Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1030 ggr
carint
0

Bråk eller lek?

Mina två ungdomar på 7 månader brukar brotta ned varandra på sidan och sedan smånafsa. Det är inte alltid samma råtta som brottar ner utan de gör det på varandra. Den som ligger på sidan eller rygg piper. Är det rangordnign på gång eller lek? Någon som vet?

Thirre
0

Det kan vara lite gnabb för att bestämma rangordning, låter troligt med tanke på deras ålder och att de piper. De brukar inte pipa och göra ljud ifrån sig om de busar och brottningsleker men det förekommer. Det låter dock på din beskrivning som att det inte verkar vara så farligt, eller snarare på det du inte skriver i inlägget. Om det hade varit farligt, om de var elaka mot varandra, hade du nog skrivit inlägget på annat vis.

Är de ensamma i buren? Finns det någon äldre och/eller yngre i samma flock?

Om de är två i buren och brottas när de är sju månader skulle jag tro att de fortfarande leker med varandra. Busbrottning börjar råttor med vid fyra veckors ålder ungefär för att lära sig hur man agerar som råtta och övar på något som kan ha stor betydelse för dem i framtiden. Mina pojkar på 3,5 och 4 månader busar runt för fullt fortfarande och brottas med mig. De leker även med mina händer och brottas med dem. En del råttor busar längre tid och en del känner av deras mentala pubertet vid 5-7 månader och skall då bli "vuxna" på direkten. Kan vara kul att se, från ena dagen skutta runt som en unge för att dagen efter ta avstånd från lek och sådant trams.. ;)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

Mina tösar piper när de busar/brottas. Och det är inte för att de tar i för hårt för ibland nuddar de knappt vid varandra heller. Coco är mest pipig med nu har nog Noja också beslutat sig för att det ska ingå lite pip i lekarna/brottningsmatcherna. Men det är helt klart en maktuppgörelse. Märks väldigt tydligt. Ibland är det juckande som ingår också, för att riktigt visa vem som är högst upp i rang.

Mia2007
0

Mina piper också när de busar! De är ca 14 veckor gamla.