råtta med tumör på magen?
min råtta nelly har börjat låta lite konstigt i sin andning (som en gris nästan?) och sover mycket mer än vanligt. vilket iof är vanligt när djur blir äldre. hon är ca 2 år och 3 månader. exakt ålder vet jag inte, när jag tog över henne från en tjej som inte hade full koll.
igår upptäckte jag en hyfsat stor knöl på hennes mage. jag tror att den är vid ena bröstet. men väldigt långt bak. hade hon varit en kille så hade det nästan kunnat vara pungkulan.
i alla fall så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. en operation på en gammal råtta känns kanske inte så bra. för varken henne eller mig. varje sövning är väl farlig för smådjur? och just när hon är så pass gammal. jag vet inte. vad skulle ni gjort? jag vill ju inte att hon ska plågas. :(
MIn ena fick också en tumör ungefär vid bakbenet och jag lät henne vara kvar så länge tumören inte störde henne, men då hon började få vårt att klättra fick hon somna, hon verkade aldrig ha ont av det. operation av en så gammal råtta känns lite onödigt, jag hade hellre haft kvar den så länge den inte verkar ha problem och sen låtit den somna. operation är ju inte riskfritt, särskilt inte vid den åldern.. Tyvärr..

jag hade låtit henne somna in så fort hon börjar lida/hindras i sitt dagliga liv. Operation på en sån gammal råtta är riskfyllt och du får bedöma sj om hon kan klara av det.
Qui dormit, non peccat

1# vad skönt att du gjort samma sak som jag tänkt göra. för operation känns som sagt dyrt, för något man inte vet om hon klarar av. men samtidigt så vill man ju göra det man kan för dem. man är tudelad där. att bestämma över en annan idivids liv. :( men hon överlevde en avlivning i och med att jag tog hand om henne. sedan överlevde hon ett brutet bäckenben också. så hon är en liten fighter. efter hon brutit bäckenbenet så fick hon smärtstillande som hon ÄLSKADE att äta. konstigt nog. men det luktade lite som hö. så det kanske var därför. i alla fall så har jag kvar smärtstillande. verkar hon ha jätteont eller något så kan hon få av det. men jag tror det var max åtta dagar man fick ge det.
igår var hon ute och skuttade i stugan (de fick följa me oss på semester) så, hon är pigg, till och från. tumören i sig verkar inte störa henne. men hon verkar försöka hålla den ren och tar hand om den. så det är bra.
tack för svaret.

2# mmm. jag får hålla koll så gott jag kan. jag är förbannad på mig själv för att jag inte sett knölen tidigare. antingen så har den växt succesivt, eller så har den växt jättefort. för jag håller ju i och hanterar mina råttor, dagligen. förstår inte hur jag inte kunnat se den tidigare. :(

1# hur länge hade du kvar din råtta, efter att du upptäckt tumören?
#5 Jag kommer inte riktigt ihåg, 1-2 månader tror jag. Hennes tumör växte väldigt fort!

5# urs. jag tänkte nästan det. det är nog därför som jag inte sett tumören heller. eftersom den växt så fort. sen har hon sovit rätt mycket, så jag har låtit henne vara. väcker inte upp henne bara för att. vill hon sova så får hon. :)

jag vet att jag väldigt snart behöver ta ett beslut om avlivning av min sjuka råtta. för tillfället är hon så pass alert att hon äter och dricker och vill vara ute och springa lite. när det passar henne förstås. men hennes ljud är inte vackra, när de kommer. hon låter inte så bra när hon andas. inte jämt, men ibland låter det illa och tumören blir inte mindre.
hur tar man bort en råtta på ett milt sätt? jag har ju en råttkompis till henne också… tar man med båda råttorna när en ska somna in? eller visar man den levande råttan den döda efteråt? eller tar man helt enkelt bara bort den sjuka råtta. utan avslut?
när min ena fågel dog så visade min mamma den för dess burkompis. så att han fick titta och picka lite, se att han verkligen var död. som en process.
ugh. jag grämer mig för beslutet. :(

#8 Du tar din sjuka råtta till veterinären och låter den somna in där. Du behöver inte visa upp den döda för den andra råttan, djur sörjer inte på samma sätt som vi människor.
Hur gammal är hennes kompis? Är hon väldigt gammal och du inte tänker skaffa flera råttor så hade jag antagligen låtit dem somna in samtidigt. Annars så kan du ju skaffa två nya råttor som sällskap till den som blir kvar.
Qui dormit, non peccat

8# okej. då vet jag. på sätt och vis var det skönt att höra. att de inte sörjer på samma vis. men det är ändå väldigt tråkigt. de sover ihop och håller koll på varandra. sådär som råttor ska. om de tycker om varandra.
min andra råtta vet jag heller ingen exakt ålder på. men inte fullt ett år i alla fall. det skulle kännas sjukt att ta bort henne, när hon inte är så gammal. jag har dock inga planer på att skaffa någon mer råtta. sedan jag tänkt skaffa katt. min sambo har aldrig tyckt om mina råttor särskilt mycketö så jag respekterar honom. jag har ju fått ha mina två sötnosar i alla fall. dem har jag tagit hand om för att jag velat ha dem, men också för att de inte haft någon annanstans att ta vägen.
#10 Är din andra råtta inte äldre än så tycker jag verkligen inte att du ska avliva den, men om du inte har tänkt skaffa fler borde du kanske fundera på att ge bort den så den får nya kompisar istället för att sitta själv..

10# det har jag faktiskt. jag har börjat fråga runt lite. men har inte haft någon framgång. lite svårt när det inte är någon mysråtta. men hon är väldigt fin på sitt sätt.

nu har jag beslutat att det får räcka med lidande. jag ringde veterinären och fick tid imorgon 15:10. vilken konstig känsla. att bestämma över liv och död. :(
hon äter och dricker, men sover annars mest hela tiden. andas gör hon på ett rosslande sätt och hon hostar nog också. tumören är dubbelt så stor. jag tror att det är tumören som tar henne ork och syre.
uh. hoppas att jag gör rätt. hon är ju ändå över 2 år. fina vackra nelly. prinsessan.
om det är någon som har möjlighet så har jag fortfarande en albinohona som heter itchy och behöver nytt hem! hon blir ensam nu när nelly får somna in. hör av er: kayarina@gmail.com eller skiv ett pm. jag har en annons uppe också.
#8 vi brukade lägga in djuret igen efteråt när en av djurkompisarna dog för att den andra skulle förstå. Tycker det är bra att göra så. Man tror kanske att djur inte bryr sig om sånt, men jag tror faktiskt dom vill få det bekräftat. Behöver ju inte ligga där länge, men en liten stund.

8# så gjorde vi när vår ena undulat dog. då var det som om den förstod att nu var det slut. tänkte inte göra det med nelly, eftersom någon här tyckte att det inte behövdes. att de inte sörjde på samma sätt. men efter att du skrev det där så vet jag inte. kanske är bra att göra det? :(
urs. känns så hemskt alltsammans. hon är pigg när hon väl är pigg, så då drar man sig för att ta ett sånthär beslut. när vet man att det är rätt det man gör? :S
#15 ingen här kan ju egentligen veta hur råttor känner om man inte själv är en råtta. Vi har gjort så med marsvin, kaniner och hundar. Och man har verkligen märkt att de övriga djuren förstår.
Jag skulle ha gjort det, men det är ju upp till var och en.
Jaa usch. Vet hur det känns. Vi var tvungna att ta bort mitt marsvin för inte så längesedan. Han hade en tumör som växte jättefort. Han var gammal (9 år) men pigg! Förutom att tumören vart så stor så han kunde inte röra sig ordentligt. (själva tumören gjorde inte ont).
Det blir ju inte bättre tyvärr.. man får akta med att inte dra ut på det för mkt.
Det kan vara svårt att veta när det är rätt, men om djuret inte kan bete sig och röra sig som vanligt så blir det ju liksom inte bättre med tiden. sen kommer tumören växa hela tiden. Om djuret inte har ont av tumören och kan röra sig som vanligt, då behöver man ju inte ta bort det än.
Men om djuret visar att det mår dåligt o så, så gör man dom en tjänst med att avliva. Det är jättesvårt för en själv, men man måste sätta djuret i första hand.
Hur mår hon oftast, dåligt eller bra?

15# nej, ingen kan ju veta hur det egentligen är. även om många tror sig veta. jag tänker nog ändå gå på magkänslan. ta hem nelly hit och visa henne för itchy. så hon får buffa lite på henne och säga farväl.
nej, vad tråkigt. jag beklagar. :(
jo, det är en hårfin linje mellan att man väljer "rätt" tillfälle, eller att man drar ut på det och att de lider. jag skulle ändå tro att det är bättre "för tidigt" än för sent.
hon äter och dricker, så det är inget problem så. men annars så är det mest sova som gäller. redan innan tumören så märkte jag att hon ändrade sitt aktiva liv och blev som en äldre pensionär. så det har väl gått mer och mer tid till att sova. när jag tar ut råttorna så lägger hon sig någonstans och sover. visst trippar hon litegranna över golvet och sådär. men mestadels sover hon. tror dessutom att hon kanske har lite nedsatt syn.
en annan sak som jag märkte förra veckan var att hon la sig ned i min hand och vilade/sov i säkert 10min. annars när jag haft henne ute så har hon ALDRIG kunnat varken sitta eller ligga stilla. det kändes som om hon sökte närhet och trygghet.
hon tvättar sig extremt mycket nu också. är det ett tecken på ålder? hela hela tiden tvättar och putsar hon sig.

15# och rosslandet/hostandet som hon har låter verkligen iiinte mysigt. det är hjärtskärande ljud. :( de är inte jämt men väldigt ofta.

15:20 slog hennes lilla hjärta, med mycket kärlek i, sitt sista slag. jag hoppas så himla mycket att nelly får det bra i nangiala. det var så otäckt att se den stora nålen stickas i den lilla kroppen! men hon somnade på en gång som medlet började komma in i kroppen. min fina prinsessa.
jag tog hem henne och lade henne i buren hos itchy, som kom fram och putsade sin vän en sista gång. ett sista farväl. jag är glad att jag lät henne göra det. nu tror jag att hon förstår. urs vad jag tycker synd om itchy. :(
Usch va ledsamt =( jag älskar att ha djur men jag avskyr när dom dör.
Jag tycker det var ett bra val att lägga in henne i buren en stund.
Hoppas du mår bättre snart!

20# jag mår dåligt vissa svängar och "bra" andra. det kommer och går. det är värst om jag pratar om henne med någon. då kan det brista. att skriva går bättre. men man måste få sörja, så är det ju. imorgon eller ikväll så ska jag göra en fin grav åt henne. <3