Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 813 ggr
Ebbachinook
0

Sjuka råttor!

Jag har just räddat 2st råttor från en gubbe som hade lämnat dom, och dom har Mycoplasma! Kan det smitta andra djur tex chinchilla eller degus??

SweGizmo
0

Tror inte det kan smitta:/ fast dem kan säkert bli förkylda av dem. Låter någon annan svara på den punkten

Men jag tycker du ska försöka ge dem en kur med medecin. ring till en vetrinär. Sjukt bra att du tog hand om dem:)

Min blogg: SweGizmo.se

minflock
0

Jag tror att  mycoplasma är en artsjukdom. dvs råttor och möss får dem. Så som olika sorters löss. Jag ville mest ge dig dagens ros för en underbar gärning att ta hand om råttorna!

Ebbachinook
0

#1 jag hade tänkt att åka till en vetrinär snart, men jag har hört att koksaltlösning är bra?

Ebbachinook
0

#2 Tack tack, men måste bara säga att min kompis hjälpe mig att rädda dom också! Så jag inte tar åt mig all ära.

minflock
0

#3 Koksaltlösning kan du använda för att spola näsan så allt slem som sitter fast löses upp. Dom får lättare att andas, men antibiotika är det enda jag vet som tar bort symtomen helt.

Allamej
0

Myco är inte en artspecifik sjukdom… det finns bot till alla djur och människor men inte till våra älsklingar…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

minflock
0

#6 Ok, så om man har en mycolplasma råtta som det är utbruten på, det kan smitta till andra djur? Om dom har dåligt immunförsvar? Skillnaden är att dem går att bota? har jag förstått rätt?

Super att ni båda hjälpte dem isf! dagens ros till er båda Skrattande

Allamej
0

Jag är nog oklar i mitt babblande innan min andra kopp kaffe…

alla arter kan få mycko men jag vet inte om det är samma strain av myco hos alla.. Dock vet jag att botemedlen för grisar, människor osv. har tagits fram på råttor… så nånstans tyucker man att det borde ha kommit en medicin även för våra husdjur men nejdå… det är ju ingen ekonomi att bota råttor… så varför lägga minsta lilla tid på det…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ebbachinook
0

#8 Håller med om det där med att man inte skaffar fram medicin till råttor är idiotiskt! I stället gör man massa djur försök på dom!

SweGizmo
0

men det finns ju beatryl (stava??) till råttor:s är inte det antibiotika av något slag:s??

Allamej
0

Grejen är att det inte botar mycon utan bara symtomen…

Tex. till grisar, en behandling och det finns inte ens kvar i deras kroppar längre…

SweGizmo
0

*EDITERAD.*

hittade svaret jag sökte själv.

Thirre
0

Jag måste nog säga emot Allamej. Man kan få bort mycoplasma på råttor och inte bara symtomen, man behandlar med bredspetkraantibiotikum likt baytril och sedan är det borta. Men an kan få in det lätt igen på sina djur, om man tar in en ny råtta är det troligt att den bär på myco då ungefär 95% bär på det utan att ge symtom. Det är i kombination med en annan komponent som råttan kan få utbrott av myco, komponent som t ex annat virus eller bakterie, stress med mera.

Sök på sidan om myco, finns massor skrivet redan.

den mycoplasma som råttan har är väldigt likt myco för grisar. Det finns myco för de flesta djurslagen men de är artspecifika, har haft en kompis som hade myco och det visade sig i form av lunginflammation.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..