nybliven råttägare
Jag sitter här och imorgon får jag hem min råtta. Jag har stor ångest över att göra fel. Vill inte att han ska få en dålig start.
Det är en hane, började idag fundera lite mer på hur jag skulle få den så tam som möjligt..
Jag har läst att man ska lägga sig ner på magen och hålla händerna som ett hus ovanför dom så dom kryper in och lär känna doften av sin husse/matte. Funkar det?
Jag har jättestor ångest över att namnge honom eftersom jag vet inte vad som passar honom.
Hur ska man bemöta råttan första dagen och hur ska man bete sig?
Vad ska man helst undervika?
Tack på förhand

Hur gammal är råttan du ska få hem? Är det en bebis eller en vuxen? Du vet att du inom en snar framtid ska skaffa en till hane, va? Man måste enligt lag ha två. Se diskussion i en annan tråd om detta. :) Det blev livat i den…
Själva tämjandet beror nog helt på hur råttan är. Mina två tösar var hur tama som helst när jag fick hem dem. Första dagen kan det vara bra att låta dem vara ifred så de får lugna ner sig lite och lära känna sin bur ordentligt. Annars är det nog mest att prata med dem mycket, klappa dem inne och ute ur buren, låta dem få smaka och sniffa på dina händer, etc. Du får försöka läsa av råttan. Ser den livrädd ut och sitter i ett hörn och vägrar komma fram när du kommer fram till gallret, då kanske det inte är jättebra att grabba tag i den och ta ut den för en gosestund. Men och andra sidan så är det bra att börja vänja den vid kroppskontakt så fort som möjligt. Råttor är generellt sätt lätta att få tama och de är väldigt nyfikna till sin natur.
Någon med mer råtterfarenhet än mig får gärna fylla i eller ändra på något jag sagt.