Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 919 ggr
Jinaum
0

Akut hjälp mig å min råtta

Jag har varit borta pågrund av min hobby nu lite av och an i någon vecka eller så i taget. Nu så skulle jag städa buren i en helrengöring som jag inte gjort på 2 veckort nu *skäms* men min ena råtta beteer sig jätte konstigt.

När han är på botten så vill han inte komma fram till mig och han verkar bara vilja vara i buren. Ställer sig lite varnande så jag vill ju inte ta i honom för de. Han ska ju vara trygg.

Råttorna har bråkat nu lite. och denne som är lite vit har något slags rödaktigt på pälsen. Ser ut som när man stryker sig mot en faluröds färgs väg som är gammal. Jag undrar lite om han kanske tappat förtroende för mig då jag varit borta så mycket. Men han tar ju mat ur handen på mig, kommer fram i den övre luckan i buren så slickade mig på händerna häromdagen. Han kommer ju fram å kelar å börjar iaf komma upp i handen. Men nu beteer han sig knepigt.

Några bot?

Jinaum
0

Jaha.. nu kom han å slickade på mig. Gick med på å komma ut ifrån buren. Men de e ändå underligt tycker jag.

Och jag hörde nyss min råtta. Han låter som en liten gris när han andas. Rossel?

Vad är det för fel?

hus-musen
0

Låter han som en gris när han andas så är det rossel.

De kanske har glömt bort dig lite? Min ena kan vara sur när jag varit borta länge så man får muta med lite godis. Annars så är det bara att börja prata med dem igen o kela så de vänjer sig vid dig igen=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Ok, vad borde jag göra åt rossel då.

För han är hur pigg å vänlig som helst.

Jo för väl fjeska för den andre ett par dagar och se vad som händer.

hus-musen
0

Ja det beror ju på hur illa rosslet är och vart det sitter någonstans. Sitter det i nosen så prova med lite hemmakurer, honung och vitlök tex och annat. har det gått ner i lungorna så är det antibiotika som gäller. dragfritt och rent är bra oxå så det inte irriterar luftvägarna.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

ok. Inge mer öppet fönster samt roibos och vitlök. Han låter inte hela tiden heller. Han är inte så pigg på å låta mig lyssna riktigt, men tror de e i nosen.

Men om det behövs antibiotika betder det veten med andra ord.

En annan sak jag börjat irritera mig på nu med dem är att denne rosslige blev lite grinig när jag försökte lyssna på honom så nu försöker han hålla fast min arm å små gnaga på den. Inte så det gör ont men jag känner ju tänderna mot huden. Dominans beteende med andra ord. Tycker han blivit värre med detta. Vad bör man egentligen göra för att tillrätta visa honom? Hjälper ju precis inte med att ge honom en snärt på nosen. Vad gör man för att tillrättavisa?

SweGizmo
0

Hur gammal är han? han kanske har kommit in i tonårstrottsen och därför bråkas det lite i buren.

Min blogg: SweGizmo.se

Jinaum
0

De är båda ca 11 månader nu denna månaden.

SweGizmo
0

Ja då låter det lite sent med tonårstrotts:s Men det kan ju ifs vara dominans ändå.. blir det en del blodvite??

Min blogg: SweGizmo.se

Jinaum
0

Jag har sett små sår på den enes svansrot. Men det är borta nu. Sedan har jag aldrig sett några sår på den igen. Men dom har sina rejäla fajter ibland så de ramlar ned ifrån hängmattan ner i buren och bryr sig inte om det utan bara fortsätter att bråka.

Har ju en gång innan varit med om att den ena har hoppat upp på mig för att komma undan efter ett rejält bråk då jag öppnade buren för att kolla dem när de var klara.

Jag börjar tro att generna i dessa råttorna inte är så bra egentligen. Fick ju råttorna så jag kan inget om deras bakgrund.För de känns verkligen som om de beteer sig underligt minst sagt. Vist att alla har sina personligheter. Men det bara känns som om de är lite speciella.