Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 588 ggr
Zolah
0

Ojoj, nybliven råttägare

har nyss blivit råttägare, fick hem mina små söta för en vecka sedan. Men jag är så orolig  att göra fel hela tiden.tänkte att jag skulle fråga er lite saker, så jag inte gör nåt fel.

Jag har nog basics of basics vetskap om dom, som att jag ska hantera dom varje dag för att dom ska bli van mig, akta att ge fet mat/salt mat/kryddig mat och liknande.

Men det finns fortfarande saker jag funderar över som jag inte har fattat om det är farligt eller ej, eller om det är normalt.

1)Torr Hundmat/kattmat ~ folk säger iafl att kattmaten ska innehålla taurin som gör råtterna sjuka, men andra säger att det finns i all kött ._.

2)Kål och liknande ~ får inte ut nån specifik info om det är dåligt eller ej

3)mina flickor brukar busa , och ibland lite hårt. För då brukar dom pipa, men det ser bara ut som hårt bus för dom biter inte varandra snarare 'tvångs tvättar'. det är väl bara bus/rang ordning och inte början på nåt allvarligt?

4)Ibland piper dom också utan att dom gör något speciellt, är det normalt?

5)vad tycker råttor om? menar , i kel väg? ska man klappa löst eller ska man som stryka lite hårdare? det är ju som inte med katter att dom spinner .-. Knastra med tänderna brukar dom göra mest när dom sover i min luva, eller myser.

6)En av råttorna gillar inte riktigt att bli plockad, hon blir spretig och vill därifrån. tips på hur man kan hantera det? andra fröken är lugn tills hon blir utagen, då vill hon undersöka och springer omkring på en (skulle nästan vilja låte henne strosa runt men det går inte där jag bor just nu, får vänta tills vi flyttar )

7) finns det nån guide om att råttsäkra sitt hem?

8) är den här sidan att lita på? tänker mest på godiset - http://rats.teskedsmamma.se/4.htm

Tja det är vad jag kan komma på just nu, som sagt jag vill ta hand om mina tjejor så bra som möjligt. kommer nog fråga mer eftersom o.o

Allamej
0

1:

I kattmat finns det dessutom tillsatt taurin så därav den skadliga mängden.

2:

Kål är bra och nyttigt :)

3:

Ja det är bus :)

4:

Med dina tjejer så är det normalt :)

5:

Man märker vad dom gillar, det är bäst att börja mjukt och klia där dom visar att det är skönt att bli kliade

6:

Den som ogillar att bli upplockad måste du jobba med men hon lär sig snabbt

7:

Ingen aning, det är väl att se till att det inte ligger några kablar framme och att det inte finns några dolda hål någonstans

8:

Vill du baka egna råttkex och så så funkar ju det :)

Om du vill ha mer utförliga svar så har du mitt nummer :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zolah
0

1# Tack Allamaj :3 kanske tar och ringer dig i morgon om jag får tid över :3 om det går bra?

1) så hundmat går bra i små mängder? vi har en blandning med grönsaker/ris/kyckling hemma som vi har åt våra hundar.

2) Bra :) hade för mig att nån sa att det var dåligt, och kunde inte hitta nånstans att hitta svar på o.o

5)  hur ser det då ut? ligger dom still och tillåter det eller ska dom knastra? o.o

hmm, tror jag väntar tills jag ringer dig haha ^^ annars lär det bara bli wall of text :3

Allamej
0

Efter kl. 12 bara :)

En del använder hundtorrisar till sina råttor men jag vet inte hur det ligger till med mjukmat… Aldrig gett mina iaf

Kål är bara nyttigt, jag får tom. mina grönsakshatare att äta det :)

Råttor är ju som katter när man gosar dom, gillar dom det så stannar dom kvar, och om inte så går dom :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

håller med allamej, finns inte mycket att tillägga.=)

Qui dormit, non peccat