Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1024 ggr
Ratpac
0

jämställdhet i råttförhållande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fyller Wendys bebisar fem veckor och kommer snart att flytta. Av dom kullar vi haft måste man säga att den är skiljde sig ur mängden. Det var Wendys första kull och redan efter att den första bebisen kommit visade hon sig ointresserad. Hon gjorde långa pauser mellan ungarna och då tog hon sig ner från den översta byrålådan där hon hade sitt bo och satte igång och leka och försökte sno åt sig godis. Första pausen hon gjorde var så lång att ett tag trode vi att det bara skulle bli en bebis. När hon fått ut alla åtta ungar höll hon sig upptagen med att mata bebisarna och göra i ordning boet. Vi höll oss dock borta från hennes rum då hon snabbt blev ointresserad av bebisarna så fort hon såg oss. Under första veckan försökte vi könsbestämma dom, något vi helt enkelt inte lyckades med. Jag kunde inte för allt i världen förstå varför det var så svårt, men efter en vecka insåg vi att vi bara fått en hona. Och innan småttingarna började röra på sig var det dags att flytta in i en bur något mamma inte var särskilt nöjd med. Buren var mycket mindre hon var van med då hon brukar få springa fritt. Senare vid tre veckors ålder blev dom för mycket då kastade dem sig på henne när dom ville ha mat och dom klättrade både över, under henne och med jämna mellanrum hörde man henne skrika till. Vi började släppa ut henne då och då så hon fick springa av sig lite oftare och medans fick pappa Grålle leka med bebisarna. Han var nog världens bästa pappa som lät dom leka och klättra på honom, fast även han fick nog ibland.

Ratpac
0

här är några bilder på pappa som är barnvakt

Ratpac
0

söt bild tycker jag (:

Ratpac
0

Och bilder på bebisarna

Boom

Ratpac
0

Elis

Ratpac
0

Maxim

Ratpac
0

Mia Minardi - en pappa kopia

Ratpac
0

Milou

Ratpac
0

Poff

Ratpac
0

Soda - en pappa kopia till

Ratpac
0

Stålknapp - också en pappa kopia

[Devo]
0

Jösses vilket ragg mamman har på den första bilden Förvånad

SweGizmo
0

Oj, mamman ser förbannad ut på första bilden:s

Min blogg: SweGizmo.se

Ratpac
0

Nja, skulle mer uttrycka mig som nyvaken

MangoMelon
0

Förbannad skulle jag säga. Ingen av mina råttor reser nånsin ragg så mycket :s

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ratpac
0

Jo mamman brukar se ut så när hon är ny vaken. Annars ser hon ut såhär

Allamej
0

Hejsan!

Står på din sida att ni är SRS registrerade, vad harni för prefix? När reggades er uppfödning och är det någon man har sett någonstans?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ratpac
0

Vår uppfödning är inte registrerad, utan vi är registrerade medlemar med registrerade råttor. Vi är en uppfödning som har fokus på flera sorters gnagare bl.a råttor, chinchillor, möss och gerbiler

Digitalis
0

Appropå #16 så antar jag att ni menar att ni registrerar era kullar i SRS och inte att uppfödningen är registrerad.

//frida

Ratpac
0

Exakt

Allamej
0

Men då skriver man ju att man registrerar, inte att man ÄR registrerade

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ratpac
0

Okej, ska ändra det för att slippa missförstånd i framtiden.

Thirre
0

Jag skulle råda dig till att göra det, ja. Det är inte alls samma innebörd att vara registrerad som att registrera sina djur. Att vara registrerad innebär att man följer regler och rekommendationer, har gjort ett stort prov och genomgått ett provår för att få kalla sin uppfödningen registrerad i SRS. Vem som helst kan dock bli medlem i SRS och sedan registrera sina djur..

Angående honan och första bilden; Skulle inte säga att hon är nyvaken, hon reser ragg för att hon är irriterad. Det syns på pälsen, ögonen och hur hon har öronen lagda. Jag har aldrig sett en hona resa så mycket ragg.. Skulle tippa på att det var av en ren slump och tur som ni inte blev bitna någon gång.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Digitalis
0

Vissa mindre lämpade honor kan bli väldigt vaktiga och lättstötta när de har ungar. Hon såg dig och kameran som ett hot är min gissning.

//frida

Ratpac
0

Okej, hon reser ragg för att hon är förbannad men tänk då på att ni har avgjort det genom att titta på en bild, jag var där och kunde avgöra situationen. Jag såg aldrig henne resa ragg utan hon såg ut så när jag in i rummet då hon låg och sov intryckt i en tröja (och kan inte förstå varför hon skulle ligga där och vara förbannad i sin ensamhet) och ryckte till av ljudet av min kamera. Och att jag hade tur som inte blev biten, no way. Jag var blöt om fingrarna och hon låg där och slickade dom och jag fick klia henne bakom örat och klappa bebisarna utan att hon gav några tecken på  aggressivitet eller att vilja bita mig, dessutom har hon aldrig bitit någon, aldrig! Och när jag reste mig upp för att gå hoppade hon upp och följde efter mig. Så om jag får avgöra verkade hon inte förbannad.

SweGizmo
0

Ja, det är inte alltid en bild är sann:) men hon ser arg ut.

Min blogg: SweGizmo.se