Okey, när ska de sluta bråka!?
Mina råttor som jag nu haft i närmare 4-5 månader vägrar sluta bråka!
Inte så att de slåss hela tiden - de gosar och leker med, men sjukt ofta ställer de sig upp på bakbenen och utmanar varann, kastar omkull varann och hoppar på varann.
är detta farligt?
man tycker att de borde rätt upp hela den där rangordningsgrejen nu?
Bör jag skilja dem åt eller ska jag låta det vara som det är?
Ingen skadas ju allvarligt…
Vad menar du med "skadas allvarligt"? :O Att ingen behöver åka till veterinär för sina skador eller att ingen av dem får sår?
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

mina råttor är likadana, har haft de äldsta sen i februari, de slåss/leker ganska ofta, ingen får sår så jag gör inget åt det
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
#1 Inga sår eller någonting.
När de varit som värst har en av dem lite kala fläckar på ryggen, vilket jag tror beror just på fighten.
#2, Okey, jag borde låta dem vara?

Att de står på bakbenen och bråttas låter helt normalt för mig. Det gör i alla fall mina tösar precis hela tiden. Och springer runt och drämmer ner varandra i golvet och svångsputsar varandra. Men de tar aldrig i hårt! Jag har aldrig sett några men av deras fighter, så det är bara en grej som irriterar mig när jag försöker titta på TV i fred. :)
Om de får sår är det mer allvarligt. Vad du ska göra då vet jag inte - det får du fråga någon mer kunnig om. Lite dräggelfläckar kan de ju få när de tvångsputsar varandra, men det ska inte vara nåt som inte går att borsta bort - tycker jag i alla fall. Men så är jag inte så van med råttor heller då dessa två är mina första. :) Men tänkte bara säga att fel, brottning och pip är helt normalt.

Mina råtter ställer sig också på bakbenen och lägger varran i underläge. Men eftersom det är min nya råtta jag fick igår tror jag det är helt normalt.

Jag skulle tro (utan att veta att det är så) att det är som när hundar busar och bråkar och rider på varandra. Det är lek blandat med maktuppgörelse. De ÄR ju flockdjur trots allt och flockdjur måste göra upp rang. Jag tycker ju inte att det borde vara några slags problem så länge det inte blir blodgjutelse eller så länge inte en råtta alltid blir jagad (så att denne aldrig får lugn och ro). Tycker lilla jag.

Man måste skilja på bus och allvar. Råttor som leker hoppar runt, jagar varandra och brottas. råttor som slåss burrar upp pälsen är stela i kroppen och i värsta fall slåss det så det blir blodutgjutelse. lite småtjafs från 4-5 månaders ålder och uppåt är inte ovanligt.
Qui dormit, non peccat

#7. Precis. Jag menar, så är det ju med hundar också. Där kan de hålla på med varandra och man tycker att det ser otroligt våldsamt ut. Sen plötsligt ser man det "på allvar" nån gång och då ser man hur olikt det egentligen är.