Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1815 ggr
Thirre
0

Föreningsliv (SRS)

Inspirerad av en annan tråd kommer jag nu starta en diskussionstråd om Srs och tankar om föreningen. Tankar och ideér, förslag och positiv kritik uppskattas. Det är inte meningen att det skall bli en tråd där man skall ta ställning till föreningen, dvs ja eller nej, inte heller pajkastning och förolämpningar. Inga förutfattade meningar utan respekt inför de som är medlemmar och de som inte är medlemmar.

Svenska råttsällskapet är inte en stor förening men ändock den förening som gör något för tamråttan och dess beundrare. Jag tror medlemstalet brukar ligga mellan tre-fyra hundra, i hela världen, och i den siffran inkluderas familjemedlemmar. Utav dessa är ytterst få människor engagerade och det är återkommande människor som arrangerar utställningar, som är domare, som ställer ut och som sitter i styrelsen. Vi som är medlemmar förlitar oss alltså på en liten procent av det fullständiga antalet medlemmar. Utan dessa få människor skulle föreningen stå helt still.

Att föreningen är så liten gör att den är ännu mer "känslig" och det finns inte utrymme eller medel för större satsningar och kampanjer, ofta får folk ställa upp frivilligt och/eller gratis. Mycket bygger på den egna generositeten och intresset för råttor hos enskilda individer.

Det finns många som pratar om mycket på internet men som sedan inte gör något åt det i verkligheten. Det är ett problem som många föreningar och intresseorginisationer drabbas av. Det är mycket snack men liten verkstad.. Det är lätt att säga att detta och detta borde ändras och förbättras men om det inte ens kommer fram till styrelsen eller till en förtroendevald som kan vidarebefodra ideerna och tankarna kan ingenting göras. Inte heller är det värt eller lönt att klaga över ting när man själv inte är beredd på att hjälpa till med förändringen.

I slutändan, när man diskuterar små intresseföreningar, så ligger bördan på få axlar. Det är alldeles för få som vill ställa upp och hjälpa till. Om man skall kolla specifikt på Srs så kan man se att det är flera personer som har många uppdrag i föreningen. Jag själv är medlem, uppfödare, utställare, arrangör av utställningar, friskhetskontrollant, domare, kontaktperson för Skaragborgsråttan, sitter i valberedningen mm. Och jag är inte ensam.. En persons namn kan man ofta finna på flera ställen gällande de som gör något för/inom föreningen.

Det är det största problemet. Det är få som vill hjälpa till. Därför finns det inte många utställningar som inte arrangeras i Stockholm eller Göteborg, därför det inte finns friskkontrollskurser o.dyl. på andra ställen, därför Srs inte syns på så många mässor osv.

Man kan inte tvinga någon att hjälpa till och ställa upp.

Men man kan bli medlem i Srs och förmedla det man skriver på internet för att skapa förutsättningar för förändring.

(jag visste inte var jag skulle lägga det i för grupp så ändra om det behövs)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Och något som jag glömde.. Råttan som husdjur kan tyvärr vara "en nyhet för dagen" vilket kan göra att några blir väldigt engagerade snabbt för att lika snabbt lämna föreningen. Det finns "trender" som styr valet av husdjur och det har märks framförallt inom små föreningar.

När internet blev en självklarhet för hemmet så minskade även behovet av träffar i verkliga livet, behovet att känna samhörighet med likasinnade i det reella. Nu kan man få det behovet stillat utan att vara medlem i föreningar genom att besöka olika communitys och blogga/ läsa bloggar.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

SweGizmo
0

Jag ska börja skicka in bilder till SRS som ska vara med i husråttan:) det är vad jag bidrar med för tillfället, jag och Riffe;)

Du Thirre, en fråga, om man vill sätta upp ett raklamblad för en råttutställningen som ska vara i GBG (tänkte på den 1/8) och använder SRS logo i ena hörnet, gör man fel då? får man inte använda deras loga i det syftet???:s

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

Jag kan inte säga varken bu eller bä som svar på den frågan, med tanke på copywrighten. Hör med utställningsansvarig eller någon annan som sitter i styrelsen.

Som privatperson ser jag inget fel med att använda den om man gör reklam för en utställning som arrangeras av SRS men för att allt skall gå rätt till så fråga.

Nicciz
0

#2 Jag har svarat i den aktuella tråden :P

Freke
0

#2 Vad är det du inte förstår?

Läste du inte tråden som du själv startade? Om du har lite koll på vad du själv gör så ser du snart att svar ges.

Lagen om mönsterskydd är rätt enkel.. Är något skyddat via mönster eller patent så måste du av den som äger rätten till publiceringens godkännande, har du inte det så kan du hamna i trångmål med böter som påföljd i grova fall ännu lite hårdare!

Så vad är det som du inte fattar? Vad är det som är otydligt?

Om du vill använda loggan så måste du ha styrelsens godkännande och vad i är det för svårt att skicka in en poster med vad du vill ha sagt för att sen få ett godkännande eller ett avslag?

Svårt???? Inte eller??!!!!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anvariel
0

#5 Lugn och fin…

Freke
0

#6 Vadå???

Var i ligger hetsen? Att någon inte kan läsa?? sen trissar och triggar du???
Nu får du väl ta och lugna ner dig……

Hälsn. Freke

Anvariel
0

#7 Jag trissar och triggar? Nu förstår jag inte… faktiskt. Det enda inlägg jag har haft i denna diskussion så vitt jag vet är just #5. Det inlägget lade jag in för att ditt inlägg gav mig känslan av att du överreagerade en aning. Må hända hade jag fel, men att påstå att jag ska lugna ner mig är väl ändå att ta i. :) Ser inte hur raden "Lugn och fin…" ger ett intryck av att vara trissande och triggande. Nåja, det är totalt irrelevant. Sen kan jag tro att SweGizmo frågade Thirre (som ju är med i SRS) om det är OK att använda loggan. För bara för att något är upphovsrättsskyddat betyder ju inte att upphovsmannen har något emot att dela med sig av verket för en god sak. Så det var alltså som jag ser det inte en fråga om man får använda vilken logga som helst utan lov (vilken hon redan fått svar på i en annan tråd), utan en fråga till Thirre om det brukar gå bra att använda loggan just i sådana där tillfället. Förstår du vad jag menar?

Freke
0

#8 Kanske inte ska sätta dina värderingar i det då?!

Utan läsa det sakliga som står istället! Och om nu SweGizmo inte förstår vad som står får hon gärna PM mig ska jag förklara om och hur lagen ser ut om mönsterskydd och patent ser ut och inte Upphovsrätt.

Så nu kanske du får ta och läsa på lite du också, så du inte pratar/skriver in dig i ett hörn, i lagens trånga korridorer!

Hälsn. Freke

Anvariel
0

OK, mönsterskydd och inte upphovsrätt. Javisst, javisst. Men fortfarande är det ju immaterialrätt det handlar om. I vilket fall som helst så är det ju helt ok att använda någon annans verk om denna har gett sitt tillstånd, eller hur? Och i små sammanhang brukar inte detta ske så formellt. Det är t.ex. helt ok att muntligt fråga någon om man får använda deras logga i ett visst sammanhang. Vissa föreningar kanske vill att det ska vara formellt och tas upp på styrelsemöten medan andra inte tycker att detta är viktigt. Som jag förstod det hela så var det det SweGizmo undrade.

Freke
0

#10 Ja så var det säkert och hon fick svar i den tråden hon själv startade? Så vad är det för fel i att läsa det man själv skriver???

Finns det en regel så är det väl bara att hålla sig till den? eller … Är det svårt???

Hälsn. Freke

SweGizmo
0

#5 först vill jag bara säga att jag såg inte min tråd först utan råkade skriva i denna innan jag såg min egen. Dessutom eftersom Thirre är med i styrelsen så trodde jag att jag kunde få lov(godkännande) utav henne.

och för det andra MR: TYKO, vad är ditt problem? jag kommer skriva ett PM till dej nu på direkten och fråga vad fan du vill för så tyken du var nu är inte snällt mot mej och jag blir faktiskt riktigt arg och ledsen!!

Anvariel
0

#12 Inte bara jag som tolkade det så då, bra att veta. :)

KickanW
0

Freke, alla de där utropstecknen och frågetecknen på rad samt upprepningarna av samma ord och mening gör att ditt inlägg ser väldigt upprört ut, vilket var rätt onödigt i det här sammanhanget då SweGizmo kanske inte förstått. Nicciz hade ju dessutom redan skrivit att hon redan gett SweGizmo ett svar.

Åter till ämnet!

Jättebra skrivet Thirre och jag ser fram emot bra diskussion. En förening är aldrig bättre än sina medlemmar!

SweGizmo
0

synd att tråden skulle bli förstörd på direkten:/

Thirre
0

#12 Jag sitter inte i styrelsen på så vis att jag har rösträtt.. sitter bara i valberedningen. Men är det inte lättare att antingen fråga utställningsansvarig eller den som tar emot anmälningarna eftersom båda bor i Gbg och bägge är med i styrelsen? Enklare väg tänkte jag..

Tråden behöver inte vara förstörd, det är bara att ösa på!!!

zickan
0

Vad jag inte förstår och stör mig lite på ang srs. Varför kan det inte stå ett online uppfödar register?. Jag har förstått att man kan få det skickat till sig.
Men varför kan man inte bara skriva ut på hemsidan, en lista på alla reggade uppfödare. Och ett sätt att kontakta dom?
Jag tror det skulle endast kan vara positiv reklam och info. Som det ser ut nu så ser srs halvdöd ut. Ser inte ut att finnas några reggade uppfödare om man inte läser mer noga.
Srs och dess reggade uppfödare behöver bli mer synliga på alla sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Allamej
0

Har du testat att klicka på Uppfödare i vänsterspalten? :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Asg.. Hoppla.. Där updaterades den listan?
Sist jag tittade var det inte alls så många.. hehe.. sorry. har inget att komma med ännu ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Thirre
0

så länge som jag har kikat på den sidan, och sidan som fanns innan, har det alltid funnits ett uppfödarregister. Jag skrev ut det första -99.. Jag tror att den är någorlunda "up to date". Jag tror inte att det finns någon mening att uppdatera den så länge någon inte har blivit av med licensen eller någon har klarat av provåret.

Ja, jag kan hålla med den kritik som har getts åt SRS och dess hemsida. Nu är den dock oftare uppdaterad än vad den har varit på länge. Men som jag skrev i första inlägget görs det mesta av folk som inte får betalt och som har egna liv de måste ta hand om också, därav många mänskliga misstag och förseningar.

Det är skillnad med större föreningar som kan betala folk för att sköta olika uppdrag och sysslor. De som jag vet får betalt inom SRS är de som dömer på utställningar och det är inga saftiga summor direkt. Mer symboliskt.

SweGizmo
0

för vidare info så har med loggan jag frågat om fixat sej:) så bra så bra^^

silverorm
0

Angående tillstånd att använda loggan frågade jag Tezzlan o kassören om detta eftersom det var min idé! De gav mig grönt ljus, jag frågade Gizmo om hon kunde designa ett blad.Glad

Tyvärr visste hon inte att det var klart, eftersom jag inte hade kunnat få tag i henne. Men nu vet hon! (på många olika sätt!Flört)

Thirre
0

Men kom igen nu! Det fanns flera förslag, ideér och kritik mot SRS i en annan tråd, därför jag skapade denna. Drainstorm!!! Glad

Och det är ett återkommande "klagoämne", det har jag allt läst mig till i flera trådar.. Flört

#21 #22 Bra att det löste sig, inte för att jag tvivlade på att ni skulle få låna loggan eftersom det ändock är för föreningen men för att allt skulle gå rätt till med tanke på kommentarer..

Anvariel
0

Som jag skrev i en annan tråd ger intrycket av SRS's hemsida att det viktigaste för föreningen är standarder på färg och päls, samt utställningar. Det för mig ger inte en trevlig bild av föreningen men jag vet inte om det stämmer eller inte. Det står t.ex. väldigt lite om råttors hälsa och hälsoproblem som trots allt är betydligt viktigare än färg och teckning.

Kommer säkert på nåt annat att "klaga på" sen här idga. :D

Tezzlan
0

På vilket sätt får du intryket av att standarden är viktigare än trevliga sällskapsdjur? Är det för att rubriken standard står före "om tamråttan"? Som jag sa i den andra tråden så finns det tyvärr delar i texterna som behöver göras om helst. Dessutom behöver vi en massa nya artiklar om råttan inte bara genetik.

Ni som läser i denna tråd får jättegärna komma med förslag på hur hemsidan kan bli bättre och vad ni skulle vilja se där.

Anvariel
0

#25 Ja det bland annat. Man läser ju uppifrån ner. Så om man tittar på menyn som den är nu så kommer "Föreningen" först med alla stadgar, domarkommitéer och blanketter. Inte för att vara ofin, men redan där somnar man eller tänker "oj då, en klubb för inbördes beundran". Sen går man vidare till "Tamråttan". Och det första som står där är standarder. Upplägget gör att det låter väldigt stelt och typiskt utställningskategoriserande. Sen kommer det lite trevliga saker om tamråttan och hur man får den tam etc. Bra bra. Sen går man vidare till Köp/Sälj. Där finns det nu hela TRE råttor till salu: två hanar och en hona. Ofta när jag varit inne där har det inte funnits någon råtta till salu alls. Det ger ett väldigt märkligt intryck kan jag säga. Man tänker "men, ska inte det här vara riksorganisationen för tamråttor? varifrån är det tänkt att man ska köpa sin råttor nu då? finns det inga råttor i Sverige?". Sedan går man till "Uppfödare" och tänker "aaah, ja men jag kan ju gå in på uppfödarnas hemsidor och se om de har några råttor till salu". Förrutom att det bara finns 10 registrerade uppfödare i hela landet så har bara 4 av dessa en hemsida (enligt SRS i alla fall). Två av dessa fyra har hemsidor som är under ombyggnation. Vad jag ser så är det bara du Tezzlan som har ungar på planering till slutet av sommaren. Det är allt jag kunde få fram från SRS's länkar till uppfödare. Sen väljer man "Medlem" och tänker att "ja man kanske skulle bli aktiv här. undrar vad de har för roliga medlemsförmåner (tänker nu inte på gratisgrejer utan snarare vad man får UT av att vara medlem.)". Det första som man möts av är pris och bankgironummer. Sedan står det lite om att man måste vara medlem för att få delta i "officiella aktiviteter". Om detta inkluderar något som inte är utställningar framgår ingenstans eftersom det inte finns någon information om aktiviteter på hemsidan. Sen går man in på "Husråttan" och hoppas att få se ett exempel på hur denna tidning kan se ut. Men nej. Däremot står det något om att om man ska skicka in bilder ska man göra det per e-mail eller DISKETT! Vid det laget börjar man starkt fundera hur ofta hemsidan uppdateras. Galleriet är sött men i princip bara vanliga bilder utan förklarande text som man skulle kunna få fram genom att googla på "tamråtta".

Allt som allt så får åtminstone jag en negativ bild av SRS via hemsidan. Men i stället för att nu bara gnälla (vilket alltid är strålande roligt att göra! =)) så tänkte jag nämna lite saker som jag personligen skulle vilja mötas av när jag besöker hemsidan.

MER om RÅTTOR. En gulligt skriven text om hur gamla råttor är när de blir könsmogna, vad det är för skillnad mellan att ha hanar och honor egentligen, hur en dräktighet ser ut, bilder och förklaring på nyfödda råttor (hur skulle det vara med en bildserie med en bild per dag där man kan se hur råttorna växer). Vilka sjukdomar får råttorna och hur kan man motverka dem? Bilder och videosnuttar på dessa sjukdomar om möjligt. Bra rekommendationer på veterinärer eller saker man kan testfråga sina veterinärer om för att kolla om de kan någonting om råttor. Agility! Det nämns men det finns inga bilder från agility vad jag ser. Inte heller finns det någon info om hur banorna ser ut, vilka typer av hiner man kan testa, etc. Det borde stå lite om vad lagen säger om råtthållning. Som det är nu står det bara "det bästa är att ha två stycken råttor".

Ja, det var det jag kom på just nu. Men nu måste jag jobba. Faktiskt. Usch. Ska skriva mer sen om jag kommer på något som känns relevant!

Terato
0

Är jättesugen på att engagera mig men är rädd för alla konflikter. Känns svårare att hålla sig utanför om man har ett ansvar för en uppgift inom en förening. Jag skulle hellre liksom glida in och ut när det funkar för mig.

Gillar för övrigt din inställning, Thirre! Man kan inte tvinga någon. Men man kan engagera! :) Och alla kan hjälpa till med något. Och toppen att ni öppnar för diskussion här! 

Något jag längtar efter är stamboken såklart. Hjälper för övrigt gärna till med den om det finns möjlighet. Jag förstår att det är mkt jobb med den och kanske lite svårt att hjälpa till med också men Nicciz vet att jag gärna hjälper till om det skulle gå på något sätt.

Vad jag borde kunna bidra med är material till husråttan eller hemsidan. Det kan man ju göra hemifrån. Eller bara hjälpa till vid utställningar utan att vara ansvarig. Kan även tänka mig att hålla små kurser i t.ex. hantering eller liknande på hemmaplan. Eller bara göra saker för att dra uppmärksamhet till tamråttan som husdjur. Det är en tanke jag har haft.

Att man skulle låna någon central lokal och liksom ha en tamråttsmässa. Där det finns råttor att träffa och där man berättar lite om råttor och har lite roliga övningar där intresserade människor kanske kan få göra något med råttorna, kanske prova på lite agility själva. Och går igenom de mest väsentliga bitarna med att ha tamråttor. Lite roliga fakta och massvis med helgoa råttor. Och samtidigt får man göra reklam för SRS och även de två mest aktiva råttforumen. Man kan ringa tidningarna och be dem besöka. 

Och man skulle kunna göra det i samband med en utställning, det skulle kunna vara riktigt roligt! Jag skulle mer än gärna ha ansvar för en sån grej men vill nog ha med mig någon till i så fall. Jag gör det förstås gärna i Gävle med omnejd eftersom jag har det lite jobbigt med att resa.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Sen om det är mycket prat och lite verkstad så bemöt det som det är också. Säg att det är ett jättebra förslag men att det finns inte tid och/eller pengar. Och bjud in! :) Jag har sett att många av er gör så och det engagerar. Fortsätt med det! Jag förstår att ni som jobbar hårt är trötta på att få kritik hela tiden när andra inte gör annat än att sitta hemma och klaga.

Men avväpna genom att förklara på ett snällt sätt. Många behöver bli inbjudna för att våga ta sig in i och känna sig välkomna till en klubb där alla känner varandra och kan så mkt mer än en själv. Får man en snäsning att "gör det själv då" så snäser man bara tillbaka.

Så funkar folk, liksom. (Nu har jag inte sagt att det är så, bara att det lätt blir så. Och det är fullt förståerligt från båda sidor egentligen. Det gäller att mötas).

Och sen ska man nog inte ha så hög krav. Många föreningar har så höga krav på hur det ska vara. Man är aldrig nöjd med hur det är.

Man får ta det lite för vad det är och utveckla SRS utifrån SRS:s resurser. En liten mysförening som kan göra mkt men inte allt. Och det är OKEJ! Det är väl himla roligt att vi har en förening. :) Och ni är alla värda en eloge, ni ansvariga, för det ni gör.

..Och det här säger jag som inte ens har betalat medlemsavgiften i år. Skäms på mig! Ska göra det på fredag. ;) Och jag ska faktiskt seriöst fundera över om det finns fler saker jag kan ställa upp med.

teratos.r8or.se

Tezzlan
0

Att rubrikerna ska möbleras om har jag redan funderat över och det behöver möbleras ganska frisk. Som du skriver tamråttan kommer att hamna före standarden. Det är synd att det ger intryket av att vi bara tänker på utställningar och standard.  

Att rubrikerna ska möbleras om har jag redan funderat över och det behöver möbleras ganska frisk. Som du skriver tamråttan kommer att hamna före standarden. Det är synd att det ger intryket av att vi bara tänker på utställningar och standard.  

När det gäller våra uppfödare kan vi heller inte tvinga dom att ha hemsidor. Vissa kanske inte känner att dom är sådana dataproffs. Thirre varför har du ingen sida? ;) Men jag funderar på att man kanske kan ha en liten uppfödarpresentation på sidan. Det finns ju kontaktinformation till alla uppfödare så man kan ju faktiskt maila eller ringa. Många av oss vill helst att man ringer, i alla fall jag. Vi bits ju inte…

Hur man blir medlem och vad det innebär ska stå redan på förstasidan. När du är medlem i srs får du; Hem ett litet medlemsskit (innehållande de 4st sista HR, medlemskort, srs-klistermärken, infofolder, utställningsblankett och föreningens stadgar), SRS Medlemstidning husråttan som kommer ut 6 gånger per år, möjlighet att registrera dina råttor och uppfödning, ställa ut dina råttor på SRS oficiella utställningar och medverka på andra aktiviteter som tex friskkontrollant och domarsekreterar kurser och möjlighet att annonsera på hemsidans Köp/Sälj sidor.

Det finns många delar som behövs uppdateras och ändras! Målet är att byta ut mycket text och lägga till ett gäng bra artiklar och bilder som kan hjälpa till att sprida kunskap om tamråttan som husdjur, för det är ju faktiskt srs huvuduppgift. Och jag ska redan nu börja knåpa på en bra artikel en agility med massor av bilder.

Tack för dina åsikter!

Terato
0

Vilken bra idé med uppfödarpresentation! :) Kanske kan ingå när man reggar sin uppfödning att svara på några korta frågor om sig själv?

teratos.r8or.se

Tezzlan
0

Tack Terator det värmer. Det som är synd att folk förstorar upp så mycket negativt. Ändringar och förbättringar kan ALLTID göras men man måste hjälpas åt. Här i GBG försöker jag att få me mina råttköpare på utställningar så att vi kan lära känna varandra bättre. Det är väl mycket dom stunderna jag tycker är som roligast. Först och främst är det mina älskade husdjur sen kommer faktiskt det underbara råttfolket. Sen är det jätteroligt att få vara med istyrelsen och jobba för en förening och syfte som man brinner för.

Tezzlan
0

#27 Jag missade helt det inlägget… förlåt.

Själnklart får du bidra med allt möjligt vi är alltid glada över all hjälp vi kan få. En positiv sak är att det inte är så myckey tjafs längre. Detta har gjort att Styrelsen faktiskt haft möjlighet att diskutera förbättringar för föreningen :D som tex ny hemsida och stamboken.

Vi har en plan för stamboken. Så förhoppningsvis kommer detta att vara klart innan årets slut. Kan inte lova något men håll utkick ;)

#30 När man ansöker för att registrera sin uppfödning så gör man ju också ett uppfödarprov som man måste klara för att bli uppfödare. I den delen kanske man kan klämma in några presentationsfrågor?

Terato
0

Gud vad underbart att det dragits ner på tjafset! Tycker faktiskt mig känna av det över huvudtaget att det är på väg åt rätt håll.

Ja, det vore jättesmart! Jag har ett förslag på en mkt viktig fråga. "Vad anser du är ett bra temperament." Det är den viktigaste frågan jag vill ställa till uppfödare. Men då får de förstås försöka sammanfatta det lite kort. :P

Nu blev jag ännu mer sugen att engagera mig efter ditt svar! :)

teratos.r8or.se

Tezzlan
0

Ja det är jätteskönt att slippa tjafset och iställer få lite feedback ifrån medlemmar och ickemedlemmar.

Du får jättegärna vara med och göra SRS bättre! Helst hade jag velat att ett gäng medlemmar hjälper styrelsen med hemsidan. Där behövs som sagt nya bilder, texter och annat smått och gott. MAn kan ju ha en spalt i HR eller på hemsidan som heter fråga uppfödarna eller nått :P Där man kan ställa frågor. MAn kan ju göra så med styrelsen också. Det finns massor av roliga grejor som vi skulle kunna göra men som sagt vi behöver hjälp av fler. Det är svårt att få saker gjort snabbt när man inte är så många som är engagerade och det finns så mycket att göra.

Vill man skicka frågor eller funderingar kan man maila till styrelsen, bidra med bilder, artiklar, knep&knåp till HR kan man skicka iväg ett mail.

Anvariel
0

#29 Ja men det låter ju som en mycket bra plan! Och ja, jag förstår att ni inte kan tvinga uppfödare att göra hemsidor. :) Men det ger inte alls att bra intryck med enbart 10 uppfödare och nästan inga går att kontakta via nätet. Om jag bara undrar lite var det finns uppfödare och om de råkar ha några kullar så ringer jag inte. Verkligen inte. Det ska mycket till innan jag lyfter upp luren faktiskt. Och den mesta kommunikationen går via internet idag. Är man som uppfödare inte villig att ha en hemsida så går man miste om mycket. För mig åtminstone så känns det mer seriöst med en uppfödare som har en bra hemsida. Naturligtvis behöver det inte vara så, men en hemsida med blinkande saker som flyger över halva skärmen men ingen egentligen info, tja, jag tål personligen inte sådant och skulle nog söka mig efter en annan uppfödare på studs. Men jag vet, det är precis samma problem med hunduppfödare - och de har ju trots allt en större budget och borde t.o.m. kunna betala någon för att göra en hemsida åt dem.

Stamboken! =) Jätteskoj! Kommer den att vara tillgänglig för icke-SRS-medlemmar eller bara medlemmar? Ska man kunna logga in på sidan då och söka är det det som är tanken? Skoj! Ni kommer att ha någon databas antar jag. Trevligt. Jag är lite av en databasnisse. Inte så där superbra, men vad tusan jag undervisar i databaser på universitetet så något kan jag säkert, ha ha. :)

Tjafs är det bra om det finns mindre av ja. Jag har själv mycket svårt med sådant och får "tyvärr" inte så mycket träning i att stå ut med det heller då mina kompisar är likasinnade.

#28 Bra sagt!! Många förening är nog lite för självkritiska och känner sig underlägsna på något sätt. Då blir det lätt en stel stämmning. Men om man tar det lite lugn och gör det hela lite mysigt och trevligt så är man ju inte en sämre förening för det! Tvärtom! :) Det är jättemysigt med föreningar där folk tar emot en med öppna armar fastän de inte känner en, placerar ner en på en filt och spontanbjuder på hembakta bullar. :) Spontanitet överhuvudtaget är trevligt.

Terato
0

Jag är sugen på att hjälpa till med hemsidan faktiskt. Vet dock inte hur man gör! :P Men man kanske skulle höra med hemsideansvarige..

Man får komma ihåg att uppfödarna sållar en hel del köpare genom att enbart ha telefonkontakt också. Det är ju hur som helst upp till dem hur de väljer att göra. Uppfödare är ju också privatpersoner! Men jag uppskattar också hemsidor.

Ja, det jag menar är att man ska fokusera på allt roligt man kan göra istället för allt som inte görs. Och att inte ha så hög ribba utan det ska vara roligt och lättsamt!

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Anordnar SRS vanliga träffar? utan utställning så att säga. det hade vart trevligt:)

Tezzlan
0

#35 Precis som Teratorn sa så är det upp til var om en om dom vill ha en hemsida. Jag kämpar som fasiken med min hemsida för det är massor av jobb och tid. Jag har inte ekonomin att betala någon för att göra det. Men jag är inte mindre seriös för det och kan man inte acceptera det, ja då är det som det är. Jag vill gärna kunna ha telefonkontakt med mina köpare för skulle det hända något och dom behöver ha tag på mig så vill jag att personen ska kunna ringa. Man kan inte alltid anta att alla ska bo framför datorn. 

Stamboken kommer att vara en databas endast öppen för medlemmar. Vår kassör knåpar på att få till en bra databas som vi kan ha på internet. Har du några bra förslag får du gärna maila honom kassor@rattsallskapet.se

#36 du får gärna hjälpa till med att utveckla hemsidan. Vi behöver vara ett gäng för att ordna allt som behövs. Skicka ett mail sekreterare@rattsallskapet.se med vad du vill hjälpa till med så ska löser vi det. :)

#37 Jag försökte ett år att arrangera en västråttan träff. Jag satt och skickade ut en inbjudan till alla medlemar inom områder per snigelpost. 6 medlemmar kom… Så då tappade jag sugen för att annordna träffar och sattsade på utställningarna istället.

silverorm
0

Jag funderar på att engagera vår lokala zooaffär. Stå där en dag med några av mina rådisar och göra reklam för SRS, ska fråga om de inte även kan sponsra oss till utställningar, blir ju reklam för dem oxå.. Det är ju ett enkelt sätt att nå ut till djurmänniskor…Flört

Tänkte erbjuda mig att bli friskkontollant oxå, på de utställningar här i Göteborg iallafall.Glad Hjälps vi åt, blir det ju inte så jobbigt! Meningen är ju att "råtteriet" ska vara kul!

SweGizmo
0

#39 låter ju kanon:D då får folk träffa detta underbara djur utan att dem kan köpa med sej impusivt från affären;) för dem säljer ju inte råttor där.

wintermynta
0

Jag är en av kontaktpersonerna för Gävlegruppen och vi skulle behöva sparka igång en aktivitetskomittée i gävle/dala området.
Först ut nu är Tierps mässan i oktober som man får gärna engagera sig i när det gäller reklam mm. Det är bara skicka ett pm till mig.

Anvariel
0

Nä men usch….. nu fick jag ett sånt där "vill engagera mig" anfall igen. Och jag VET ju att jag inte har tid egentligen. MEN. :) Jag kan en hel del om webdesign, databaser, design i allmänhet, teknik etc. Är utbildad civ.ing. i medieteknik och sådär. Jag agerar gärna utomstående konslut (jag är ju egentligen inte medlem i SRS än, he he)! Naturligtvis utan betalt. En gratiskonsult, he he. Tänkte mest på hemsidan om ni har funderingar på hur ni kan göra olika lösningar och sådär. Ifall ni behöver någon alltså.

KickanW
0

#42: Maila Jessica, hon har garanterat användning av dig!

Terato
0

#41 Å, vad roligt Mia! Vi kasnke kan sparka igång något sen när du kommer hem från semestern och allt?

teratos.r8or.se

wintermynta
0

#44 JA jätte gärna. det skulle vara så roligt att starta upp en kommittee. Ordna nån kurs och utställning i gävle med omnejd.

Thirre
0

Vad glad jag blir när jag läser denna tråd nu!

Den började mindre bra med några inlägg men sedan så, då släppte det. Och att samtalen sker i engagerande, inspirerande och trevlig ton. Underbart!

Det är sådant här lilla SRS behöver, lite brainstorming. Vi är några aktiva som sitter vid datorn och denna site och om det är något som tas upp av en som inte är medlem så kan det ändå komma fram eftersom det startar processer i hjärnan på alla.

Jag håller helt med att tonen i SRS har blivit vänligare och stämningen är bättre. Mig veterligen finns det inga "inbördeskrig" eller tvister utan det råder en harmoni som inte känts av på länge. Detta gör att det blir enklare och roligare att förändra ting till det bättre inom föreningen eftersom en del tid har tidigare gått åt annat..

Angående uppfödare och dess hemsidor. Som sagt, det går inte tvinga folk till något och en del har inte tillgång till dator och internet vilket försvårar det betydligt att bygga en hemsida. Jag fick bredband i april, därav mitt flitiga användning på sistone, och äger ingen egen dator utan lånar min fars. Jag har även svårt att sitta vid en dator längre tid, vissa dagar knappt något. Men jag håller med om att det är ett ypperligt sätt att göra reklam för sig och därför jag har börjat bygga mig en egen i detta nuet. Dock skall telenummer, adress och mailadress stå som kontaktuppgifter för varje uppfödare, det går att få tag på dem om man vill. (Även "snigelpost")

Jag tycker att idén om en liten presentation om uppfödningen jämte kontaktuppgifterna är en mycket bra idé. Det ger litet extra info till köpare men jag tror dock med de som är uppfödare nu så kommer texterna bli lika varandra.

Det är tråkigt att det uppfattas som om det är en snygg utställningsråtta man beskriver på hemsidan. Dock tror jag att det är olika hur man uppfattar sidan och texten. Jag har inte tidigare dragit den parallellen, kanske det beror på att jag kom i kontakt med råttan genom närstående som hade och ställde ut i PC, att jag själv hela tiden siktat på bra petegenskaper.

Jag tror att man kan ha skrivit texterna så sterila är för att det inte skall missupfattas, att det inte skall finnas så mycket utrymme för att hitta fel och att synen hur man vill beskriva råttan har förändrats. För det har den gjort de sista åren. Om man jämför dagens utställningsprogram med ett för åtta år sedan skulle man se (endast exempel) 60 startande i PC, 30-40 startande i standard och möjligen 2-3 stycken i agility. Idag är det andra förhållanden, då kan det vara 60 i PC, 25 i standard och 15-20 i agility. Det visar att folk är mer engagerad i råttan och kontakten med den. Förut var det litet mer vikt vid snygga råttor.

Anvariel; ta och bli medlem nu! Jag tycker du verkar ha många bra tankar och ideér, dina kunskaper om djur och datorer skulle kunna vara till hjälp. Dessutom verkar du vara en idéspruta med konsten att kunna förmedla konstruktiv kritik på rätt sätt utan att uppröra.

Terato; Det är bara att komma igång! Förr var det nog enklare att bli indragen i konflikter och intriger men nu känns det lugnt på den fronten och man kan alltid som person ställa sig utanför. Man behöver inte ta ställning, så vida man inte sitter i styrelsen och måste rösta på ting, och jag har "glidit" runt någorluna anonymt hela tiden fast jag har haft så många uppdrag. Och har inte många gånger behövt ta ställning.

Sedan skall jag klaga lite.. När man som jag varit aktiv i flera år kan man tröttna på att få "dra lasset" själv hela tiden och man slutar med att försöka uppmuntra och dra igång ting om man inte får någon respons. Jag som är kontaktperson för Skaraborgsråttan kan dra igång några aktiviteter inom regionen men jag har inte fått några förfrågningar på vad som kan göras. Jag försökte med en träff en gång, efter någon hade nämnt att det hände litet här, men jag fick ingen, alltså inte någon, som visade intresse. Sedan är denna region någorlunda stor och det kan vara svårt att få folk samlade. Att skicka inbjudningar via post blir dyrt men nu finns möjligheterna med internet. Nu är antagligen dagarna för utställning i Mariestad slut men lösa planer på att flytta den till Skövde finns. Mycket bättre knytpunkt gällande tåg och buss vilket innebär fler möjligheter för andra att komma.

Sedan skall man komma ihåg att man inte behöver gå via styrelsen för att anordna enkla träffar hos någon. Man kan höra av sig till kontaktpersonen för det område man bor i och lämna sina önskemål och förslag.

Det har varit en liten "övergångsperiod" och/eller "vilande" fas för Svenska råttsällskapet de senaste åren. Några viljestarka människor har lämnat föreningen, de två senaste åren har det varit en "babyboom" då flera engagerade fick barn och med det/dem blev  det självklart mindre tid över till föreningen, någon/några har inte orkat med att göra lika mycket för föreningen som tidigare och allt detta har gjort att det blivit mindre utställningar och mässor. För det är faktiskt just nu de enda tillfällen där man kan mötas inom SRS. Möjligt att de kan ha en friskkotrollantkurs igen, det var ett par år sedan men de hålls av naturliga skäl i Stockholm och Göteborg eftersom det har varit de mest aktiva områdena. (Jag kan dock påstå att det sker mest aktivitet i götet för tillfället)

Till utställningar kommer det inte lika mycket utställare, råttor och besökare. Möjligt att just råttor och dess värld har en litet nedåtgående trend just nu.

#39 Jag vill inte försöka dämpa din energi till/för att visa råttan som husdjur och göra reklam för densamme men.. Den zoobutiken du pratar om, säljer de egna råttor? Om de gör det skulle jag tro att de inte tillåter dig att göra reklam för andra råttor eftersom det skulle kunna innebära mindre försäljning för dem. onkurrens. Man skall vara glad om man får ha infofolders om tamråttan liggandes hos dem för att människor skall kunna norpa åt sig en..

Anvariel
0

Tack Thirre! Det är alltid treligt att höra att man kan förmedla konstruktiv kritik. :)

Ja, jag har tänkt bli medlem. Mest för att stöda avelsregister. Jag tycker att det bör finnas en slags "centralorganisation" för tamråttor som kan hålla god koll på hälsa och temperament hos den svenska råttan och förhoppningsvis hinna svänga negativa trender i aveln. Det låter mycket trevligt det du säger, Thirre, att det blivit mer fokus på agility och mindre på utställning. Det låter definitivt som ett steg i rätt riktning.

Jag förstår definitivt problemet med att "tvinga" uppfödare att ha hemsida. Många är ju som sagt inte datorvana. Dock skulle jag säga att det numera är betydligt mer vanligt att man har dator än att man har en hemmatelefon t.ex. De flesta har datorer och mobiltelefon. Skulle det vara problem för någon att göra en hemsida så finns det nog alltid folk (inklusive undertecknad) som kan hjälpa till. Men det är klart, för att hålla sidan uppdaterad måste man ju vara online åtminstone någon gång ibland.

Thirre
0

Något som skulle kunna vara bra för föreningen är en Intressesajt lik denna som är kopplad till hemsidan och inte enbart den gästbok som finns nu. Där skulle man kunna diskutera allt, lägga ut protokoll för de som är medlemmar, olika listor osv. Frågan är dock hur mycket det skulle kosta, hur man skall göra med lösenord osv. för att kunna komma åt ting som enbart är till för medlemmar. En sådan community skulle även ge reklam och som ny kan man söka på sidan om den info man skulle behöva ha om råttan och uppfödare.

Jag tror att något sådant skulle ligga mycket väl i tiden, aktuellt och en bra lösning på flera "klagomål". (med det menar jag konstruktiv kritik)

Man måste komma ihåg att Srs är en liten förening och de ekonomiska medlen är inte stora. Detta begränsar många ting mycket. Att ändra texten i informationsfoldern för att sedan trycka upp nya kostar en del. Det har varit tal om att ändra loggan och det hade inneburit en summa pengar som inte finns eftersom man då måste trycka upp allt som finns med den nya, alla rosetter, prispapper och det i shoppen..

Anvariel
0

Att trycka saker är alltid dyrt. Att däremot göra saker som har med internet och datorer att göra brukar inte vara så dyrt. Ni har ju redan en hemsida, var vet jag inte men antagligen på ett betalställe eftersom ni har en *.se adress. Tror inte det är så många som köper en *.se adress för att sedan bara länka denna till en gratishemsida. Kolla upp vad ni har för stöd på hemsideservern. Har ni tillgång till PHP, MySQL etc.? För i så fall är det ju bara att slänga in ett vanligt gratis php-forum där! Det är inga som helst problem.

[Driva]
0

Jag håller med Swegizzmo om att de skulle vara bra med andra srs träffar än bara utställningar.
Själv vågar jag inte ställa ut mina råttor längre då de senaste året har mina råttor blivit allvarligt sjuka och efter de två senaste har jag haft dödsfall. Så några utställningar blir de tyvärr inte för mig längre, vilket är synd då jag tycker de är verkligt jätteskoj!

Det innebär att jag inte kommer iväg på de utställningar som görs, och jag är inte så begistrad i att sitta på en utställning hela dagen utan råttor, eller åka många mil bara för att säga hej :)

Men jag förstår Tezzlan också, men kanske kan man ha råtträffar i srs regi, där icke medlemmar också får komma. Kanske där man visar lite agility, går igenom vad en friskkontrollant gör och hur en utställninggår till. osv. Om man annonserar de på forum och på hemsidan, så kanske fler än sex stycken kommer :)

Jag skulle gärna angera mig mer, men de här året kommer jag inte ha någon tid över alls. De få helger jag kommer var hemma kommer gå åt att umgås med mina djur och min sambo :) Men nästa år så kanske…

silverorm
0

#46 He he nej, de säljer inte råttor, de anser att råttor ej hör hemma på zoo, men de säljer råttmat o prylar eftersom jag ber dem så snällt att ta in..Flört Det mesta av de djur de säljer, hamstrar, kaniner o marsvin har de fött upp själva. Söker folk råttor förklarar de sin ståndpunkt och hänvisar till mig istället.

Har känt dessa zooägare några år nu och har ett bra samarbete med dem, de har en god syn på hur djur ska skötas, är väl engagerade s a s.

Fick min idé från att jag träffade en tjej där en dag, hon stod och gjorde reklam för sig som hundinstruktör, stod där hela dagen o tjötade hund med folk, gav tips och råd. Varför inte göra samma sak om råtteriet? Zooaffären gör redan reklam för mig, varför kan de då inte få träffa råttorna oxå??Glad

O i samband med det, berätta om SRS…!

Thirre
0

Silverorm; om du vill ha sällskap kan jag åka ner till göteborg för att komponera dig. Jag har en hel del material kvar från mina föreläsningar, har varit med i föreningen ett tag nu och har haft råttor ännu längre tid.. Och jobbat i zoobutik. Har foldrar och annat som kan säljas ur shoppen då jag har hand om den som kontaktperson för Skaraborgsråttan.

Tycker sådant där är kul. Har varit på en mässa och en internationell kattutställning för att informera om råttan, Srs och även visat upp några ur min besättning. Har även haft föreläsningar om Rattus Norvegicus på gymnasienivå i just Göteborg.

Thirre
0

Klart det anordnas vanliga träffar i Srs regi om man så önskar. Men det brukar inte vara så stor upplsupning på sådana.. Jag kan anordna en i min lilla lägenhet om någon visar intresse, dock bor jag lite mitt i landet och i liten stad men med vilja så..

silverorm
0

#52 Absolut!! Vore jättekul! Hinner vi inte innan utställningen, kan vi prata om det då den 1 aug. Jag kommer sitta i frisken med Tezzlan som "övervakare".Glad Vi har nu även skickat ett ex på reklamblad som styrelsen ska godkänna och som sen då kan sättas upp lite var stans, meningen är oxå att den "mallen"ska kunna användas till fler aktiviteter. Gizmo har målat råttor och jag o min sambo har knåpat ihop texten.Glad

Thirre
0

innan utställningen kan bli för "trångt" för mig, jag har dock 40 mil tur och retur att ta mig.. Vi hörs om det på utställningen!

silverorm
0

putteliputtGlad

SweGizmo
0

Målade en del agilityråttor^^ det var kul.

cosmonita
0

Tycker absolut att det ska finnas klubbar som SRS för dem som är intresserade av sin hobby tex råttor.

Jag är själv medlem i SRS reggar mina kullar där och funderar ständigt om jag skulle skicka material till tidningen…är lat med det…hoppas att få tummen ur…

Har ställt ut också men vågar inte längre pga smittorisken.

Min erfarenhet av olika klubbar är att majoriteten fokuserar på utställningar, kommande och resultat från tidigare. Spelar ingen roll vilket djur det gäller.

Är eller har varit medlem i Svenska whippetklubben, Bullterrierklubben, Västerås burfågelförening, Bostonterrierklubben, Senska musklubben och kanske några jag glömt.

I alla klubbar har standarden varit viktig i klubben eftersom den formar grunderna för djuret i fråga. Inget fel i det. Standard och utställningar är viktigt för varje djurklubb, utan det skulle det inte finnas några kriterier för vilka djur som skulle platsa.

Problemet är att de flesta föreningar har ett begränsat antal medlemmar, begränsad ekonomi och de ska ändå (anpassat till råttan) :

• Utse en styrelse som brinner för råttan som tamdjur
  • Informera om  vad föreningen står för
  • Bestämma tamråttans standard
  • Ordna utställningar på olika håll i Sverige
  • Registrera råttor
  • Ge ut en klubbtidning
  • Ha en medlemsshop
  • OSV…

Det finns många fler uppgifter men egentligen är det viktiga att veta att en förening är inte mer än dess medlemmar. Dvs, som medlem ska man inte vänta sig en massa action om man inte själv är villig att bidra.

Förutom det ovanstående ska man hitta på intressant innehåll till medlemstidningen för att den ska var prisvärd  och rolig att läsa. Där kommer alla medlemmar in! Önska inte så mycket av tidningen om du inte själv bidrar med något.

Visst skulle detvara kul att ge tidningen sånt flöde av material att den var tvungen att vänta på nästa nummer pga platsbrist?

Ok, jag skriver i all hast mina spontana tankar…

SweGizmo
0

jag har en grej som jag tycker SRS ska ändra:) att bebisarna ska väga minst 90 gram istället för 80 g.

KickanW
0

#59: Kom ihåg det till nästa årsmöte och motionera om det! Jag håller absolut med och skulle rösta för ett sådant förslag!

Digitalis
0

Jag tror att föreningen skulle tjäna väldigt mycket på att ha ett eget webforum. Inte så mycket ett frågeforum som en mötesplats för SRS medlemmar. Kanske rentav medlemskap på forumet kan vara en av medlemsförmånerna i SRS! Det är så mycket lättare att planera och ta tag i saker om det är lätt att kommunicera om det.

//frida

ErikM
0

Det har varit en massa debatt om uppfödar-registrerings vara och icke vara. Och en del där handlar om att man som registrerad (dvs auktoriserad av SRS) inte har tillräckligt mycket för det.

Möjligen skulle två saker kunna hjälpa till här:

1) Endast råttor från SRS-uppfödare får ställas ut. (Övriga får tas med för bedömning/utlåtande. Till samma kostnad.)

2) En ordentligt samlad databas för uppfödare och aktuella kullar.(Som är obligatorisk att använda.)

Och +1 för ovan oxå. Någon form av SRS-forum vore bra. Med någon form av skillnad mellan medlem och icke dito.

SweGizmo
0

Att bara srs-uppfödare skulle få ställa ut skulle ju vara katastrof:s hehe, då kommer ju typ bara 3 utställare till gbg och resten tittar på.. :) lol.

Anvariel
0

#63 Sant. Risken med ett sådana stränga regler är att det kommer att startas upp en separat råttförening med sina utställningsdomare, etc.

ErikM
0

Nu var det inte SRS-uppfödare vi ville se ställas ut, utan SRS-uppfödda. Dvs råttor från SRS-uppfödare.

Vad detta främst gör är att stänga ute de verkliga avarterna av uppfödare och ge de som "inte vill" en bra anledning att engagera sig istället för att barrikadera sig i utmarkerna.

Digitalis
0

#62 Fast det går inte. Då har man missat poängen med standardklassen. En stor del av meningen med att ställa ut är att få ett utlåtande på råttan med hänsyn till färg, typ och temperament för t.ex. framtida avel. Hur ska man någonsin få in nytt bra blod i en linje om man inte kan få råttor utanför uppfödningen bedömd av en kunnig domare?

Vissa har till och med upplevt att råttflocken blir mycket friskare när medlemmarna inte tas med på utställning i tid och otid. Just de registrerade uppfödarna är de som ska vara extra måna om sina djurs hälsa och hålla sig hemmavid. När dessutom en stor del av dem är domare tycker man att de vore benägna att bedöma sina egna djur.

Klubb för inbördes beundrand och avund är vad utställningarna är när uppfödarna själva så gott som alltid norpar topp-placeringarna.

//frida

ErikM
0

Läsa förslaget igen?

Dels har man full möjlighet att få både Pet och Standard bedömd på samma grudner som SRS-råtta, dock utom tävlan.

Dels försvinner "klubb för inbördes beundran" om tävlande råttor kommer från fler uppfödare. I nuläget har en mämgd uppfödare ställt sig utanför SRS, bland annat för att det inte verkar vara mödan värt att vara registrerad. Och just det var en av problemställningarna i denna tråd.

Dessutom blir lämpligen barn till registrerad råtta automatiskt "SRS-råtta". Oavsett uppfödning eller privat.

Sedan tjatar du en del om friskhet både här och där. Kan du inte ta det som ett eget ämne? Du verkar ha tankar och idéer i ämnet. Dra igång en egen diskussion om detta. Och det är ett viktigt ämne, javisst.

Terato
0

Nä, jag tycker alla råttor ska få ställas.

Många av världens bästa råttor är just zooråttor. (Temperament)

Och många råttägare börjar i den änden, dvs. med zooråttor. Ett bra sätt att fånga upp alla råttägare som inte har SRS-uppfödda djur är att locka dem till utställningarna. Utan tävlingen tror jag man tappar lite av sporren att få bedömning av sina djur.

Som det är idag är den allmänna uppfattningen: Bort, bort, iväg med er nya uppfödare! Kanske inte bland uppfödarna själva men bland många av oss "duktiga råttägare". Det är nog många som inte känner sig manade att regga sin uppfödning pga. det.

Jag säger, pusha alla småuppfödare att regga sig. Så att småuppfödarna känner själva att de är värdiga att bli reggade! :D

teratos.r8or.se

ErikM
0

#68 Ja? Det är ju det jag talar för att vi ska göra, ju.

1) Zooråttor är ok att ställa upp för bedömning.

2) Barn till zooråttor är ok att bedömma för tävlan.

3) Det ökar trycket på zoo'n att skapa samarbete med riktiga uppfödare. Där de inte tvekar att tala om var råttorna kommer ifrån och rent av ser till att skicka med reg-papper.

Jag talar för att öka anledningarna att registera sina råttor (och sin uppfödning). Det är bara de som aktivt ställer sig utanför (av den ena eller andra anledningen) som drabbas. Å dessa blir vi väl gärna av med, eller?

Terato
0

#69 Jag kanske är lite korkad men jag uppfattade det som att du menar att de som inte är SRS-uppfödda inte ska att vara med och tävla i utställningarna utan bara bedömmas? Då försvinner en stor del av moroten i att ställa ut, tror jag.

Jag förstår vad du menar och du har en poäng men jag håller inte med. Jag tror inte att det kommer att leda till ökning av reggade råttor.

Så här tycker jag; Det ska krävas att råttorna reggas för att ställas ut i standard. Alltså zoouppfödda råttor som registreras ska vara ok. I pet ska det vara okej med helt oreggade råttor.

Jag vill inte bli av med någon, jag vill fånga upp! :)

Tyvärr tolkar många det som att deras zoodjur är värda mindre för att de inte är SRS-uppfödda och bara det kan göra att man rynkar på näsan och bojkottar föreningen. SRS är inte en förening som har råd att förlora sina medlemmar.

Men ta upp frågan i SRS styrelse.

teratos.r8or.se

ErikM
0

Det är en viktig punkt du tar upp där. Zoo-råttor är inte mindre värda. Löpande band-/Fabriksuppfödda råttor bör vi däremot mota som Pelle i grinden. (Sk labbråttor, oavsett om de främst är försöks- eller foderdjur.)

Det är alltså inte zoo-råttan i sig som är problemet, utan varifrån den kommer. Om den som försett zoo't med råttan inte kan stå för den genom att vara reggad (antingen som uppfödare eller som privatist) då bör denne inte stödjas genom att jämnställas med oss som ordentligt talar om vad vi sysslar med (och dessutom sysslar med någorlunda vettiga saker).

KickanW
0

Jag håller med Terato här, SRS har faktiskt inte råd att bli av med fler utställare och det är precis vad som skulle hända.

Samtidigt håller jag med ErikM om att man borde "få" något mer som registrerad uppfödare. Som det är nu finns det flera väldigt bra uppfödare som inte har som mål att bli registrerade. Det tror jag dock har att göra med andra saker också - Vissa regler som man kanske inte håller med om. Att man måste ha mål med färgen och ställa ut i standard t.ex.

Terato
0

Ja, suck, hur ska man få bort denna groteska grossistavel?

Det är en svår fråga.. Som jag måste fundera lite mer på. Men jag tror det krävs andra åtgärder än att stoppa deras råttor på utställningarna. De som köper grossistråttor är de som inte törs/kan/vill köpa råttor från registrerade råttuppfödare. Tyvärr är nog de flesta av dem ickeutställare.

Så jag tror att för att få folket att förstå att man inte behöver köpa råttor från exempelvis grossister så måste man bjuda in dem till råttvärlden. De får kontakt med uppfödarna och råttfolket på utställningarna. Och det behövs en morot för att locka dem dit.

Djuraffärerna hittar sällan någon annan att köpa råttor från än just grossister så de är ju beroende av dem. Finns inte många uppfödare som vill sälja till zoobutiker. Många råttköpare känner sig nog beroende av zoobutikerna.

Men jag frågar mig hur det kan vara möjligt att det är tillåtet med de hemska förhållandena som finns hos grossisterna. Lagstiftning i ärendet kanske vore på sin plats.

Den enda vägen som finns idag för att stoppa/minska grossistaveln tror jag är att fånga upp köparna där dom står. Det ska vara enkelt att få kontakt med uppfödare och råttfolk och kunna hitta information och seriöst avlade råttkullar. Det innebär förstås också att man måste försöka pusha småuppfödarna att regga sin uppfödning. Fler uppfödare= fler seriöst avlade råttor till salu och på fler ställen i Sverige.

Att visa att zooråttan är lika mkt värd som uppfödarråttan är ett bra sätt att locka folk. Många skäms för att de tror de har dåliga djur och vågar inte ställa ut. Nej, jag tycker man ska vinka in dem och säga "kom hit och visa upp din råtta!". När råttägarna förstår att det inte är råttorna i sig det är fel på utan industrin kanske man tänker efter en extra gång nästa gång man köper en råtta. Annars blir det lätt att man sparkar bakut eftersom man ser argumentationen mot zooråttor som en ren lögn när an sitter där med sina underbara zooisar.

teratos.r8or.se

ErikM
0

#73 "De som köper grossistråttor är de som inte törs/kan/vill köpa råttor från registrerade råttuppfödare. Tyvärr är nog de flesta av dem ickeutställare."

Med tanke på hur många uppfödare skriver sina hemsidor så förstår jag att man inte "vågar". Själv är jag i det närmaste chockad över hur dessa vågar uttrycka sig.

Nå, min egen väg är att samarbeta med just en zoo-affär, och se till att själv följa upp mina krav på standard på den.

Detta gör jag av två skäl. Det första är att jag har svårt att hålla mitt hem öppet på det vis som skulle krävas. Det andra av skäl som ovan, man ska kunna skaffa råtta utan att behöva vända ut och in på sig och bedyra hit å dit dyrt och heligt. (Ja, det är så jag tycker det ser, när folk börjar med "För att få lov att köpa…".

Nej, fram för bättre samarbete mellan uppfödare och affärer! Höj råttans status, vägra köpa fabriksfödd! Men kräv oxå att få tillgång till ordentligt uppfödda råttor.

Terato
0

Håller helt med dig!

Vad intressant! Jag tror faktiskt att det i längden kan slå ut grossisterna om det finns uppfödare som säljer till djurbutikerna. 

Många uppfödare vill ju inte sälja till zoobutik just för att de inte vill släppa ut sina linjer "fritt". Eller för att de inte vet vilka som är köpare. Och det respekterar jag.

Men jag respekterar även de som väljer att göra som du, faktiskt om jag ska vara ärlig.

Det är en avvägning man måste göra själv.

Hur ställer sig förresten SRS till detta? Är det okej att, som SRS-reggad uppfödare, sälja djur till zoobutik?

Alltså, jag ser väl förstås främst att all "handel" med djur sker via uppfödare som träffar köparna osv. Men tycker att det är ett mkt bättre alternativ att det finns seriösa zooaffärsuppfödare än att zoo:na ska hämta hem från grossister. Känns som prio ett att slå ut grossisterna.

teratos.r8or.se

KickanW
0

Jag håller inte med er om djuraffärerna. Grossister kommer det alltid finnas så länge folk köper djur i affärer. Jag tycker i stället att man alltid ska puscha människor att köpa från uppfödare - Att se djur som något man förmedlar, inte handlar med!

Terato
0

Jo, det är klart att det är bäst med uppfödarkontakt. Det vet du att jag tycker.

Men jag tror ändå att det finns en skala på sämre och bättre vägar. Jag har inte uttalat mig om vad jag tycker i frågan. Bara att det finns fler sätt att se på saken och att jag respekterar det.

Jag ser helst inte att smådjur säljs i affärer över huvudtaget. Men jag tycker det är en egen fråga i sig.

Men jag håller helt med Erik M om att det ofta är för "stor grej" att köpa av uppfödarna. Det blir inte inbjudande för många att ta kontakt, helt enkelt. SJÄLVKLART har uppfödarna själva all rätt i världen att ställa vilka krav de vill. Men de måste vara inbjudande. Annars kommer dessa köpare att söka sig till djuraffärer och grossister.

Och då menar jag inte bara inbjudande gentemot köparna utan också inbjudande gentemot nya uppfödare.

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#77 Hur är man inbjudande? vad lockar er? ska allt framgå i annonser så man slipper ställa frågor, ur kundens syn nu då?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Terato
0

För min del är det inga probem. Jag tar gärna kontakt med uppfödarna på egen hand.

Det jag menar är att om man vill locka bort folk från zoobutikerna och få dem att vända sig till uppfödarna så kanske det krävs det där lilla extra.

Att t.ex. på utställningarna kliva fram och välkomna nya besökare. Att skriva på hemsidan att man inte ska tveka att kontakta mig som uppfödare för att ställa frågor. Cosmonita är ett bra exemnpel. Hon är väldigt bemötande mot sina köpare på hemsidan tycker jag.

Men det är ju uppfödarnas eget val hur mycket de vill engagera sig. Klart sånt tar extra tid av en. Men jag tror att det fångar upp många vilsna råttägare som inte vet var de ska vända sig genom att försöka öppna upp för kontakt! :)

teratos.r8or.se

Terato
0

Och ang. att det ska framgå mycket saker i annonser, JA, det tycker jag! :D

Vill gärna se stamtavlor och info om föräldrarna och kullen osv. så att jag slipper kontakta uppfödaren om jag vet att jag inte är intresserad av kullen. Det besparar ju även uppfödaren massvis med tid.

Är man intresserad av kullen finns det ändå alltid tusen frågor kvar att ställa.

teratos.r8or.se

Digitalis
0

#67 Jag har läst igenom ditt förslag. Bästa råtta ska få BIS oavsett vart det kommer ifrån. Och tävlande råttor kan redan komma från fler uppfödare, reggad som ickereggad.

"I nuläget har en mämgd uppfödare ställt sig utanför SRS, bland annat för att det inte verkar vara mödan värt att vara registrerad."

Så som jag har uppfattat saken så har vissa uppfödare ställt sig utanför SRS för att deras erfarenhet inte har kunnat överväga de "fel" andra uppfödare har funnit i deras avelsarbete. De har inte känt att de haft frihet nog att fatta egna beslut om sina egna djur.

"Sedan tjatar du en del om friskhet både här och där. Kan du inte ta det som ett eget ämne? Du verkar ha tankar och idéer i ämnet. Dra igång en egen diskussion om detta. Och det är ett viktigt ämne, javisst."

Eftersom ordet tjatar stryker mig mothårs å det grövsta så blir det nog inga trådar i ämnet, nej. Ingen vill höra om det i alla fall för lösningen vore att hålla råttorna i ständig karantän och så kan vi ju inte ha det.

//frida

ErikM
0

Du är inte mycket för att diskutera dig fram till lösningar du inte… Kyss

Digitalis
0

#82 Jodå. När jag tror att folk tar till sig det jag säger! Tungan ute

Det enda i utställningspraxis som bör förändras är att även oreggade råttor ska få ställas ut, samt att friskkontrollen måste förbättras (vilket den troligtvis också har blivit sedan jag var på utställning sist). Hrm.. samt att alla utställningar bör läggas på is när farliga smittor dyker upp i råtthemmen.

//frida

Anvariel
0

Det jag tycker är väldigt fascinerande är att råttor är så otroligt sjuka och känsliga djur. Jag vet att det inte egentligen hör till tråden fast indirekt gör det ju det i alla fall. Man hör om råttor som dör på utställningarna, drar hem smittor (och nu pratar vi oftast förkylningar, skabb eller löss som egentligen inte borde vara någon fara att bota) etc. Hur ska man fokusera på utställning och utseende om hälsan ligger så långt efter? Är det ens någon poäng med utställningar? Det känns som att utställningarna borde ersättas med en enda stor smittospridning och de råttor som överlever får man para på. :) Nå, det där är ju såklart inte hållbart för vem skulle vilja riskera sin egna lilla gullunge på något sådant ställe. Men för ARTENS bästa skulle det nog inte vara helt dumt.

Se på råttan i vilt tillstånd. Den klarar ALLT. Den äter ALLT. Inte tusan blir den förkyld av lite drag, inte får dör den för att den springer över kutterspån, inte behöver den ha mjukt underlag för att inte få problem med fötterna. Jag förstår att det blir skillnad när man domesticerar ett djur. Så är det. Men det känns som att råttan är längre bort från sitt vilda tillstånd än många andra arter. Hundar och katter för att nu nämna några. Nu är det stor skillnad på hundraser, men ta en Siberian Husky - den kan gott vara ute dygnet runt i snöstorm utan större problem. Finns det inte något man kan göra för råttan?

Nåja, tillbaka till saken så tycker jag att man borde fokusera ENBART på hälsa och att detta skulle gå ut som en stark riktlinje från SRS. Så länge råttans hälsa är så dålig så ska man inte få rikta in sig på någonting annat. För visst finns annars risken at man väljer "den där söta" råttan i stället för den friska? Jag vet inte. Vad tror ni om det här? Är det hållbart? Vad säger SRS-folket, är det något ni skulle kunna stå bakom?

Digitalis
0

Det vore postivit om SRS kunde plocka in lite fler stadgar i fokus och verkligen fundera på hur man förverkligar dem på bästa sätt. Jag har aldrig gillat antalet omplaceringar som sker av just råttor.

Föreningens syfte är att:

• sprida information om tamråttan som husdjur bland allmänheten
  • ge ägare av tamråttor information om skötsel och vård
  • främja ett gott avelsarbete bland uppfödare av tamråttor
  • arrangera utställningar och andra aktiviteter för tamråttor och ägare av tamråttor
  • stamboksföra råttor

//frida

ErikM
0

Dags för elogé, skäller jag så ska ju bra exempel oxå premieras:

Köpa råtta av mig

Jag vill veta hur råtta/orna kommer att bo, hanteras, och foder. Jag bor lite avsides så jag kräver inte att man kommer hit om man har hittat transport hjälp. Men hit är man alltid välkommen.

Inga råttor säljes ensamma om sällskap inte kommer finnas i nye hemmet. Detta gäller inte omplacering av äldre råtta där råttan har svårt för andra råttor. Ungar flyttar inte innan 5 veckor och 80gram. Men detta kan förbi ses lite vid rätt person där transport dykt upp som annars är svårt att hitta.

Jag kör numer med köpeavtal. Riktlinjer för att hjälpa min uppfödning, men även säkerhet till köparen.

Hittad hos http://zickan.webs.com/ .

Thirre
0

Att hålla sin råtta hemma, sina råttor hemma, är att "förskona" dem från virus och bakterier men detta gör även att man får känsligare råttor eftersom de inte har en chansa tt bygga upp ett immunförsvar mot olika typer av virus. Att ha sin uppfödning eller sina gosedjur isolerade från andra hjälper således inte utan snarare stjälper om man skulle råka på något eller få med sig något hem med ny råtta.

Att råttor är känsligare än vilda råttor förklaras av texten ovan.. Vilda råttor utsätts konsant av virus, bakterier, olika smittor. Eftersom de gör det bygger de upp antikroppar mot de vanligaste och kroppen kan således ta hand om många fler smittor utan att råttan blir speciellt nedsatt.

Detta kanske är något att fundera över innan man klagar på smittor och andra saker man kan råka få vid utställningar och träffar. Man måste vara medveten om hur man "begränsar" sin råtta genom att ha dem isolerade. En tidigare reggad uppfödare hade någorlunda stängd uppfödning, dvs h*n tog inte in djur från vem som helst, ställde aldrig ut sina råttor osv., men h*n var medveten om vad detta kunde göra med råttorna. Att de antagligen skulle bli sjuka om de besökte utställning eftersom de inte var vana vid bakterier och virus. Denna uppfödare tackade även mig för att jag visade upp djur från h*n på utställningar..

Utdrag av inlägg nr. 66."Klubb för inbördes beundran och avund är vad utställningarna är när uppfödarna själva så gott som alltid norpar topp-placeringarna."

Kan jag röna någon viss avund från din sida iom detta påstående? Det är väll bra om uppfödare vinner eftersom man då kan få något sorts bevis på att deras råttor är bra? Att det går bra på utställningar kan ändock säga litet om djuren; de har det bra, får bra kost och motion, mår bra, har bra temperament och hanterlighet, hanterar en viss sorts stress på bra sätt och de är bra presenterade. I min värld skulle det vara sämre om registrerade uppfödare inte vinner något med sina djur efter digra försök.

Kan inte det tagga andra att få sina djur i samma slag som de som vinner? Och jo, jag har placerat många råttor som inte har något uppfödarnamn.. Men som uppfödare kanske man även vet vad som krävs av en råtta för att vinna?! Om man är reggad så antar jag att man är engagerad i djuret och har varit det ett tag. (har dock funnits exempel på annat)

Digitalis
0

#87 Klart jag var avundsjuk Cool Speciellt när jag upplevde det som svårt att själv få hem en sådan råtta. Uppfödare släpper inte de bästa exen långt ifrån sig. Jag vet att du har rätt och håller med om att det vore konstigt om det inte vore så. Jag återupplevde bara lite gammal bitterhet när jag skrev det där inlägget.

Och.. Nu när jag har tänkt över saken är det kanske en fördel att just tänkta avelsdjur utsätts för lite mer smittor än den typiska sällskapsråttan. Det visar hurpass deras immunförsvar funkar och resistensen förs över till bebisarna som ska flytta till främmande flockar.

//frida

Thirre
0

Tack Digitalis! Jag var rädd för att uppfattas som värsta bitterfi**an.. och bessewisser. Jag har i andra trådar gått emot strömmen och känner att jag bara gnäller idag.

Oj, oj, du får ställa dig i kö hos mig. Jag sparar så klart de djuren som passar bäst i min avel färgmässigt men de behöver inte vara de snyggaste. Men det största kravet jag har gällande de jag sparar är att jag skall a fastnat för dem på ett speciellt sätt. Men sedan har jag som första mål att föda upp sällskapsråttor med bra flockegenskaper och fick nyligen den första Grand Champion med mitt uppfödarnamn på. Däremot har råttor från min uppfödning gått bra i pet och agility vilket jag anser vara mycket positivt och jag blir gladare om någon som köpt råtta från mig vinner än jag själv.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.