Namn / färg / tamhet
Jag har haft 2 råtthonor i 2-3 veckor nu men vet ej färgen på dem& just nu heter dom Nikki(grå/vita)&Nicole(bruna) men problemet är att dom är 3 månader men jag vill kanske byta namn på Nicole, kan man byta namn om hon är 3 månader och kallats Nicole i 2 veckor? + så jag hämtade dem 13 juni och dem är fortfarande inte tama än! eller tamare än när jag hämtade dom men inte lika tama som mina andra råttor var. Dom värkar inte gå fram särskilt mycket ang tamheten heller :/ Här är iallafall en bild från dagen vi hämtade dem (13 juni) dom ser lika dana ut nu förutom att dem är större och Nicole har båda framtassarna vita och på bilden(13 juni) hade hon bara en vit tass, och bara så ni vet har Nicole ett upp och ner vänt "kors"(vitt) på magen.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Ingen?
Den svart/vita tror jag är en Roan eller husky. Men det är nog en roan ;)
Jag har en sådan råtta som Nikki. Han heter Puff och är 8mån :)
#2 Roan är hon. Säker på att du inte menade husky eller striped? :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#3 nej! Jag menade husky eller roan ;)
#4 Roan är ju bara att hon bleks. ^^ Husky och striped är teckningarna som "följer med" roan.
#5 okej ;) kag har en roan och jag tror att min andra råtta är husky. Så som Nikki ser ut blir de vita vid fullvuxen ålder?
#6 Om din andra råtta är husky är även den roan. Roan är blekgenen bara, och den blekgenen följer med teckningarna husky och striped. Husky och striped är bara teckningarna alltså. En råtta kan exempelvis vara black husky roan, den kan inte vara bara roan. Förstår du? :)
Nikki kommer bli vitare och vitare med åldern, ja. Alla roans blir det. :)
Så vad är dem? Är Nicole en Roan? vilken "sorts" roan? :] och vad är nikki?
Nicole ser ut som en black eller silver black. Hon är inte roan i alla fall. Nikki ser ut som en black husky roan eftersom färgen verkar gå ner rätt långt på sidorna på henne. Vänta dock tills någon som är lite bättre på färger osv. kommer in och svarar. :)
Jag är inte alltför insatt i färger, så lita inte blint på det jag skrivit i senaste inlägget. :)
Okej, kan lägga in en bild som är tagen för några dagar sen, ikväll eller imorrn :}
ser ut som black huskey roan och silber black (förmodligen europan berkshire)
båda är släta och toppörade
Och vad sägs ang tamheten och byta namn?:}
7# ja jag hade en råtta som såg nästan exakt ut som Nikki gör nu när hon också var liten men hon blev bara vitare och vitare och tillsist var hon helvit med bara ett liitet grått sträck på ryggen.
#14 Jo, så blir det med roans. :)
sötisar :) ville bara fråga om du ännu har dom på spån eller om det var det som de satt i när du hämtade dom? Det är inte så nyttigt för råttor att ha kutterspån och hö i buren nämligen så jag undrar bara.
Jag skulle säga att Nikki är black husky roan och Nicole är en black eller silver black european berkshire.
Ja det går alldeles utmärkt att byta namn på råttan om hon nu inte har börjat visa tecken på att känna igen sitt namn, om man byter då så kan de bli förvirrande för råttan.
För att få dom tama är det bara att ha dom med dig överallt, ha dom på axeln, ta med båda på en gång för då känner de sig säkrare, och vågar en är det stor sannorlikhet att båda vågar undersöka nya saker. Ha dom i soffan när du kollar tv, ha dom i sängen när du läser eller på skrivbordet om det är där du har datorn. De blir tamare om de får vara med mycket. Det blir nog bra ska du se :)
#7 Ja, nu förstår jag :)
Jag är lite (menar mycket) trögfattad :P
16# nej det är bilden från när vi hämtade dem ;) Aha okej :} Problemet är att när jag haft dem i famnen i några minuter(ibland efter 30 sek) min bajsar dom och sånt }:
#18 bajs får man stå ut med, när de blir mer tama brukar de försöka undvika att bajsa på matte/husse och brukar gå nån annanstan. Du skulle ju kunna ha en toalåda där du har råttorna och lägga bajskluttarna i den. Och sedan fytta dit råttorna om de kissar på dig, tillslut förstår de att de inte ska bajsa annat än i lådan (olyckor händer om det nu inte finns nån bajslåda)
19# jo jag hr en bajs låda, dem kissar&bajsar i den men även överallt i buren:/ men vad jag minns av mina förra råttor tror jag dom också bajsade tills dem blev tama/äldre.
#17 Nejdå, allt det här med färger och tecken osv. är rätt krångligt :)
#21 hehe, okej ;)
Så alltså är Nicole: black eller silver european berkshire och Nikki: black husky roan , är vi överens om det? :}
Nikki är Black Husky Roan, ja :) Den andra vill jag inte utala mig om för jag känner mig inte nog kunnig inom det ^^

Nicole är silver black european berkshire (Hon har vita tassar och då antagligen vitt på magen, och silvreringen kommer troligtvis komma då väldigt väldigt många black i Sverige är silvrerade, det är vita hår som kommer finnas jämt över hela pälsen och de ser ut som silverstrån i allt det svarta)
Nikki är en black husky roan
#25 ja hon har 2 vita tassar och vitt på magen :) tack för svar! Kan passa på att säga att dom blivit tama nu ;)