Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1592 ggr
Nicciz
0

Nicciz, Nicciz, Nicciz :P

Nu ska jag förklara mig. Jag gillar inte att berätta hur andra ska göra saker. Alltid när jag skriver ett inlägg, (här kommer delen som går många förbi) så skriver jag det för att väcka tankar hos andra. Som nu tex -Feta Råttor.

Tråden är en uppmaning till att ta bättre hand om sina älsklingar att verkligen fundera på vad man petar i dem istället för att man ska peta i dem något. Alla mina trådar har en sensmoral. Det är för jag tycker att råttmänniskor tänker för lite själva. Man "kopierar" hellre andra direkt, ta tex diskussionen Torrfoder. Istället för att ta reda på och ställa frågan -Vad behöver egentligen en råtta äta? Så frågar man, -Vilket Torrfoder ger ni/ska jag ge?

Nu kanske jag är ute och cyklar men jag tror man får mer intresse av djuret i det här fallet råttan om man förstår varför saker görs på de sätt man gör. Tex, hur många här vet Att råttan ska äta sädeslagen? Säkert om inte alla -nästan alla. Men hur många vet Varför råttan ska äta det och vad det innehåller?? Under 30%???

Söker man tillbaka bland gamla trådar så ser man att jag skrivit på samma sätt i alla mina aktiva år här. Men vissa tar saker personligt. Det kan ofta bero på att jag skriver trådar när jag tycker det är något man ska bör diskutera och fundera över. Alltså något som är på tapeten…

Well anyways. Läs Nicciz trådar och fundera på vad tusan vill hon ha sagt den här gången istället för att haka upp er på exempel…. Skrattande

Dem som känner mig vet ju redan att jag funkar så, men många här gör inte det och eftersom jag oftast missförstås så är det väl lika bra att jag förklarar :P

Tezzlan
0

GO NICCIZ!! Pôss på dej gumman!

Emma87
0

Du är klockren! Efter att i ett års tid ha läst det du skrivit här, och dessutom ha konverserat med dig på msn ett antal gånger, kan jag bara önska att fler vågade ifrågasätta så som du gör och att fler kunde ta det till sig utan att ta det personligt. Bästa sättet att lära sig saker är enligt mig att med öppet sinne läsa på från flera olika källor, med öppet sinne lyssna på flera olika kunniga inom området, ta sig en rejäl funderare och resonera kring vad man har fått höra, sätta på sig de kritiska glasögonen för att plocka ut godbitarna (utan att för den sakens skull låta den egna stoltheten rensa bort fakta bara för att den strider mot vad man själv trodde från början) och sedan agera utifrån sitt eget sunda förnuft (fortfarande med öppet sinne men utifrån den nya kunskapen). Oj vad flummigt det blev nu, lite för sent på kvällen för att vara djup.. Summan av kardemumman är iaf att man ska använda den fantastiska tankeförmåga som vi människor i och med frontalcortex har äran att besitta, precis som Nicciz skrev :)

Absinthe
0

Från att ha fått höra både det ena och det andra om Nicciz av en annan person så var jag skeptisk till Nicciz i början. Jag var en pjäs mot Nicciz i många fall. Jag har bett henne uppriktigt om ursäkt och det är fan i mig ett av de bästa valen jag gjort under mina råttår. Hon är verkligen en person som får en att tänka till! OCH DET ÄR UNDERBART! Hon får en att tänka till utan för den delen vara kränkande och nedlåtande.

Kanon, kanon kanon! Verkligen allt för råttorna i det hon skriver och säger! =)
*gillar Nicciz trådar*

Nicciz
0

Tack allihopa! Fast nu är det ju ni som faktiskt pratar/har pratat med mig utanför forumen som skrivit ;P menar inte att föringa det ni skriver. Tro mig det gör mig själaglad att inte alla konstant feltolkar allt jag skriver.

#3 Många är skeptiska mot mig, men jag är superglad att du trots allt du hört vågade och hade viljan att bilda dig en egen uppfattning. Ursäkten gjorde nog mer för dig dock. Jag menar, jag har aldrig haft något emot dig. Men det vet du ju redan. Kyss

Jag antar att jag antagligen är en person man antingen begriper sig på och gillar eller raka motsatsen. Jag vet att jag ofta är för rak i saker jag tycker, tänker och undrar. Vissa gillar det, andra tar åt sig. Både bra och dåligt. Jag vill ju beröra. Men jag vill inte att människor ska bli upprörda och ta åt sig personligt. Iaf inte negativt då hjälper ju inte det man skriver ändå.

Jag är inte bättre än någon annan. Jag felar på massor av saker och framför allt så lär jag mig nya saker hela tiden som alla andra. Och jag ger inte alltid mina råttor väl genomtänkta och uträknade måltider, nu har jag tur och inte har några råttor som har tendenser att bli överviktiga. Snarare åt andra hållet.

Jag har precis skickat iväg två honor på uppfetningscamp för att lista ut om det är jag som brister eller om det helt enkelt är dem som inte kan lägga på sig. Mina råttor är inte ute timvis varje dag längre. Det går inte nu när jag har så många flockar och alla ska vara ute. I mångt och mycket tar jag säkert mindre hand om mina råttor än många här, den klara nackdelen med att ha många.

Så tro mig, jag sitter inte här och ser ner på andra. Jag vill bara att fler ska vilja lära sig mer om råttor

Loviiisa
0

Har inte själv varit aktiv här på väldigt länge, men läst lite till och från. Det här inlägget tycker jag verkligen är skrivet i en ton som är neutral och intresserande. Det är "kritik" som skapar fundering och eftertanke, snarare än att man tar åt sig personligen av. Jag tror det bästa man kan göra är, som du erkänner, att ingen är perfekt för ibland i diskussioner (menar inte nödvändigtvis eller enbart här) känns det som om man kör fast i att någon är bättre, någon har rätt och det bara är så snarare än att man kommer fram till varför. (känner igen det alltför väl i diskussioner med mammsen, hon säger att så är det - jag vill veta vilka argument för det som finns och diskutera. med resultatet att hon blir arg när jag i fråga är helt saklig). Sen är det alltid svårare med sådant här skriftligt eftersom så mycket av oss själva försvinner utan tonfall och kroppsspråk - men allting skulle bli lättare om vi utgick från att personer (tills motsatsen är bevisad) kunde anta att man gör det för att man ändå bryr sig om våra underbara råttisar - inte gör det i personliga angrepp mot andra.

Och som kanske inte har till inlägget att göra, men samtidigt ändå. Jag har blivit så råttfrälst att jag i framtiden, när jag vet att jag har tid, plats, kunskap och en mentor förmodligen själv vill börja avla. Då hoppas man ju att alla uppfödare kan acceptera varandra (i största möjliga utsträckning) för allting som görs, görs enligt mina förhoppningar för att vi bryr oss om våra under bara råttor! Det jag är rädd för är att i framtiden att man ska tvingas "välja sida", det skulle ju om något begränsa avel och material. Jag tror aldrig man blir fullärd, men jag läser på allt jag kan och är som en tvättsvamp på ny information. Kunskap är roligt! Glad

Ojoj vad långt detta blev. Slutligen, diskussioner i trevlig ton är bra, liksom konstruktiv kritik. Ingen blir fulllärd och ibland kanske det tar i att erkänna att någonting man gjort kanske inte var så bra som man trodde, men bättre då att få en möjlighet att förändra och/eller förbättra. Internet är både en guldgruva - men ibland ställer den till med lite oförtjänt kaos också i alla möjliga avseenden Flört

emmeb
0

Nu har inte jag läst allt som har med detta att göra då jag i största möjliga mån försöker undvika smutskastning, bråk och kiv så gott jag kan. Vill gärna inflika med en liten tanke ändå.

Om man ofta skriver inlägg som får folk att bli ledsna och börja mumla om smutskastning, borde man då inte börja fundera på tonen i sitt eget skrivande? Det är väl fel om man efter varje diskussion skall behöva skicka ursäktande PM/mail till de man diskutetar med för att man är så hård i framförandet av sina åsikter i trådarna.

Det är mycket effektivare att lägga fram sina åsikter på ett artigt och respektfullt sätt - även om man tycker rakt motsatt i den fråga som för tillfället diskuteras. Har man ett sådant sätt att skriva så att det uppfattas otrevligt måste man försöka ändra på sig för att missförstånd inte skall uppstå. Om det gång på gång sker missförstånd som gör folk ledsna blir tillslut all faktiskt vettig fakta i det man skriver undanskymt då folk endast ser den otrevliga tonen.

Det är väl bättre att anpassa sig själv efter mängden än att försöka anpassa mängden efter sig själv?

Nicciz
0

#6 Jag förstår vad du menar och har reflekterat över det. Du säger att du vill undvika smutskastning. Du har aldrig träffat mig. Du har byggt din åsikt om mig utifrån vad andra sagt Om mig. Så den smutskastning du kan komma med kan ju inte vara egenupplevd.

Du pratar om att "folk" alltid blir ledsna av vad jag skriver. Det är en och samma person som konstant tar illa vid sig, även fast inget jag skrivit är riktat mot denna person. Det har jag funderat över ganska mycket.. och kommit fram till att den personen nog är känsligare än andra och bestät sig för att vad jag än skriver så är det mot denna. Vilket inte är fallet.Och många, men framför allt de som känner mig förstår ju vad jag egentligen menar.

Jag eftersträvar inte att få mängden att anpassa sig. jag är inte sån. Jag tycker att folk ska tänka själva och bilda sina egna uppfattningar. Att man ska stå på sig för sina åsikter. Det är vad jag vill uppmuntra.

Ibland kanske man som du säger ska se till sig själv först.

Det har jag gjort. Och bett om hjälp av de som tagit illa vid sig att peka på vad exakt det är som är feluttryckt men eftersom inget konkret kom fram så tar jag det som jag skrev högre upp, att vissa är känsligare och har mer att ta itu med än vad jag kan anpassa mig för. Just därför skrev jag en tråd för att försöka förklara hur jag fungerar.

Thirre
0

hmm.. jag vet inte om jag vill ge mig in i denna tråd egentligen då den handlar om en specifik person..

Men jag kan förstå vad emmeb är ute efter samtidigt som jag för länge sedan har hajat hur Nicciz skriver och uppfattar nog hennes inlägg korrekt.

Jag tycker att Nicciz sätt att skriva är bra, jag brukar skriva på liknande sätt eftersom även jag tycker att det är bättre att få folk att reagera, tänka efter och få något att fundera på efter ett inlägg. Men med tanke på hur lätt det blir otrevlig stämning och pajkastningar här väljer jag att hålla en litet mer lågmäld ton på detta ställe för att slippa konfrontationer och dispyter. Jag använder mig mycket av uttryck som; jag tycker, jag anser, jag tror, för att folk inte skall ta vad jag säger med 100%. På så sätt "försäkrar" jag även mig själv från att kunna bli påhoppad. Jag brukar även analysera och ge flera svar på en fråga, lägga ner tid på mina inlägg och uttrycker mig sällan klumpigt. (hoppas jag) På detta vis når jag fram till läsarna på denna sida på ett annat sätt, de tar mig på allvar (tror jag) och om jag skulle ryta till så vet de att jag har fog för det.

Det finns många sätt att agera på internet och många är inte bra eller korrekt. Det finns mycket att lära.

Att Nicciz ändock står för hur hon författar och förmedlar inlägg, att hon är medveten vad som kan uppfattas fel och dessutom har ett mål med dem gör ändå hennes inlägg intressanta och för den delen även hon som person. Hon berör. Hon når fram. Och hon är ödmjuk med att be om ursäkt om det spårar ur på något vis.

Det är mer än vad man kan säga om flera.

Jag som person, jag i verkliga livet, påminner en hel del om Nicciz, hennes inlägg och synsätt. Jag är rättfram, säger vad jag tycker och utmanar folk på samma vis. För man får trots allt fram den bästa faktan, den innersta glöden hos en människa om den får litet stimulans och motstånd vid diskussion och samtal.

Att stryka folk medhårs konstant ger ofta inte så mycket innehåll.

Däremot känner jag inte Nicciz så väl, jag har pratat med henne vid en utställning, utan har mest erfarenhet av henne via internet och denna sida.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Emma87
0

#4 "Fast nu är det ju ni som faktiskt pratar/har pratat med mig utanför forumen som skrivit ;P"

Förvisso, men anledningen till att jag har pratat med dig utanför forumen är ju att jag skickade ett pm med lite funderingar till just dig efter att ha läst det du skrivit i trådarna på rif, för att du verkade vettig, och så fick jag din msn-adress ;) så uppfattningen grundade sig i rif-inlägg och befästes via msn :)

emmeb
0

Jag har visst träffat dig Nicciz, iaf två ggr. Därmed inte sagt att jag tycker att du är otrevlig, inte alls. Det var mer en reflektion från min sida då jag uppfattar det som om att mkt tjafs kunde undvikas om man kanske omformulerar sig i det man skriver. Gäller många.

hus-musen
0

Kanske inte är nån större ide att jag skriver, vi känner ju varandra rätt väl nu=) Tyvärr med mitt händelseminne så har inte jag så stor koll på hur du skrev innan faktiskt, om jag ska vara ärligt.

Sen så finns de ju gnälliga människor överallt som man inte kan göra glada och som tar åt sig av allt, de kan man inte göra mycket åt.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Man "kopierar" hellre andra direkt/ Nicciz

Ja! Det är så sant! Och verkligen ett problem har jag kommit fram till..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Och måste hålla med ang. Nicciz. Kontakten jag har med dig är verkligen ovärdelig! Ingen ställer upp så mkt och är så beredd att dela med sig av sin kunskap. Jag tror att om man ska förstå Nicciz ska man förstå att inget är personligt! ;) Men det är förstås även något som du själv behöver tänka på förstås, Nicciz. Varför folk tar det personligt även fast det inte är din mening.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se