Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2680 ggr
[SarahOhrn]
0

Råttan som husdjur

Jag har funderat länge på att skaffa en eller ett par råttor. Jag har haft djur i hela mitt liv och inom "gnagarvärlden" är det kaniner, hamstrar och har nu 5 st möss.

Men nu vill jag ha åsikter av råttägare, fördelar och nackdelar med råttan som husdjur. Honor eller hanar. Och så vidare! :)

Färger och teckningar jag verkligen fallit för på bilder är beige, black, chocolate, havana, mink, russian blue, blue, blue cinnamon, blue fawn, cinnamon, silverfawn och siames.

American berkshire, capped, hooded, variegated och
striped roan.

Jag gillar både toppörade och dumbo. Tycker dumbo är oerhört söta!! :D

Som ni ser gillar jag mååånga färger, kommer säkerligen falla för någon färg extra mycket när jag ser dom irl. Men just nu är jag som ni ser väääldigt mycket för dom blå varianterna! :) Jag gillar inte riktigt rödögda råttor, möss går bra men jag gillar svartögt! :)

Tänkte bara dela med mig lite av mina tankar. Jag vill sååå gärna ha två råttor så vi får se i höst. Funderar på att ta mig till råttutställningen i Gbg 1/8 om jag får med mig nåt sällskap. :)

allobosia
0

Det som är bra med råttor är att dom har sånna varierande personligheter.. Alla är olika.

Jag gillar hanar och honor lika mycket.. Honorna är lite mer vilda men det kan variera såklart..

Det som är dåligt med råttor är att dom inte lever så länge och det är nog det enda jag kan komma på..

OttoIsTheShit
0

Det finns ju både nackdelar och fördelar men kommer faktist nästan bara på fördelar :P har ju 4 honor och dom är ju något livliga och har världens underbaraste personligheter. Nackdelar är väl att dom ska slå, bråka hela nätterna men man vänjer sig ju oftast och då blir det ju nästan bara gulligt:P

Jag ska antagligen också gå på utställningen men känner ingen som vill gå :P så inte så kul

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

fiffiluren
0

haka inte upp dig så mycket på färgerna när du väljer råttor. Och man ska alltid ha minst två btw.

Köp från uppfödare för då har du större chans att få vad du verkligen vill ha än om du köper från djuraffär, dessutom kan du säkert få träffa mamman och kanske pappan till ungarna också :)

Men när du är hos uppfödare, be å få se alla ungarna som du funderar på, ta sedan den som du tycker allra bäst om, som du känner fungerar med dig, bälj inte en bara på grund av dess färg, det blir inte samma sak då. Sedan väljer du kompis i samm kön som du också tycker om.

Vet personligen inte hur det är att ha råttor men de jag har träffat har vrit supermysiga och alla har haft olika personligheter. Man ska heller inte haka upp sig så mycket på kön, för i allmänhet är det inte så jätestor skillnad. Honor är lite busigare än hanar och går gärna på upptäcksfärd, medan hanar är mer gostypen. Sedan finns det alltid undantag.

Utställningar kan ju vara ett kanonbra sätt att komma i kontakt med bra uppfödare. Kan ju vara bra å lära känna uppfödare lite så man känner att man kan lita på den människan, och att denne vet vad h*n håller på med.

Det finns massor med fördelar med att ha råttor, de ät lätta att ta med sig när man går nånstans, man kan pyssla med dom hela dagen och de tycker bara att det är roligt, det är jättekul att titta på när man har gjort om i deras bur då de ska upptäcka allting, sedan kan de vara supermysiga om man bara vill ha en goskompis framför tvn.

Nackdelar är väl att om de blir sjuka så kan det bli ganska ordentilga veterinärkostnader, men de ska inte bli sjuka om man sköter om dom ordentligt och på rätt sätt.

Mezzzanina
1

Råttor är helt underbara och intelligenta djur.Men vad jag tycker är den största nackdelen är att jag tycker att de lever för kort liv.Jag skulle önska dem många fler år att leva!

Men jag skulle ändå aldrig velat vara utan någon av mina råttisar!

Lycka till med att skaffa råtta!Glad

[SarahOhrn]
0

#1 Jo det är ju likadant med möss. :) Både med att temperamentet varierar och att dom lever kort tid.. :/

#2 Hehe nä, jag har ju ingen råtta men vill kika lite på dem irl, men som sagt, har inte heller nån som vill gå så jag får se. .:p

#3 Nej det är klart, som sagt har jag möss och jag går allra mest på temperament där med men sen kan man ju ha färger man önskar sig och lyckas man hitta både och, bingo! :p Sen är det ju int en eller två färger jag hängt upp mig på. :)

Men ska hanar också vara två? I musvärlden måste man ju ha minst två honor men hanar måste oftast vara ensamma. Och SJÄLVKLART köper jag från uppfödare. När jag skaffade möss första gnågen va det från zoo och visst älskade jag dom! Men nu när jag kommit in i musvärlden mer, kommer jag alltid vända mig till uppfödare. :)

Grejen med hanar är väl att dom luktar mer.

Sen är ju även råttor i fokus ett bra ställe att hitta uppfödare och se vad folk tkr om dem osv. :) Det är mycket genom mus i fokus jag lärt mig om uppfödarna runt om i Sverige! :)

#4 Jo det är ju sant, jag har ju som sagt möss och det är samma där, dom lever inte länge. Så det är jag ju "van" vid, men det är trist såklart!

myismyname
0

Även hanar ska vara två (eller fler) då det gäller råttor, om det inte skulle vara så att du lyckas få tag i en råtta som inte accepterar andra råttor, men det får man väl hoppas att du inte gör :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[SarahOhrn]
0

aha okej :)

Thirre
0

hos hanar är inte odören lika stark hos råttor än som möss..

Något som tidigare inte nämnt som är en fördel med råttor är att de kan äta det som vi äter.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

myismyname
0

Ännu ett plus är väl att det är roligt att inreda buren :)

fiffiluren
0

#5 de finns de som upplever att honor luktar mer än hanar, men det ligger ju i hur man städar burarna och vad man har för bottenmaterial.

jag har inget luktsinne så för mig för de lukta vad de vill :) Har haft mushanar tidigare och när deras burar hade varit ostädade ett par dagar fick jag ont i huvet av dofterna då där gällde det städning varannan dag, men jag tror inte att råttor luktar lika starkt, speciellt inte när de bor i samma bur och inte ser de andra som konkurrenter som mina möss gjorde. När burarna stod bredvid varandra luktade dom extra starkt för å markera.

[SarahOhrn]
0

Okej :) Det är ju bra för i musvärlden luktar ju hanar bra mycket mer. Min hane luktar värre än mina 4 honor i samma bur.. :p

Så kanske ska man välja två hanar då?!

Terato
0

Sarah, vi kan diskutera massvis om det här eftersom jag är både mus- och råttälskare!

Men jag kan säga så här; Det är lättare att hitta bra möss än bra råttor. Det finns MÅNGA temperamentsproblem hos råttor.

Men råttor är underbara djur. Så man ska definitivt inte förkasta dem.

Möss är sällan elaka eller har beteendestörningar och de är allra, allra oftast snälla mot burkamrater. Däremot kan möss rätt ofta vara lite för fega.

Råttor är oftast framåt och kontaktsökande mot sin ägare. Men det finns rätt ofta problem med det där andra. Speciellt flockegenskaper. Så var noga när du letar på råttor. Kolla föräldrar, syskon, andra nära släktingar och fråga ut uppfödaren om temperamentet på kullen och vad som finns bakom. Betona att du letar efter temperamentsdjur. Sluta upp att tänka på färger för då plockar de fram sina standardkullar och de är sällan lika bra i temperamentet. TYVÄRR så är det inte lika här som i musvärlden. Uppfödarna pysslar ju ofta med lite av det ena och lite av det andra för att så småningom sy ihop det hela.

Hälsa på hos råttägare/uppfödare/på utställningar är mitt tips. Du får jättegärna hälsa på mig och mina rats om du vill.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

Sara, vad trist att det är så! Att dom inte är lika inriktade på temperament oftast.. Men självklart ska jag titta på temperament i första hand! :) Det lär dröja et tag innan jag ska sskaffa också så det är lika bra att börja kolla runt redan nu. :)

Jag kommer gärna och hälsar på dina råttor när jag är hemma i Hälsingland om det passar vill säga. :) Får höra va mig då i så fall. Får även se om några finns här nere i närheten av Alingsås!

blackvelvet
0

Bor du i Alingsås? Jag och mina råttor finns i Floda så det är bara att hojta om du vill hälsa på!

Sen är det bara att hänga på till utställningen. Jag har inte heller nån att gå med men det är bara att dra ditFlört

Terato
0

#13 Fast jag tycker att de flesta råttuppfödare ÄR intriktade på temperament. Det är bara det att mössen har bättre flockegenskaper som det ser ut idag. Och även musuppfödarna har ju standardkullar och petkullar. Mer eller mindre. Självklart tar man väl alltid hänsyn till temperament även i standardkullar. Men standardkullarna blir ju rent allmänt sämre än rena temperamentskullar. Man kan tillåta sig själv att standardavla mer inom musaveln anser jag, eftersom det inte finns lika mkt problem, helt enkelt. Även om jag förstås är en förespråkare för petavel på alla djurslag. Alltså, det är lättare att få tag i en modig råtta än en modig mus. Men det är också lättare att få tag i en aggressiv råtta än en aggressiv mus.

Ja, men gör det! :D

teratos.r8or.se

Terato
0

Här har jag förresten skrivit om hur råttan är som husdjur:

http://www.freewebs.com/teratosrats/ratsaspets.htm

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#14 Ahaa vad kul! :D Hehe ja, jag får nog åka dit själv ;p

#15 Aha okej! :) Jo, jag gillar också petavel. Men därför ska jag INTE ge mig in på avel på råttor utan bara möss. Och det verkar jag göra helt rätt i! ;) Ska kika in på länken :D

Ricko
0

Du skrev att du haft gnagare som: Kaniner m.m men bara så du vet är Kaniner inte gnagare! Men iaf jag har& har bara haft honor.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

myismyname
0

Nu blev jag nyfiken :O Vad är kaniner för djur om inte gnagare?

Allamej
0

Hardjur :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

myismyname
0

Då lärde jag mig något nytt! :D

Thirre
0

Jag håller inte med Terato om att råttor skulle ha sämre flockegenskaper, möjligt att just hon har haft otur med sina råttor. Flockegenskaperna och temperamentet är det som har varit bäst hos mina råttor, det är sjukdomar som jag tycker är det största problemet med råttor. Hos möss är det ofta att man bara kan ha en hane medans hos råttor kan många hannar sitta ihop utan problem. Min största hanflock låg på 14 djur och hade inga som helst problem i den gruppen.

Möss kan vara betydligt elakare mot varandra än råttor. Nu har jag inte ägt egna möss, min bror har haft och jag har jobbat i zoo-butik, och de kan vara rent av barbariska. Kastrerar varandra och bråkar med riktig blodutgjutelse. Sådant ser man inte ofta hos råttor.

Jag tror att det finns betydligt fler genpoler gällande möss än råttor, kanske är det en anledning eller förklaring till Teratos påstående.

Om man skall jämföra möss och råttor, vilka fördelar som varje sort har, skulle jag även lägga till att en råtta är betydligt mer att hålla i. Jag gissar på att man kan släppa ut dem fritt enklare än med möss. Möss är skörare och hannarna luktar värre än vad råtthannar gör. Råttor blir mer tillgivna och visar uppskattning på ett annat sätt. Smartare än möss! Mer mångfacetterade är råttorna!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[SarahOhrn]
0

#18 Jag vet, jag satt faktiskt och skrev inom parentes (jag vet att kanin inte är en gnagare men..) dock tog jag bort det jag tänkte att det är ju inte ens det jag frågar om så ska folk lägga energi o påpeka det får jag väl säga det såhär då! :) Men kanin känns ganska nära gnagarsläktet i alla fall…

#22 Okej. :) Nä kullsyskon hos möss kan man ju ha tillsammans i vissa fall och i VISSA fall även andra hanar men ja det är ju som du säger, dom måste oftast vara ensam för dom bråkar!

Jo, det är ju just det att jag vill ha djur man lättare kan hålla i. Eller visst tar jag upp mina möss som får springa på axeln och sådär men dom springer ju mest liksom :p Och som du säger kan man inte släppa ut dom, eller vissa gör det men jag vågar inte, det är ett helvete att få tag på dom! Men då min sambo är allergisk mot kattter o vissa hundar men verkar tåla gnagare o mindre djur vill jag skaffa det i stället men som man ändå kan ta med sig ut i gräset med koppel, ta i och "leka" med på ett annat sätt o umgås. Men visst älskar jag mina möss och dom är underbara o smartare än jag nånsin trodde! :p Men det är ju en liten annan grej..

Terato
0

#22 Jag menar nu inte mushanar eftersom mushanar i naturen inte lever tillsammans som råtthanar i naturen gör. Därför jämför jag inte ens mushanar med råtthanar. Om man däremot tittar på honmusflockar och honråttsflockar så är det stora skillnader i flockegenskaper. Hör med Grodan. Hon är väl en av dem som har störst erfarenhet av möss och råttor och hon kan styrka detta.

Låter som att du har haft väldigt dåliga möss. Dessutom zoomöss som inte är temperamentsavlade. Jag har haft uppfödarmöss och uppfödarråttor som båda varit temperamentsavlade.

Tycker inte att det egentligen är lämpligt att jämföra möss och råttor då de är så pass olika. Men om man som Sarah har möss och funderar på om de liknar råttor kan det vara bra att veta allmänna skillnader.

Sen tycker jag det är skitdumt att förkasta en djurart för en annan. Alla djur är olika. En mus som visar total tillit är bland det finaste man kan uppleva.

teratos.r8or.se

Thirre
0

#24 Och jag gjorde inte ens en jämförelse mellan mus och råtta.. jag tyckte enbart att ditt påstående om flockegenskaper inte stämmer överens med mina erfarenheter, att du möjligen har haft otur gällande råttor.. I slutet av mitt inlägg ger jag de skillnader som jag upplever kan finnas mellan mus och råtta och vissa påstående har konkret fakta att backa upp med.

Terato
0

Okej..

Visst är det sant att jag har haft lite otur. Och har inte så lång erfarenhet av råttor heller. Men utifrån uppfödare jag pratat med verkar flera ha uppfattningen att temperamentet på råttorna inte är vad det borde. Annat med musuppfödarna.

Men nu pratar jag uppfödarmöss förstås. Zoomöss är rätt ofta ganska aggro har jag fått uppfattningen om. Och jag har ju möss från en av sveriges främsta uppfödare så det är klart att jag förmodligen är lite bortskämd. 

Vet inte var jag ville komma. Egentligen att det sällan är några problem att köpa en standardmus. Du får aldeles säkerligen en helt okej mus ändå. Medan man måste välja nogrannare med råttor där man tummat på temperamentet. Det är min uppfattning men som jag vet delas av flera.

Jag älskar råttor så det är inte så. Men jag önskar verkligen att förbättra råttornas temperament. Tycker det är något som bör lyftas fram.

teratos.r8or.se