Bebisar med ohyra
Hej vi har en liten mamma och hennes två små bebisar som har fått ohyra. Inte kan man behandla dom små 1½ vecka gammla. Ska vi tvätta av dom med vatten?
Tips mottages tacksamt
Detta har inget med saken att göra egentligen, men oj, vilken liten kull! Om dessa två är hela kullen vill säga. :O
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Japp två små fick hon, precis lagom en tjej och en kille 

Om det är skabb skulle jag behandla mamman med advocate när bebisarna är två veckor. Ev skulle jag behandla bebisarna en gång innan dom flyttar till nya hem. Blir dom kvar är det ju lätt och se om dom behöver behandlas igen.
#2 Vad ovanligt med bara två i en kull. ^^
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

#3 inte skabb tror mer på kvalster eller löss dom kryper liksom omkring

Då är det löss. Jag är inte förtjust i att man behandlar unga djur med starka grejer men som tur är har jag inte varit i den sits som du är i. Jag tror att det skonsammaste är att bada dem i Dermocan eller liknande när de har blivit äldre. Jag kan inte hjälpa dig så mycket mer, tyvärr. Hoppas att det är någon som kan svara bättre på detta.
Om man skulle behandla med något som går ut i blodet räcker det rimligtvis att bara behandla mamman då ungarna diar och får i sig det på det viset.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Oj va liten kull :o
Lycka till med dem!
#6 Dermocan har utgått från apoteket likaså Tigusspray.. Vad man nu ska anv vet jag ej.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Har plockat bort 3 st på varje unge nu och på mamman hittade jag inga alls. Men hon är badad och buren är rengjord.

det jobbiga är att när man råkat ut för ohyra så måste allt saneras samtidigt, annars så flytter dom bara omkring istället för att dö ut. Dock har jag tyvärr ingen aning om hur du ska göra med ungarna….

Det finns andra ohyreschampoo för hundar och katter som man kan använda till råttor, PCL har ett exempelvis.
Jag skulle ringa och rådfråga med veterinär.
Jag hade en väninna som upptäckte löss på sina råttor när hon hade treveckorsungar hemma. Hon väntade med tills de blev fyra veckor och badade dem då som det stod att man skulle. Det funkade, ungarna verkade inte ta skada och lössen försvann.
Att descifiera buren och omgivning är väll minst jobbigt?! Jag skulle hellre ha mindre antal råttor och kunna bada dem i skonsammare medel om de fick löss än att stoppa i dem medel som kan vara farliga. Nu finns det inget annat alternativt om man råkar ut för skabbkvalster, vilket är det senaste jag hade här, så då får man ge dem det. Descifierar omgivning och burar gör jag ändå då och då..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Advocate är testat på digivande djur och kan ges till mammor med bebisar. Men man ska alltid vara medveten om att det finns en risk.
Jag skulle inte våga bada bebisarna utifall mamman stöter bort dom för att dom luktar annorlunda.