OBS STORA PET viktigt!!
**Vill göra alla uppmärksam att anmälningsansvarige är utbytt.
**Mer info finns på hemsidan: www.rattsallskapet.seHar ni redan skickat anmälningar till den ursprunglige anmälningsansvarige , skicka nya anmälningar till den nuvarande.
**Inga anmälningar kommer att tas efter den 26 augusti och det går inte att skicka anmälningar via mail.
jag funderade helt på att ställa ut ett par st. men det har varit så mycket skit på de utställningar som varit nyligen. man vill ju inte åka på nått.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Har det? Förra året var det påvisad smitta men med osäker källa, det gällde även ringormen.
Jag tycker allt babbel om smittospridning och sådant börjar bli tjatigt. Varför inte läsa på om smittospridning, infektionskänslighet, resistens och immunförsvar.. ?
Det är upp till var och en hur de vill hålla sina råttor, det kan ingen ta ifrån en, men då borde det vara upp till var och en att ta sitt egna ansvar.
Att hålla sina råttor isolerade kan öka känsligheten hos individer betydligt. Man får inte möjlighet att utveckla resistens om man inte utsätts för något och på så vis kan en råtta bli totalt utslagen av ett vanligt förkylningsvirus.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Och ja, jag är öppenbarligen på ett grinigt humör och skall nog undvika att svara mer på trådar idag.. Får skylla på att jag har ägglossning, blir en riktig satmara och bitch då..
Jag kan dock förstå oroligheten.. Men i och med att det har varit få utställningar i Stockholm och den första var Stora Vår (?), om jag inte minns fel, så har det blivit en naturlig karantän. Jag hade det helt stängt här hemma under tiden 18/10 - 22/2 där jag inte besökte några utställningar eller fick hem några råttor och var på utställning 25/4, där jag fick hem två ungar, 23/5 och 1/8.
Sedan vet jag att registrerade uppfödare och under registrering har tagit sitt egna beslut att ha karantän under vinter och vår.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Varför kan inte ursprungliga skicka redan inkomna anmälningar till nya?
#2 Så länge friskkontrollen går rätt till och om man inte tar för mycket i främmande råttor alt. låter främlingar ta i ens egna råttor utan ordentligt tvätt emellan är det ingen större fara.
Och om man håller karantän hemma innan äventyrsråttorna flyttar in i buren igen. Thirre har en viktig poäng, men å andra sidan kan det bli väldigt mycket på en gång för en råtta om den inte har hundra immunförsvar. En råtta som aldrig utsätts för nått utvecklar inte resistens, men å andra sidan utsätts den inte för sjukdomar heller. För avelsråttor är det vid närmare eftertanke mindre bra eftersom avkomman hamnar i nya flockar. Ahwell.
//frida

#5 Det är väll tur då att det är inte många som har inkommit, om ens några, eftersom de flesta anmälningarna brukar komma in sista dagen eller dagen efter.
Jag har 26 anmälningsblanketter att fylla i.. Och tänkte börja med det nu. Räknar med 18:- i porto så så fasligt dyrt är det inte.
Vi vet inte vad som har hänt den person som skulle ha tagit emot anmälningarna, kanske är det inte möjligt att lösa det på det sättet.

*puttar upp*