Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 448 ggr
Nicciz
0

Pet class - Vad tittar Thirre på ;)

I Petclass döms råttan utifrån kondition och med stor vikt på renhet… Inte för att alla domare vill erkänna det och många utställare (inklusive jag) klagar på det…

Men..

En ren svans som inte är sönderskrubbad just för utställningen vittnar om god burhygien. Delvis detsamma med pälsbotten. (nu pratar vi inte om hanars hormongula här)

En bra fin glansig päls, vittnar om en väl sammansatt kost. För fet =för mycket kolhydrater bla.

Kort och gott, en råtta på domarbordet som döms i Petclass skvallrar mer än vad man tror, bara man är lite insatt. Och självklart ska en renare råtta placera sig högre. Som uppfödare med många djur är det just den biten som man döms i petclass som ofta brister. Man ser tex på muskulatur och annat hur storbur/mycket motion en råtta egentligen får..

För att spinna vidare på att man dömmer folk utifrån deras råttor. Jag gör samma sak, även fast jag inte är domare. Det behövs inte. Ett exempel. I våras kom det en omplacering till mig. Han var mager och extremt omusklad. Med en svans jag ännu inte lyckas få fräsh kan jag tillägga. Personen som råttan kommer ifrån kommer jag inte sälja till eller köpa av eller rekommendera.

Så tänk på att din råtta pratar om hur den har det hemma. ;)

Thirre
0

*skrattar* tusan! varför var du tvungen att lägga in mitt namn i trådskaparen?!? Nu måste jag ju svara och vidareutveckla vad just jag tittar på, vad som kan skvallra om hur djuret har det hemma. Det finns några mer "tells" än vad Nicciz nämner, faktiskt. Jag som skulle vila huvudet från dator och text, skallen värker som tusan men nu får jag vara så god att svara och lägga till, vidareutveckla. Skall proppa i mig lite koffein och en huvudvärkstablett (!) först..

Men jag vet varför du lägger in tråden Nicciz, tror mig veta i alla fall. Jag gissar på att det jag skrev i en annan tråd där jag nämner att man kan se hur en råtta har det hemma vid bedömning inspirerade denna tråd. Och i den tråden skrev jag det i litet "varnande" syfte och för att inspirera folk att möjligen bli bättre på vissa saker.. innan de ställer ut.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

Klart jag var ;) och självklart är du Tvingad att svara.. :P och det finns miljarders  med "tells" men allt behöver an ju inte bjuda på *haaha*

Fast! Det är bra om folk förstår varför. Jag kan nämligen komma på mig själv att sura över Ab för vissa sådana saker när det är en toppentemp råtta. Jag vill gärna att det ska vara mer inriktat på temperament. Men saken är att Petclass är mer än bra temp. OCH det med all rätt.

Thirre
0

I pet class så är det såklart kriterier för en bra petråtta det som väger tyngst men i det ingår även hur råttan har det och det resulterar sedemera i fysik, kondition och renhet. En smutsig råtta med fjäll som står ut på svansen, fjäll som saknas, smutsig i pälsbotten osv men med bra temperament och hanterlighet har ingen chans att placera sig eftersom det finns garanterat råttor med liknande temperament som dem men som är rena. Vissa saker som jag nämnde gör att man även drar ner på betyget, en hona som är skitig i pälsen skvallrar tydligt om att det inte är rent i burarna hemma.

Jag är en domare som många tycker är hård och sträng, jag tar ofta längre tid vid mig när jag dömer råttor men om man då får bra betyg skall man vara stolt eftersom jag förmodligen har kollat det mesta på råttan. En del tycker inte om mina bedömningar men det är faktiskt fler som tycker att det är bra att lappen är fullproppad med kommentarer än om det är få. De får mer valuta för pengarna, i mina öron vart fall, om man tar sig tid till var råtta. Över till de "tells" jag kan få via en råtta, "tells" som inte behöver avgöra eller dra ner bedömningen men som gör att jag kan se hur era råttor har det hemma.

Först och främst är jag som hårdast vid sådant som människan kan ha påverkat till det negativa, något som gör att råttan har haft det obehagligt eller till och med ont pga något som vi har tillfogat dem. Det kommer jag att kommentera vid varje punkt istället för att rabbla upp det nu då inlägget ändå kommer bli långt.

Typen; Om råttan har bra typ, storlek och hull är allt frid och fröjd. Om råttan är något tunn, har liten typ men proportionerlig då påpekar jag det och även om det är mer hull och/eller muskler som önskas Detta är inte så avgörande i slutbetyget. Om råttan däremot ser oproportionerlig ut, är för tunn eller för tjock, muskler som "hasat" ner kikar man vidare på andra "tells" för att försöka avgöra vad det beror på för att sedemera besluta vad som är problemet. Till hjälp tar man då allmäntillståndet, om de är snoriga, porös eller torr päls, tänder och svans. En annan sak man bedömer är muskler och fett. Jag brukar vara noga med att vilja skriva ut ifall om råttan har bra muskulatur för att främja att människor fortsätter som de gör, att råttan mår bra. Om en råtta är för fet utan muskler drar jag ner till AB eftersom det inte är hälsosamt för råttan. Muskler och fett skvallrar om hur råttan har det hemma, om den bor trångt och inte har möjlighet att göra sig av med energi på rätt sätt genom att vistas utanför buren och springa av sig. Fett bildas när råttan inte kan göra sig av med den energi den får i maten, man kan dels göra felet att ge dem för kaloririk mat men ofta är det att råttan inte får röra på sig tillräckligt, klättra och leka. Muskler bildas när den får korrekt kost och möjlighet att röra på sig. Enkelt.

Svans; Jag föredrar en svans som är något gul än en svans som är sänderskrubbad med rodnader och fjäll som saknas. Det sistnämna är ett tillstånd som vi människor har gett råttan och förmodligen har råttan inte mått bra av det på olika sätt t ex att det kan göra ont. Då ger jag råttan ett AB! Om jag påpekar att svansen är något gul behöver det inte vara kört för det. (Det värsta jag har sett inom detta område var en råtta som hade en otroligt skitig svans med utstående fjäll varvat med kliniskt rena fläckar som hade bortskrubbad fjäll och rodnader, på så vis hade råttan flera sår.. )

Svansen på råttan skall vara ren, eller näst intill. Om fjällen står ut skvallrar det om att råttan förmodligen går på någorlunda skitigt underlag allt som oftast då det har krypit in fett, urin och skit under fjällen vilket gör att de står ut. Om svansen är torr skvallrar det om att råttan kan gå på ett underlag som inte är optimalt för just den råttan.

Klor; Jag föredrar klor som har litet att ge till pulpan än klor som är klippta precis vid gränsen till att det skulle kunna göra ont. Även om man inte klipper i pulpan utan precis bredvid kan det ge obehag vid klippning. Om klorna är klippta in i pulpan då ger jag direkt avdrag, det är något som gör ont för råttan och som vi har åsamkat den. (Gällande klor är jag inte så hård, faktiskt, inte som en del andra..) Klorna skall se hälsosamma ut och inte riva domaren. Om man ser att klorna har fått en litet snedvriden form, att tån där klon sitter på ser ut att vara ansträngd, kan man gissa på att klorna inte blir klippta i hemmet vilket kan medföra missbildningar i skelett och muskulatur.

Päls; En päls skall vara ren och fin, helst glänsande och len utan doft av balsam ;) Om råttan har det kan man gissa på att råttan får allsidig kost som den mår bra av. Såsom alla djur visar pälsen hur djuret mår och vad för kost den får. Om pälsen är porös och torr kan man spåna på dels dålig kost men även dels om råttan har varit sjuk eller är på väg att bli sjuk.

Pälsbotten/skinn; Den skall vara ren. I alla fall på en hona. I mina ögon även på en hanne oavsett ålder men man kan ha översyn med att en äldre hane är litet gul i pälsbotten. Om skinnet är gult eller orange på en hona vistas hon i skitig miljö, honor blir annars inte skitiga inpå skinnet. Juniorer behöver man allt som oftast inte bada ens.. om de har det bra hemma. Om pälsbotten är orange, mot det bruna hållet, då är den skitig! Inget mer att säga om saken.

Råttan skall heller inte ha putsfläckar, detta skvallrar om att råttan har överproduktion av porfyrin och att det finns en infektion inblandad. (det kan bli rött av stress också) Men i mina ögon är inte pälsen helt ren om den har putsfläckar. Det är inget som jag drar ner på om det är endast putsfläckar på råttan men det ger mig ändå en hint om var jag skall titta härnäst och då blir det nos och ögon. Om de också har rött på, i och runt organen kan man fundera på om den har dragit på sig en förkylning eller liknande. Man lyssnar då även på lungorna för att höra att de är friska. Man kan även se på framtassarna om de har tvättat sig och om de har rött sekret runt klor och insida av framtassarna styrker det tesen om någon sorts infektion. (det sista är en "insiderinformation", det är inte många som tänker på det innan de kommer upp med råttorna för bedömning utan ser till att göra nos och ögon klara samt putsfläckarna)

Råttan skall vara hel. Vid sår och jack i pälsen kan man misstänka bråk i buren av någon anledning. (kan finnas många)

Och så finns det massa mer man väger in i bedömningen av en råtta men min hjärna hänger inte med och inlägget har redan blivit väldigt långt.

Sedan finns det såklart temperament och hanterlighet. Om råttan beter sig stressigt, vill inte vara stilla, kissar och bajsar mycket eller putsar sig frenetiskt kan detta vara tecken på att råttan är stressad och inte van vid situationen (vilka råttor är det första utställningen). Att råttan inte är van vid sådan hantering. Man känner om råttan är stressad pga den nya situationen eller om den är "sjukligt" stressad och skulle må bäst av att vara hemma. Om den är stressad av det mindre bra slaget så kan man gissa på att råttorna inte blir så pysslade med hemma, att de inte är vana vid olika ljud osv. Detta är något som drar ner betyget och man kan t om diska råttan i extrema fall. (jag har aldrig gjort det)

En råtta som inte bryr sig om att vridas och vändas på, ligger och gosar och knastrar har ett temperament som man söker. Dock kan en del råttor reagera på stress med att bli totalt likgiltiga, men detta känner man också. Om den är nyfiken och pigg kan det också vara ett plus, om det är en råtta som springer fram och tillbaka på bordet i blind panik, vägras att ta upp eller protesterar vilt är inte någon som har blivit hanterad mycket med..

En hanne som burrar när han kommer upp på bordet kan vara dominant. Om hannen dessutom går runt och markerar, gnisslar tänder, då är det en råtta som ägaren gärna få ta bort snabbt från mitt bord. Den råttan är aggressiv och diskas. Detta har jag gjort några gånger, diskat, och kommer nog bli lite mer varsam framöver då jag har fått mig några rejäla hugg ett par gånger när jag dömt. (har resulterat i blodförgiftning och en broskknöl som var ämnat att ta bort via kirurgi men har som tur sluppit det)

Jag som utställare har "fördelar" med att dessutom vara domare. Jag vet vad som det kikas på och om det är råttor här hemma som jag enbart skulle ge släta A:n är inte säkert att de ställs ut eftersom jag inte anser att de förtjänar placeringar. Men mina erfarenheter kommer även med att ha ställt ut råttor i över elva år, jag vet på ett hum hur de olika domarna dömer, och har anordnat ett antal utställningar.

När jag väl skall ställa ut badar jag i regel mina råttor en gång, om ens det. Den senaste gången hade jag en hanne som ligger högt i rang och den fick jag bada två gånger, mina honor badade jag inte en enda gång. Jag badar svansen dock, en till tre gånger beroendes på ålder och råtta. Jag får allt som oftast bedömningar om att de är mycket rena, bra svans, ren, len och glänsande päls osv vilket gör att man kan dra slutsats om att mina råttor inte bor skitigt.

Puh! Helt slut nu! och jag har säkert glömt massa.. och vill påpeka igen att detta är vad jag kikar efter, vad jag kan utröna av råttan. Och återigen, jag som domare säger inte till andra vad jag har sett. Möjligt en summering till få men jag går aldrig in på vilka som ställde ut råttan, var den möjligen kan komma ifrån och var den bor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Det kan vara litet svårt med petclass också eftersom man inte får svart på vitt vad man kollar efter som man kan få om standard om man läser på Srs hemsida. Där står det rakt upp och ner vad som är fel, allvarliga fel och diskvalifierande fel och hur färg och/eller teckning skall se ut. Men om man tar dem och tillämpar det i pc får man en någorlunda korrekt bild. (då inte färg och/eller teckning)

Jag har också varit där. På stora Vår fick jag AB på en råtta som jag hade hoppats mycket på, han fick det pga hack i pälsen. Det var till och med litet extremt för att vara mig, alltså det var hårdare bedömt än vad jag hade gjort. Men, men.. Domare kan döma litet annorlunda om man jämför dem, dels för att det finns utrymme för sin egen tolkning av bra temp och psyke och kan således föredra något, men även för att varje tillfälle kan vara annorlunda. En råtta kan uppföra sig olika gång för gång, den kan även ha varit med om något hemma som kan spela roll för bedömningen.