Snart är hon här!
Åh vad väntan kan vara lång ibland. idag fick jag ett mail att det får bli jag som får dela mitt liv med denna underbart söta lilla tjeja. I början av augusti kommer hon hem hit och jag är så lycklig! Jag vet att det finns en tråd med namnförslag men vad tror ni om Tingeling? har ni några förslag vad en sådan skönhet som denna skulle passa att heta?
Det är en blue dumbo hona som kommer ifrån Malinmalin (r8ttor). Kortet som medföljer är även det taget av Malin med tanke på copywrite och så.
Jag är så glad!!! Hon måste vara den finaste lilla tjejen som fötts på denna jord! Jag ska få dela mitt liv med henne. Jag svävar på små moln. Lyckan är gjord!

Åhh vad söt!! Jag ska också få en liten blå tjej från den kullen!
Min lilla tös ska heta Mio! Längtar!

Jag ska också ha en liten tjej från den kullen! =) Min ska (kanske) heta Saphira.

Men vad spännande! #1 #2 är det blue eller blue hooded? Vad roligt att veta vart hennes syskon tar vägen. När får ni hem era småttingar?

Jag ska få en liten blue! Vet inte exakt när det blir men i början av augusti.

Jag får också en liten blue (ej hooded)! Också i början av augusti. Är det någon av er som jag ska samhämta med förresten? :) Bor i Norrköping.
sötboll^^
Min blogg: SweGizmo.se

#5 ja, du kommer få äran att hämta hem min lilla tjej! Samt lite möss
Väljer att inte skriva namn men den andra tjejen ska nog ha tre pojkar tror jag.
Ganksa många djur blir det… Ska du ta hem fler själv?
Jag har transportburar och så om det behövs, vet inte än hur allt ser ut men det finns om det behövs!

#7 Hon ordnar med sådant, så burar behövs inte. Resan blir ju inte så lång heller. Jag hoppas på att få ett X2000-tåg (om det nu blir jag som åker… på något sätt känns det inte 100% utrett än…) och då tar det under 3 timmar. Jag ska ta en liten tjej. En ynka liten. :D Blir lagom sugen att grabba halva kullen dock, de är så otroligt söta!!

Grattis till er alla! Förstår att ni må vara överlyckliga!
Vackrare än små blå får man ju leta efter.. hehe

#9 Tack!
#8 Ok, vad bra med burar! Oj, jag var säker på att du skulle åka, på vilket sätt är det oklart? Jag själv skulle jätte gärna vilja åka men har så svårt att resa då jag har hundar här hemma och måste skaffa hundvakt till hmm 3st.
Åhh! kan inte dom som vill skriva när dom får hem sin lilla och lägga ut någon bild. Det är så kul att få veta om den lilla jag ska få hem, om hennes syskon. Jag lovar att jag lägger ut bilder och berättar med stor glädje 

#10 He he… ja, lite missförstånd. Jag kan gott åka, det är inte det. Men då får ni alla (eller en av er) komma och hämta bebisarna i Norrköping för jag vill inte åka tur-retur till Linköping extra med mina lilla bebis efter att ha åkt Gtb-Nrkp. Tåget åker ju av någon märklig orsak Nrkp-Katrineholm-Gtb så det stannar ju inte i Linköping alls.
Det är grymt dyrt att åka tåg så jag tänkte vänta till dagen innan och se om jag kan få sista minuten biljetter. Det betyder att det kan hända att jag INTE kan åka just den dagen (ifall biljetterna är slut) men i så fall åker jag dagen efter eller något sådant.

#10 Har du möjlighet att ta med dig en råtta till mig med
Ska också ha en tjej från Malin. Om du har möjlighet till det så tar jag mig till Norrköping. Bara jag vet dag och tid så bokar jag. Åker i så fall buss från stockholm. Självklart betalar jag dig för besväret.

#12 Ja en mer eller mindre borde ju inte spela någon roll i sammanhanget. Norrköping är ju i alla fall lite närmare än Göteborg. :)

#13 Ja, blir en jätte skillnad med resväg. Hitta jätte smidiga och billiga resor med buss till norrköping. Tar ju bara 2½ att åka dit.. Men vet du vilken dag du kommer att åka??

#14 Nej inte ännu. Tänkte mig måndagen den 3e så får jag mig kanske lite shopping i Göteborg på förmiddagen innan jag åker hem med råttisarna. :) Men det ännu inte riktigt planerat. Ska prata med MalinMalin också innan.
PM:a mig med din e-mail är du snäll så kan vi hålla kontakt på den vägen. Smidigare så. :)

#15 verkar bara strula när jag ska skicka till dig, men här har du min e-mail alla fall Katrinlindberg_82@hotmail.com

Så då blir vi fyra som delar på resan? Katrin82, hänger du på med?
Jag kan absolut ta mig till Norrköping. Det är inga problem! Jag känner den andra tjejen som också bor i Linköping så jag kan ta hennes bäbisar med mig tillbaka också. Det blir inga problem!

#17 Om jag ska med till Göteborg? Försöker ju slippa det, framför allt eftersom jag vill slippa dra med mig min son dit…inte tålamod till det. Jag har själv semester nu och börjar jobba den 3:e, så blir det efter den 2:a så blir det nog att jag får betala någon som får ta sig till Norrköping om det inte blir på kvällen. Tänkte muta någon lillesyster..hehe..
Jag vet inte vem det var jag mailade igår (fick adress från Malin), men någon alla fall :)

#18 Hon menade att dela på resan PENGAMÄSSIGT. :)
Jag jobbar också nu, har inte semester. Dock är jag doktorand och således lite fri i arbetstider och semester och sådant. Så jag kan nog åka och hämta dem. Känns lite dumt att åka på söndagen om man kan åka på en måndag då alla affärer har öppet längre. Muahaha. :D Det finns en chokladaffär i Göteborg som jag bara MÅSTE till.

#19 Ahh….virrmajja :) Självklart betalar jag för hjälpen för att få henne till Norrköping.
Det förstår jag också, hade också åkt på måndag då. Hihi, guud vad trevligt det lät med chokladaffär!!
Jag vill inte förstöra er lycka, jag missunnar er inte alls lyckan att få en råttbebis.
… Men. Ska vi verkligen ha en sån här tråd om en uppfödare som har annonsförbud på forumet?

#21 Svar ja.
#22: Min fråga var riktad till sajtvärdarna. Denna tråd hjälper ju faktiskt uppfödaren i fråga att sälja sina bebisar… Vilket den här sidan valt att inte stödja.
Och har du läst hur det blir när vi försöker få dom att lugna ner sig?
Låt dom bryta mot forumets regler tills dess att dom kan bli avstängda så blir det lugnt även på den fronten
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#23 Så det är tänkt att ni ska tiga ihjäl henne då? Nu tycker jag såhär, endera polisanmäler ni MalinMalin för att hon inte kan sköta sina råttor eller så lägger ni ner. Det är väldigt enkelt. Det här låter i mina öron som inget annat än förtal. Helt och hållet maffiafasoner det här. Att ni inte skulle tillåta en sån här tråd, som INTE är skapad av henne, är för mig helt obegripligt. Vi diskuterar ju bara våra blivande gullungar!! Det har inget med försäljning att göra, inte ens en liten baktanke om det. Kanske vi inte ens ska få nämna henne vid namn längre?
*mycket arg Anvariel muttrar vidare*
#25: Som jag förstått det är hon anmäld några gånger. Problemet är dels att hon är väldigt anonym så få kan hennes efternamn/adress och dels är lagstiftningen så väldigt konstig så det krävs ordentlig vanvård för att döma en råttuppfödare.

#24 Varför är du så dryg!?
Hur skulle jag kunna veta detta!!!! Ni får väll stänga av mig men jag har precis samma rätt som er andra att berätta om min bäbis jag ska få hem! Det med att göra reklam, ja det är precis det jag gör! Jag visar upp min fina råtta jag ska få hem precis som ni andra har rätt att göra i "Presentation av råtta" Ni menar alldså att dom som köper råttor från Malin inte får skriva om de`m någonstans på forumet, för då gör vi reklam!!? Fy faan. Ren jävla mobbing.
Det är upp till Sajtvärdarna, men då borde det finnas en regel som säger detta. Så att man vet det innan liksom utan att en sådan som allamej kan få sin dag gjord genom att tracka ner på andra så fort chansen finns.

#25 På vilken fakta grundar du ditt påstående att hon vanvårdar sina djur?
Att vara anonym är inte lika med att man vanvårdar djuren. Det finns många olika anledningar till att man väljer att vara anonym. Jag tar hand om mina djur på allra bästa sett. jag är anonym på det sättet att jag bor skyddat pga misshandel. Jag ger inte ut mitt telefonnummer eller adress av DEN anledningen. Det finns som sagt många orsaker till anonymitet, ibland självvalt, ibland ett tvång. Jag hoppas inte att din tro är att om man är anonym är det lika med vanvård!
Jag varken försvarar eller motsätter mig detta, men jag går inte på att hon skulle vanvårda sina djur pga anonymitet. Då får du komma med något bättre!
#28: Jag antar att det var mig du skrev till?
Läs mitt inlägg igen, jag påstår ingenstans att hon vanvårdar sina djur för att hon är anonym.
Jag vet, och har pratat med måånga människor, som fått hem vanvårdade djur från henne. Det har ingenting med hennes anonymitet att göra och det skrev jag heller inte. Det enda jag skrev var att det är svårt att anmäla henne just pga sin anonymitet. Om du är intresserad kan du hitta mängder med trådar där folk berättar om sina vanvårdade djur från Malin.
Det är inte utan anledning som hon fått annonsförbud på ett av Sveriges största råttforum.

Jag tycker att denna diskussion är meningslös eftersom den inte kommer att leda någon vart. Ena sidan säger en sak, den andra en annan sak och ingen har bevis. Vad gäller MalinMalin kan jag inte uttala mig eftersom jag inte ännu inte fått hem min råtta. Däremot anser jag det vara ytterst irrelevant i det här fallet. Det jag ser här på forumet är inte acceptabelt oberoende om anklagelserna är sanna eller inte. Gestapofasoner, makthysteri och mobbning hör inte hemma i en civiliserad värld. Och nu är det inte bara behandlingen MalinMalin jag pratar om. Jag lämnar därför denna diskussion och kommer att göra min egen uppfattning angående tidigare nämn uppfödare. Det är sorgligt att se att rått-Sverige är så korrupt, jag hade hoppats på bättre när jag gick med här.

#30 Mycket bra skrivet!
Det var tråkigt att denna tråd skulle bli så här. Jag tänker vara fortsatt överlycklig för min tjeja som ska komma hem. Jag reagerade mest på detta
Och har du läst hur det blir när vi försöker få dom att lugna ner sig?
Låt dom bryta mot forumets regler tills dess att dom kan bli avstängda så blir det lugnt även på den fronten
Det gjorde mig svinarg att bli påhoppad för någonting jag inte visste att jag gjort och komma med osanna påståenden så som "och har du läst hur det blir när vi försöker få dom att lugna ner sig" Jag har för **** inte sagt någonting! Om jag nu bröt mot forumets regler så ber jag om ursäkt. Den informationen finns inte med att läsa någonstans.
Denna tråd skulle handla om råttkullen som kommer hem. Inte om MalinMalin som uppfödare. Nu blev det visst så ändå och jag går ur denna diskution också då det enda jag kan säga om MalinMalin från mina erfarenheter per mail är att hon trevlig, tillmötesgående och hjälper till vid frågor som inte alls har med hennes egen uppfödning att göra. Men sedan kan jag inte yttra mig om någonting mer, för i dagsläget har jag inte mer info. Jag säger varken att någon ljuger eller talar sanning. Jag kan bara tala om mina erfarenheter.
Ni som skulle vilja ha lite kontakt, skriva någon rad om just eran blå bäbis som kommer hem kan väll pm:a istället så kanske man får ta det privat istället. Jag är i alla fall överlycklig över min fina tjej som jag ska få dela livet med framöver. Jag har tagit ett beslut och det är att ta hem bäbisen. Vad andra tycker eller säger bekommer mig inte speciellt mycket. Jag bildar min egen uppfattning och min erfarenhet av Malin är det ovan nämda.
Tack och hejdå!

# 24 Jag blir också arg på hur du formulerar dig!
"Låt dem bryta mot formuets regler till de blir avstängda"
Hur i f*n (ursäkta uttrycket) ska jag som är ganska ny här på forumet veta att jag inte får lov att prata om min nya råttbebis som jag ska köpa av Malin?!!!!
Det finns ingen information här på forumet om att detta är förbjudet! Jag respekterar allas åsikter antingen de är för eller emot Malins uppfödning och jag anser att du borde göra det också!
Så ni som klagar på den här tråden. Se till att det finns tydlig information om att man inte får visa sin glädje över att man har skaffat en bebis hos Malin. Jag vill gärna veta vad som gäller för jag har tänkt presentera mitt nytillskott här när hon kommer hem!!!

Kan inte annat än bara hålla med #31 & 32.
Gör vi ett fel och diskuterar våra blivande råttor från Malin, vore väldigt bra om detta kunde informeras. Eftersom det verkar som om vi gjort något väldigt fel…
Jag skulle inte köpa en råtta från någon jag inte han förtroende för som uppfödare, och litar på att man har råttans hälsa och välmående i fokus!
Malin har ju fött upp råttor i många år, och köpare runt om. Jag förstår inte hur man kan hålla igång sin uppfödning med antalet ungar hon säljer med bara folk som är missnöjda med sina råttor…Nej, nöjda köpare sprider sina erfarenheter vidare. Och självklart så finns det inte en enda uppfödare reggad eller inte som har 100% klockrena kullar, mindre lyckade råttor kan dyka upp hur väl kullen är planerad.
Och att Malin inte varit annat än trevlig, tillmötesgående, och svarat på alla frågor man undrar kan jag också hålla med om!!
Stealth marketing och/eller viral marketing är inte tillåtet på denna sida.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ni får hemskt gärna diskutera att ni ska få hem råttor och att de är söta. Grejen är ju den att ni arrangerar transporthjälp samt skriver ut uppfödningens hjälp. Det är helt onödigt. Räcker det inte med "Åh vad jag längtar efter min bebis <3" ? Så lämnar vi ju alla åsikter om Malins uppfödning utanför!

# 35 Det är klart att vi inte behöver nämna uppfödaren vid namn om det är det som är problemet. Men saken är ju den att vi INTE VISSTE att vi inte fick det!
Jag har inte varit involverad i något prat om transport.
Nåja nu tänker jag inte skriva i den här tråden något mer i alla fall. Ville bara få sagt att jag tyckte att Allamejs påhopp på oss (#24) var väldigt onödigt.

Jag fortsätter i denna tråden och informerar. Det kommer inte komma hem en blå dumbo tjej till mig. Jag satsade stort på många djur, både möss och råttor men inser att jag inte vill satsa så stort på någonting så säkert som detta är. Jag har gråtit idag. Detta var det som skulle göra hela min sommar, det jag såg så enormt fram emot. Jag har kollat på korten 100 ggr om dagen och verkligen sett fram emot det här. Men jag har tagit ett rätt beslut för mig. Det blir inga råttor därifrån. Jag väljer alltid att aldrig tro på rykten. Men när jag förklarar för personen ifråga och får kastat skit till mig för att jag öppet gärna vill presentera mig, komma och kolla och betalar mer än gärna för att göra det, då är det i mitt huvud något som inte stämmer. Jag vill ha en god relation och klämma lite på bäbisarna innan jag bestämmer mig. Jag vill presentera mig personligen och berätta vad för mat den kommer få, vilka kompisar, hur den kommer få sitt liv hos mig. Samtidigt vill jag ha samma respons tillbaka. Det är ett liv det handlar om. Uppfödaren har råttans bakgrund, jag dess framtid. Så det gäller åt båda hållen.
"Min" lilla blå tjej med dom fina dumboöronen får någon annan älska framöver. Jag är så ledsen att det inte blir jag, men för mig är detta det rätta.
Jag kommer söka mig på annat håll efter blå dumbo tjej, bläsad svart dumbo bäbis samt fläckiga mös. Om någon skulle ha dessa hemma så får ni mer än gärna höra av er.
jag förstod inte från början vad jag gav mig in på, men nu förstår jag det. Jag är superledsen eftersom jag hela sommaren sett fram emot detta så enormt, men jag vet att jag gjorde det rätta. Det är någon tröst iaf.
#37 Det var det rätta beslutet. Tro mig. Du vill inte chansa på en sån sak som råttor från denna uppfödare. Det är bra att varningsklockorna ringer när du märker att du inte får kontakt med uppfödaren, du får ingen nummer, ingen adress, du kan inte hälsa på, inget.
Och en person som tar 35-40 kullar i året är heller ingen uppfödare.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

# 38 tack! Jag hatar rykten men det är det som finns att gå på vilket jag har skrivit till uppfödaren. Jag säger till henne att hon gärna får bevisa motsatsen för mig men så länge det enda som finns är denna kritik så är det just det jag kan gå på. Jag kommer gärna upp och klämmer lite, berättar om mig själv och så, men när jag inte får den responsen, då inser jag att ryktena troligtvis inte är enbart rykten utan faktiskt sanna. jag skrev till henn att bevisa motsatsen, ge mig en nöjd kund, ge mig något positivt. Fick en undanflykt av aggression tillbaka, enbart. Att hon tappat frtroendet för mig för att jag valde att tro på ryktet. Men jag bad henne bevisa och väga skålen jämt. Bad om positiva erfarenheter och en chans att få bilda mig en egen uppfattning genom att träffa henne och hennes råttor. Men det var inte intressant. Därför och just därför anar jag ugglor i mossen så att säga.
Som en uppfödare skrev till mig. "ingen rök utan eld"

minflock: jag beklagar verkligen. förstår att det är jobbigt när du sett fram emot din bebis.
Ett tips är att gå in på srs hemsida och ringa nån av dom reggade uppfödarna. Oftast kan dom hänvisa vidare till seriösa uppfödare.
Jag beklagar än en gång att det gick som det gick. Förhoppningsvis hittar du en bebis hos en uppfödare du får förtroende för.
Lycka till.

Du gjorde något som många före dej inte vågat göra. Ståt upp för ärligheten! Bra gjort! Jag förstår att du är förkrossad. *tröstkram!* Men du gjorde det rätta. Som köpare måste du kunna ställa krav på din uppfödare. Personligen har jag svårt att få förtroende för en uppfödare som inte vill öppna sitt hem för intresserade och som heller inte vill berätta sitt efternamn…
Som sagt: "ingen rök utan eld"

# 39 Förstår att det är tungt. Men superbra gjort!!
Det finns många seriösa uppfödare så varför ska man då gynna dom oseriösa!?
Lycka till!! 
Blir så glad över att läsa det du skriver miniflock och jag lovar dig, så uppriktig, engagerad och noggrann du är kommer du inte få problem att hitta bebisar hos andra uppfödare!

tack allihopa! Jag har sökt mig till folk som jag får komma hem till, som jag får berätta om alla mina djur och hur dom lever här, det gör mig glad. Jag älskar mina djur så mycket och jag berättar mer än gärna om dem.
När jag inte får samma respons tillbaka. Då anar jag ugglor i mossen. Att få höra av denna uppfödare "prata med mig inte om mig" reagerar jag också på. Som köpare vill jag höra ifrån andra köpare deras tankar. Jag vill ha andras erfarenheter och tycke. inte för att prata skit om personen ifrån men för att bilda mig en så bred uppfattning om avelsdjuren som möjligt. När jag sedan pratar MED personen ifråga får jag höra att denna tappat förtroendet och detta var det bästa som kunde hända. Jag ber uppfödaren bevisa motsatsen. jag skriver att jag är öppen för all kritik bra som dålig men jag har bara fått tag på dålig. Ge mig en person som är nöjd, visa mig hur din råttor bor. Ligg inte ner som ett offer och ta emot. Öppna ditt hem, bevisa att ryktena inte är sanna. Visa upp dina fina blå bäbisar. Jag får inget svar. Då är ryktena det enda som finns och då måste jag gå på dem.
Ni har säkert hört massor. Men jag är glad för detta då jag skulle köpa in många djur. Efter att ha hört att hennes råttor bitit ihjäl burkompisar då vågade jag inte längre. Jag älskar mina egna råttor för mycket för att våga chansa.