Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1779 ggr
beeellaah
0

Råtta Stucken av Bålgeting.

Inatt Vaknade jag av Oväsen i buren, Jag tände lampan och min ena råtta Humlan skrek till, Jag tittade i buren och jag såg en bålgeting. Humlan såg ut att försöka döda den, för den var typ under henne och det såg ut som om hon försökte bita och riva den. Jag fick panik och sprang in till min brors rum. så han fick hjälpa mig!
När vi kom tillbaka hade bålgetingen flygit iväg en bit, men den var fortfarande kvar i buren. Humlan såg helt panikslagen ut. Vi försökta få ut den på ett lungt sett så att den inte började flyga runt i buren. tillslut kröp den ut. 

Iallfall så är min fråga då. 
Jag har inte hittat några bulor/sår elr liknande saker på henne. kan hon ändå ha blivit Stucken? 

Jätte Tacksam för svar!

Mymlan
0

Jag tror nog man får bula av att bli stungen, t ex en katt eller hund som blir stungen i munnen där kan andningsvägarna svullna upp.

Kanske svårt se om råtta är svullen i mun. Rådfråga veterinär på telefon, slå en pling till Roslagstulls djurklinik de kan råttor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Absinthe
0

Jag är lite förvånad att hon inte dödade den med en gång.

Har haft jättehumlor på mitt rum när jag började föda upp och bodde hemma. En humla flög in i bebisburen, då var bebisarna omkring 4-5 veckor, de jagade ner humlan och käkade upp den direkt!

Har hon inte visat några symptom på att bli dåsig osv under dagen tror jag du kan vara lite lugnare, det borde visat sig ganska snabbt om hon blivit stucken.. =) För är man allergisk så går det fort att få en reaktion.

men håll koll på förändringar hos henne, är du ändå osäker kontakta en veterinär och rådfråga. =)

beeellaah
0

Som jag såg fick hon ingen träff på getingen med munnen, men hon tryckte ner den på marken och försökte bita den.. sen var det presic som om hon fick ett stick för hon typ bara hopopade bakåt. sen satt hon helt helt stil och såg panikslagen ut. jag har tittat henne på magen massa gånger, och hon har inte ett ända märke eller nått sånt, men jag har tänkt på att ringa nån vetrinär och fråga ifallifall.  tack för svar :)

Animalen
0

Hoppas det går bra med henne :)

Vilken vette ska du ringa?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig