I chock! SNÄLLA HJÄLP!
För ca 1 timme försvann Maxi när hon sprang lös i lägenheten (bor i en etta, som jag trodde att jag råttsäkrat). Jag hade storgråtande letat efter henne i en timme när jag hörde ett ljud från soffan. Hade redan tagit av klädseln och vänt den uppochner men inte hittat henne. Det visade sig att hon satt fast bakom en fasthäftad vävduk som satt på den spånskiva som är själva soffryggen. Klippte sönder soffan och fick ut henne. Nu är saken den att hon verkar vara i total chock, hon reagerar inte när man tar i henne, har försökt ge henne vätska men det går inte, hon sitter i ett rör med huvudet utstickande och stirrar tomt framför och rör sig inte över huvudtaget. Finns det något jag kan göra för henne? Kommer chocken att släppa så småningom? Är det farligt att en råtta hamnar i chock? Snälla ge mig råd!!! 
Du måste hålla henne varm, är hon i shock så sänks kroppstempen till farligt låga nivåer. Stoppa henne innanför din tröja nu direkt
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Om Maxi och du inte känner varandra så bra så rekommenderar jag att du sätter in henne i sin bur, ser till att det är varmt i rummet och lägger in varmt tyg (fleece är varmt) och låter henne vara. Lägg in färskfoder också.
Att stoppa råttan i tröjan funkar kanon om det är råttor som känner förtroende för en och som man känner bra. (Det framgick inte från TS inlägg om det var så med den aktuella råttan.)

Hon är inte den gosiga typen direkt så jag tror bara jag stressar henne om jag stoppar henne innanför tröjan. Provar att lägga in en fleecepläd i buren istället. Tack för råden!!! Är det något mer jag ska tänka på?

De är i huvudsak värme och vätska du ska tänka på, en chockad råkar lätt ut flr vätskebrist.
Qui dormit, non peccat

Ok, tack för alla råd! Jag får panik när sånt här händer. Älskar mina råttor över allt annat men har inte varit råttägare mer än ett par månader så alla era råd är väldigt dyrbara för mig!
Jag tror dock att hon kommer att klara sig! Låt henne bara vara i sitt kryp in med tillgång till vatten och färsk mat.

Hon börjar röra sig lite nu, tittar sig omkring i alla fall. Håller tummarna för att hon snart mår bättre…
När min ena råtta var liten och sprang i soffan där jag satt,
stack hon ner huvudet mellan soffkuddarna. När jag reste
mig upp och kollade vart hon var var halva råttan mellan kuddarna!
Jag fick panik och började stortjuta och satte mig ner för att öka glipan mellan -kudde-råtta-kudde-
Efter det var hon i chocktillstånd och det tog ett tag innan hon började lita på mig igen. Tror hon blev rädd för mina händer när jag försökte dra ut henne därifrån (min kille räddade henne dock för jag vågade inte! Jag var rädd att hon skulle gå av eller nått).
Men efter en vecka var hon precis som vanligt igen, men stoppar inte in nosen mellan soffkuddarna någe mer ^^ hihi
Dont worry! She's alive!
Jag gissar att hon inte varit i "chock" i den vanliga bemärkelsen utan att hon "bara" blivit livrädd. Inte lättare för Maxi iofs men jag tror inte att hon blev påverkad fysiskt utan hämtar sig när hon ser att hon är trygg i sin bur.

#8 Skönt att höra att det gick bra! Fick precis Maxi att äta lite så jag hoppas hon mår bättre nu!
#9 Jag hoppas att du har rätt!!!
Jag får så dåligt samvete! Trodde att jag förutsett och eliminerat alla saker som mina råttor kunde skada sig på. Men tydligen inte…
Men hur mycket kan man skydda dem egentligen? Jag skulle ju i princip kunna tappa dem varje dag när jag lyfter dem men ändå gör jag ju det. Det är väl som med småbarn, man gör allt man kan för att skydda dem men ändå händer olyckor ibland.

#10 Det GÅR inte att eliminera allt. Inte för råttor, inte för hundar, inte för småbarn. Det GÅR bara inte. Tyvärr. Men du ska inte alls ha dåligt samvete, du har ju försökt så gått det går och det är det som räknas! Hoppas lilla tösen kryar på sig. Låter superbra att hon äter!!!!
En liknande grej hände med min Coco en av de första veckorna jag hade henne. Hon fastnade inte eller något sådant men hon blev LIVRÄDD när ringklockan på dörren ringde. Hon satt också alldeles stel och orörliga i flera timmar efteråt. Gud så orolig jag var! Men det gick om och hon fick inga men av det vad jag vet.
Idag blev min lilla Noja jätteskrämd när jag råkade smälla i gallret ordentligt när jag tvättade hyllplanen. Hon bara squeeeeeeekade och hoppade från en hög hylla ner på golvet (jag blev SÅ rädd för att hon skulle ha skadat sig men det hade hon inte) och gömde sig med besked i huset. Men idag var jag inte rädd för chock för hon rörde på sig i huset och rumstrerade om med bäddmaterialet. Hon var bara rädd, helt enkelt.