Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 774 ggr
ivanhoe81
0

hanar sökes obs ska vara ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

behöver 1 hellst 2 hanar att sätta ihop medmin lilla dumbo han är en black husky roan dumbo har jag hört

han är nog lite under 1 år gammal (de förra ägarna köpte honom i en djuraffär i september -08)

han kan vara lite svår med andra råttor som jag har hört, men de har nog försökt med äldre hanar troligen

en av orsakerna att han inte litar på andra råttor är för att för ca 1,5-2 månader sedan så misshandlade de gamla burkamraterna honom så mycket att det blev ett stort sår i nacken, det har läkt, men inte det psykiska troligtvis men som jag tror så har de försökt med fel sorts hane

men jag vill gärna försöka få ihop honom med en kompis helst 2

tar han inte emot honom så vill jag inte sitta med 2 ensamma hanar

så ifall någon har 2 råtthanar på runt 5 veckor runt årjäng i värmland kontakta gärna mig, ni får gärna hjälpa mig att sätta ihop dem med

medskickar en bild på hanen som behöver kompisar

MalinMalin
0

Har han lite sneskalle?(ser ut så på bilden)

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

ivanhoe81
0

på bilden ja men han är på väg att lägga sig ner, annars springer han så fint så när han är ute på sängen eller något

han är ganska deppad på den bilden, svårt att få en då han är lycklig (oftast då han sitter på mina axlar eller är ute på jakt efter godispåsen som han vet vart den ligger

men han är en av de underbaraste råttor som jag har träffat och vill ge honom ett lyckligt liv

ivanhoe81
0

har beslutat mig att vänta ett tag med att skaffa kompis till dumbo, börjar gå ner i depression och klarar inte ta bra beslut just då

tack för er som kontaktat mig, men just nu känner jag at inga beslut är bättre än dåliga beslut

sedan har han precis börjat slappna av i min närvaro och börjar visa sitt rätta jag för mig, vill lära känna honom ordentligt nu när både han och jag behöver sällskap

KickanW
0

Dock ökar risken att det inte går för varje dag du väntar. Råttor kan glömma råttspråket, och då kan det bli väldigt svårt.

Förlåt om jag gör det hela svårare för dig, men det kan ju vara bra att veta.

KickanW
0
Denna kommentar har tagits bort.
ivanhoe81
0

det är inte så att jag helt och hållet har slutat leta, men jag jag känner inte att jag klarar av att ta ett beslut själv just nu, försöker få lite hjälp från någon uppfödare för att få hjälp då jag inte känner att jag klarar av att ta beslutet helt själv

men jag försöker fortfarande få hjälp men inte i samma utsträckning

MangoMelon
0

Menar inget illa med mitt inlägg nu, hoppas inte du tolkar det så heller :)

Jag förstår inte varför ens vänta en dag mer än nödvändigt? Förstår att man kan ha det stressigt i livet vissa perioder eller annars vara nere eller deppad, men råttan ska inte behöva lida för det.. Vad jag har läst och sett här älskar du din råtta, och är väldigt mån om att han har det bra. Det är härligt att se, och jag tror att han älskar dig tillbaka minst lika mycket. Men även om ni har varandra kan det inte ersätta det som en artkompis gör.. Därför tycker jag inte att du ska vänta längre, utan leta åt honom en ny kompis innnan det är för sent. Ju längre råttor sitter ensamma desto större är risken att de glömmer råttspråket, och med hanar i den där åldern kan det betyda att din Dumbo blir ensamråtta bara för att du inte kunnat ta beslut :/

Sen kanske det känns lättare att knyta banden med din råtta när han inte har ne burkompis som vill ha sin del av uppmärksamheten. Tyckte jag läste högre upp att han har börjat söka kontakt till dig och att ni kommer varandra närmre.. Det är bra, men det är inget som han inte skulle göra även om han har en kompis. Jag tycker det låter lite egoistiskt faktist :/

Och om man ska se det från lagens sida är det faktiskt mot lagen att hålla en råtta ensam, om den inte har svårigheter att acceptera andra råttor.

Ta inte detta negativt nu, är lite trött orkar inte skriva massa smileyn och så är jag inte så bra på att utrycka mig när jag är trött..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

ivanhoe81
0

jag vet har pratat med flera uppfödare här en hade inga ungar planerade förän om ca 1/2 år den som hade ungar verkade vara oseriös (kunde inte ens färgerna på råttorna, han kallade agouti för brun-vit etc) börjar kännas hopplöst att få tag på en kompis

och jag har väldigt lätt att gå ner i depression pga den psykiska sjukdom jag har

väntar på svar från västkustens råttuppfödning de har en planerad kull ganska strax, får gå till mailen och kolla lite

jaha det var ingen lyckad parning verkade det som, känns som om jag snart ger upp för gått jag försöker och försöker så gott jag kan men jag kan inte åka över hela sverige för att köpa unga hanar (bensinpriset är för högt för det speciellt då man har en törstig volvo 740)

jag förstår hur du tänker med egoistiskt, jag tar inte illa upp för det jag lovar har ganska mycket i skallen och tänka på snubblar snart på min egna skugga så ute ur gängorna är jag på väg att bli, skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig med ihopsättning då jag inte riktigt vet hur deras kroppspråk är eller någonting, försöker läsa till mig allt jag hittar men när man knappt orkar hålla ögonen öppna så har jag det extra svårt, det är inte så att jag slutat helt att leta utan jag letar mest på uppfödare som ev kan komma och hjälpa mig att sätta ihop eller visa mig hur man gör

MangoMelon
0

#9 Det är bra och starkt gjort att du förklarar och berättar hur din situation är. Även om djuren inte ska behöva lida eller ens sättas i andra hand pga egen sjukdom, så hjälper en förklaring till att förstå.

Var någonstans bor du? Jag är på kommande till stockholm om några veckor och kan då ev. ta med mig en hane till din din Dumbo. Om du bor nära de platser jag ska besöka kan jag ev. hjälpa dig med introducering,

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

ivanhoe81
0

jag bor i värmland vid norska gränsen

som sagt jag vill dumbo allt väl och jag pratar med uppfödare men antagligen så bor de flesta för långt bort och som sagt jag har kännt mig ganske nere men jag pysslar om djuren och gör allt jag kan och orkar för att de ska må bra de är prio 1 för mig

men just nu så ligger jag och sover säg ca 14 timmar om dygnet (men är vaken emellanåt och kollar till djuren så att de har det bra etc)

jag är som sagt ny inom råttor men jag föll för lilla dumbo och han verkligen skulle med mig hem (enligt honom själv)
han klängde sig fast vid mig och vägrade nästan släppa förän vi var vid bilen då kunde vi stoppa ner honom i transportburen

Ellenfyrkant
0

Vet att Årgäng ligger en bit härifrån Karlstad området. Men i Forshaga finns en kull för tillfället, även i Arvika. Det finns information om de båda på blocket.se, sök gnagare i värmland. lycka till !

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

oki, men jag har försökt nu med några utan att lyckats

det går såpass bra att han putsar dem men så fort någon har närmat sig hans nos så har det blivit helt tvärt om och han har försökt att hugga dem etc, har försökt med sammanlagt 4 råttor utan resultat

han litar inte på dem så han får leva som ensamråtta just nu (med den andra buren bredvid sig så att de kan prata med varandra)

Ellenfyrkant
0

#13 Tråkigt att det inte funkar. Råttor kan ju börja bråka när de träffas första gången men sedan efter en tid bli väönner då de gjort upp med rang och så. Men är det på blodigt allvar blir det bäst för alla att låta honom vara ensamråtta.

Mvh Ellenfyrkant