Ta hand om råttor
Min kompis ska passa mina råttor i en månad. Hon är inte råttvan därför ska jag skriva ett dokument om hur de ska skötas. Jag är ingen hejjare på detta så jag skulle gärna vilja ha tips på upplägg. Så hjälp välkommnas varmt ! Tack på förhand. :)
Mvh Ellenfyrkant
Skriv de du gör med dem varje dag och vad som är viktigt. De måste du ju veta ;P

Skriv också lite (och förklara muntligt) om hur de ska låta (vilket ljud som är vad) och vilka sjukdomssymptom som kan komma och han hon ska göra i så fall. Det är ju trots allt en månad och mycket kan hända på den tiden. Jag minns när jag var råttvakt första gången så tyckte jag att råttan hade sånt fasligt ljud med tänderna och visste inte riktigt om det skulle låta så. Vilket det ju ska. :) Knaster knaster, mys mys.
Berätta också om att tårvätskan och snoret blir rött i kontakt med luften för annars kan hon bli jätteskrämd om hon tror att råttorn blöder.
Skriv ner precis vad hon ska göra om råttorna blir sjuka, börjar hosta etc. Ge direktnummer till den veterinär du brukar gå till (om du nu har en stammisveterinär då vill säga) så att hon inte behöver leta reda på sådant själv.
Tja… det var väl det det.
Hänvisa henne hit vettja, så kan hon alltid ställa frågor här om hon funderar över något.
Det viktigaste annars är väl att förklara vad de behöver ha i buren samt vilken mat de ska få.