Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 637 ggr
Serena
0

Hjälp, Nytillskott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår tog Houdinis antibiotikakur slut och han fick två nya vänner. Hans nya polare är en kullbror och en pojke som är en vecka yngre men från samma ställe. Hon är trots allt en typ av uppfödare men utan prefix och vad jag förstått så är det vissa av råttorna som är zooråttor.

Men det är inte zooråttor hon avlat på, avelindividernas föräldrar var i alla fall inte från zoo,kan vara möjligt att det i tredje led är zooråttor.Och jag vet att jag skulle vänt mig till en mer erfaren uppfödare.

Min första, Houdini, har jag haft i ca. 3 veckor, hans bror som jag från början hade honom med avled tyvärr efter att jag haft honom en vecka, men det var bara 4 dagar in på en 14dagars antibiotika kur så jag väntade tills kuren var klar. Men hans kullbror jag hämtade igår är ungefär lika stor som Houdini var för 2 veckor sedan. Och den yngre råttan är ju en vecka yngre och liten som bara tusan.

Båda råttorna har även gles päls och är tunna. Är det vanligt hos oerfarna uppfödare som har många bebisar på samma gång att dom inte växer lika fort? Mamman till den yngre kullen hade dessutom rymt iväg och inte kommit tillbaka så det var bara en diande mamma på 22 ungar, det kan ju aldrig vara bra?

Lillskiten heter Ponyo nu i alla fall, har inte namn på den andra nya men jag undrar vad det bästa jag kan göra för dom är? För jag misstänker att det är näringsbrist när dom inte vuxit så mycket och har så gles päls. .

Vill så gärna att dom ska få lite hull och orka busa så mycket som Houdini. Dom busar ju, men inte så mycket som han :P

[Vet föressten inte om det är rätt grupp men flytta mig om det behövs.]

Serena
0

*putt*

Ladyinred
0

att dom är glesa i pälsen kan bero på att de altingen är dubbelrex eller att de är rexar i pälsyte. Ge dom färsk mat många gånger varje dag, bla välling o gröt med lite extra fett, för de ser rätt tunna ut i hullet. att de e så tunna och små eror nog delvis på att en hona tagit hand om fler än hon klarar men jag tror oxå att hennes råttor fått bristfällig mat eller att mamman var för liten.

Serena
0

Ja, dom är ju rexar. Mamman är rex och pappan dubbelrex.. Och tunna är dom, på den minsta syns revbenen vid inandning och det tycker jaginte om, det påverkar ju även möjligheten att bli varm och hålla värmen.. Att han är så tunn menar jag.Hennes råttor får spannmål, fruktoch grönsaker. Sen hurmycket dom hinner äta när dom är så många är ju en annan sak.

Men mat och värme är det bästa? Vi ska äta lunch strax, så får dom lite gräddstuvade grönsaker i alla fall, tidigare har serverats havregrynsgröt med nötter, det var uppskattat av alla tre :)

Tack så mycket för ditt svar!

Ladyinred
0

med tanke på föräldrarna så är ungarna dubelrex och då kommer de att se ut som de gör, tappar päls lite här och var som sen växer ut igen o så kommer de hålla på…

har råttorna inte fått protein?

Serena
0

Hon kan ha gett dom hundmat också, men det är bara det andra jag är säker på. Men det känns ändå som att hon måste göra nåt rätt med dom andra råttorna då hon har en naken (vet ej vilken av typerna) som blir två år nästa månad, av vad jag har förstått så brukar dom bara leva i 18 månader vanligtvis..?

Jag var lite lur på om det var pälsbyte, och det förstår jag kan ske lite från och till. Men kan det ha med kosten att göra också, detta med pälsen tänkte jag..?

Ladyinred
0

de är dubelrex o då ska de se ut så :) har inte med kost att göra.

Serena
0

Bra, då behöver jag inte oroa mig för det i alla fall :)

Tack så mycket för alla svar =)

Ladyinred
0

nu behöver du bara göda dom ett tag så ska du se att allt blir bra :)

Allamej
0

Ok, uppmatningsmat. Avokado, osaltat smör. Ägg med smör, bananer, fläsk med fettranden kvar ect. ect.

Som ladyinred säger så är dom dubbelrexar, jag blir dock förskräckt att du inte fick veta det av "uppfödaren"

Det är uppfödaren som har felat i denna situation, hon skulle, om en av honorna försvunnit, eller även om hon inte gjort det, matat honorna så pass bra att dom kunnat ge sina bebisar en bra start i livet.

Första tiden är jätteviktig och det är bara att hoppas att deras immunförsvar inte har tagit skada av den dåliga maten dom har blivit serverade.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Serena
0

Avokado ska inhandlas! Det tycker jag också är gott :)

Nej, hon sa enkelrex till mig. Och som jag skrev i första inlägget så skulle jag vänt mig till en erfaren uppfödare, speciellt eftersom det är mina första råttor.Men jag ska se till att råttorna får det så bra dom kan. Dom ska få en ny bur också, planerar en furet tower till dom :)

Jag tror att Columbus, den råttan som avled, kan ha blivit så pass dålig som han blev på grund av att han diat för lite. Men jag hoppas dessa två yrväder som fått namnen Dobby och Ponyo repar sig fint och lägger på sig lite både av muskler och fett ganska snart. Tog ca. en vecka att få Houdini i "bra" form, han var lite tunn när jag köpte honom.

Allamej
0

Kom ihåg att ge även resten av det jag skrev. Dom är pyttesmå, dom är magra och dom behöver all näring dom kan få.

vitaminboosta dom också, dom har inte haft det enkelt och jag gråter när jag tänker på att det fortfarande bor råttor i samma förhållanden

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Serena
0

Självklart, ägg får dom också. Däremot funderar jag lite på smöret där, går det bra med vanligt margarin som man har till bakning och matlagning?

Vitaminer är jag dålig på, dom har fått nektarin men jag ska inhandla både apelsin och jordgubbar (till både dom och mig) idag tänkte jag..

Allamej
0

Nej inget margarin. Du vill ge dom bra och ren näring inte något kemiskt sammansatt skit. Och använd osaltat smör.

Det kostar kanske runt 25 kr för ½ kilo och det är inte dyrt… Antagligen är det billigare om du bor närmare en större stad än jag :)

Bananer, äpplen, päron, allt som inte är stenfrukter, och stenfrukter kan du ge om du tar bort skal och kärna.

Grönsaker, inte bara dom vattniga som isbergssallad, gurka och tomat utan alla grönsaker. Rotsaker är bra saker

Och det är dubbelrexar du har, rex + dubbelrex ger 100% dubbelrex

Anvariel
0

Frukter är väl alltid bra. Jordgubbar, äpplen. Bananer kan du ju passa på att ge eftersom de innehåller lite mer energi än t.ex. äpplen. Tomater, gurkor, etc. Det är viktigt att se till att de får i sig näringsämnen och inte bara fett. Eftersom de är så där undernärda ska de naturligtvis ha fett också, det är inte det, men det är viktigt för dem att få mycket annat också. Proteiner, kolhydrater och inte minst vitaminer och spårämnen. Frukt är nog riktigt bra skulle jag säga. En veterinär rekommenderade mig att alltid ge vitamintillskott i råttornas vatten för att stärka immunförsvaret. Det har fungerat riktigt bra på mina råttor och nu är de inte alls lika smårinniga om nosen som de var innan.

Bra fetter borde ju vara "nötter"; solrosfrön, pumpafrön, etc. Det brukar för övrigt uppskattas av råttor. Mums! :)

Lycka till med de små liven!!!

Serena
0

Okidok, för mig har alltid smör varit smör. Har inte tänkt så mycket på tillsatserna i det.

Vi har massa grönsaker här, håller sakta men säkert på att byta ut pastan (tidigare bas i varje middag..) men just frukt är jag dålig på att äta själv, så det blir inte så mycket av det..

Ska som sagt handla idag =)

Allamej
0

Är det smör så står det smör. Om inte så heter det margarin.

wintermynta
0

När dom är så där små är det bra med frukost. Välling eller gröt med fruktpure. Lunch kan man ge vanlig blötmat med smör. Till kvällen kan dom få en liten smörgås eller fruktbit.
Fri tillgång till Torrfoder , bland gärna i lite viltfägelfrö blandning.
Ta det lugnt i början med små portioner.
Lycka till med dom små.

Serena
0

I torrfodret jag har är det alla fem sädesslag,lite mindre av bovetet, nötter, torkade bananer, papaya och havregryn.

Till frukost får dom samma som mig; havregrynsgröt med russin och honung. Till lunch brukar dom få ägg, lite av det jag äter (om det inte är kryddat med mer än salt) eller barnmat, lite morot och paprika. Till middag brukar dom få som vid lunch. Sen brukar jag bjuda på leverpastej när dom är ute med mig och eftersom jag är hemma hela dagarna nu så blir det ganska mycket utetid, soffan är deras nu =)

Men det blir ju inte mycket av allt, det skulle dom aldrig orka utan dom får lite av varje.

Är det något speciellt jag börlägga till i deras mat som det ser ut nu? Mer än ännu mer frukt och fett..?

Tack igen, till er alla. Jag vill inte annat än att dom ska må gott och ha det bra.