Dont give food? :)
Har inte hittat en sådan tråd så jag startar en här.
Vad är de för nåt man INTE ska ge råttor ? Skriv allt ni kommer på. ;P

pellets, lök, choklad.. finns massa mer men är för trött för att orka tänka
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
#1 haha okej tack ;)
Då får andra fylla på :)
saker som faktiskt är farliga är lutfisk, råa jordnötter, kärnor och skal på avokado, linfrön. sen ska man vara försiktig och inte överdriva med bönor och linser.
#3 okej tack :)
men i det stora hela så kan du ge dom allt med få undantag. det som är onyttigt för dig är onyttigt för dom, men det innebär ju inte att de inte kan få en smakbit om du känner för det. som choklad tex, det är inte som för hundar att det är livsfarligt, utan som med allt människogodis bara onyttigt.
vitlök är till och med nyttigt och jag har en som gillar hela klyftor. fast han får inte särskilt ofta…
#5 Har äst om en del råttor som gilar vitlök, chocken där ja! haha, vitök kan inte ens jag äta bara sådär ;)

jag tror dock att flera anser att kakao är giftigt för råttor likt hundar. Kakao är farligt för oss människor med om man äter ofantliga mängder och det finns fler saker som man inte bör äta mängder av.. jag tror att saffran är ett sådant exempel också.. Men, som tidigare påpekat, om man inte ger något i överdriven mängd och använder förnuft finns det inte så mycket som i mindre dos är giftigt och skadligt för råttor.
Choklad t ex, det kan mina råttor få smaka en liten bit av eftersom det är så pass liten kakaoprocent i vanlig mjölkchoklad.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

mina råttor får oxå lite choklad ibland, men väldigt små bitar..
jag radade bara upp lite saker som jag har hört att dom inte borde äta mkt av..
även fast mina får lite grann ibland
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Man ska väll inte ge dem Stenfrukter? det har jag hört att man inte ska göra.

Råa mackaroner har jag hört att man aldrig ska ge dem eftersom det sväller i magen. Så se upp för det :)
Havregryn sväller om du lägger dem i vatten. Även andra gryn. Och Torrfoder till hund. Då borde väl inget av nyss nämnda rekommenderas till råttor? :O
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Jag vet inte men mackaroner sväller ganska rejält. :P Jag ger inte det till mina råtter ialf. När jag fick mina råtter sa hon jag köpte dem av att man inte ska ge dem råa mackaroner och inte för mycket lök.
lök e ju rätt starkt och man ska ju se upp med stark mat så det har hon rätt i, inte överdriva. men har man köttbullar med lök i så är det ju ingen fara att ge det till råttorna. :)

skulle ni själva äta råa makaroner? inte är det det normala i alla fall..
om man har ett sunt förnuft, kapacitet att applicera sina egna vanor och göra bra val så borde inte matfrågan vara så svår. Tänk vad ni själva borde äta och vad ni tycker om så vet ni vad ni skall ge era råttor. Människor och råttor har inte så olika behov näringsmässigt, vad jag vet, och tarmsystemet är liknande uppbyggt.
Stenfrukter.. har jag inte hört något direkt om men jag skall inte säga att det är fel det som påstås men jag har inte märkt något här hemma.
Det finns många "myter" och påstående om vad man inte skall ge sin råtta, bäst är att använda sitt egna förnuft för att lista ut vad man skall lyssna på och gå efter. Det har påståtts att man inte skall ge råttor protein från kött, mejeriprodukter, linser och bönor, olika gryn, choklad, och en hel del annat men mina råttor har inte mått dåligt av något av det nämnda när jag har gett dem det. Som sagt, lagom mängd, sunt förnuft, medvetenhet och kunskap om kosthållning kommer man långt med.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag äter alltid råa mackaroner :) men magen ser inte så kul ut sen :///

och varje djur kan må dåligt av att få något för första gång i för stor mängd, precis som människor. Om man har köpt en råtta från en uppfödare som ger sina djur allt behöver man inte oroa sig för att trappa upp olika varianter av mat. När jag började äta kött igen efter många år som selektiv vegetarian (åt fisk och skaldjur som inte var odlade utan fångade under bra förhållande) fick jag oerhört ont i magen. Det är skillnad på att smälta kött från olika djur och fläskkött har jag svårt för än i dag medans fisk funkar fin-fint. Detta kan man tänka på.. Jag kan tänka mig att det är liknande med kryddor. Om man inte är van vid det kan magen reagera men efter ett tag bygger man upp en sorts resistens. (Inte med det sagt att man skall slänga in chilifrukter hos råttorna..)
Det min mage reagerar på ger jag inte heller till mina råttor, ganska enkelt.. Det jag borde äta, genom att ha kunskap om näringslära, brukar jag ge mina råttor. Den lära som jag tycker är vettigast att applicera på råttorna är sådan som dietister lär ut. Lite fett och mindre socker, tallriksmodellen.
de där med stenfrukter är en halv sanning. man ska ge dom köttet o plocka bort kärnorna som ska va giftiga.

#17 Ja så var det! :D Visste att det var nåt sånt :)

det finns redan massor med trådar om bra och dålig mat, sök så hittar ni!
Qui dormit, non peccat
Ang choklad (jag borde leta upp forskningartikeln jag vet, men jag orkar verkligen inte) så är de väl så att de är testat på råttor och de enda var att om hanarna fick överdriven konsumtion så fick de problem med testiklarna.
(Rätta mig gärna om jag har fel…)
Sen kan man ju alltid diskutera nyttighetsfaktorn med fett och så vidare, men de är en annan sak än att det är "farligt"

Fast det går inte att komma ifrån att fett är nödvändigt för växande djur, det är ändock bland den bästa energikällan. Sedan kan man välja vad för sorts fett man ger dem men det lär man sig om man kan näringslära.. Hellre fett än socker! Och i dagens samhälle har inte många undgått alla rapporter, artiklar och stå hej gällande fetter och kolhydrater.
Något som man kanske kan nämna, när jag ändå är inne på områden gällande stå hej om vad man skall äta, så är inte en GI-riktig kost att rekommendera till djur som växer. Jag vet en uppfödare som bestämt hävdade att GI-riktig kost var det bästa man kunde ge sina råttor, att det var det ultimata. Detta är inte sant! Nuförtiden är det många som äter enligt GI och därför känner jag att det är relevant att nämna.
Om man följer GI, lågt glykost index, är det anpassat efter vuxna människor och man skall undvika socker i de flesta former, flera olika sorters fett och snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater finns i pasta, ris, potatis, en del andra rotfrukter, socker, majs, en del andra grönsaker och frukter. (och massa annat som jag inte orkar rabbla upp) Men, denna kost rekommenderas inte av människor under 18år.
Denna "bantningsmetod" eller diet slog igenom stort och kraftigt under kort tid vilket gör att längre studier inte hanns att följa upp och göras. Nu har det kommit rapporter, sedan ett par-några år sedan, som visar på att denna kost inte är så optimal och bra som det påstods i början. Det följde vissa bristsymtom gällande olika näringskällor med dieten som inte syns i första hand men som dyker upp efter några år. Jag har inga direkta länkar eller artiklar att hänvisa till i detta ämne, har läst genom en del då och då via internet och tidningar och konsulterat med olika dietister.
Det som framkommit är att den gamla tallriksmodellen och de dietistråd som getts sedan 80-90-talet är det som är bäst för kroppen i längden. Dvs, mindre fett och helst inget vitt socker, mycket grönsaker och frukt, flera mål om dagen. Inom detta område följer kunskap om kosthållning för att kunna följa det korrekt.
Och, ett varnande finger för mig gällande GI var att det från början inte rekommenderades för människor under 18 år, dvs, människor som inte har växt klart. Detta drar jag en snabb parallell med att det då inte borde vara bra att ge råttor som är under uppväxt det. Antagligen gjordes rekommendationen för att man under sin uppväxt har ett annat näringsbehov, att kroppen och knoppen behöver vissa saker för att utväcklas korrekt. För att knyta ihop säcken, här lägger jag då in min tolkning gällande fett. Det behöver vi ha till viss del, framför allt under uppväxten.

choklad är endast onyttigt för råttor. precis som för människor. går att ge ibland alltså ^^

#22 Inte helt sant.. Som det går att läsa längre upp i inläggen. Kakao är gifitigt för framförallt hundar och en del hävdar att råttor har samma känslighet för kakao som hundar. Kakao är giftigt för människan också, i för stora mängder, men det krävs ofantliga mängder för att människan skall bli sjuk av det. Jag tror att det kan vara liknande för råttor, att de kan bli förgiftade men att det i förhållande med dem som djur behöver större mängder. En liten bit mjölkchoklad någon gång ser inte jag som giftigt då det finns så lite ren kakao i ljus choklad.
#23 vilka är de som hävdar? Jag blir så trött på att höra massa saker utan att få fakta bakom de.
Om man läser denna artikel där de har gett råttor väldigt hög dos av ämnet som är skadligt för hundar (500 mg/kg i fem- sju dagar)
Citat: At very high doses (500 mg/kg daily for 5 to 7 days) of theobromine, the ONLY effect on the rats' health that was noted was sterility in male rats due to damage to cells in the testes. No other cell populations appeared to be affected. (1). Translated, this means that even if your rat (assuming a weight of 330g) eats two entire small bars of Hershey's milk chocolate, he should be fine except for some possible effects on future fatherhood. Even pregnant rats fed high levels of cocoa powder (5 to 7.5% of their diet every day) showed no signs of toxicity, nor did their pups, although they were slightly smaller than normal. (2). In addition, in the world of research, some labs even entice rats that have lost their appetites by giving them chocolate chip cookies. "

#24 Det finns de som hävdar det och jag tänker inte lägga ut deras namn. Jag skriver att det finns de som hävdar, inte att jag hävdar.
Och enligt artikeln så kan kakao vara skadligt för råttor. Du författade ditt egna svar.
Jag har hela tiden hävdat att kakako förmodligen är skadligt i höga doser då det är det för alla. Men, vi brukar inte häva i oss den mängd kakao som behövs för att vi skall må dåligt. Inte är det många som trycker i sig x antal chokladkakor som ligger på 85% kakao eller mer eftersom man blir mättad av smaken väldigt snabbt. I artikeln ger de exempel på att råttor kan äta vanlig mjölkchoklad utan att få skador (förutom att de kan bli sterila) och det har jag hela tiden sagt att det inte borde vara fel att ge dem en liten bit av.

Sen kan man kanske diskutera om det överhuvudtaget är relevant om kakao/choklad är farligt för råttor. Det är helt klart ONÖDIGT. Vill man av någon orsak lyxa till det eller få i råttan mer fetter så är ju solrosfrön, etc. smockfulla av det. Den enda gången man vill veta om det är farligt är ju om ens råtta i misstag mumsat i sig en framliggande 70%ig chokladkaka. DÅ är det ju relevant.
#26 Well said. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus