Äter inte torrfodret
Jag tror att jag har lyckats få världens kräsnaste råttor! De gillar inte alls många grönsaker, och nu duger inte torrfodret heller!
Jag har musli med frukt, russin,flingor,skorpor blandat med vanligt Torrfoder, men de äter kanske bara en sak av alla ingredienser och det är flingor… Hahah, något tips?
Hur gammla är de ? Om du nyligen köpt dom så kan de ju bero på att de fick annan mat hoss de förra ägarna så de inte äter ditt foder. Annars vet jag inte, börjar dom inte äta efter ett tag så får man väl åka till veterinären. :P

Jag skulle inte ge efter FÖR fort med att börja ge dem "godsaker" för att få dem att äta. Det är ett bra sätt att få bortskämda husdjur (eller ungar för den delen). Men det är klart, eftersom de är små så är det ju viktigt att de äter.
Känner du till vem som är uppfödare? Eller är de köpta i butik? Jag tänkte du kan ju annars fråga vad de har gett för mat åt dem så kan du försöka göra en likadan blandning.
#1. De är ett år i agusti.. De äter ju så men alltså de är så enooormt kräsna! :)
#2.haha,ups! De är nog ganska bortskämda trots allt, jag känner till uppfödaren ja, men dom hade vanligt köpt torrfoder…
#3. Det "vanliga" torrfodret är från sjuraffären ja! Men utan de pelletsen(så det är inget fel på det) :D

#4 SKippa djurafffärsfodret helt! Nån annan får förklara för jag har inte tid nu. Eller så gör jag det sen..
#4: Det är mycket bättre, enklare och billigare att blanda efter Torrfoder.
Det man köper i djuraffärer innehåller oftast helt fel (och onödiga) saker. Man kan göra egen av de fyra sädesslagen (råg, havre, korn och vete) samt lite nötter, fröer och torkad frukt. Finns massor av trådar om det!
#6 är det billigare att köpa så? ger mina just nu nåt jag fått av djuraffären. ( ska skaffa annat sedan )
#7: Ja, grynblandning eller osockrad müsli kostar inte alls mycket och går att köpa i vilken affär som helst.
Men framförallt är det bättre eftersom man då vet med säkerhet att de får i sig det de ska :)
8# ok tack :3
#5 jag vet att man inte ska köpa foder från djuraffär, men detta är ett speciellt foder, och det är nästan som musli med de alla fyra sädesslagen, lite nötter,russin ,andra trokade frukter m.m, och är utformat till råttor som inte ska bli ormmat:)

Det finns massor av olika torrfodersblandningar här på rif. Men det är alltid bäst att ha müsli som bas. :) Äter dom torrfoderet bättre nu?

Jag har varit på Konsum i omgångar och handlat olika godas fröer och gryn. Det är jättesvårt att hitta korn ! Det enda som innehåller korn är vissa müslier och en påse med alla fyra sädeslag i (kross). Det finns separat påse med råg kross, vete kross och havre kross men inte korn. Finns det korn"påsar" på erat konsum ?
Mvh Ellenfyrkant