Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2544 ggr
minflock
0

Voljärbur, inreda?

Mina grabbar ska få ett "lekpalats" mot dagens tråkiga fågelbur. Jag ska köpa denna voljärbur till dom. Finns det någon som har/har haft en liknande och kan tipsa om lite indredning? Det skulle vara så spännande att få se hur andra inrett dom. Självklart kommer jag lägga upp bild på min när den är klar.

eloize
0

om du kikar i boende och mat mappen så hittar du massor av trådar ang inredning!!! Glad

*köp lösa hyllplan och sätt in

*ikeas minifångs, m.m. ikea är underbart för råttägare!!

* plast och träkorgar

*grenar och pinnar

*rep

*plastpåshållare….

*plastblomlåda….

ja fantasin sätter gränser…..

minflock
0

#1 tack för tipset! Ska kika med en gång.

Finns det någon som haft denna buren någon gång och kan ge kritik på den?

MoaL
0

Jag har precis en sådan, fast jag har den till mina degus, råttorna har ännu större burar. :P Nackdelar kan jag inte se, det är ju Ferplast = God Kvalitet. Möjligtvis att det är plastbotten, och har man gnagglada djur, vare sig det är degus eller tamråttor, så är ju allt som går att söndra såklart i riskzonen. Jag har dock gjort så att jag tar ut botten och knyter fast den där lilla luckan som är där nere, och fyller med bottenströ direkt på plåten. Sedan när jag byter i buren öppnar jag bara luckan och skyfflar ut det genom springan. Sedan kan man ju såklart också svära över att det inte går att fästa något i taken om man är van gallertak sedan tidigare, men så är det ju med nästan alla voljärer. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

eloize
0

kan tipsa om att det faktiskt går att borra små hål i taken på plåttaken i burarna, så man kan hönga upp saker i…. så har jag gjort….. Glad

det går oftast att anpassa burarna väldigt bra efter egna behov!

Anvariel
0

#4 Aaah! Borra i taket, det hade jag inte tänkt på! Tack för tipset. Jag har en Hornbach-voljär och den är väl sådär… lite sneda galler och mycket dåligt botten tycker jag det är. Men för den slanten så är det värt pengarna.

MoaL
0

Hornbach och Ferplast är två olika saker. Köper man Ferplast så köper man också kvalitet. :) Men Hornbach är väl då också åtskilligt mycket billigare. Vi har inte något sådant här uppe, så jag har aldrig sett en Hornbach-voljär på riktigt.

Mvh,
Moa

Katrin82
0

Jag som har både Ferplast och Hornbach här hemma kan säga att jag gillar Hornbach mer. Inte plastbotten och bättre luckor på hornbach. Men det är ju min personliga åsikt :) Fördel är att ferplasten har luckor på 3 sidor, hornbach bara fram, men större på hornbach..

Men verkar som om många har råkat ut för "måndagsexemplar" när det gäller hornbach, har nog haft tur..

Anvariel
0

Det enda jag har emot Hornbach egentligen är bottnen. Det är alldeles för grunt så bottenmaterialet rinner ut på golvet hela tiden. Dessutom är metallen obehandlad eller nåt sådant, för om det kommer urin på metallen så blir den alldeles sträv och fläckarna går inte bort. Den är dessutom inte jättelätt att rengöra (bottnen alltså) just för att den är sträv.

Jag har aldrig haft andra voljärburar så det är ju möjligt att de är lika allihopa. Hade en Gabberbur innan och den gillade jag - förrutom att den var för liten i längden då.

Katrin82
0

Jo, botten är försig värdelös eftersom allt ramlar ut. Vart snabbt galen med toalätt över hela golvet. Kör just nu med tidningspapper provisoriskt innan jag skaffar mig vet-bet. Och har toalätt i toaletten bara..

MoaL
0

Någon bild på hornbachs låga botten? Jag har ju som nämnt så dålig koll på de voljärerna.. :)

Mvh,
Moa

Anvariel
0

Det är svårt att ta någon bild av det för själva för det man ser på utsidan är "sidoräcket" och det är ju ca 7-10 cm högt. Helt bra. Men själva lådan som toa-lätten ligger i är bara en centimeter hög!! Och det rinner ju över på sidorna och speciellt genom luckan på framsidan där man drar ut lådan sen. Synnerligen irriterande.

silverorm
0

I våra Hornbach burar, har jag tidningspapper på botten och 2 stora hörntoaletter med strö i i varje hörna som de skiter i.Glad Innan dess hade jag bara tidningspapper o strö men upptäckte att botten höll på att frätas sönder, rost… men nu har jag hittat ett bra sätt att skydda botten och inte få en massa strö utspillt överallt.

Sen har jag satsat på många stora hyllor i buren, så att råttorna får så mycket yta som möjligt. Alla hyllor täcker jag med ett tjockt lager tidningspapper, så att det blir mjukt o gott för deras tassar!

Mellan hyllorna hänger jag hängmattor, har även en grävlåda i vardera bur, honorna älskar sin..hanarna har sin som toalett/sovplats…

Anvariel
0

#12 Låter som en bra idé. Om man har råttor som låter tidningspapper vara då vill säga. Det gör INTE mina. Jag har också förstökt lägga tidningspapper på hyllplanen men det kan jag ju bara glömma. De bär ner det till sitt hus på bottenplanet och bäddar med det. Oberoende av hur mycket tidningspapper jag sätter dit. Ibland får de i och för sig för sig att bära upp tidningspapper igen också. Men då viker de ihop det i ett litet hörn och kissar på det. Tossiga tösar.

minflock
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått hem buren samt inrett den. Inte den finaste inredning men mina grabbar är inte så noga med design Flört

Dom älskar fullkomligt avgudar den nya buren och både dom och jag är supernöjda.

Jag skruvade bort taket och då gick det lätt att inreda den.

Jag skickar med lite bilder först på buren…

minflock
0

en på min älskade Pumba som självklart utforskade matskålen först av allt "är maten lika god i denna buren också…" Tungan ute

minflock
0

Ferdinand (batman) höll sig på botten tills dom andra ivriga monstrena lugnat ner sig en aning med att utforska intensivt och noga allt… Dom for som stollar i hela buren länge!

minflock
0

Fisis, Pegasus utforskar hyllan

minflock
0

tarzan provar hängmattan

minflock
0

Frasse provar den nya maten, men vem om inte Pumba himself är fort där och undrar om Frans hittade en godare matbit än honom

Det var som att få råttor på nytt. Från att dom legat och sovit hela högen i den gamla buren till att fara runt i timmar och utforska buren. Jag fastnade länge med att bara kolla på dem. Det är det som är så kul med att lägga in något nytt. Presentera något nytt till dem, dom är så nyfikna och ivriga att prova, smaka och klättra på allt nytt. Jag och grabbarna är supernöjda!

silverorm
0

Ser trevligt ut, förstår att de är nöjda!Skrattande

minflock
0

Hjälp!!!! Vad är detta för skitbur!? Innan jag skulle gå och lägga mig för ett tag sedan så tyckte jag att grabbarnas bur börjat lukta illa. Jag är noga med städningen, inte det! Men detta var det värsta jag sett när jag kollade. Jag har 6 killar där inne. Jag vet att killar luktar mer och så. Jag har haft dem innan och aldrig, aldrig sett detta jag nu såg. På ett fåtal dagar luktar buren och all inredning as. Fleece hängmattorna är totalt bruna inuti, plastbacken när jag lyfte på fleecen där var full med bajs. och där sover dom! Den stora blå hyllan från tak till botten är totalt sönderkissad. Botten när jag drog ut den, då har hela sidan fräts sönder av deras kiss så hela botten är sönder. Hälften av spånet ligger dessutom bakom, under och runt omkring. Tro nu inte att jag inte städar, att dom lever i skiten. Men jag har aldrig sett något äckligare. på bara några få dagar, och jag skämtar inte. För ett par dagar sedan var den fräsch och ren. Nu luktar den fruktansvärt. Hela inredningen luktar, råttorna lukar och buren stinker.

Jag har haft alla killarna ihop förrut i en annan bur. Visst får jag ofta byta hängmattorna, torka av och städa. Men detta. Detta var fullkomligt vidrigt. Det ser ut som buren inte är städad på månader, år?

Såhär kan dom ju inte leva. Jag kan inte ägna flera timmar om dagen åt att rengöra buren. Dom ska inte behöva sova i en plastback full med bajs. Någon som har någon ide? Något tips?  det är bara att kasta all inredning som är nyss köpt. Buren tror jag snart faller sönder för deras kiss har gjort att botten som var en aning rostig vid köp nu håller på att falla sönder.

Kan man lära grabbarna att bajsa och kissa på botten enbart? Allt är liksom sönderkissat och nerbajsat. ALLT!

Anvariel
0

#21 Känner igen mig…. och jag har bara 2½ tjej… Tips mottages med tacksamhet.

eloize
0

måste inflika en lite kommentar bara!!

varma somrar luktar allt 27ggr värre……

använd dej av material som går lätt och snabbt att byta, samt kanske t.ex pissoff sprayen eller liknande preparat på dom ställen där dom kissar mkt…

minflock
0

#23 Just det, jag var supertrött igår och lite sur över att när jag skulle gå och lägga mig vara tvungen att städa buren innan. Men värmen. klart det är värmen! Det är första sommaren jag har råttor. är van vid andra sorters djur och burar, men inte råttor. Dessutom står grabbarnas bur tillfälligt i sovrummet tillsammans med tjejrna och deras bur. Igår var det ju supervarmt men det var bland det äckligast lukt jag känt när jag senare gick in för att sova. Det stank något fruktansvärt, trots att det inte var länge sedan jag rengjorde dem.

Som #22 skriver. Hur brukar ni göra? Det luktade så illa att jag vid första tanken tänkte att jag inte sköter om dem som man borde om det luktar såhär misär. Men efter mer eftertanke så gör jag ju det. Jag blev mest lite chockad över hur lukten bara helt plötsligt kunde bli så extrem. Men värmen hela dagen har nog sin orsak!

eloize
0

#24 värme och sena timmar, ja du… dom gör susen! haha Tungan ute fläkt kanske vore nått?

wolfgrin
0

#25 kan man ha fläkt i närheten av råttor - de är ju så känsliga mot drag..?

Har inte fått hem mina råttor än men har funderat lite på det där, vill ju inte att de ska få värmeslag men drag är inte heller bra - kanske skillnad på fläkt..

Ge mer än du förväntar dig att få.

Allamej
0

Mina råttors fläkt står på den ena voljärens plåttak, inget drag på dom och lite rörelse i luften

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

eloize
0

#26 som Allamej säger så går det utmärkt att ha inärheten…. jag ahr min en bit ifrån och riktad bredvid burarna, så det inte fläktar i burarna nått, men att det cirkulerar luft utanför dom….

wolfgrin
0

#27 o #28 oki tack för info och tips! :)

Ge mer än du förväntar dig att få.