Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 728 ggr
Ellenfyrkant
0

Underliga regler

Jag ska flytta till en internatskola dit man får ta med sig sina djur, dock max 2 råttor. Jag tycker att reglerna för djuren är konstiga, detta är alltså ett naturbruksgymnasium. Hunden tar jag med mig utan problem. Men det står en spalt med olika gnagardjur och på råttor står det såhär "Råttor 2st (helst honor, om det är hanar måste de komma från samma syskonkull)" Varför är det såhär !? Jag har inget problem med det men jag tycker det är konstigt. Man kan ju ha två hanar från olika kullar som är kompisar, varför skulle inte de få bo tillsammans ? Alla gnagardjur får vara max 2st utom guldhamster för den får bara vara 1 :S Men dvärghamster får vara 2, det finns säkert någon anledning tilld essa regler men jag ser dom inte. Gör ni ?
Nu ska jag visserligen bo i ett dubbelrum med en människa jag inte känner än. Men om hon inte har något emot råttor borde jag väl få ha 5 råttor om jag klarar av att ta hand om dom ? Så finns det juh dessutom enkelrum men samma regler gäller för dem.

Mvh Ellenfyrkant

Anvariel
0

Riktigt skumt! Att de har maxtak för antal djur kan jag lite förstå för det är väl risk för att folk annars dyker upp med sina 20 råttor och säger "här är jag!". Men bara två är lite. Och sen, varför helst honor? Och varför ska hanarna vara från samma kull? Lustigt. Skulle verkligen vara roligt att höra deras motivering! Fråga dom gärna, och säg till här vad det sa. Jag blev jättenyfiken. :)

Ellenfyrkant
0

#1 Ska jag verkligen fråga dom när jag börjar på skolan. Är nyfiken jag med eftersom jag tycker det låter så konstigt. Men de har väl säkert någon bra motivering.

Mvh Ellenfyrkant

hus-musen
0

de kanske tänker på lukten angående råttorna, jag skulle inte uppskatta att dela rum med någon som har många råttor men kanske inte bästa hygienen. Honor brukar ju lukta mindre.
men varför hanar ska vara bröder vet jag inte, de låter ju bara korkat.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Klassiskt symtom på hur lite dom vet på skolan… Ta all djurundervisning med en nypa salt… dom har redan visat att dom inte är kunniga.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

eloize
0

otroligt tråkigt att höra detta ang en naturbruksskola…. men även jag råkade ut för detta tyvärr då jag fick höra liknande när jag började på en naturbruksskola och skulle ha med mej mina djur….

gick inte riktigt som jag tänkt mej… så det blev ca 6mån på internatet sen flyttade jag med "alla" mina djur till en lägenhet istället..

men ja som du säkert redan förstår och som folk redan sagt bör du faktiskt ta deras utbildning ang smådjur med en nypa  salt och ifrågasätta massor som du tycker låter fel!

Serena
0

Självklart ska du fråga om varför reglerna är såna.

Mycket märkligt..

pjar
0

Är det lillerud du ska börja på?
Jag har gått där i tre år, fast nu var det ju två år sen jag gick där men men.
Reglerna för smådjur är lite knepiga pga att internatföreståndaren hatar smådjur, men det är inga problem att ha 5 råttor, det är ju endå bara en bur. Vi hade ganska många olika sorters djur i elevhemmet jag bodde i, och en tjej hade 4 råttor, så det är inga problem ska du se!

I vilket elevhem ska ni bo i? Det finns bara några få som man får ha djur i.

Kan tillägga att skolan är bra, och jag tycker personligen att de tar han om sina djur (de driver Mariebergsskogen i karlstad), och såklart är de ju inte perfekta.

Om din rumskompis klagar på råttor får hon väl flytta? Det finns massa djur-nördar som älskar smådjur där så det är lugnan ska du se!

Elshira
0

Tycker det verkar vara en kontig regel att killar måste komma från samma kull… Hade jag itne haft det hade jag nog bara ljugit om det… xD

Hakuna matata!

Ellenfyrkant
0

#7 Ja visst är det Lillerud !
Jag vet inte än vilket av elevhemmen jag ska bo i. Men jag har anmält att jag ska ta hunden med mig så djurtillåtet är det !
Det låter ju väldigt konstigt om det enda skälet vore för att internatföreståndaren ogillar smådjur, tycker hon minst om guldhamstrar då eller, eftersom de måste vara ensamma enligt reglerna ? Hon som bestämt reglerna heter tydligen Pia och är ansvarig för Lillskogen i Mariebergsskogen. Är det samma person som bestämt smådjursreglerna tidigare ?
De säger alltså inte till om jag har ex. 5 råttor med mig ? Det jag är rädd för att det är just det de tänker göra, säga till mig att de inte får vara där så jag tvingas sälja. Det kan ju ha förändrats sedan du gick där men det var ändå inte så länge sedan om man ser regelmässigt, de konstiga reglerna verkar ju hålla i sig.
Men tack för ditt svar ! Känns bra att någon som gått där kan berätta om de knepiga reglerna.

Mvh Ellenfyrkant

SweGizmo
0

Öh?? att dem bara vill att man ska ha 2 kan jag med viss del förstå, dem vill inte att folk ska komma och ta med hur många djur som helst. sedan ju fler det är i huren ju lättare och fortare börjar det lukta. Men det där med att helt inte hanar o dem måste vara från samma kull?? hallå lixom vad fan vad det där:s?

Min blogg: SweGizmo.se

Anvariel
0

#9 Guldhamstrar SKA hållas ensamma enligt svensk lag så där är det väl inget konstigt. Men annars tycker jag det är lite lustiga regler. I och för sig vet jag hur studenthem brukar se ut efter ett tag även UTAN djur så jag kan ha en viss sympati för att man inte vill blanda in djur i det hela. :) Bodde i studentkorridor i fem år och det kastades ut spisar, datorer, microvågsugnar, sopkärrar, etc. ut från balkongerna på högsta våningen när det var fest. Inte för att detta nu behöver spegla alla studentboenden men var jag vet så är det ofta ganska sunkigt (fast ibland på ett TREVLIGT sätt! :)) på ett studenthem. Men då borde de och andra sidan inte tillåta några djur. Fast det är i och för sig konstigt på ett sådant naturvårdsställe… äh, jag vet inte. PRATA med dem är mitt förslag. VI behöver ju inte sitta här och gissa varför det är som det är, de är väl öppna för samtal förstår jag.

Ellenfyrkant
0

#10 Men 2 råttor är ju ganska lite och om ingen störs av lukten borde de väl åtminstone sätta gränsen på 4 eller något.

#11 Man kan väl få ha flera guldhamstrar trots att de ska hållas ensamma ? Sen är det städkoll varje vecka och man blir hemskickad om man blir påkommen med alkohol så ordning och reda har jag svårt att tänka mig att det inte är.

Mvh Ellenfyrkant

myismyname
0

#12 Guldhamstrar tål inte varandra och bråkar som bara den, så att sätta dem tillsammans är väl inte den bästa idén. ^^ Det finns dock undantag där guldhamstrar tål varandra, men det är som sagt undantag och inte alls vanligt.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Serena
0

#13 Man kan ju ha två guldhamstrar men i olika burar exempelvis.

Nåja, jag har ingen aning om varför dessa tak är satta så lågt, eller om man kan få dispens eller så..

Ellenfyrkant
0

#14 Det var precis det jag menade. Att man borde väl kunna få ha fler gulshamstrar men i olika burar om de är ensamdjur.

Mvh Ellenfyrkant

Anvariel
0

#12 Aha, ja jo det är ju för gymnasieelever så lite koll har de ju förhoppningsvis. Jag bodde ju i studentkorridor som universitetsstudent och det är ju lite annorlunda.

Hur stora är rummen, kan det ha nåt med det att göra? Tänkte att det kanske inte ryms in hur mycket djur som helst. :D

Ellenfyrkant
0

#16 Det är små rum. Och i och med att de bara "tillåter" en guldhamster men två av de arter som går ihop kan jag tänka mig att de vill att man ska hålla sig till en bur. Men då spelar det ju inte någon roll om jag har en voljär till två råttor eller fem råttor. De kan ju i sånt fall i stället skriva att tänk på att utrymmet är litet och kanske ha en gräns på 10 gnagardjur tyyp, så ingen kommer med en stor uppfödning för det förstår man ju, men maxgräns 2 gnagare per art ? Då kan jag ju ta med 2 råttor, 2 kaniner, 1 guldhamster, 2 gerbiler och 2 dvärghamdtrar för då håller jag mig fortfarande till reglerna. Precis som om det vore bättre än att ha 5 råttor i en bur.

Mvh Ellenfyrkant

pjar
0

Okej.
Pia gillar djur, hon är lärare, Ulf heter internatföreståndaren och han vill att det ska vara så lite djur där som möjligt.
Nej jag tror inte de kommer säga nått, vad ska de göra? Det är ju endå en bur. De införde de reglerna när vi gick i tvåan.
Men förrutom de knepiga reglerna (som du kan strunta i) så är det en bra skola och du kommer säkert få de bra!

Ellenfyrkant
0

#18 Jag är alldelles övertygad om att jag kommer att få tre bra gymnasieår, har velat gå på Lillerud sen jag var 9 år. Glad

Mvh Ellenfyrkant