Para för att få fram blå dumbo råtta.
Jag är ny i uppfödning och vill gärna ha era kloka kunskaper och ideer kring min kull jag tänkt få fram.
Hanen är en blå dumbo. En mycket eftertraktad avelshane som många vill långa för att para med sina tjejer.
Honan är en toppörad blue hooded med ett ljuvligt temperament.
Tror ni att jag kan få några blå dumbo utan att veta linjerna bakom?
Dessa två råttor är aldrig parade innan så dett blir deras första gång. Skulle man kuna ta yttligare en kull om dom första blir bra.
Det är Pumba, pappan på bilden.
Om mamman inte är dumbobärare så får du bara toppörade dumbobärare i kullen. För att det ska bli dumbo så behöver man antingen du + du eller du + db.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Han är inte blue
Var kommer Pumba ifrån?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Och sen är jag lite nyfiken på varför du ska para på honom när du skriver på din hemsida att han inte ska gå i avel?

jag håller med Nicciz han ser inte ut att vara blue. Berätta gärna lite om föräldrarna och om dina tankar om den tilltänkta kullen.

Bor en av dina råttor med marsvinen?
Är de köpta av en uppfödare eller från affär, med tanke på att du inte vet något om deras bakgrund?

Oj! Många frågor. Jag är ju ny och frågar, inget är bestämt utan jag har en tanke bara.
Hemsidan är inte dagsaktuell. En av råttorna går inte ihop med andra råttor. (Länken). Han bodde ett tag med mina mrsvin för att jag tyckte så synd om honom att leva själv.
Jag har hört att hanen Pumba är en som många vill använda som pappa. Jag har inte kollat hemsidan just nu, men om det står att han inte ska gå i avel beror det på att jag ett tag trodde att han hade fått mycoplasma men han var endast förskyld. Jag ville inte avla vidare på utbruten mycoplasma.
Både Pumba och Kajsa kommer från uppfödare. Jag har i dagsläget inte all info om dem så som ålder, föräldrar osv… Men jag har frågat uppfödaren om jag kan para dom två med tanke på ålder osv och det var ok.
Någon som vet vad Pumba är för färg? Jag trodde han var blue…
Måste skriva igen att jag vill gärna ha åsikter osv, jag vet inte och vill vara öppen för förslag. Jag vill inte göra något galet. Därför frågar jag mer erfarna. Jag är som sagt inte alls kunig på just avel. Råttorna vet jag hur man sköter, men avel det är något helt nytt för mig.
Pumba ser ut att vara powder blue, eller om färgen har fått något annat namn på senaste. Den är ljusare och har en annan genbas än standardiserad blue. Har honan samma färg som Pumba?
Jag tycker att du ska anmäla båda till en utställning. Då kan erfarna domare kika på dem och så får du flera åsikter om de tänkta avelsdjuren. Det är speciellt viktigt om man är nybörjare.
//frida

#9 Vad är skillnaden på powder blue och blue? Har du min hemside adress? Honan jag tänkt heter kajsa. Skickar med en bild på henne.
Ingen av dem har stamtavla. Tror vad jag hört att det går att regga Pumba. Men vet inte. Vet du om man kan det med alla råttor. Ska dom vara reggade vid utställning?

Detta med genetik är ju superspännande. tack för all kritik!
#1 jasså! Jag tar denna ev parning som exempel bara. Men om jag skulle para dom. Är topp den dominanta eller varför blir det just toppörat hos alla? Om jag vidare skulle ta en kull på en dumbobärare hur bör jag tänka då för att få fram dumbo?
Dumbogenen är recessiv, dvs det behövs 2 upplagor av den för att den ska slå igenom :)
Om man ska para med en dumbobärare så måste man antingen använda en annan dumbobärare eller en dumbo.
2 db kan även ge en hel kull full med db själva, som sagt, det krävs 2
Ställ ut dem och få en bedömning innan du avlar:) bara ett tips. Då har du nog lättare för att kunna sälja ungarna också om folk vet att erfarna domare kollat dem innan.
Min blogg: SweGizmo.se

#13 OM honan kajsa är dumbo bärare kan det bli dumbo i kullen?
Det var så många frågor missar jag någon så säg till.
Syftet med att para dom är att båda har ett supertemperament enligt mig. Pumba är en riktigt go kille som tar livet med ro. kajsa är en nyfiken tjej med glimten i ögat. rent egoistiskt vill jag ha en bäbis från Pumba. Jag avgudar honom högt. Ingen av dem visar sig sjuka. dessutom tänkte jag att det skulle bli blå bäbisar och dumbo i några. För mig 8oerfaren9 var detta en perfekt parning. Bra temperament. Friska råttor och färgen blå. Med några dumbo. kort, en fin råtta som sällskap med underbar färg var min tanke. Mest som sällskap.

#15 Var bor du? Det kanske vore bra om du kunde ta kontakt med någon uppfödare i närheten för att få lite råd öga mot öga liksom. Som oxå kan hjälpa dig när väl ungarna föds osv. Ifall något skulle gå fel, det är ju alltid en risk!

# 16 jag bor i linköping. Båda råttorna kommer från en uppfödare som jag kontaktat och kan få mer råd av. i närheten bor ju även Zickan som jag verkliegn ser upp till. Även absinthe är en uppfödare jag verkligen tycker om och så. Finns säkert fler, men dessa är dom jag pratat lite med, inte just om denna ev kull dock. Hur menar du gå fel? just råttskötsel och råttan i sig är inga problem, men du kanske menar mer att sälja dem, att presentera dem, följa upp, se färger, om någon råtta i kullen visar sig ha dåligt temperament osv?
#10 Om du är medlem i SRS kan du regga alla dina råttor oavsett var de kommer ifrån eller hur de ser ut! Ibland är registratorn lite kinkig när man skriver att råttan har en färg som inte finns i standarden, men det är ju så det är i vissa fall. Alla reggade råttor kan ställas ut i pet och får tävla i agility, men bara råttor i standardiserad färg bör ställas i standard. Det brukar dock gå att fråga folk på plats om färgen, utanför protokollet s.a.s.
Om inte Kajsa bär på dumboanlagen kommer alla ungar bli dumbobärare och när de i sin tur blir parad med dumbo, eller dumbobärare, får du dumbobebisar.
//frida

# 18. Ok! Jag har tänkt att om jag tar en kull registera föräldrarna så jag kan regga kullen. Vad bra att det går! Jag är inte medlem i SRS, men blir gärna det om jag ska börja nu seriöst med just avel. Jag vet inte om kajsa är dumbo bärare. Det måste jag fråga vem som är hennes föräldrar osv.
Kajsa, ser hon ut att vara blue hooded? Någon som vet? Hon är lite "rufsig" i pälsen på kortet för att hon höll på att gräva under löven precis innan, men hon är slät, ej rex.
Jag tycker att hon ser ut att vara samma blue som Pumba. Hur ser hon ut i kroppen? Alltså typmässigt. Huvudform, massa osv. Kompakt eller slank? Pumba är en väldigt typisk dumbo. Jättesoet!
Blue:
http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/63220t47/2/istockphoto_6322047-the-blue-rat.jpg
//frida

Kajsa är mycket ljusare "blå" än Pumba. Hon är väldigt nätt. Pumba är mer kompakt.
tack för länken!
Kajsa är rex. Morrhåren är ju alldeles skrynkliga ;) Det är därför hennes päls är ljusare! Om hon är "slät" i vanliga fall beror det nog på att hon inte är någon vidare bra rex. (De ska vara mjuka och i det närmaste lockiga).
//frida

#22 oj, jag kollade kajsa nyss. Hon har inte spikraka morrhår och är lite "rufslig" i pälsen. Rex! Oj!
Jag vill verkligen ta lite kullar osv. Men vet inte så mycket. Det är väldigt dumt att skriva Uppfödare när jag vet så pass lite. Kan jag utge mig för att vara privatuppfödare? om jag skulle ta denna kull på dessa två och skriva sedan i annons att dom är privatuppfödda? Blir det rätt ordval då?
Jag hörde efter om kajsa var dumbobärare. Men hon kommer ifrån en zooaffär som tagit in privatuppfödda bäbisar. Så hennes bakgrund är okänd.
jag funderar på att satsa på privatuppfödning samtidigt som jag har som mål att bli uppfödare framöver. hur låter det?
Hur gamla är råttorna och hur mycket väger honan?
De verkar jättefina båda två :D
Kan du inte säga att du har "uppfödning i mindre skala" eller är "hobby uppfödare"?

#24 Som råttälskande människa ur synpunk på dessa två, kajsa och pumba. Så är båda två helt underbara sällskapsråttor. Båda individerna är toppen. Jag kan släppa dom lösa ute och låta dom springa fria och dom rymmer inte. Blir dom rädda springer dom upp på mina ben för deras trygghet är på min axel. Deras temperament och psyke är helt fantastiskt! tack 
Det är det här med gener, bakgrund osv som är en hel djungel. Jag kan själva råttan som husdjur men inte genetik, färger, arv osv. På min hemsida skriver jag att jag kommer ta någon kull då och då. Det utmärker mig väll inte som en seriös råttuppfödare? Menar inte att jag bara tar en kull och är oseriös. Men jag vill inte klassa mig som uppfödare i den bemärkningen att jag kan mycket och vet till 90% vad jag "håller på med" Ur djursynpunkt sköter jag råttorna och dom mår bra. Jag vill just i dagsläget få fina bäbisar ifrån mina fina råttor och ta kullar. Men inte påstå att jag är uppfödare som tex reggade uppfödare som kan mycket om detta. det blir lätt missförstånd i sådant och om jag påstod mig vara uppfödare är jag rädd att ge seriös uppfödning med mycket kunskap och fakta ett dåligt rykte.
Jag stträvar efter liknande saker vid råttintresserade. Dvs att jag vill följa upp kullen, vill skriva kontrakt samt att Om man måste omplacer råttan eller det visar sig att den har ett dåligt psyke är jag beredd att ta tillbaka den. Jag vill ha seriösa köpare och jag är seriös i "uppfödningen" men precis ny och inte alls på den nivån som många andra är.
Hobby uppfödare låte ju bra. Kanske seriös hobbyuppfödare då jag inte bara tar kullar och vill bli av med dem, skiter i resten. Säljer sjuka djur osv.
Jag skulle gärna och tror att jag kommer ta en kull på Pumba och Kajsa. Jag har för avsikt att regga dom båda samt regga bäbisarna. jag vill ha uppföljning och fortsatt kontakt. Jag är beredd att ta tillbaka bäbisen OM den skulle visa sig ha dåligt psyke. Jag vill även veta om den kommer omlpaceras. kort, jag vill följa dens liv på avstånd.
Är det så man som uppfödare börjar? vad skriver man på hemsidan, om kullen osv?
jag vill gärna ha ett kullnamn. kan man ha det som oreggad och som "hobby2 privat uppfödare?
Ändrade mig lite xD
Uppfödare tycker jag räcker, vet du inte vad du håller på med ska du inte ta kullar. Vet du det kan du klassa dig som uppfödare som föder upp i liten skala. Tycker jag!
Man måste ha mycket kunskap om man ska föda upp djur ju :)
Jag tycker du ska ta reda på mer info om råttornas bakgrund och hur länge deras föräldrar levt samt om det har förekommit några problem.
Undrar fortfarande hur gamla råttorna är och vad de väger :)
Låter jättebra att du har tänkt ta tillbaka mäjliga problemråttor!
Ta något snyggare kullnamn tycker jag ;)
grabben ser ut att vara en ljusare nyans av den blå. och kallas nog mer powder/sky blue. Tycker även han ser lite silverad ut. Så jag skulle nog genom att endast se de korten säga silver powder blue dumbo.
Finns både blue och Russian blue bakom hans föräldrar kan det va Russian silver, ser lite fejk tickad ut. Men knappt mött nån dubbelblå alls i Sverige. Har från Finland själv och försöker avla fram men kommer ta tid skapa rätt bärare.
Tjejen ser mer ut som en vanlig blue i ljusare format. Det körs inte på någon beteckning innan vanlig blue i sv. Men många skriver t.ex engelsk innan, vilket man inte får göra på regg papperet.
Sedan är hon rex. Så en blue hooded rex(bl hd rex). Svårt att se på bilden om det är en missmarked teckning eller en bra hooded teckning. Men bryter hooden för mycket från standard så kan man sätta till missmarked(mm) efter.
Parar du dom där två så kommer du troligen få blått. Men risken finns att de blir lite blaskigare blå, powder blue.
Är honan inte bärare av dumbo som kommer ungarna endast bli dumbo bärare.
Tror jag skriver rätt nu. Här har du hur det kommer bli om du parar:
Toppörad + Toppörad = 100% Toppörad
Toppörad + Dumbobärare = 50% Toppörade, 50% Dumbobärare
Toppörad + Dumbo = 100% dumbobärare
Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo, 25% Toppörade, 50% Dumbobärare
Dumbo +Dumbo = 100% Dumbo
Slät + Slät = 100% Släta
Slät + Rex = 50% Rex, 50% Släta
Rex +Rex = 25% Släta, 25 % Dubbelrex, 50% Rex
Slät + dubbelrex = 100% rexade
Rex + dubbelrex = 50% dubbelrexade + 50% rexade
Dubbelrex + dubbelrex = 100% dubbelrexade
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2025-12-09 16:20 av zickan
vill du tas lite mer seriös så gå med i srs. billigt att vara medlem. inte så dyrt att regga. bara sjukt jobbigt och trisst att hålla på med alla papper.
Regga får man göra med alla råttor. Och efter ett års medlemskap så får man ansöka om att bli reggad uppfödare i srs och inte bara regga råttor. Då kan man välja sig ett uppfödare namn osv.
Ställa ut är även rätt bra att göra om man är osäker. Då får man svart på vitt vad utbildade domare tycker om djuren.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mitt största tips är att läsa genetik, grunden för basic uppfödning som är bra att veta. Vikten som ska vara på avelsråttorna, åldern. Hur länge är honan dräktig? Vilken mat är viktig att hon får i sig? Vad ska du mata bebisarna med när de börjar äta vanlig mat? Hur många råttor har du tid för om du blir tvungen att behålla alla ungarna själv om du inte hittar nytt hem till dem? =)
Innan du börjar föda upp så bli medlem i SRS, beställ regpapper och kullregistreringspapper osv. Utställning i all ära, men du kan även be någon seriös uppfödare om att de ska besöka dig så de kan kolla tilltänkta råttorna. Regga föräldrarna innan du tar kullen, försök luska ut så mycket du kan om bakgrunden och syskon till föräldrarna, var noga med att berätta om både bra saker och dåliga saker om föräldrarna. Det är ärligast och mest seriöst.
Ett annat tips är att introducera nya råttor för tilltänkta avelsråttorna, hur de reagerar på nya individer och hur lätt de anpassar sig till en utökad flock, detta säger oerhört mycket om en råtta.
Försök hitta en mentor som du litar på och som kan hjälpa dig igång med allt, för det ÄR tufft att starta igång själv. Jag hade mentor men valde ändå att läsa mig till allting själv och sedan köra på erfarenhet och logiskt tänkande samt inte rubba på min avelsetik. Att ha en solklar bild av vad man vill uppnå som uppfödare är ett bra hjälpmedel, sätt upp delmål och var inte rädd för att kontakta andra uppfödare som kan hjälpa dig, både med kunskap och kanske senare när du visat att du vill vara seriös kanske få ta in en råtta som avsedd för avel och ta en kull på den i samklang med råttans uppfödare.
Det handlar egentligen inte så mycket om individerna, det handlar om ens mål, värderingar och vilja att göra rätt. Att tex släppa in tre honor till en hane för att få råttungar är fruktansvärt oseriöst, sunt förnuft säger väl att man ska kolla upp bakgrund och sjukdomshistoria på alla individerna innan, men efter ett antal kullar så lär man känna sina råttor bättre och kan börja ta in roligare saker så som teckning eller färg. Så häng aldrig upp dig på färg och teckning om du vill tempramentsavla.
Gud vad rörigt det här blev, är så trött i skallen just nu men hoppas du förstår hur jag menar. En uppfödning handlar ju inte bara om den kullen du vill ta nu, utan ditt fortsatta arbete och dina mål, gosiga och bra individer, försök tänka långsiktigt.
Vad vill jag spara hos Pumba? Och vad finns det för risker när han inte har någon känd bakgrund?
Vad vill jag spara hos Kajsa? Och vilka är riskerna?
Vad är det värsta som kan hända? Vilka egenskaper ska jag ha i ungen som jag vill spara ifrån kullen? och om jag sparar en hona eller hane och denna blir bra, vad bör jag para den med då? Kan jag hitta en lämplig partner med känd bakgund till den parningen tro? Eller ska man köra på nytt med ännu mer okända bakgrunder?
Som du nämnde innan så sa du att det är en djungel, minst sagt! Mitt bästa råd är ändå att du ska ta dig tid att läsa läsa läsa och ta kontakt med en duktig uppfödare som kan förse dig med svar på dina frågor OCH bolla etiska frågeställningar med. =)
Nej nu ska jag inte babbla mera, kan skriva i evigheter men min skalle hänger ju inte riktigt med just nu. =)
Om råttorna bär på olika blå gener kan du få svarta bebisar istället!
Trixigt. Det enda sättet att få veta är att testa.
Jag tycker att du har vettiga tankar om den här kullen. Man måste chansa lite med okända gener ibland. Ingen större fara i det tycker jag om man inte har till syfte att starta upp en ny linje. Så länge köparna vet om att det är en chansning så. Finns ju inga garantier ändå menar jag.
Hur gamla är de tilltänkta päronent btw? Hittade inga födelsedatum på hemsidan.
//frida

Finns ett gäng skitbra genetikartiklar på SRS hemsida. Plöj igenom dem så kan du genetiken sen:
GENETIK
- "Elementär - svårare färggenetik" av Marie Grönkvist
del 1 (10kb) Ur HR nr 65, April 1996
del 2 (36kb) Ur HR nr 66, Juni 1996
del 3 (17kb) Ur HR nr 67, Augusti 1996
del 4 (16kb) Ur HR nr 68, Oktober 1996
del 5 (15kb) Ur HR nr 69, December 1996
Källförteckning och kommentarer (8 kb)
Och utan att ha orkat läsa igenom allt i tråden vill jag tipsa dig om att skaffa en bra våg. Honan ska inte väga under 300g för då utsätter du henne för en stor risk. Väger hon under får du vänta ett tag med parningen och mata upp henne. Para inte efter 12-månadersstrecket bara.
Hanen ska helst vara över ett år och väga 500g.
Älskar mina stora små vänner..

Oj oj oj. TACK för alla svar. jag läste igenom allt men måste nog läsa allt flera gånger till innan jag törs uttala mig om någonting.
Pumba finns det en bakgrund på. Han är privatuppfödd och jag har träfat hans pappa. I hans gener finns dominans och detta är jag medveten om kan föras vidare till nästa generation. Dock är han för övrigt enligt mig en superråtta. Jag gillade även hans pappa enormt, trots dominans mot vissa råttor. Både pappan och Pumba är/var lugna trygga individer.
Kajsas bakgrund vet jag ingenting om och det går inte att ta reda på. Det är jag också medveten om och utgår därför ifrån kajsa som individ. Även hon är en nyfiken vaken råtta som är superfin. Jag tycker hon har det där lilla extra och därför vill jag gärna ta en kull med henne.
Jag vet inte vad dom väger ärligt. har aldrig vägt dem. Jag har en gramvåg och kan väga dom båda innan jag postar detta inlägg.
Kajsa väger : 275 gram i dagsläget. Pumba väger 499 gram.
OM det skulle vara så att ingen vill ha någon bäbis ur kullen kommer jag behålla dem. Dock har jag en "nödlösning". Utifall att ingen vill ha dem har jag kontaktat 2 zooaffärer som möjligtvis skulle kunna ta dem. Jag vet då att dom inte kommer gå till ormmat och får zooaffärerna dem inte sålda kontaktas jag och har möjlighet att få tillbaka dom. Dessa bäbisar kan jag ju inte följa ur avelssynpunkt på samma sätt, men jag har tänkt skicka med varje råtta en info om deras tid här samt hur man kan nå mig om man vill. Någon som har en åsikt om det?
Jag skickar med en nytagen bild på kajsa där man bättre ser hennes rygg. Är det hooded? Vad är skillnaden mot missmarked? är det vad jag tror att som i hennes fall randen är bruten?
Att det finns en standard för vikt hos dem. Kajsa väger inte 300 gram men hon vad jag tror skulle bli aningen mullig om hon vägde det. I dagsläget är hon normal i kroppsformen för att vara just hon. Är det inte som med människor, vissa är små, korta och väger mindre än en som har samma form kroppsligt men är lång osv?

Kom i alla hast på att någon frågade om ålder. Jag ringde förra ägaren och hon sade att dom var i rätt ålder. Hon hade inga papper eller det hon skrivit upp på exakt ålder. Men det går att ta reda på och detta är min vän som jag litar på. Det finns ingen anledning för henne att ljuga om det.
Skickar med en nytagen bild på Pumbas mage. han har ett vitt streck där. har det någon betydelse i färg sort?

#33 Det vita strecket på magen visar att han är en powder blue european berkshire missmarked dumbo.
Alltså strecket är vilken teckning Pumba är och parar du honom med Kajsa så borde du få tecknade bebisar.
#33 strecket tyder på att han är european birkshire (troligen mm då det är så lite) men det är inte färg utan teckning :)
#32 Jag skulle nog inte para råttorna om de inte väger över idealvikten. 300 gram har satts av en orsak och det kan innebära stor risk om man parar en hona som är för liten. Så även om hon nu väger som hon gör skulle jag mata upp henne så att hon når över 300 gram, och sen fundera på att para henne. Pumba bör heller inte väga under 500 gram, eftersom det innebär en stor påfrestning för hanen att para en hona. Samma sak om de väger för mycket, då är det för tungt för dem. Men under 500 gram skulle jag inte heller där para.
Att sälja till zooaffär är ingen bra idé. Man kan inte kalla sig seriös om man säljer sina bebisar till zooaffär. Du har ingen möjlighet att följa upp ungarna efter det, och iom det kommer du inte kunna bilda dig någon uppfattning om hur din linje är. Prata runt med folk först, kolla om det finns någon efterfrågan på dessa färger innan du tar kullen. Klart man vill spara några ungar ur kullen åt sig själv, men alla kan bli lite knepigt.
Det att Pumba har dominans bakom sig är ingen vidare bra sak. Att han själv är jättesnäll och underbar har inget med saken att göra, dominans kan hoppa över vissa led, och så får ungarna det. Personligen skulle jag inte göra denna parningen, eftersom du vet så lite om båda två, du har bara det du har upplevt att gå efter..
Dominans visar sig heller inte genast hos hanar, därför brukar man vilja vänta tills de är över ett år, för att kunna vara någorlunda säkra på att hanen inte har dominans.
Vad menar du med färgsort?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

# 35 Ok. om vi utgår ifrån att han är blue. är han då powder blue european birkshire dumbo?

#36 om man tänker att jag för egensyfte skulle vilja ha bäbisar från dom. Om man bortser från det andra. Är det en dålig ide då?
Om jag tar denna kull. Ärligt presenterar vad jag vet och så. Kan man göra så, eller är det dumt. Jag tänker lite naivt nu jag vet. Men för att jag själv älskar Kajsa och Pumba och vill egoistiskt ha en bäbis. Två fina råttor samlade i en kropp som sedan blir en egen individ…
Jag skulle inte ta den kullen med tanke på hasn dominans. Förstår dina tankar men blir det 13ungar så kanske det blir 13 råttor med dominansproblem.
Läs vidare här på forumet och satsa på att köpa in en bra avelshane om du vill avla. En hane med klanderfri bakgrund och frisk och långlivad släkt. Råttvärlden behöver inga fler halvbra råttor, nu måste vi alla se till att råttaveln hålls så seriös som det är möjligt!
Nu vet jag inte hur mycket du kan om råttavel men de sju månader jag läst här och på r8forum har jag lärt mig otroligt mycket och har nu en helt annan syn på djuravel. Speciellt råttavel eftersom det finns så mycket rttor som ahr problem, såväl fysiska och psykiska.
Och ta iengt jag säger som kritik mot dig, jag tycker du verkar klok och det är härligt med någon som lyssnar på de goda råd den får istället för att gå i försvarsläge.

#39 Om du inte tänker följa upp resten och ändå fortsätta föda upp på avkomman tycker jag inte att det är en bra idé, men jag tycker att det är helt okej att para av enbart egoistiska skäl ifall man vet med sig att man kan behålla alla bebisarna själv. Om det var det du menade?
Jag tycker att du verkar som en vettig person och jag är säker på att du skulle passa som uppfödare när du läst på ordentligt! För hur ivrig man än är så tycker jag alltid att det är bättre att vänta tills man kan så mycket det går (allt kan man ju omöjligt veta, vissa kunskaper får man tex bara genom erfarenhet), även om det kanske betyder att du inte kan ta kullen på just de där två du ville ta på från början.
(Sen måste jag bara berömma alla här på forumet lite, för jag hade väntat mig en sjukt jobbig tråd om varför hon inte borde para osv, men istället blev detta typ den bästa tråden jag läst här. Bravo! Betyder detta kanske att rif börjar skärpa sig? :D )
#41 Håller med om att båda TS och vi andra skötte oss sjukt bra!

# 40 Jo, råttor som individer hur dom sköts kan man inte klaga på, dock kan jag alltid bli bättre. Men detta med avel. Jag kan ingenting. Har aldrig fått en kull med ungar eller parad en råtta innan. Jag vet rent faktamässigt om skötsel, dräktighetstid, när man bör sära på dem osv. Men genetik. Där finns ingen kunskap att hämta från mig. Råttor som husdjur i all ära, men genetik, nej.
Första reaktionen av RIF var att alla bara klagar och kritiserar ens djurhållning. Jag tog till försvar för jag tog ofta det andra skrev både till mig och andra som rena påhopp om att man misskötte sina djur och att råttorna vanvårdades. Nu tar jag det inte så. Avel och råttkunskap är två olika saker och jag tar gärna kritik och kunskap om något jag inte kan ett dugg om. jag vill göra det bästa, alltid. är bara tacksam att få feedback!

# 43 Det är rätt inställning, kul att se!

Jag måste även berömma alla som skriver. ni gör det hela intressant och man vill lära sig mer och mer. Tack!
Jag hade ärligt talat förväntat mig elaka påhopp och undrade om jag tordes skriva denna tråd. Jag vägde för och nackdelar då jag var räd att klassas som "oseriös" "dålig" osv. Men samtidgit kan jag ingenting. frågar man inget får man inga svar. På något sätt måste jag ju lära mig och var är då bättre att fråga än i ett samlat forum med många människor med kunskap. Man kan ju starta en uppfödning och lära sig av sina misstag, det gör man nog ändå. Men kunskap är viktigt det med för mig. Jag har ännu inte läst allt, det är massor. Men jag har intresset och tackar alla för information och fakta. Det är verkligen uppskattat!
Hade jag fått elaka påhopp så som "Sluta när du ändå inte vet ett dugg" " Varför ta fram råttor med dominans" osv. Då hade jag nog försvarat och gett upp. Men kunskap och råd, det kan man aldrig få för mycket av.
tack till er alla och ni som vill får gärna fortsätta svara och ha ideer! jag uppskattar det stort!

#40 #41. OM jag parar dom två ur egoistiskt syfte. För att jag vill ha några bäbisar ifrån dom. Väljer att försöka sälja resten vidare som sällskapsråttor, ej avel. Är ärlig med att det finns dominans beteende i bakgrunden på pumba men också mycket unikt och bra. Är noga med att förklara att skulle någon råtta i kullen visa dominans så är jag beredd att ta tillbaka den. Eller om den inte klarar (beror på individ) av andra råttor och inte mår bra av att vara själv avliva den.
Kan man göra så eller är det med tanke på råttan som individ ett dåligt beslut? jag tror nämligen att jag antingen får som ni skrivit vänta tills jag kan mer, eller göra som jag skrev ovan. Vad tycker ni?
En sak som du ska ha i åtanke är ju att om någon av dessa råttor paras så kan det i sig medföra en personlighetsförändring. Pumba kan bli fullständigt wacko och han kan klara det fint, samma sak med honan.
Alltså, min tanke är att en dominant råtta kanske inte mår så bra? Men jag har ingen egen erfarenhet av sådant utan har bara läst en massa på forum.
Sen, har du plats för en hel kull med vuxna råttor om det skulle krångla med alla? För även om risken är minimal så måste du ju kunna ta tillbak alla om det är det du lovar.
Jag tycker nog ändå att du inte borde avla på den hanen. Tyvärr, men djur med beteende störningar mår ju sällan bra och det är onödigt att sätta sådana till värden.

#47 Oj! vet du varför? på vilket sätt? när du säger det så förstår jag. Vet ju att katter kan bli lugnare efter en kull ungar, vad jag hört. har det med genetiken att göra eller beror det på hur råttan lever under tiden den paras och så?
Jag har sett gospluttar som aldrig skulle någon något illa bli små monster när dom har parat en hona… Eftersom det är en direkt statushöjare i sig…

# 50 oj, jag vill inte förstöra det psyke Pumba har idag. idag är han en riktig gosplutt. Eftersom hans pappa visade dominans och han har det i generna kan han lättare bli ett "monster" av att få para sig?
Risken finns ju..
Och det där med att katter blir lugnare efter en kull… det gäller bara honorna… om man ska ha en hankatt att lugna ner sig så knipsar man ballarna
#52 Bara en myt att katter *honor* blir lugnare då de får en kull. Jag har kastrerat honor som ej fått ngn kull och de har ej ändrat beteende, de honor jag kastrerat efter deras kull har ej heller ändrat beteende efter de fått kull o sedan kastrerats.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#49 Tänk testosteronvågen han kan översköljas med när han som ungkarl får vänslas med en hona för första gången!
Klart att det kan innebära förändringar i temperament efteråt. Och en dräktighet är påfrestande för vilket däggdjur som helst. Alla honor är inte lämpliga mödrar, tyvärr :/
Bortsett från riskerna med temperamentet som har tagits upp ovan så tycker jag att båda råttorna är lite för små. Pumba ser väldigt proportionerlig ut, vilket innebär att han helt enkelt är liten till växten. Det går att göda upp dem till rätt vikt, javisst, men det förändrar inte skelettstrukturen. Jag har haft två damer som vägde strax under 300 gram för att de var små till växten. Båda var välmusklade och var tyngre än de såg ut att vara, och jag skulle aldrig ha tagit kullar efter dem även om de vore topp i övrigt.
Det viktigaste när man planerar en kull, oavsett om det är för vidare avel eller bara en tillfällig en, så ska fördelarna överväga nackdelarna. En riktigt gammal hane eller en fantastiskt vältypad och "välfärgad" hona kan överväga okänd bakgrund, men så verkar inte fallet vara här trots allt.
Tanken är god att ta en kull efter två av sina trevligaste råttor, men det är egentligen ett ganska dåligt skäl eftersom det finns risk att inga av de önskade och positiva egenskaperna dyker upp hos avkomman.
//frida
#32 Kajsa är powder? blue hooded rex, men ingen standardhooded om man säger så pga den brutna sadeln.
Missmarked är ofta lite överanvänt. Tanken är att det ska användas när det är lite svårt att avgöra vilken teckning råttan egentligen har. Om Kajsa hade haft en fläckig sadel och nästan sett ut som variegated. Eller en väldigt kort och nästan bareback. Pumba har för lite vitt på magen för att vara för european berkshire, men för mycket för att vara irish och därför är han missmarked. Har han vitt på svansen är han eubk mm. Annars hade jag nog sagt att han var irish missmarked (ir mm) istället.
//frida

Jag skrev precis till en annan på msn och vill citera
"Att jag också från början trodde att jag har en hona som jag älskar från en uppfödare och en hane som jag älksar från en uppfödare. Självklart är dom båda perfekta eftersom dom kommer från en uppfödare och jag tar tid och möjlighet för en kull. Men ju mer jag får reda på, ju mer fakta jag får, ju mindre inser jag mig kunna. Ju längre bort ifrån en kull
egna råttbäbisar kommer jag. Det är bra för då vet jag vad jag håller på med när jag väl börjar, men just nu i starten är det ganska läskigt"
jag vill ha kvar min Pumba för han är nästan för perfekt enligt mig rent kamratmässigt. Som min vän. Det vill jag inte ska hända.
jag kommer säkert komma med massor frågor och funderingar. När jag läst allt noga kommer säkert många frågor dyka upp. Men att förlora den Pumba jag älskar, det är det inte värt! Inte för något i världen. Om så risken är 1 på miljonen tar jag den inte. Det kan jag inte riskera. Då är det beslutat. Inga råttbarn på lääänge. inte ifrån Pumba då han är mitt allt.
Du är smart du :) Sånt gillas :)
Jag tror att du har fattat rätt beslut! Och jag är mer övertygad än någonsin om att du skulle göra ett bra jobb om du någon gång bestämmer dig för att ta en kull :) Rätt inställning och insikter hela vägen!
//frida

Jag tror också det är rätt beslut..
Jag vet nämligen att Pumba är på tok för ung för att ha en kull också då jag vet vart hans syster bor och hur gammal hon är. Född i december 08 om jag inte minns helt fel, så han har ju massor av tid kvar för att visa sitt rätta jag innan han ens borde gå till avel. Och växa klart.. =)
Lycka till nu med all kunskapstörst du har! ^^,

#57, #58 Tack för dom orden!
#59 Oj vad spännande! Om man får göra så får du jättegärna pma vem som har hans syster. Vet du hur hon är i temperament osv? Jag vet inte exakt ålder på Pumba. Jag frågade uppfödaren och hon sade att det var helt ok och att han var i rätt ålder. Hmm… dec, då är han ca 7,8 månader då? Utvecklas killarna långsammare än tjejer? Har för mig (vet inte) att honor kan man para vid ca 6 månader? Hur länge kan en hane avlas på. Dvs när är han för gammal?
Han blir inte för gammal förrän han blir för gammal :) Dvs klarar han av att utföra akten så är han inte för gammal

#61 Haha! tack för det skrattet så här mitt i natten. tack även för svar 

missmarket,. vad är det? pumba är väll det? med det vita? är europeian birkshire teckningen han har dvs en vit rand på magen?
Kajsa, det finns en bild på hennes rygg. Är hon hooded eller missmarkt hooded?
Jag ska imorgon läsa alla länkar jag fick mer nogrant. Nu är jag för trött.
Någon som har ett exempel med en bild på en blue och en powder blue. Dessa skillnader gör mig totalt förvirrad ;)
Bombardera mig gärna med fakta, länkar, om genetik (fick några länkar om det) om vad som bli vad osv.
#63 Såg du inlägg #55? Läs och gå sedan in på SRS hemsida och kolla upp råttans olika färger och teckningar. De standardiserade iaf. För att veta mer om hur powder blue ser ut är google din vän.
//frida
Haha hittade denna sida för ett tag sen, underbart ;)

Powdered Blue är väl inte en färg enligt SRS, va? Vad är det som skiljer Blue från Powdered blue?

Nu är jag ganska dålig på vanlig blue men finns det blekgener bakom så som choklad, mink och rubinögon, beige och så så kan en blue bli väldigt ljusblå, beroende på vad råttan bär på så kallar man det olika.. blekt med choklad kallas det lilac, blekt med mink heter det lavender, sen resten är jag inte så haj på men tror att beigebaserad blue som har rubinögon är den som kallas powder blue, men i SRS går dessa under blue untypical, fast tror att lavender försöks till standard nu, om färgen inte finns kan man skicka in försöksstandard för att kunna regga en färg som inte finns.
Men just blekgener kommer igenom i många färger och färgavlar man inte blir färgerna lätt untypical, vill man ha rena färger ska man undvika de färgerna som bleker så som tex rubinögon, mink och choklad..
Kajsa är en blue hooded mismarked rex =)

#67 Tack!! Det där lät jättekomplicerat. :D
Kajsa är inte mismarked nej.
//frida
#60: För att veta så mycket som möjligt om sjukdomar, temperament osv ska man ju vänta så länge det bara går med att para råttor i allmänhet. Honor måste man dock para tidigt eftersom det finns så stora risker med att vara dräktig och föda när de är äldre. Om det varit fysiskt riskfritt hade man nog väntat så länge som möjligt med dem också!

#69 Hur ser en mismarked då ut? Är hon enbart hooded?
#70 ja, jag vet lite, lite mer nu. det är massor, men jag har tagit det beslutet att vänta. OM jag skulle vilja ha en kull ifrån honom så vill jag vänta.
Denna fråga är lite off topic vad det handlade om från början. Men det är så lätt att spåna vidare med alla kloka ord som skrivs. När jag vill föda upp seriöst har jag funderat på mål, vad jag vill satsa på. Idag fikade jag med min mamma och jo jag är kanske lite speciell men jag går inte iväg utan att någon råtta följer med. Då slog det mig vad jag vill se mer av. En råtta som tål värme/kyla lite bättre. Som inte är så känslig för väder som dom i dagsläget verkar vara. OCH det där vanliga. Jag kollade på Länken som jag hade med mig. Åkte buss med honom och satt på fiket och matade honom med lite glass. Han var så trygg. På bussen låg han och mysknastrade och ploppade med ögonen när jag klappade honom. Han brydde sig inte alls om alla ljud, människor, pss ljudet ifrån bussen osv. På fiket mitt i stan bredvid en stor traktor eller något som byggde somnade han. Jag vill få fram mer sådanna råttor. Som är coola och lugna. Som man kan ha med som jag i skogen och släppa lös, på stan osv. Många av mina kan det, det är ju att dom är så pass trygga och tama med mig. Men det vill jag avla vidare på. En råtta som tål vädret i sverige lite bättre samt är så avslappnad och trygg. Vad tror ni?
Skickar med en bild på finaste Länken ifrån idag med 
#71 Mismarked är som sagt när man inte riktigt kan avgöra vad råttan har för teckning. Kajsa är tydligt en hooded, men ingen vältecknad sådan.
//frida

# 72 hur ser en vältecknad hooded ut?
#73 Alla teckningarna finns beskrivna på SRS hemsida. Hela framkroppen till strax bakom frambenen ska vara färgad, som en huva. Färgen ska fortsätta över ryggen till svansroten i en sk sadel, 2-3 cm bred, jämn och obruten. Kanterna på huva och sadel ska vara skarpa och jämnt avgränsade. De vita områderna ska vara rutan fläckar. Sadelns färg ska fortsätta ut på svansen, som ska vara så mycket färgad som möjligt.
Det är inte ofta en hooded ser ut så och alla hooded som inte är perfekta kan inte kallas mismarked.
//frida
Så här ser en riktigt bra hooded ut, en syster till min jossi ser ut så, men jag vet inte om hon hade slips också…?
den här (till höger) är också bra, dock ser man inte svansen

Tack snälla för bilderna! Men missmarked, vilka klassas då som det? Hur ska dom se ut för att vara missmarked?
Missmarked är när teckningen är fel enligt standars, tex bruten sadel på hodded

#78 Ok tack för svar!
Men då förstår jag inte alls. Kajsas streck är bruten. Missmarked?
Eller jag kanske har fel med det om bruten sadel? Inte så haj på hoodeds. Men ett annat exempel kan ju vara en irish med två trianglar ist för en. Ja, när teckningen inte stämmer enligt standard, har för mkt vitt, för lite eller konstigt.
Haha ja, jag är bra på att förklara

#80 Ingen fara! Det verkar finnas så mycket olika och alla tycker olika. jag är idel öra och lyssnar på alla
Kajsa för mig är lika fin vare sig hon är missmarked eller inte, men det är kul att lära sig se skillnaden.
mm används när teckningen går att förväxlas med en annan teckning. på din råtta så ser man ju att det är en hooded och inget annat. så då är den inte mm.
hade den bara haft en prick på ryggen hade det varit svårt att veta om det var en hooded med för lite färg på ryggen eller en bareback som har för mycket färg på ryggen. (ska endast ha det mörka partiet på framkroppen som en hooded har). i sånna lägen använder man mm.

Bruten sadel på råttor från reggad uppfödare jag hade tidigare som var väldigt aktiv på utställningar sa att en bruten sadel alltid reggas som mismarked. Jag skulle reggat som mismarked iaf. Har jag även gjort med de råttor som haft bruten sadel här hemma..
Jag håller med #82!
#83 Mja, min honråtta hade bruten sadel, men det var färgen snarare än teckningen som fällde henne i standard.
Personligen så tycker jag att det finns bra många fler eubk som egentligen borde vara eubk mismarked än vad det finns hooded som borde vara det.
//frida

Bruten sadel betyder ju faktiskt att teckningen inte är som den ska, det borde vara mismarked. Haha är iaf vad jag tycker och jag skulle regga som hur som helst. =)
Har själv en hooded mismarked med pannfläck här hemma, kommer reggas som hooded mismarked även om man ser att hon är en hooded.. med just bruten sadel, för är teckningen inte hel anser jag inte att den ska reggas som en hel teckning heller. =)
Kanske jag som är tråkig. 
Det är en intressant diskussion vilka som ska vara mm. Eg ska väl alla teckningar som avviker från standarden klassas mismarked.
Men då är faktiskt de allra flesta råttor som reggas i SRS mm. Därför har jag infört en slags inflation i mm registreringen, dvs för att slippa regga de flesta som mm så utgår jag ifrån att de som har så dåligt teckning att den kan blandas ihop med en annan teckning (tex dåliga hooded och variegated) så reggar jag dem som mm.
En dåligt teckning som trots allt inte väcker några tvivel låter jag vara.
#85 En hooded med pannfläck ÄR mismarked eftersom det är typiskt önskvärt på variegated men inte på hooded.
Det är skillnad på en teckning som inte stämmer väl in på standarden och på mismarked. Tycker jag då. Men det går att dividera om detta i evigheter så jag låter det vara nu! 
//frida

Haha, men det är ju faktiskt inte önskvärt med bruten sadel på hoodeds heller..
Därför tycker jag att man ska regga de teckningar som inte håller standard till mismarked..
Men ja man kan diskuetra detta i evigheter och jag tror alla gör olika.. jag reggar de som inte är standard som mismarked iaf. =)

Precis som Absinthe säger så ska man använda uttrycket missmarked för råttor där teckningen inte helt överenstämmer med standarden, i detta fallet är kajsa en hd mm. Om man har en råtta som man inte kan riktigt utröna färgen på kan man använda uttrycket untipical. Jag har tex en pojk som var choclate som liten, blev ljusare mer lik mink när han blev äldre men inte helt och hållet. Vissa domare anser att han är mink andra inte så han är ett bra fall av untypical. Va rörigt det blev… :S
En vis kvinna kom med ett bra tillägg som bör införas i srs standard. "over marked" och "under marked" för i vissa fall som tex ambk mm eller eubk mm kan det vara bra att veta om det är för mycket vitt eller för lite.

#89 I Kajsas fall skulle det innebära att hon isf är för vit "over marked"?