Råttorna ute? Nej
Jag vill såååå gärna ha mina råttor ute, men jag har inget att sätta för alla gömställen där dom kan gömma sig, som bakom buren, under sängen osvosv. Hur ska jag göra ? Jag vill ju ha dom ute men de är ju inte kul när de gömmer sig då blir de ju aldrig vana, och de är väl inge bra att ha dom ute så dom får gömma sig ?
Även om man inte vill ha dem ute för att de skulle kunna gömma sig, vill man kanske inte att de ska vara i sängen eller så.
Mina råttor har börjat hoppa upp i sängen och på soffan, tar sig då även upp på skrivbordet och i papperskorgen och IN I DATORN!! Där får de inte vara!
Och jag har sånt röj med att springa och bära bort dem hela tiden!
Så om du får tips på något mottager jag det gärna med!
^^

Börja med att ha de ute på sängen och se till att de inte hoppar ner! Vi hade våra i soffan till att börja med, det gick jättebra.

dom måste ju ha gömställen att gömma sig på? så dom vänjer sig att vara ute,
mina va í början jätte rädda, å gömde sig under tvbordet hela tiden.
de får gå i sin egen takt, å nu har dom börjat gå omkring över hela rummet
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Mina var aldrig så jätterädda, det räckte med att de kunde krypa bakom en kudde eller springa under min tröja för att känna trygghet.

fel ord nog… jätte rädda kan jag nog inte påstå att de var..
men lite smått nervösa lixom, ville inte springa fritt på öppet golv

Fritt på öppet golv vill mina fortfarande inte springa. Tror att det ligger i generna, stora öppna ytor är inte så bra för små djur.

2 av mina (De äldsta) springer öppet på golvet utan problem

Det är ju bra :)

Mina små rackare tar sig också in i datornutrustningen om jag låter dem springa på skrivbordet. Måste ha låtit ganska roligt här för en månad sedan:
"COCO!! Kom ut ur printern!!!"
Men mina är (tyvärr) inte alls försiktiga så de håller ner (och upp) från sängen, nattduksbordet, klättrar upp för värmeledningarna ända upp i taken, etc. Men de verkar ge med sig efter ett tag om de fått undersöka det mesta. Men jag är nog illa rädd för att Coco den lille jäveln har gnagat sig ett hål så hon slipper in i sängen… det låter så när hon springer där.. hmm.. måste undersökas.
Nu har jag börjat ha den i soffan ibland när jag tittar på tv. Det går bra hittills, men det är bara en tidsfråga innan de kommer på hur man hoppas ner.

Mina var också försiktiga i början men nu är de helgalna!
Klättrar i gardiner för att komma upp i fönstret, klarar att ta sig högst upp på bokhyllan och hoppar från burtaket upp på garderoben bara för att nämna några saker…
Det är helt underbart att se dem få utlopp för all energi och kreativitet. Bor i en etta som jag råttsäkrat genom att tejpa för alla eluttag. Den enda sladd som får sitta i är sladden till datorn och den har jag stenkoll på när de är lösa. De har dock aldrig försökt att gnaga på den. En annan sak som är viktig att se till är att de inte kan ta sig upp på spisen om man lagar mat samtidigt som de är lösa!
Har funderat på att köpa en sån där hage med tak på som man kan ha dem i de stunder som man inte har full koll på dem men de är så himla dyra!

mina har aldrig varit försiktiga alls
mina är någorlunda tränade säger jag åt dem att gå ifrån något så gör de det.
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svaren men vill ha mer svar på vad JAG ska göra, ska jag skita i om de gömmer sig ? Kommer de komma fram sen ? Och när dom ska in i buren blir de ju jobbigt att försöka få fram dom därifrån.

Jag tror att de kommer att sluta gömma sig efter ett tag. Det är nog bara en vanesak. Jag tror det är i princip omöjligt att sätta något för alla ställen de kan gömma sig på. I så fall får man släppa dem i ett helt tomt rum. Koncentrera dig på att täcka för ställen där du absolut inte kan få tag i dem om de kryper in.
Visst kan de vara jobbigt att få fram dem ur gömställena men jag tro som sagt att de går över efter ett tag.
Lycka till!
#13 ok tack :)

Låt dem springa på en liten yta först innan du släpper ner dem på golvet. dåå ser du hur de reagerar. Det spelar ingen roll om de är supertama, de kommer iaf springa under sängar o soffor o på svår åtkomliga ställen, skillnaden är att de kommer fram om man lockar på dem.
Qui dormit, non peccat
#15 okej som vad för yta ? Typ ett bord eller ? Och asså de är ju inga ställen de kan direkt gömma sig men de är ju under sängen, och bakom buren. Men de kan ju va lite svårt att få tag på dom ändå kanske.
#16 toalätten brukar funka fint om du inte har ett duschskåp där de kommer under. Annars har jag mina på soffan, sängen, bordet, vågar inte ha dem lösa på golvet, det finns så många ställen de kan komma genom här :/ Jag har bara en råtta som hoppar ner, o han har inte varit här från bebis..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jag säger bara en sak; Råttsäkra!
Älskar mina stora små vänner..

Jag har mina pojkar i soffan, där har dom alltid fått vara, men jag kan inte göra allt annat råttsäkert då vi har en lägenhet som är 100 år gammal med trägolv där det är stora hål för vattenrör och listermed glipor i pga att trägolvet rört på sig. Sen misstänker jag att det finns trevliga hål i skafferiet at gömma sig i.särför har jag dom på axeln när jag går runt och dom får vara på bord, i sängen och på köksbänken..
Men när dom blir större så ska jag ha dom ute på golvet i sele först, så jag vet hur dom rör sig, innan dom får vara lösa. Fördelen är väl att alla lister är 40 cm höga vid golven så uttagen är där uppe oftast, med undantag för alla skarvsladdar.
Hoppas du hittar något som funkar för dig :)
Precis samma sak här , jag kan inte heller göra råttsäkert men en av flickorna har redan hunnit rymma utanför min stuga och stått på trppan vid dörren för att jag ska öppna så hon får ju springa fritt som hon vill men hon har inte gått ut igen bara stannat inne:p dom andra vet jag inte om dom sticker, men man får ju hålla kolla på dom :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
jag har en djursoffa i vardagsrummet och en till mig. både är täckta med ikeas billiga baby blå fleace. och sedan ett vitt lakan över det för syn skull. kisset tränger inte så lätt igenom fleacet.
Och där stannar nästan alla mina råttor om de sätts där. Då har de ändå möjligheten att få över till andra soffan, bord, fönster och sin egen bur.
Har en grabb som först ska ut hela tiden. När han sedan är ute så hoppar han direkt ned på golvet. Undersöker lite. Sedan går han ifrån ett rum till ett annat, klättrar in i buren och lägger sig att sova.
Sedan en tjej som aldri kan vara stilla. hon springer över allt. rätt liten så det är lite småjobbigt. Men hon går alltid tillbaka till buren när hon tröttnat.
Jag har också springor in bakom byrå, inget som täcker under säng och soffa, lätt att klättra upp på ting osv. men de gör inte så mycket. när de väl vant sig så kommer de när de är klara.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag hade gärna haft råttorna i vardagsrummet så de skullekunna gå in och ut ur buren som de vill, men det går inte sambon med på ^^ Jag jobbar på det dock, den ska dit så småningom :P