och varit riktigt akut så råttorna avlivades. Kan inte påstå att jag är expert på det här med hjärnblödning så det får någon annan ta vid.
Det är antingen en riktigt ruggig infektion hos råttan som behöver hjälp med medicin, eller så är det en stroke. Skulle råttan dessutom vara Roan så förstärker det min teori om stroke då dessa ofta har tunna och sköra blodkärl.

Iväg till veterinären, råttan är påtagligt sjuk och behöver hjälp!

Lycka till!

[manda94]
0

Ja, det är en roan, det andra vet jag inte, men jag ska som sagt träffa råttan snart och då får jag se från mina ögon hur det ser ut.

Men sen undrar jag också om det smittar, för hon har fortfarande sin andra råtta i samma bur som Ella, vilket kanske inte är så bra?

Absinthe
0

Stroke smittar åtminstone inte. Men jag kan inte vara säker på vad det är, därför måste veterinär kontaktas.

Allamej
0

Din kompis måste till vet. ASAP.

Mina erfarenheter med stroke hos råttor är att även om det börjar med en liten som dom kan återhämta sig ifrån så kommer en större senare… Hos mig har det alltid varit dödlig utgång.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
0

Låter som det är dax ta råttan till veterinären.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[manda94]
0

vet ni någon bra veterinär i stockholm, som tar emot råttor?

Mymlan
0

#10 Roslagstulls Djurklinik vid Tekniska Högskolan är bra o kan både råttor o möss..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[manda94]
0

tack! :)

[manda94]
0

Ella är nu död, hann se på henne i ca 10 min, sedan slutade hon bara att andas.

Men hon var en fin och älskvärd råtta. Jag kommer aldrig att glömma henne.

R.I.P Ella <3

Geten
0

Vad tråkigt! Rynkar på näsan