Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 729 ggr
nagini
0

trött råtta = sjuk?

Min råtta har börjat verka väldigt trött.
börjar bli lite orolig för om han är sjuk..

han är bara 7 månader.. så ålderströtthet kan det inte vara..

Han ligger och sover i buren ofta.. men när jag öppnar buren så råttorna får gå ut, så brukar han vara den som är först ute ur buren.
Han brukar klättra upp för mitt ben när jag sitter vid datorn, och lägger sig sen och vilar på skrivbordet..

han verkar frisk annars, äter, går upp i vikt osv..

vad tror ni? ska jag oroa mig eller är det inget att oroa sig för?

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Moonchild89
0

Mina råttor sover heeela dagarna :) det är rätt vanligt, de är ju trots allt nattdjur. De kommer bara ner från deras sovställen då det vankas något gott, som tex på mornarna. Sedan sover de så gott som jämt men innan jag ska gå och lägga mig, då det börjar bli mörkt då är det livat värre i buren. Har han alltid varit trött? Det kan ju vara värmen som gör det också, precis som vi människor blir djur sömniga när det är varmt. Om han är alert på att gå ut då du öppnar buren ska du nog inte vara orolig. Men det är bara som jag tror, men märker du något annat så tror jag att du måste gå till vetten. Om han slutar dricka och äta tex.

Mina råttor orkar inte ens gå ut då jag öppnar buren om dagarna, de vill bara sova och sova och de är helt friska. Men på kvällen så vill de gärna gå ut ur buren och busa.

/Moonchild89 👻

Moonchild89
0

Glömde skriva, att mina råttor är ungefär lika gamla som din råttis ;)

/Moonchild89 👻

nagini
0

a, jo jag vet ju om att dom är nattdjur..

anledningen till att jag oroar mig lite är för att han aldrig vart så förut. jag har mitt fönster öppet nästan dynget runt (en bit ifrån buren så de får inge drag på sig)
så särskilt varmt är det inte

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna