Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 839 ggr
carint
0

Dåliga på att äta grönsaker!

Våra två 7 månaders killar är väldigt dåliga på att äta grönsaker. Äter majs men inte så mycket mera grönsaker. Tips?

MangoMelon
0

Häll i en skvätt matlagningsgrädde, det ska nog uppskattas :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Anvariel
0

Eller se till att inte ge så mycket annat som är gott samtidigt. Mina uppskattar inte heller grönsaker. Om jag däremot inte ger så mycket mat eller inte ger "goda" saker så äter de helt plötsligt upp det de borde. :) Lite som med småbarn det där, de äter helst godis men om man inte ger dem nåt gott så äter de upp sina potatisar och morötter.

carint
0

Ok. Men då kanske de bara äter sitt Torrfoder nån dag. Är det ingen fara?

Ska bli lite hårdare mot dem.

hus-musen
0

det är ingen fara de äter när de blir tillräckligt hungriga=)

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Har råttor tillgång till mat så svälter de inte även om inte favoritmaten serveras.

Ge dem Torrfoder i några dagar och prova sen med att ge grönsaker.

Elshira
0

De har fri tillgång på müsli här och "godis" serveras endas av mig i handen när de är lösa om kvällarna =) Då äter de mer än gärna de grönsaker och annat de får in i buren. Även ett och annat björklöv slinker ner ibland.

Hakuna matata!

Nicciz
0

Jag tar ut torrfodret när jag serverar inte så omtyckta saker. Och jag fyller aldrig på torrfodret samtidigt som dem får sin kvällsmat. Om det inte är grabbarna som ändå äter allt. :P

Inväjning på ratade saker är jag superelak. Då är det det och ingen annan mat tills jag sett att alla smakat. Sen ratas det inte längre. Dem är som småbarn. Äter det godaste först. Igår slank både maskrosblad och annat ner :P

TienMu
0

mina älskar grönsaker! de är mer fundersamma å petiga me torrfodret.

Anvariel
0

Jag fyller bara på torrfodret på morgonen. Och då ska de ha ätit upp torrfodret nästan helt så jag är säker på att de äter allt. För det gjorde de inte annars. De åt bara godsakerna och lämnade det tråkiga. Och på kvällen vill de ha färsk mat - det är lite olika vad de gillar men de äter faktiskt upp allt jag ger dem. Dock äter de upp saker i en viss ordning. Pasta och bröd först (JÄTTEGOTT!!!) sen grönsaker -  efter några timmar eller så.

Terato
0

Håller med Nicciz. Det mesta går ner med lite tålamod. Man måste vara lite elak ibland! ;)

Du kan även prova att mosa/mixa grönsakerna tillsammans med t.ex lite falukorv eller något annat gott.

Ibland tror jag att de inte äter av ren feghet också. Om det är något de aldrig smakat förut t.ex. Svamp och typ quornprodukter(som innehåller svamp) har jag sktisvårt att få i mina.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

carint
0

Idag har de fått morötter och broccoli men sedan åt vi kräftor och det blev en över så jag bröt av huvudet och la in allt ihop (huvud, klor och stjärt med skal) i buren. Vår bebis drog in det direkt in i huset. Får se i morgon bitti om de ätit några grönsaker. De brukar äta på natten.

carint
0

Igår blev det som sagt bara broccoli och morötter, nja och en kräfta men det mesta av grönsakerna var uppätna! Får nog bli bara grönsaker ett par dagar framåt så de vänjer sig.

imilija
0

mina har alltid ätit all blötmat nästan, lite petiga med vissa grönsaker.

Torrfoder åt dom INGENTING av förän jag skaffade två råttor till, blev väl plötsligt lite viktigare då konkurensen ökade :P